Restaurant SYR in Utrecht is failliet Restaurant SYR in Utrecht is failliet

Restaurant SYR in Utrecht is failliet

Restaurant SYR in Utrecht is failliet
Bron: Het Utrechts Archief
Restaurant SYR aan de Lange Nieuwstraat is failliet. De zaak opende in 2016 de deuren in Utrecht en werd onder meer een plek waar vluchtelingen hun eerste stappen op de arbeidsmarkt konden zetten. Het jaar ervoor kwamen veel Syrische vluchtelingen naar Nederland. Ondanks de vele aandacht voor het restaurant ging het bedrijfsmatig niet altijd even makkelijk. In 2020 werd er nog een nieuwe start gemaakt, maar toen brak corona uit.

Restaurant SYR aan de Lange Nieuwstraat is failliet. De zaak opende in 2016 de deuren in Utrecht en werd onder meer een plek waar vluchtelingen hun eerste stappen op de arbeidsmarkt konden zetten. Het jaar ervoor kwamen veel Syrische vluchtelingen naar Nederland. Ondanks de vele aandacht voor het restaurant ging het bedrijfsmatig niet altijd even makkelijk. In 2020 werd er nog een nieuwe start gemaakt, maar toen brak corona uit.

SYR ging na een geslaagde crowdfunding open in 2016 als Syrisch restaurant waar nieuwkomers naast Utrechters in de keuken stonden. Het idee voor de zaak ontstond in 2015. Gijs Werschkull, bekend van restaurant Gys, kreeg samen met een groep actieve Utrechters het idee om een restaurant op te zetten dat mede gedraaid zou gaan worden door statushouders.

Het restaurant kreeg veel aandacht vanwege het concept en ook het eten was volgens de bekende Volkskrant-recensent Mac van Dinther ruim voldoende. Hij schreef kort na de opening: “Laten we eerlijk wezen: je houdt je hart vast met zo’n gutmensch-project. Voor je het weet zit je met een pijnlijke glimlach uitgekookte geitenwollensokken te eten. Maar daar is in SYR geen sprake van. Het is een sympathieke zaak, juist omdat het een serieus restaurant wil zijn en het goede doel er niet duimendik op ligt.”

Nieuwe start

Toch verliep het bedrijfsmatig niet altijd even goed. In 2019 moest een tweede crowdfundingcampagne soelaas bieden. Horecaondernemer Gijs Werschkull, die in 2016 aan de wieg stond van de oprichting van het restaurant en de bijbehorende stichting maar daarna formeel niet meer betrokken was, kwam weer in beeld. Hij kocht het restaurant van de stichting, en besloot het bedrijf te professionaliseren en het concept te veranderen. Op 1 april 2020 kreeg hij de sleutel, precies aan het begin van de coronacrisis.

Die coronacrisis kwam het restaurant niet meer te boven. “Omdat het ging om een ‘nieuw’ bedrijf, hadden we moeite om goed gebruik te maken van alle coronaregelingen. Daarbij konden we ook het nieuwe concept – vegetarisch fine dining – niet goed laten zien, want we waren door alle lockdowns steeds dicht”, vertelt Werschkull.

Syr moest personeel ontslaan en toen corona over was en er weer flink gedraaid kon worden, waren de lonen ook nog eens flink gestegen. “We zaten precies in de hoek waar alle klappen vielen. Het was de verkeerde plaats op het verkeerde moment. Het is verdrietig nieuws.”

9 Reacties

Reageren
  1. Binnenstadbewoner

    Lijkt me dat overall de prijzen te hoog waren. Daardoor minder klandizie en omzet. Een Chef menu kostte e. 55,50 p.p. en glas wijn e. 7,75. Dat is dan nog goedkoop menu. Dan richt je je op een exclusieve groep bezoekers die dat niet alleen moeten kunnen betalen, maar vooral ook moeten willen betalen.
    Mensen willen in deze dure tijden voor een schappelijk bedrag uiteten kunnen. Niet zo duur en ook weer niet zo goedkoop want dat is meestal te simpel en/ of niet lekker.

    Erg jammer is het wel.

  2. Scherpschutter

    Zo blijkt maar weer dat idealisme en zakendoen in de meeste gevallen niet samengaan. Spijtig. Het was een symphatiek initiatief.

  3. J groot

    Jammer zeg, was erg lekker eten hier.

  4. Fred

    Zuur, maar dit hoort bij ondernemen. Gelukkig heeft deze ondernemer met Gys nog wat andere rendabele ondernemingen in de stad.

  5. Fred

    In zijn oorspronkelijke vorm heb ik er lekker en betaalbaar gegeten. Na de herstart was het niet aan mij besteed, want geen a la carte maar uitsluitend onbetaalbare meergangenmenu’s. Dat is leuk voor een speciale gelegenheid, maar niet voor zomaar eens een avondje buiten de deur eten. Door geen aanbod voor dat laatste type gast te hebben, hebben ze denk ik meer dan 60% van hun potentiële omzet misgelopen. Tenzij de zaak steeds al vol zat met meergangenmenu-bestellers. Dan heb ik niks gezegd en zijn de opgelopen kosten inderdaad de boosdoener. Maar volgens mij zijn de misgelopen inkomsten toch echt een belangrijk deel van de verklaring.

  6. Katja

    Twee keer een crowdfunding om de tent overeind te houden ?
    Dan heeft het helaas geen bestaansrecht.

  7. Marcel

    @katja
    U heeft helemaal gelijk. U bent vast ondernemer. Als je iets 2 x probeert en t lukt niet dan heb je geen bestaansrecht. Soms gebeurd dat al na 1 x en soms na een gewone herstart. De wereld zit vreemd in elkaar vindt u ook niet ?

  8. Ton

    @ Scherpschutter
    Met Gys heeft Gijs bewezen dat het gelukkig soms wel kan.

  9. Pol

    Het was een prima restaurant met een prettige sfeer en heerlijk eten.
    Zonde dat het er niet meer is. Helaas (…) zijn er veel gelegenheden in Utrecht waar je goed kunt eten: dat maakt de spoeling dunner.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).