Het energiesysteem van de toekomst wordt in Lombok gelegd: “Utrecht loopt straks voor”

Het energiesysteem van de toekomst wordt in Lombok gelegd: “Utrecht loopt straks voor”
Robin Berg, directeur LomboXnet
Er wordt groots gedacht in Lombok. De wijk krijgt de komende jaren een compleet eigen, duurzaam energiesysteem dat als voorbeeld moet gaan gelden voor de rest van de wereld. Stuwende kracht achter deze innovatie is Lombokker Robin Berg. Het kan zomaar zijn dat er in de wereldeconomie van morgen een Utrechts tintje zit.

Er wordt groots gedacht in Lombok. De wijk krijgt de komende jaren een compleet eigen, duurzaam energiesysteem dat als voorbeeld moet gaan gelden voor de rest van de wereld. Stuwende kracht achter deze innovatie is Lombokker Robin Berg. Het kan zomaar zijn dat er in de wereldeconomie van morgen een Utrechts tintje zit.

2016 is tot nu toe een succesjaar voor Berg. Zo mocht hij met zijn bedrijf LomboXnet afgelopen maart in Tegenlicht zijn verhaal doen. Vervolgens zette hij, onder begeleiding van het Koningspaar, een handtekening onder een samenwerking met Renault, werd hij uit tienduizenden mensen gekozen om aanwezig te zijn bij de onthulling van de nieuwe Tesla en eind vorige maand won hij de HIER klimaatprijs voor zijn energiesysteem. We zijn benieuwd waar Berg vanuit zijn honderd procent duurzame woning zoal mee bezig is.

In Lombok bouwt Berg samen met meerdere grote partijen, als de gemeente, provincie, Stedin, Renault, Nissan en GE aan een volledig duurzaam, zelfvoorzienend energiesysteem. Hierbij wekken huizen met zonnepanelen stroom op en slaan die vervolgens grotendeels op in de batterijen van elektrische auto’s. Het bijzondere aan dit systeem is dat de energie in de auto’s terug geleverd kan worden aan de woningen, zodat er altijd energie beschikbaar is.

Voor de proef in Lombok worden door alle meewerkende partijen in totaal duizend elektrische laadpunten, duizend elektrische deelauto’s en duizend zonnepanelen bij elkaar gebracht. Deze moeten als één systeem gaan werken. Dat houdt in dat wanneer er veel energie nodig is, bijvoorbeeld als iedereen ’s avonds thuis komt na werk, alle auto’s een deel van de stroom die in de batterij zit gaan terugbrengen naar de woningen. Een batterij van één elektrische auto kan namelijk een huishouden twee weken van stroom voorzien.

“Ik vertel overal: wij hebben een uniek product en kunnen iets wat anderen niet kunnen. We willen namelijk als eerste regio van Europa een nieuw energiesysteem bouwen. Op basis van zonnepanelen, windmolens, laadpalen en een groot aantal elektrische deelauto’s. Een regionaal energiesysteem dat in de plaats kan komen van kolencentrales.”

De eerste laadpaal ter wereld die ook energie teruglevert aan het net voor het huis van Robin Berg
De eerste laadpaal ter wereld die ook energie terug levert aan het net voor het huis van Robin Berg

Zonne-energie

Duurzame energie wordt steeds meer de norm en over vijftien jaar moeten zonnepanelen en windmolens voor een groot deel fossiele brandstoffen hebben vervangen. En dat gaat nogal wat teweeg brengen in de wereld. “Wij zeggen al heel lang: ‘let op: er gaat heel veel veranderen in de auto-industrie en in de energievoorziening’. Over vijftien jaar draait de hele wereld op zonne-energie en is dat de goedkoopste vorm van energie. Dat gaat een enorme impact op de economie krijgen.”

“Neem de Rotterdamse haven bijvoorbeeld. Die verdient het meest met doorvoer van fossiele brandstoffen. Als we niet mee gaan in deze ontwikkeling van duurzame energie, gaat Nederland dit merken. Wat we hier bouwen in Utrecht heeft als kleine doelstelling om Lombok als wijk zelf in energievoorziening te voorzien, maar heeft als grote doelstelling dat we zeggen: ‘dit is de toekomst van de economie’. Dit levert heel veel werkgelegenheid, schone lucht en kansen voor de regio op. Multinationals als GE, Nissan en Renault investeren nu hier. Dat is een kans. Zo’n ontwikkeling als hier gaat anders sowieso elders gebeuren in de wereld. Een stad als Utrecht die er nu in investeert komt voor te lopen en gaat er dus op den duur van profiteren.”

LomboXnet

LomboXnet leidt een projectteam van verschillende grote en kleine organisaties. Als directeur is het de taak van Berg om alle belangen van de aangesloten bedrijven te waarborgen. “Zo wil GE de mogelijkheid krijgen om dit laadpaalproduct in de markt te zetten, de gemeente wil meer schone auto’s in de stad die op zonne-energie rijden en Stedin wil bijvoorbeeld de pieken in de stroomvoorziening kunnen managen. Op dit moment verdienen we ons geld met het internetbedrijf LomboXnet. Feitelijk betaalt de buurt dus mee aan het systeem dat we hier uitrollen. Alle partijen investeren voor zichzelf in dit zogeheten smart-solar charging, maar dat moet wel gezamenlijk gebeuren. En dat zorgt voor een enorme betrokkenheid bij alle partijen want iedereen wil wel zijn investering terugverdienen.”

“Wat we hier bouwen in Utrecht heeft als kleine doelstelling om Lombok als wijk zelf in energievoorziening te voorzien, maar heeft als grote doelstelling dat we zeggen: ‘dit is de toekomst van de economie’.”

iPhone moment

Dat het systeem noodzakelijk is voor de nabije toekomst blijkt volgens Berg uit de enorme belangstelling die er was voor de presentatie van de nieuwe Tesla. “Ik heb het geluk gehad dat ik uit tienduizenden aanmeldingen bij de driehonderd mensen hoorde die hier bij mochten zijn. Het was net zo’n moment als toen Steve Jobs de iPhone voor het eerst aan de wereld liet zien. Tesla bepaalt namelijk de de toekomst voor de auto-industrie. En wat ze nu hebben gedaan is de beste auto maken in de prijsklasse waarin de meeste auto’s worden verkocht. Dus niet de beste elektrische auto, maar echt de beste auto. Het vorige model werd in een hogere prijsklasse ook al het best verkocht in Amerika. Daar hebben ze Mercedes verdrongen van de eerste plaats. Dit nieuwe model is ook beter dan alle andere vergelijkbare auto’s op de markt. Dat verklaart waarom het zo ontzettend populair is.”

Deze ontwikkeling samen met andere globale ontwikkelingen in de wereld (‘China en India die vol inzetten op duurzame energie en Saudi Arabië dat momenteel maar olie blijft oppompen, omdat er nu nog geld aan te verdienen valt’) sterkt Berg in het vertrouwen dat ook Nederland en Utrecht echt moeten doorpakken. “De prognose was dat er in 2040 een miljoen elektrische auto’s per jaar verkocht zouden worden. Ik denk na het zien van dit nieuwe model Tesla en de hoeveelheid aanvragen die er nu al voor zijn, dat dit al over twee jaar het geval kan zijn. Zo belangrijk is deze auto. De fossiele economie gaat veel sneller in elkaar storten dan wij nu denken.”

De Utrechtse wethouder Lot van Hooijdonk feliciteert Robin Berg met het binnen halen van een wereldprimeur; een laadpaal die het mogelijk maakt zonne-energie op te slaan
De Utrechtse wethouder Lot van Hooijdonk feliciteert Robin Berg met het binnenhalen van een wereldprimeur; een laadpaal die het mogelijk maakt zonne-energie op te slaan

Totstandkoming

Een geheel eigen en duurzaam energiesysteem is nooit de intentie geweest van Berg, maar is de laatste jaren geleidelijk ontstaan. “Toen wij hier voor het eerst een laadpuntje voor de deur zetten direct gekoppeld aan zonnepanelen, bleek ineens dat we een Nederlandse primeur hadden. Vervolgens hebben we hier achter een laadpunt neergezet dat twee kanten op kon. Waarbij de autobatterij gebruikt kon worden voor opslag van energie. Zodat we 24 uur per dag zonne-energie konden gebruiken. Daarmee bleken we ineens de eerste van Europa te zijn die dit hadden. Toen kwam het volgende idee: kunnen we niet ook iets ontwikkelen wat voor alle auto’s kan en voor de openbare weg mogelijk is? Dat hebben we met behulp van GE ontwikkeld en dat bleek een wereldprimeur te zijn. En nu is het af. We hebben één auto die het kan en nu willen we er veel meer hebben en daar helpt Renault bij. Die vinden dit een hele interessante manier om verder te innoveren. Als het allemaal werkt, kan het straks zomaar zijn dat er een duidelijk Utrechts tintje zit in de wereldeconomie van morgen.”

Oproep

Na de zomervakantie lanceert LomboXnet samen met Renault een nieuwe elektrisch deelauto-programma op zonne-energie. Heb je interesse in elektrisch autodelen met de kracht van de zon en de nieuwste elektrische auto’s? Mail dan naar info@lomboxnet.nl.

16 Reacties

Reageren
  1. Jasper

    Iets klopt er m.i. niet in het hele verhaal. Ik ga ervan uit dat de bewoners die een elektrische auto hebben, die gebruiken voor woon/werkverkeer, anders nemen zij wel de fiets? Zo’n elektrische auto laadt je ‘s nachts op, en zoef je ‘s ochtends naar je werk en vice versa. Waar blijft dan de stroom die je thuis overdag opwekt? Die kan niet in de auto, want die is er niet… ‘s Nachts stroom uit je auto trekken, zodat je ‘s ochtends niet meer wegkomt, is ook niet zo handig. Dus meneer de Lombokker, leg mij dat eens uit?

  2. Scherpschutter

    Het idee is op zich geweldig. De belangrijkste reden waarom zonne-energie of windenergie totaal ongeschikt is als energiebron, is (of was), is omdat we nagenoeg geen enkele opslagcapaciteit in het huidige energienetwerk hebben. Alles wordt on-demand geproduceerd. Het idee van de electrische auto gebruiken als batterij voor een energie in huis prikkelt dan ook de zinnen, maar de toekomst is het natuurlijk niet vanwege de torenhoge kosten.

    Een electrische auto is met subsidie al aan de prijs, zonder subsidie voor de meesten onbetaalbaar. De batterijen van een electrische auto zijn daarnaast zeer prijzig en moeten nu al om de 5 jaar vervangen worden, waarbij dit sneller zal zijn als ze zo intensief gebruikt worden. Laadpalen zijn aan de prijs. Zonnepanelen zijn zeer aan de prijs. Dan moet het netwerk in huis nog aanpast worden om ook stroom te kunnen opslaan. Stroom opzich is ook al niet goedkoop. Een ton éénmalig voor een enkel huishouden zit je al snel aan. Dan nog de operationele kosten…

    Het idee prikkelt zeker, maar kost teveel. Persoonlijk lijkt het mij zinvoller om nu fors te investeren in veel effectievere energie-opslag (andere soort accu’s), dan in het ombouwen van 1000 huizen, waarbij nota bene 1000 auto’s als batterij moeten fungeren voor het huis.

    Wat we hier zien is in mijn beleving dan ook niet de toekomst. Nooit zullen electrische auto’s fungeren als accu voor het huis. Er zal een accu moeten worden ontwikkeld die vele vele malen goedkoper is dan de huidige generatie, die tegelijk vele vele malen meer energie kan opslaan dan de huidige generatie accu’s. Naar mijn inschatting gaat het nog decennia duren alvorens dit rendabel te krijgen is.

  3. Geenstijl@Utrecht

    Ook weer de groene medemens in Utrecht die in sprookjes geloven;
    http://www.groenerekenkamer.nl/1795/windenergie-nederland-de-dodelijke-keerzijde-van-windenergie/

  4. Hans

    @jasper: ik zou zeggen, fiets morgen eens door Lombok. En? Staan er auto’s in de straten? Blijkbaar zijn dus lang niet alle auto’s dagelijks in gebruik voor woon werk verkeer. Bedenk ook: de gemiddelde woon-werkverkeer rit is 45 km, heen en weer 90km. Een Tesla kan op een volle accu zo’n 400km rijden. Bovendien kan die auto straks, aangekomen op bestemming, weer een hele dag opgeladen worden. Dat hoeft dus geen probleem te zijn. De echte uitdaging is de overbrugging van de periode november-februari wanneer zonnepanelen een veel lagere opbrengst hebben.

    @scherpschutter: klopt. Op dit moment is de accu de zwakke schakel. Er wordt echter hard aan gewerkt en de ontwikkelingen gaan snel. Haal die smartphone van je maar eens uit je zak. De accu die daar nu in zit, bestond 10 jaar geleden nog niet. Die smartphone zelf trouwens ook niet.

    Gelukkig hebben we op deze aardbol enthousiaste visionairs die zich NIET laten afremmen door de onmogelijkheden van nu maar juist op zoek gaan naar alternatieven en oplossingen. En ja, daarbij moeten ze vaak een enorme strijd leveren en ja, dat kost geld en ja, soms mislukt het en ja, vrijwel altijd worden ze afgefakkeld door de gevestigde orde. Maar gelukkig gaan ze gewoon stug door en maken ons leven mooier en aangenamer met de prachtigste uitvindingen.

    Robin, Bedankt en veel succes!

  5. Objectivist

    Ja, handig. Rij je je auto in de prak, wordt hij gestolen of moet hij naar de garage en dan heb je geen stroom thuis. Zit jij met je auto op werk, heeft je partner of rest van het gezin geen stroom. Gaat je vrouw even boodschappen doen met de auto, zit jij thuis zonder power. Trekt een ondeugd in de nacht de stekker uit je laadpaal, kun je de inhoud van je koelkast weggooien.

    Dit is het equivalent van een auto in je huiskamer zetten omdat je een zitplek nodig hebt.

    Wil je nou perse zoiets testen, wat best een zinnig experiment kan zijn, doe dat dan gewoon met 3 of 4 huizen!! Je hebt er echt geen 1000 nodig (wat kost dat in vredesnaam wel niet?!) om er achter te komen dat deze peperdure dagdroom niet de toekomst is. Dit is gekkenwerk.

  6. Philip

    Fantastisch plan wat de toekomst heeft. De ontwikkelingen gaan inderdaad zo snel, ook wat betreft opslag en de efficiëntie van zonne panelen dat ik er veel vertrouwen in heb. Mensen die klagen dat het veel te veel geld kost, ga maar eens kijken wat de 3 nieuwe kolencentrales hebben gekost en dat nooit meer gaan opbrengen, afgezien van de gigantische uitstoot en indirecte schade die dat met zich meebrengt. Gelukkig zijn er veel mensen, ook in Utrecht met een visie en kijken verder vooruit dan een paar jaar. De toekomst is duurzame energie en elektrische auto’s en waarom zou je in hemelsnaam afhankelijk willen blijven van landen als Rusland of Saoedi Arabië?

  7. bureau Lesswatts

    Het wil maar niet lukken om mensen uit te leggen dat de wind maar 20 % van de tijd waait en de zon maar 11,4 % schijnt. Zelfs niet mensen die natuurkunde en wiskunde hebben gestudeerd aan de UVU en al helemaal niet aan bestuurders die kostte wat het kost hun beleid uitvoeren , tegen beter weten in en met enorme kosten voor de burgers tot gevolg. (Volgens berekeningen van de Groene Rekenkamer ca. 1000 euro per jaar extra in 2020 )
    Geen enkele ondernemer, in de hele wereld niet, zal investeren in een productiemiddel dat respectievelijk 80 en 88,5 % van de tijd stilstaat ( geen stroom levert ) De overheid we , want die haalt het vervolgens weer bij de burger terug en de investeerders krijgen de garantie van een gegarandeerd rendement over 15 jaar. ” gefundeness fressen , ” noemen ze dat in Duitsland, waar overigens al weer de terugweg is inslagen , nu daar het woord ‘ energiearmut ‘ steeds vaker wordt gehoord.

    Vergelijking : een ondernemer gaat een taxibedrijf starten en koopt 10 taxi’s met geleend geld. 2 van de 10 taxi’s zullen productie maken (rijden ) ; 8 taxi’s zullen altijd stil staan. Bovendien kunnen de 2 taxi ‘s ook niet altijd rijden omdat de omstandigheden fout zijn . In de analogie met de wind; want die waait random . Dus ook wanneer niet nodig.

    Henry Ford had wel wielen toen ie auto’ s ging bouwen . De bouwers van de energietransitie hebben geen wielen

  8. Bram de Goede

    Deze energie samenwerking biedt grote mogelijkheden en we worden dan onafhankelijk van grote energiebedrijven en de overheid. Als burger doen we het gewoon zelf. De accu is nu nog een groot probleem, maar daar komt zeker een beter alternatief voor in de plaats.

  9. Objectivist

    Hans 7/7/2016 – 23:18

    Als ik even in mag haken en u op het volgende mag attenderen:

    De echte uitdaging is de stroomconsumptie en opslag. 10m2 aan zonnepanelen (er past echt niet meer op een gemiddeld Utrechts dak) levert per jaar maar 1300 kWh aan stroom op. Een gemiddeld huishouden verbruikt ruim 3500 kWh per jaar. Een huishouden met 1(!) electrische auto ruim 6500 kWh en een huishouden met twee electrische auto’s ruim 9500 kWh, en dat is uitgaande van een koekblikje als een Nissan Leaf bij 15.000 kilometer per jaar….Zonnepanelen zijn geen oplossing. Niet nu. Men installeert nu dus peperdure panelen op 1000(!) huizen die nog niet eens 25% van de energiebehoefte (huishouden + 1 auto) aankunnen! Geld dat ook in ontwikkeling gestoken had kunnen worden.

    De opslag van energie is een tweede probleem. De modernste honderden kilo’s aan batterijen in een electrische auto slaan nu ongeveer 85 kWh energie op. Zonder(!) met de electrische auto te rijden kun je daarmee dus maximaal 8,5 dagen overbruggen, uitgaande van 10 kWh dagelijks verbruik in een gemiddeld huishouden. Rijdt u ook met de auto, dan is dat dus de helft! Denkt u nu nog eens aan die winter waar u het zojuist over had… U moet echt voor minstens voor 4 maanden energie op kunnen slaan, voor uw huis én auto! Dat is dus (120 dagen x 20 kWh) minimaal 2400 kWh(!) aan energie. U heeft bijna 30(!) Nissan Leaf accupacks nodig om dat aan te kunnen. Dertig! Duizenden en duizenden kilo’s aan accu’s! Het zou niet eens in uw kelder passen!

    Zelfs de nieuwe generatie lithiumzuurstofaccu’s (nu in ontwikkeling) zouden met de veronderstelde 10x grotere opslagcapaciteit dan de huidige litium-ion batterij nog steeds bijlange na niet efficient genoeg zijn om een huis (+electrische auto) onafhankelijk van energie te kunnen voorzien. Nog altijd zult u dan 3 nieuwe generatie (Nissan Leaf) accupacks(!) ergens in uw huis kwijt moeten….Succes! Maar dat is niet eens het grootste probleem.

    Het grootste probleem hier is dat alle moderne accu’s (ook de nieuwe generatie) op lithium draaien! Een extreem schaarse grondstof die primair in Bolivia en Chili te vinden is. Er is simpelweg niet genoeg lithium in de wereld om op lange termijn een werkelijke oplossing te kunnen vormen voor massale energieopslag…

    U ziet: er is niet alleen een compleet nieuw soort accu nodig. Er is ook een nieuw zonnepaneel nodig! Een experiment op deze schaal (en tegen deze kosten) met deze hopeloze technologie, is bezopen. Je kunt het geld net zo goed door het toilet spoelen. Of er een muur mee behangen. Volkomen zinloos!

    @Philip 8/7/2016 – 13:59

    U zult met deze oplossing op basis van technologie die nog niet zover is niet alleen gewoon kolencentrales nodig hebben, maar nog wel meer ook dan ooit tevoren! U heeft naast uw huishouden, voortaan ook nog een electrische auto te laden. Als hierboven gezegd: Een simpele koektrommel als een Nissal Leaf verbruikt op jaarbasis 3000(!) kWh bij 15.000 kilometer, net zoveel als een heel gezin nu verbruikt! Zonnepanelen (10m2) genereren maar 1300 kWh. Netto stijgt uw stroombehoefte dus 1700 uur, stroom die bij een kolencentrale vandaan zal moeten komen….

    Begrijpt u mij niet verkeerd. Ik ben het met u eens. Electrische auto’s zijn de toekomst. Maar u zult het toch met mij eens zijn dat het NU implementeren van deze techniek die er helemaal niet klaar voor is op een schaal van 1000(!) huishoudens in essentie gekkenwerk is? Geld van de belastingbetaler dat net zo goed een verbrandingsoven in geschept had kunnen worden…

  10. Toine Goossens

    Een prachtig initiatief. Of deze oplossing toekomstbestendig is, moet blijken uit deze proef. Opslag van elektrische energie is het grote struikelblok bij vergelijking met op koolstof of op fusie gebaseerde energiebronnen.
    Alleen door onderzoek naar ideeën en het vervolgens opschalen om uit te vinden of het ook op grote schaal werkt is essentieel voor innovatie.

    Misschien zeggen we over 5 of 10 jaar, het was de moeite van het proberen waard, maar in de praktijk werkt het niet. Ook al stoppen we dan, tien tegen een brengt de ervaring met dit initiatief ons verder naar werkende oplossingen.

    40 jaar geleden liepen Nederlandse uitvinders wereldwijd voorop in de windenergie. Van opschalen is het hier nooit iets geworden, daar was geen enkele interesse voor. Windmolens worden nu voornamelijk gebouwd door de Denen, die begrepen dat de kost voor de baat uitgaat.

  11. Dirk

    Ik zie niet hoe je genoeg energie kunt opwekken met zonnepanelen om auto’s en huishoudens te voeden. Die rekensom komt gewoon niet uit. Voor de rest gaat het concept ervan uit dat gedurende de dag (wanneer de zon schijnt) een deel van de auto’s niet weg is, want deze functioneren als energieopslag. Wanneer de auto dus slechts incidenteel gebruikt wordt dan kan het wel werken.

    Maar het experiment heeft wel waarde denk ik. Met name voor de use case ‘stad’ (waar veel mensen met het OV/de fiets/lopend gaan werken) is het een interessant experiment. Het feit dat auto’s gebruikt worden als energieopslag zorgt ervoor dat een traditioneel nadeel van zonne-energie weggenomen wordt. Bij lekker zomerweer hoeft er niet teruggevoed te worden in het stroomnet en dat is een van de grote uitdagingen waar we voor staan in de groene revolutie. Het maakt het stroomverbruik veel gelijkmatiger, wat betekent dat je met minder back-upcapaciteit in de centrales af kunt (en waarom in sommige gevallen er in de toekomst minder back-upcentrales nodig zijn). Dit is waarom dit experiment interessant is voor Stedin.

    De transitie naar een groener energieverbruik zal nooit in een big bang gebeuren en deze moet in stappen gebeuren. De eerste stap is het elektrisch maken van auto’s en het beschikbaar maken van genoeg oplaadinfrastructuur (kip-ei-probleem). De winst zit in het feit dat de energieopwekking plaatsvindt in elektriciteitscentrales (en daar is de verbranding al veel efficiënter dan in verbrandingsmotoren), dat elektrische auto’s veel lichter zijn en dus minder energie verbruiken en dat de luchtvervuiling veel beter gemanaged kan worden.

    De ontwikkeling zorgt er verder voor dat er meer geïnnoveerd zal worden rondom batterijopslag (iets waar Tesla al mee bezig is, maar zodra alle automakers meedoen dan gaat het veel sneller). De capaciteit van de batterij zal steeds groter worden, hij zal sneller opgeladen kunnen worden, hij zal goedkoper worden, hij zal vaker opgeladen kunnen worden, hij zal ook in fysieke grootte/gewicht afnemen, hij zal gemaakt worden van componenten die ruim voorradig zijn in de aardkorst en er zullen accu’s gemaakt gaan worden die beter recyclebaar zijn.

    Zodra de kosten van zonnepanelen zo laag zijn geworden dat we alles vol kunnen hangen met zonnepanelen (en we zelfs zonnecellen kunnen verwerken in ramen), dan gaan we de accu’s nodig hebben, maar dan moet ook het elektriciteitsnetwerk en de oplaadinfrastructuur er liggen.

    Ik heb heel veel bewondering voor een ondernemer als Robin Berg die de beperkingen van de technologie kent en weet dat het nog niet perfect is, maar die alsnog met enthousiasme partijen bij elkaar brengt om ervoor te zorgen dat we de noodzakelijke eerste stap nemen zodat we gaan leren en gaan verbeteren, terwijl het nog niet kostendekkend is.

  12. Willem

    Zo lang we geen belasting betalen over de kerosine die we met zn allen voor onze vliegreisjes verstoken hebben de mensen die beweren dat zonne- en windenergie zwaar gesubsidieerd worden geen enkel recht van spreken.

  13. Robin Berg

    Mooie input mensen! Dank voor alle reacties. Blijf ons volgen. De komende jaren zullen wij dit idee verder uitrollen en doorontwikkelen.

  14. Wim

    Zolang er nog een gigantische winst te behalen valt in energiebesparing zijn zulke technologie-optimistische projecten absurd. Zeker omdat – zoals andere terecht aangeven – de technologie er in de verste verte niet rijp voor is.
    (En die gigantische winst is zelf te behalen zonder levenstijlaanpassing al zal die levenstijlaanpassing uiteindelijk wel onvermijdelijk zijn zolang we met zoveel miljard mensen op deze aardbol leven.)

    Door op zo’n overoptimistische manier zulke technoligische oplossingen aan te dragen voor deze problematiek creëert men de illusie dat er geen nood is aan levenstijlaanpassing en we al optimaal met onze energie omgaan. Ik vind zo’n project dat ook weggeworpen geld.

    Overigens negeert dit project ook de problematiek van de onhoudbaarheid van het grootschalige individuele autobezit en autogebruik. Er kleven zeer veel problemen aan ons huidige autogebruik en slechts een beperkt deel van deze problemen zijn op te lossen met elektrische voertuigen. Zelf de problematiek van fijn stof is helemaal niet voldoende op te lossen met elektrische voertuigen.

    In de jaren 70-90 werden veel van onze voetpaden in de stad verziekt met duizenden individuele parkeermeters. Nu gaan we dezelfde weg op met al die oplaadapperatuur.

    Ik voorspel nu dat heel dit systeem binnen 10-20 jaar onwerkzaam zal blijken maar er ondertussen wel veel geld in gestoken zal worden. En de mensen die zulke ideeën aandragen zullen dan wel weer geld verdienen met het verkopen van andere onwerkzame ideeën. En dat is geen pessimisme maar realisme van iemand die al honderen valse beloftes van technologie-optimisten te hebben zien passeren. Of denkt Berg dat hij door in zee te gaan met Renault in zee gaat meteen betrouwbare industriële partner die het beste voorheeft met het milieu? Als dat zo is raad ik hem aan zich te verdiepen in dieselgate.

    (ook in huishoudens en zelf zonder dat er aan de levenstijl geraakt wordt

  15. Hans

    @lesswatts “Geen enkele ondernemer, in de hele wereld niet, zal investeren in een productiemiddel dat respectievelijk 80 en 88,5 % van de tijd stilstaat ”

    Zoals bijvoorbeeld de gemiddelde particuliere auto? Die staat namelijk ruim 90% van de tijd ongebruikt op een parkeerplek. En toch heeft vrijwel iedereen er een.

    En wacht dacht je van mijn gasfornuis, wasmachine, stofzuiger? Die staan ook meer dan 90% van de tijd stil.

  16. Mark

    Geweldig mooie ontwikkeling die voortborduurt op de ervaring van Lomboxnet. En als ik het goed begrijp krijgt dit initiatief juist zoveel aandacht omdat men volop aan het leren is hoe het beter en grootschalig kan, en niet omdat het nu al perfect zou zijn. Laten we trots zijn dat deze innovatie in onze stad plaatsvindt!

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).