De nieuwe coronamaatregelen treffen de Utrechtse horeca hard. Onevenredig hard, vinden veel ondernemers, in vergelijking met winkels, supermarkten en de privésfeer.
“Opnieuw wordt de horeca de dupe van de nieuwe coronamaatregelen”, zegt Erik Derksen, vicevoorzitter van Koninklijke Horeca Nederland Utrecht en de eigenaar van vier Buurten-restaurants in Utrecht. “Dat, terwijl de besmettingsgraad in de horeca onder de 5 procent ligt.”
De maatregelen pakken de horeca onevenredig hard aan, vindt Derksen. Hij neemt een van zijn eigen restaurants als voorbeeld: “Bij Buurten in de Gaard kan ik binnen makkelijk 80 mensen kwijt, maar ik mag er nu maar 30 binnenlaten. Dat is absurd.” En dat de sluitingstijd naar 22.00 uur verschuift; “daar is niemand blij mee.”
Derksen: “Als je ziet wat voor een zooitje het in supermarkten en bouwmarkten is, de feesten die in parken worden gehouden. Dat leidt tot woede bij veel horecamensen. Het voelt voor ons oneerlijk.” Maar ook in de horeca houdt men zich niet altijd perfect aan de regels, dat erkent Derksen. “Zeker in een grote stad als Utrecht zullen er altijd excessen zijn. Ondernemers hebben de grenzen opgezocht, omdat het water hen aan de lippen stond.” Dat sommige horecazaken zijn gesloten, daar zegt Derksen wel achter te staan.
Andere zaken
Horeca bestaat uiteraard niet uitsluitend uit restaurants of cafés die tot laat openblijven. Sommige zaken, zoals de Bakkerswinkel aan de Wittevrouwenstraat, ontkomen aan de nieuwe maatregelen. “Wij ontspringen eigenlijk net de dans. Binnenkort gaan we weer ’s avonds open voor diner. Normaal sluiten we dan ook om 22.00 uur.” De eerdere maatregelen, met betrekking tot de afstand en het maximaal aantal gasten, hebben ze bij de Bakkerswinkel ‘natuurlijk’ al getroffen.
BUNK, een hotel en restaurant in één, verwacht wel veel te gaan merken van de nieuwe maatregelen. “Het restaurant moet twee uur eerder dicht en er mogen minder mensen komen”, zegt de woordvoerder. Volgens hem gaat dat ook invloed hebben op het hotel. “Het restaurant en het hotel zijn immers naadloos op elkaar aangesloten.”
40 Reacties
ReagerenHet is inderdaad wel heel erg oneerlijk. Gisteravond naar ILFU geweest in TivoliVredenburg geweest en als je ziet hoe ongelooflijk goed het daar geregeld is en hoe het personeel werkt (zowel rondom de zaal als in het Gegeven Paard) en dat vergelijkt met vele winkels…
Het is ook volkomen oneerlijk. Corona verspreidt zich ook via aerosolen en volgens de laatste wetenschappelijke studies mogelijks zelfs voor meer dan 90%. Duitsland laat nu in alle haast door het hele land alle ventilatiesystemen verplicht modificeren….
In het hopeloos op de wetenschap achterlopende Nederland wordt dus bij een uitbraak in een restaurant ten onrechte automatisch geconcludeerd dat die uitbraak alleen(!) kon ontstaan omdat de bezoekers zich niet aan de regels hielden…en krijgt het restaurant straf. Dit waar het restaurant waarschijnlijk in eveneens 90% van de gevallen helemaal niets aan de uitbraak kon doen (aerosole besmetting kan zelfs op 10 meter afstand plaatsvinden) en zich wel keurig aan de regels hield.
De horeca is simpelweg compleet de sigaar deze winter. De zondebok van een overheid die het zelf compleet aan het verkeerde eind heeft, want dat er grote uitbraken zullen plaatsvinden in de horeca als je niets aan ventilatie/luchtreiniging doet staat als een paal boven water….
Als bezoekers van horeca, bioscopen en concerten keurig op 1,5 meter zitten hebben meer maatregelen toch geen zin? Het levert vooral economische schade op, zowel voor bedrijven als de overheid (belasting). Kroegen waar bezoekers staand biertjes drinken is een ander verhaal.
Horeca en veel andere branches ruziën maar lekker door. Ze zoeken het maar uit. Bij protest duurt alles alleen maar langer. Virussen zijn niet eerlijk of oneerlijk. De overheid heeft te vroeg alles weer vrijgegeven en handelt nu te laat. Ik kies mijn eigen strategie: vooralsnog o.a. helemaal geen horeca, niet vliegen, geen buitenland, geen OV en wél een mondkapje op als het niet anders kan en ik (nog maar zelden) een winkel bezoek. Nu is het mijn beurt: ik doe niet meer mee.
2,50 Euro of 3,00 Euro voor een biertje of kopje koffie voelt ook oneerlijk.
Of 19,5% BTW en na de verkiezingen nog meer voor het financieren van alle binnenlandse en buitenlandse corona hulppakketten voelt nog oneerlijker.
Of dat van je 18 cent voor een kilowatt stroom 12 cent naar onzin windmolens en klimaatonzin gaat voelt ook oneerlijk.
Dit gezeur van deze horeca bobo laat opnieuw zien dat ze het gewoon niet wíllen begrijpen. Er bestaat vooralsnog nog maar één echt bewezen recept tegen deze tweede besmettingsgolf en dat is de lockdown. Dat gaan we over een week of twee dus ook maar weer doen, en dat zal er dan veel harder inhakken dan de eerste keer. Dat hebben we dan te danken aan al die laat-maar-waaien typjes die hun eigen “vrijheid”, hun eigen portemonnee en hun eigen vermaak belangrijker vinden dan de gezondheid van een ander. Wie zich nu nog steeds in woord of geschrift uitspreekt tegen de maatregelen overschrijdt volgens mij de grenzen van de vrijheid van meningsuiting en maakt zich schuldig aan opruiing en ondermijning.
@Scherpschutter, uw betoog is zinloos. Het maakt niet alleen uit HOE besmettingen plaatsvinden, maar ook WAAR ze plaatsvinden. Als ondanks alle maatregelen veel super spreading events in de horeca plaatsvinden dan snap ik dat de druk om die gelegenheden te sluiten toeneemt. Hoe sneu dat ook is voor de horeca.
Het is ook oneerlijk dat mensen ziek worden van een virus. Nog oneerlijker is dat ze heel er ziek kunnen worden of kunnen sterven aan dit virus. Maar ach wat maakt het uit, devdoden weten het toch niet meer en de erge zieken hebben te weinig longinhoud over om te gillen.
Harry slaat wederom de spijker op zijn kop. Haal maar eens een willekeurig “kopje koffie” bij een van die Wannabe High Society tenten op de Biltstraat. 3,95… 4,95… “maar je krijg er een koekje bij hoor” … ik dàcht het wèl ja!
Grappig dat de kabinet weer maatregelen had voor de horeca maar niet voor de luchtvaart waar ook besmettingen plaats vinden.
@brugmans: dat je een horecahater bent weten we nu wel.
@Hadjemaar 11:53
Het simpele gegeven is dat als je het ‘HOE’ onder controle hebt dat je ook de ‘WAAR’ controleert… Het ‘WAAR’ stelt helemaal niets voor in de oplossingssom…. Echt niets. Het ‘HOE’ is alles.
Je sluit toch ook geen weg dicht om de reden dat er meer dan gemiddeld gewonden op de betreffende weg vallen? Nee. Je houdt die wege open, bestudeert ‘HOE’ gewonden vallen en doet er vervolgens gericht iets aan…
Of mis ik iets? De horeca wordt (net als vele andere secoren) voor niets om zeep geholpen omdat de overheid het ‘HOE’ niet onder ogen wil zien. Aerosols.
Ik ben het volledig eens met Gerard Brugmans. Vooral met zijn laatste regels. Mensen als die Engels moeten wat mij betreft gedurende de tijd van het virus eigenlijk uit de samenleving worden geweerd vanwege hun volksvijandigheid.
@ HErry
19,5 % BTW ?
Dat was vroeger, toen geluk nog heel normaal was.
Toen griep nog gewoon griep was.
Lockdowns hebben eigenlijk helemaal nergens echt geholpen. Ja, je duwt de verspreiding in en als je weer uit de lockdown komt dan lopen de besmettingen weer op. Zo blijf je heen en weer slingeren tussen versoepelen en aanscherpen. Zelfs Nieuw Zeeland wordt maar niet virusvrij terwijl ze daar redelijk gemakkelijk de grenzen kunnen sluiten en vrij strikt de boel op slot gooiden. Een tijdje lossere maatregelen en het komt zo weer terug. We zullen echt iets anders moeten bedenken want dit werkt gewoon niet.
De maatregelen maken meer slachtoffers dan corona zelf.
Het is wel leuk dat mensen hier hun gal kunnen spugen …En gelukkig krijgen we daar geen corona van !
@Pee
En dus? Het virus dan maar laten woeden? Met tienduizenden doden tot gevolg, een totaal overbelaste zorg, IC’s nokvol en dus Indiase toestanden met stervende patiënten in de ziekenhuisgangen en bovendien ook nog blijvende ernstige gevolgen bij hen die blijven leven na een doorgemaakte besmetting?
Wat denkt u wat de schade dán gaat bedragen?
Nou, dán wordt het toch gezellig op een terrasje! Koekje erbij?
De horeca zou zichzelf een minder in de slachtofferrol moeten plaatsen.
Nu doen ze alsof ze veroorzaker en schuldig zijn, terwijl daar helemaal geen sprake van is.
Wanneer je maar vaak en consequent van de daken schreeuwt dat je zielig bent, wordt je vanzelf zielig gevonden.
Morgen komt de horeca met een klaaggezang dat ze het zo vreselijk zwaar hebben.
Omzet deze zomer maximaal 30% van de omzetten behaald in vorige jaren
De kwartaal cijfers van Sligro vertellen een ander verhaal vanaf het moment dat de horeca weer is opengegaan.
@yoshua, een heel scherpe en alerte opmerking.
De kwartaalcijfers sligro laten inderdaad direct zien wat de horeca Calimero’s ontkennen.
Misschien dat hierdoor het horeca-overaanbod eens opgeschoond wordt en dat we verlost worden val al die terrasterreur.
De horeca is een kei in zielig doen, dat leren ze in de opleiding voor horecabaas. Ja, natuurlijk hebben zij geleden onder de maatregelen, net als vrijwel iedereen op de wereld, eigenlijk.
Laten we even niet vergeten dat zij behoorlijk in de watten zijn gelegd ten opzichte van de andere ondernemers. Terwijl niet-horecaondernemers hun reclameborden niet mochten opzetten (terecht overigens, verboden in de APV) en ook niet een kraampje buiten hun winkel mochten zetten om de gederfde omzet in te halen, mochten de horecabazen hun terrassen zelfs uitbreiden, zelfs tot voor de huizen van bewoners, of voor andere zaken.
Dus niet doen alsof de horeca altijd wordt achtergesteld.
voor een tweede golf was in april al gewaarschuwd, ondernemers hebben half jaar de tijd gehad om een coronaproof bedrijfsplan te schrijven. de creatieven in de horeca hoor je niet. die zijn druk met centjes verdienen.
Door het enorme geroeptoeter van de horeca horen we het geluid van de noodlijdende kunst- en cultuursector niet. Deze sector is er niet aan gewend om te kermen. Maar de schade die musea en uitvoerend kunstenaars lijden is onvoorstelbaar groot. Zij manoeuvreert zich echter niet in de slachtofferrol omdat daar begrepen wordt dat de te nemen maatregelen noodzakelijk zijn in het belang van de volksgezondheid. Geld verdienen is niet hun focus. Bij de horeca is dat zoals bekend wel het geval. De wereld vergaat niet als we wat minder horeca overhouden op den duur.
@karla: tuurlijk worden ze wel degelijk achtergesteld. Lees jij ergens dat de Hema of de bieb eerder moet sluiten? Of dat de NS eerder moet stoppen met de dienstregeling? Nou dan!
Ben wel klaar met de horeca. Genoeg privileges gehad. Die extra terrassen en idiote voetgangersgebieden kunnen we vast opheffen. Komende tijd wordt het kaf van het koren gescheiden. M.a.w. zaken die een slechte zomer ook niet aankonden, leggen alsnog het loodje. Jammer, maar door de now zie je dat nu pas. Kunnen de goeie zaken in de tussentijd goed personeel gaan zoeken en lekker doorondernemen. Wellicht kan de KNH eens wat gaan doen aan 0 uren contracten en minimumloon. Lijkt me een stuk nuttiger. Of gaan ze na corona weer klagen dat er geen personeel te vinden is?
@Yoshua en Koel Hoofd
Heren, de Sligro is ook maanden open geweest voor particulieren…
Bijna iedereen hier scheert alle Horeca over één kam. Ja, er is Horeca die het nog nooit zo goed heeft gedraaid en ja er is voor veel Horeca de ruimte gegeven om te overleven maar er is ook heel veel Horeca die hun onderneming ten onder zien gaan. Horeca staat voor HOtel, REstaurant en CAfe…. alle drie erg verschillende doelgroepen.
Grote horecazaken zitten vanaf eind juni op 90% van hun normale omzetten in de zomer. In maart/ april/ mei hebben ze flink schade geleden. Vanaf 2004 toot aan februari 2020 zijn er gigawinsten behaald.
Koninklijke Horeca Nederland is een erg foute club. Misplaatste Calimero’s.
Als nu gewoon alle demonstarties worden verboden hebben we een superverspreider te pakken.
Het terras van Buurten De Gaard is altijd goed gevuld. Nee, dan klagen dat er binnen weinig mensen zitten. Lariekoek en kolder.
Wat heeft Horeca Utrecht gedaan om de exploitanten die er een zooitje van hebben gemaakt te corrigeren? Zijn die op hun wangedrag aangesproken?
Zo nee, dan heeft de branche haar credits verspeeld.
Vanmiddag is door Van Dissel prima toegelicht waarom er een focus op de horeca is; ja er zijn relatief weinig positieve testen. Echter, zodra die er zijn, zijn clusters relatief groot, tot wel een man op 10 die dan elk op hun beurt Corona meenemen naar hun directe familie en vrienden.
@Ton
Blijkt inderdaad de BTW inmiddels gewoon 21% te zijn en de prijs voor eenkoffie of bier €3,50 of €5,00.
Wie is hier nou echt zielig?
Wat zijn dan precies die kwartaalcijfers van de Sligro?
Ik zie hier meerdere restaurants die nog niet voor een kwart gevuld zijn.
Avond aan avond .
Die al ver voor 22:00 uur naar huis zijn .
Ze hadden gewoon veel harder moeten optreden tegen de groepjes in parken. Daar lag de complete schijt aan de regels. Geen boa/agent gezien om daar even het bonnenquota te halen. Huisfeestjes stilleggen en iedereen die eruit loopt langs de agent om zijn bekeuring te innen.
Ik denk dat de horeca nu als een makkelijke prooi wordt gebruikt. Als er overtredingen zijn moet je gerichter de zaken aanpakken.
@Ton,
Heel veel restaurants zijn op afhaalmaaltijden overgestapt. Buurten ook. De burgers hebben de restaurants niet in de steek gelaten.
@ Toine
Afhaalmaaltijden schijnt voor veel restaurants ook niet echt een oplossing te zijn.
Het is blijkbaar niet voor ieder restaurant mogelijk, laat staan kostendekkend.
@baliekluiver, in Utrecht staat Horeca alleen voor Cafe en Restaurant. Dat is officieel, hotels zijn namelijk een andere categorie. Raar maar waar.
En laten we ook niet vergeten dat horeca een aangenaam tijdverdrijf is, maar geen eerste levensbehoefte.
@dorine… en alle andere azijnpissers hier.. bij deze nodig ik je uit! Kom eens een dagje mee draaien? Natuurlijk is het eerste geen levensbehoefte.. totdat het je levenswerk is..
Onlangs werd bekend via chef IC, dat onevenredige meerderheid van de Corona zieken in ziekenhuizen van niet-westerse komaf zijn. De Kuzus van deze wereld haasten zich om te beweren dat dit zou komen doordat deze groep meer dan gemiddeld klein behuisd is met grote gezinnen. Zal een rol spelen idd
Echter gisteren kwam ik toevallig vrijdagmiddag langs Islamistsch centrum LR, rond 14:30, complete parkeerplaats vol en stroomde leeg -vele fietsers en voetgangers- na het vrijdagmiddag gebed. Niet in de buurt van de maximaal 30 personen.
Dit past bij het beeld wat een Rotterdamse moskee ook aangaf; we bepalen onze eigen regels over wat er wel en niet kan.
Kuzu beweerde ook dat een deel van de niet westerse bevolking de berichtgeving van de overheid niet begrijpt of het komt er niet binnen; deze moskee besturen hebben toch echt wel mensen die de taal wel spreken.
Ben het niet in alles eens wat Wilders beweerd maar hier had hij een punt. Als we niet eensgezind het virus bestrijden gaat het niets worden en een deel van de bevolking maakt er een potje van, ten koste van onze zorgmedewerkers, horeca en cultuursector.