Plannen voor eerste wijnattractiepark ter wereld in V&D pand Utrecht - De Utrechtse Internet Courant Plannen voor eerste wijnattractiepark ter wereld in V&D pand Utrecht - De Utrechtse Internet Courant

Plannen voor eerste wijnattractiepark ter wereld in V&D pand Utrecht

Plannen voor eerste wijnattractiepark ter wereld in V&D pand Utrecht
Er zijn plannen in de maak om van het sinds kort leegstaande V&D gebouw in Hoog Catharijne het eerste ‘wijnattractiepark’ ter wereld te maken. Dat laat Roy van Delft, Managing Director van Captain Tasting aan DUIC weten.

Er zijn plannen in de maak om van het sinds kort leegstaande V&D gebouw in Hoog Catharijne het eerste ‘wijnattractiepark’ ter wereld te maken. Dat laat Roy van Delft, Managing Director van Captain Tasting aan DUIC weten.

Het plan zit nog in een beginfase. Op de vraag hoe serieus de plannen zijn is Van Delft duidelijk: heel serieus. “De eerste potentiële investeerders hebben al positief gereageerd en we willen nu gaan kijken of er draagvlak is voor een dergelijk idee.”

Van Delft heeft een wijnattractiepark in zijn hoofd dat, als alles meezit, over anderhalf jaar de deuren moet openen. In het attractiepark of wijnwarenhuis moeten meer dan 2000 verschillende soorten wijnen komen en een indoor foodfestival waar diverse kleine kraampjes komen waar 40 aanbieders, importeurs en handelaren hun producten kunnen verkopen in een eigen kraam.

“Juist door de toegenomen belangstelling voor wijn in Nederland en toegenomen verkoop zie je dat er grote vraag is naar gespecialiseerde verkooppunten van wijn en bijpassende culinaire hoogstandjes,” vertelt Van Delft. “En wat is er nu mooier om veel smaken onder één dak te brengen en tevens de klant de ruimte te bieden om te proeven van deze wijnen?”

Voor zover Van Delft weet wordt het wijnattractiepark het eerste dergelijk concept ter wereld. “Zoals kermissen ooit zijn uitgegroeid tot pretparken, denk ik dat foodfestivals kunnen uitgroeien tot iets als dit.”

Captain Tasting

Van Delft is met zijn bedrijf Captain Tasting 2,5 jaar actief in het organiseren van speciale wijnroutes langs restaurants in 40 verschillende Nederlandse steden. “Door al onze opgedane contacten samen te brengen denken wij dit grote plan te kunnen bewerkstelligen.”

23 Reacties

Reageren
  1. Wouter

    Klinkt totaal ongeloofwaardig en onrealistisch. Is er op enige manier gecontroleerd in hoeverre hier met de verhuurders over gesproken is?

  2. Petra

    Ze hebben nog geen contact met pandeigenaren gehad, ben dan ook benieuwd of enthousiasme er nog is als huurprijs bekend is. Daarnaast past dit concept niet binnen de bestaande D&H wet.
    Je mag immers zonder slijtvergunning niet laten proeven en met slijtvergunning mag je geen voeding verkopen of serveren.
    En als het retailpand een horecabestemming krijgt mag de wijn er niet per fles worden verkocht.
    Verder wel cool plan, alleen niet legaal te realiseren binnen bestaande regelgeving. 2000 wijnen in een V&D? Die zie je nog niet staan hoor. Een beetje serieuze wijnhandel heeft er al 600 op 80 m2.

  3. Willem

    Op de vraag hoe serieus de plannen zijn is Van Delft duidelijk: heel serieus. “De eerste potentiële investeerders hebben al positief gereageerd en we willen nu gaan kijken of er draagvlak is voor een dergelijk idee.”
    Potentiële investeerders, kijken of er draagvlak is. Op mij komt dat nog niet heeeeel erg serieus over…

  4. Jansen

    Raar verhaal dit.

    Lijkt me dat de “ondernemer”zelf de pers heeft opgezocht.

    Lijkt mij niet dat de eigenaren van de V en D, in dit geval buitenlandse investeerders die ook nog samen met onze Franse vrienden van Kleppierre , dit idee zien zitten. Ik denk dat zij liever de gehele V en D aan Hudson’s Bay gaan verhuren.

    Daarnaast wil er geen weldenkend mens naar een wijnpretpark in Hoog Cahterijne. Wijnboerderijen op het platteland bezoek je, of een goed wijncafé.

    Doet me denken aan het gigantische “succes” van het overdekte virtuele pretpark Yumble in Roermond, waar ook geen zinnig mens iets in zag, het plan toch doorgezet is en uiteindelijk ook heel snel failliet was. Met problemen voor Limburgse investeerders, incl. de provincie tot gevolg.

  5. MoniqueW

    Een uitstekend idee om van de V&D een foodhall te maken. La Place werkte ook goed. Maar de ondernemer moet dit sneller voor elkaar boxen want het momentum is nu!

  6. Ralph Huydts

    Totaal, maar dan ook totaal onrealistisch! Om de dag-huurprijs te voldoen zouden er dagelijks meer flessen over de toonbank moeten gaan dan in de gehele provincie Utrecht verkocht worden. Dan te bedenken dat de hoeveelheid moet komen uit de mensen die bereidt zijn in dozen aantallen te kopen. V&D uitlopen naar je auto met 4 dozen onder de arm is ook niet echt aan te raden. Leuk wanneer je het eenmalig kunt doen onder een aantrekkelijke (dag)huurprijs…. Anders NO CHANCE!

  7. Corinne

    Grote onzin, geen mens gaat straten ver sjouwen met flessen wijn als hij die wil kopen. En zoveel volk krijg je nooit binnen dat het financieel uit kan. Een wijnhandel moet bereikbaar zijn met de auto. En zoals het concept wordt voorgesteld mag dat helemaal niet in ons land. wetten en wetjes genoeg die dat verbieden. onmogelijk plan, komt onbetrouwbaar over.

  8. Atilla Vigh

    @Jansen

    V&D heeft hier niets mee te maken. V&D heeft geen eigenaren meer, daar het failliet is. De curatoren zijn de baas over de resterende nauwelijks interessante boedel en gelden. Ik neem aan dat het huis V&D een vol met schulden behangen moloch is. Als er geen gelden meer te verwachten zijn, zal het faillissement worden vereffend: m.a.w. alle schuldeisers kunnen fluiten naar hun centen.

    Het pand is niet van de V&D maar van een commerciële verhuurder. Ik neem aan dat per faillissementsdatum de huur is opgezegd. De huurder kon vermoedelijk al lang fluiten naar de idiote huren die ze vragen.

    Een nieuwe partij kan natuurlijk praten met iedereen, maar zoals hier reeds veelvuldig genoemd is zo’n idee nauwelijks reëel.

    Ik hoorde van een kleine zelfstandige dat Kleppiere (overigens niet de eigenaar van het V&D pand, dus helemaal niet partij in deze) de huren met 40% omhoog gooit en zelfs naar omzet afhankelijke huur streeft. Tjonge jonge, de retailvastgoed leeft nog in de vorige eeuw.

    Ik hoop dat ze een voorbeeld gaan nemen aan de kantorenvastgoedjongens, want die beginnen zo langzamerhand het licht te zien. Slopen of verbouwen naar andere toepassingen (woningbouw of tijdelijk iets anders). En natuurlijk naar meer realistische huurprijzen.

    Ik ben heel benieuwd als het nieuwe HC voltooid is of ze al die nieuwe m2 verhuurd krijgen bij stabiele partijen? Volgens mij moeten we naar een kleiner stadscentrum. Het blijven vasthouden aan idioot grote stadscentra is gewoon niet meer realistisch. Kijk naar Leidscherijn centrum, daar was het de projectontwikkelaar zelf die aandrong bij de gemeente om in eerste instantie minder m2 commercieel vastgoed te ontwikkelen.

    We zullen het allemaal zien.

  9. Patrick

    Geweldig idee, maar ik zie er wijzig heil in. Idd is een huurprijs van zo groot pand niet realistisch voor de marge dat op drank/ wijn te verdienen is. Mooi plan maar ik zijn gewoon langs komen op de Biltstraat 36! http://www.wijnhandelpeters.nl

  10. Nelleke Maris van Granada Wijnen

    Ga eerst eens praten met degenen die het concept vershal het veem hebben ontwikkeld en uitgevoerd. http://www.vershalhetveem.nl/nl/home

  11. Annet

    Het is een pracht plan om juist in dat enorme leeg staande pand van voorheen V&D iets feestelijks te maken ,
    Dat daar een wijn Walhalla met medewerking van verscheidene wijnhuizen / handels zou kunnen komen is helemaal tof.
    Ik hoop dat jullie het voor elkaar krijgen !!

  12. Herman

    “Managing Director van Captain Tasting”

    als je dit leest weet je genoeg, flauwekul dus!

  13. Koen

    Over pretpark gesproken. In V&D gebouw was altijd al een glijbaan en werd er in de kelder iets gedaan met projectie. Ik kan me prima voorstellen dat een Ballorig, Monkeytown of Kidz City hier iets fantastisch kan realiseren. Ik vraag me af hoezeer hun levensvatbaarheid afhangt van de lage huren op een industerrein.
    Dat wijnpretpark gaat er overigens natuurlijk nooit komen, om alle hierboven genoemde redenen – vermeerderd met de aanstaande foodhall in het oude postkantoor.

  14. Jansen

    @ Atilla

    Als je al iemand de les leest, doe het dan goed.

    Ik zeg nergens dat de V en D nog bestaat. ik heb het over “de V en D”, en niet over V en D (het concern). Wanneer ik het heb over de V en D, heb ik het slechts over het gebouw. De V en D is namelijk ook gewon een fysiek gebouw. Zo heet dat in de volksmond. V en D was al sinds 2008 geen eigenaar meer van de panden.

    Ik vermeld ook duidelijk dat de eigenaren van het vastgoed bepalen wie er in dat pand komt. Gelet op het gebouw, waarschijnlijk een nieuw warenhuis. Gelet op de ontwikkelingen waarschijnlijk Hudson’s Bay, of een ander warenhuis wat onder die paraplu valt.

    Als eigenaar van Hoog Catherijne heeft Kleppierre hier zeker mee te maken.

    Die willen geld en geen leegstand. Daar zijn afspraken over gemaakt. De investeringen die nu gedaan worden moeten iets opleveren, geen leeg winkelcentrum.

  15. Atilla Vigh

    @Jansen

    Het was geenszins mijn bedoelding om je de les te lezen.
    Wel om duidelijk te verschaffen wie wat mag en kan.

    Overigens ben ik niet zeker van welke afspraken er gemaakt zijn met Kleppiere? Kleppiere is niet veel meer of minder gewoon een retailonroerend goed ontwikkelaar. De partij die eigenaar is van het Utrechtse V&D pand is dat ook. De gemeente is puur een bemiddelaar en heeft ooit (in 1973, eigenlijk iets daarvoor) het bestemmingsplan vastgesteld. Ik vraag me af hoe hard die afspraken zijn. Overigens de meeste kantoren boven niveau 2 van HC (behalve het kort geleden overgenomen voormalige Rabobank deel) zijn niet van Kleppiere, maar van tientallen verschillende eigenaren. De gemeente heeft overigens in al zijn wijsheid in het verleden de erfpacht eeuwigdurend afgekocht. Ik denk dat ze daar nu niet meer zo blij meer mee zijn. Je wilt als gemeente zeggenschap hebben over de bestemming. En ja, je kunt altijd een onteigeningsprocedure starten, maar dan moet je wel je portemonnee opentrekken.

    We zullen zien hoe e.e.a. zich gaat ontwikkelen.

  16. Ouwe

    Doe maar een indoorskibaan.

  17. utrechtse vogel

    laten we eens op een bierviltje uitrekenen.
    V&D had ongeveer 18.000 m2 VVO in HC. Als je daar 2000 wijnen neerzet heeft elke wijn 9 m2 ruimte. Dan kun je er ruim omheen lopen. 🙂

    Wat zou de huurprijs zijn? Da’s natuurlijk geheim, maar we kunnen wel gaan raden. In de binnenstad is het zo’n 1400 euro/m2, maar is natuurlijk enorm afhankelijk van hoe groot en precies waar het is. Voor HC zingen richtprijzen van 1000 euro/m2 rond, maar laten we eens zeggen dat het 600 euro/m2 is.

    Dan kost 18.000 m2 je ruim 10 miljoen euro/jaar aan huur. Als je 20% marge haalt op je wijnverkoop doe je het erg goed, maar dan nog moet je dus 50 miljoen omzet draaien per jaar alleen al om de huur op te brengen. Daarbij zul je toch al snel 100 man personeel moeten hebben in zo’n wijnpretpark, gas- en licht, interieur, aflossing, belasting, etc , dus dat is nog eens 10-20 miljoen omzet erbij per jaar. Ik ben dan nog erg optimistisch in mijn cijfers.

    De Nederlander drinkt gemiddeld 20 liter wijn per jaar (15 uit de winkel en 5 in de horeca) en betaalt (tromgeroffel….) ‘maar liefst’ gemiddeld 3,44 euro per supermarktfles. Dan moet wijn-attractiepark Hoog Catharijne al snel minstens 10% van de totale wijnmarkt in nederland veroveren om dat voor elkaar te krijgen.

    Ik zie het Captain Tasting niet doen.

    Waarom nemen journalisten dit soort waan-verhalen eigenlijk zo maar over?

  18. Maria

    Grote stadsfontein midden in het V&D gebouw. Daar bovenop de Belle van Zuylen. In de top van Belle die rooftopbar. En dat alles omgeven met fris heringerichte fietsstraatjes. Hebben we alle gekkigheid van de laatste tijd in een keer onder dak gebracht en de leegstand opgelost.

  19. Van Pimpelen

    … mmm… mogelijk zit de Jaarbeurs nog te wachten op het verplaatsen van hun vergader- en conferentielocaties naar elders; Utrecht is sinds 1917 erg verstedelijkt. Een kortelings op een rommelmarkt aangeschafte encylopie uitgegeven 1910 leert me dat de stad Utrecht in 1910 118duizend inwonenden telde. In die context vestigde zich veel bedrijven. Verstedelijking vierde hoogtij! De automobiel was indertijd even hot als Internet nu, vervoer per spoor veroverde nog terrein! Het ‘economisch’ gewin bleek pas eind jaren 60 van de 20ste eeuw…

  20. Atilla Vigh

    Bij nader inzien, denk ik dat het voor HC beter is als Kleppiere het V&D pand overneemt. Dan zijn alle m2 (het V&D pand en alle andere HC gebouwen) bij 1 partij belegd. Maar goed, de vraag is natuurlijk hoeveel m2 Kleppiere straks (als het nieuwe HC af is) überhaupt kan verhuren.

  21. waldorff

    @Utrechtse Vogel: dank voor uw ‘bierviltjes-berekening’, het maakt een hoop duidelijk. Inderdaad jammer dat duic aan deze luchtfietsers zoveel ruilmte geeft…(had die gast gegoogeld, dan zag je aan zijn nietsige ‘titels’ al dat dit gebakken lucht was…)
    Ben bezorgd over wat de toekomst gaat brengen, want het doel is om het huidige winkelopp. van HC te verdubbelen…hoe willen ze dat in godsnaam gaan vol krijgen? Hoeveel H&M/Zara/etc. kunnen we hebben? (als ze al niet zijn omgevallen…)En wat voor een effect heeft dit op de rest van de binnenstad?

  22. Danny

    klinkt leuk maar onhaalbaar. Die 2000 flessen ben je al kwijt als je ze alleen al in de diverse pashokjes zet.

    Ik geloof eigenlijk niet echt meer in een binnenstad zoals we die kennen. Denk dat de bestaande ‘kwaliteitswinkels’ hun omzet redelijk naar online hebben kunnen verschuiven en dat alleen winkels in exclusiviteit bestaansrecht in een stadscentrum hebben. Een Bijenkorf bijvoorbeeld of specialiteit winkels in niche markten of waarvan je het product liever eerst ziet, voelt en ruikt of proeft voordat je het koopt.

    Verder geloof ik dat de stad er meer uit komt te zien als één grote bazaar met kleinere winkeltjes, waar je direct contact hebt met de winkelier, je hier en daar wat kan afpingelen, een plek waar weer écht handel wordt bedreven in plaats van een streepjescode die over een scanner gaat en alles zo ‘standaard’ is. Voor standaard gaan we wel online, voor iets spannends waarvan je niet verwacht wat je gaat treffen gaan we dan wel naar de stad, denk ik.

    Ook dit zal om allerlei redenen wel onmogelijk worden geacht en is het misschien ook, maar ik zou niet weten waarom iemand nog naar de stad zou gaan voor iets wat je moeiteloos via www of een app kunt krijgen zonder enig onderscheidend vermogen.

  23. Fab

    Giller. Alle wijnwinkels in de stad kunnen wel opdoeken. Ah en jumbo, iedereen, máak de plankjes ook maar leeg……. Nog wat meer toko’s onderuit. Gelukkig is het een luchtfietsidee. Glaasje dan maar?

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).