Utrecht koploper sociaal ondernemen

Talloze mensen, bedrijven en organisaties in Utrecht zetten zich in voor de stad. Heel veel gebeurt dat ongezien. Ze doen hun werk vrijwillig en vaak met groot effect. Maar ze noemen zichzelf geen vrijwilliger. De afgelopen maanden kwamen wij als Utrecht Development Board steeds meer mensen tegen die zeiden: “In Utrecht gebeurt het. Het lijkt wel of deze stad koploper is in Nederland van maatschappelijke initiatieven en sociale ondernemingen.”

Wat is een sociale onderneming? Een bedrijf dat een maatschappelijk doel nastreeft. Dus winst maken geldt niet als eerste doel. Winst is meegenomen, maar staat op de tweede plaats. Er moet wel winst zijn, om het bedrijf draaiend te houden en te investeren in oplossingen van sociale vraagstukken. Deze bedrijven willen niet van subsidies leven. Sociale ondernemingen: het is als met zoveel dingen, als je er niet op let, zie je ze niet.

Terug naar het ideaal

Woningcorporaties zijn eigenlijk sociale ondernemingen. Ooit opgezet door groepjes burgers om als vereniging huizen voor elkaar en gelijkgezinden te bouwen en beheren. Wat nu ‘thuiszorg’ heet, is ook zo begonnen. Maar die sociale vernieuwing groeide door de jaren heen als een reuzenzwam uit tot commerciële handel.

Kunnen we nog terug naar dat ideaal, kunnen we de gemaakte fouten herstellen?  Er is behoefte aan, dat is overduidelijk: wonen, zorg, aandacht voor  gezinnen die nauwelijks de eindjes aan elkaar kunnen knopen, kinderen die vastlopen nog voordat hun leven echt een vlucht kan nemen.

Verbeter de wereld

Nieuwe, vaak jonge, sociaal ondernemers broeden op plannen om de samenleving op deze en duizend andere punten te verbeteren. En ze maken hun inzet waar. Hun roep om begrepen te worden wordt wel steeds luider.  Omdat het vaak gaat om lokale initiatieven, wordt gekeken naar gemeentelijke politici en ambtenaren: begrijpen zij dat dit iets anders is dan vrijwilligerswerk in de bekende zin?  Kampioen van de lobby van sociale innovatie is Willemijn Verloop, die onlangs een glashelder boekje met vele praktijk-voorbeelden erover schreef: “Verbeter de wereld. Begin een bedrijf”.

Doe daar wat aan!

Belangrijk is dat we in Nederland deze innovatieve ondernemers een goede juridische en fiscale status geven. Andere Europese landen lopen daarin op ons voor, en sociale ondernemers daar maken gretig gebruik van geld dat de EU ervoor klaarlegt. Nederlandse organisaties vissen achter het net. Doe daar wat aan!

Jonge bewegingen slim maken

Laat nu juist onze stad bruisen van deze sociale innovatie. Het komt waarschijnlijk door het grote aantal jonge mensen, de vele studenten, maar ook door het zakelijke en culturele klimaat van Utrecht. Twee indrukwekkende ondernemers willen Utrecht de komende maanden op de kaart zetten als de Nederlandse koploper in sociaal ondernemerschap. Zij vingen signalen op, die voor hen glashelder zijn. Zij komen legio initiatieven tegen. Wie kijkt naar de toekenningen van het Oranjefonds (opgericht door Willem Alexander en Máxima bij hun huwelijk) door heel Nederland, ziet relatief veel Utrechtse initiatieven. Zo werd het idee geboren: hoe kunnen wij in Utrecht deze nieuwe, jonge bewegingen helpen en meer in de schijnwerper zetten?

Echte sociale vernieuwers

Deze twee Utrechtse ondernemers zijn prima voorbeelden van echte sociale vernieuwers. Anne Heinsbroek richtte ooit met haar zus de organisatie SODA op, “Samen Onze Dromen Achterna”. Met de succesvolle  -landelijk uitgewaaierde- formule van de VoorleesExpress en nog zo’n paar fantastische sociale initiatieven. Kijk maar op de site van de zussen: www.sodaproducties.nl. Aan een rondetafel bijeenkomst die wij als UDB hadden belegd (ja, we zijn van ‘verbinden’) liep Anne Heinsbroek opnieuw Michiel Bodt tegen het lijf, een van de 14 leden van de UDB. Zij kende hem als de drijvende kracht van Move, intussen uitgegroeid tot de paraplu boven een reeks sociale initiatieven van studenten. Michiel en andere Orca-roeiers wisten ooit samen met kinderen in Hoograven een speelpark van de grond te tillen, zo begon het. De studenten en kinderen leerden elkaars werelden kennen: buiten spelen en roeien. Move werkt nu aan veel en veel meer vergelijkbare projecten in diverse steden, maar vooral ook in Utrecht. Bekijk het op de site: www.stichtingmove.com.

Praktisch de weg wijzen

Anne Heinsbroek en Michiel Bodt slaan de handen ineen voor een gezamenlijk project, noem het een adviesbureau. Zij willen in een jaar tijd, vanaf april aanstaande, tonen hoe Utrecht bruist: tien organisaties vormen dan een netwerk dat ‘best practices’ laat zien, en vanuit de praktijk anderen verder helpt. Zij gaan -in hun woorden-  “de stad triggeren om koploper op sociaal ondernemerschap te zijn”. En: “Wij gaan van uit de praktijk diegenen helpen die zoeken naar bedrijfsvoering voor hun maatschappelijke doelstelling”.

Hun plan ligt klaar. Nodig is wat startgeld, en daarna gaat het zichzelf bedruipen, zeggen ze. Zelf hebben ze bewezen wat ze voor elkaar kunnen boksen met hun eigen ideaal.

De UDB gaf en geeft ze graag een zetje. Ik nodig iedereen uit, ook de gemeente, om SodaProducties en Move te helpen in hun plan: Utrecht, koploper in sociaal ondernemen en sociale innovaties.

Trude Maas

Voorzitter Utrecht Development Board

1 Reactie

Reageren
  1. Emi Stikkelman

    wat een goed idee weer, Anne en Michiel kunnen dat vast 🙂 Hoe willen ze het startbedrag bij elkaar krijgen? Growdfunding (link graag)? Of is het startbedrag wat UDB bedoelt met het zetje?

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).