Bedrijf uitgelicht: Dutch Game Garden. ‘Zoveel gamebedrijven bij elkaar is uniek’

Bedrijf uitgelicht: Dutch Game Garden. ‘Zoveel gamebedrijven bij elkaar is uniek’

‘Het regent games de laatste tijd. Midden in economisch slechte tijden starten gepassioneerde gamebouwers een bedrijf. Dankzij hun gedrevenheid, de kwaliteit van de games die ze bouwen en laagdrempelige online distributiekanalen, redden ze het. En zelfs meer dan dat.’ Aan het woord is Viktor Wijnen, zakelijk directeur van Stichting Dutch Game Garden (DGG), de Utrechtse aanjager van de Nederlandse game-industrie.

Door: Ghislaine van Drunen

Dutch Game Garden werd in 2008 opgericht door de Taskforce Innovatie, Universiteit Utrecht en de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht. ‘Er gebeurde al veel op het gebied van games in Utrecht, maar het was nog niet zichtbaar. Daarom is Dutch Game Garden in het leven geroepen’, verklaart Wijnen.

Starten

Dutch Game Garden biedt starters en volwassen bedrijven werkruimtes tegen betaalbare en flexibele tarieven en begeleidt jonge ondernemers via het zogenaamde incubator-programma. Ook (co)organiseert DGG game-evenementen zoals Indigo en Global Game Jam, maandelijkse netwerklunches en masterclasses en beheert het een sociaal netwerk voor studenten en professionals uit de industrie. Dutch Game Garden koppelt kennisinstellingen, ondernemers en financiers aan elkaar. In haar eigen gebouw op de Neude worden al deze elementen verenigd.

Wijnen vertelt enthousiast over de startups en meer ervaren gamebedrijven die vanuit hartje Utrecht wereldwijd hun games en apps verkopen en regelmatig in de prijzen vallen. ‘De meeste starters zijn erg productgericht. Ze willen gewoon games maken. Wij halen ze in drie maanden door de mangel en leren ze ondernemen’, aldus Wijnen.

Groeien

Met succes, zo blijkt: van de 65 ondernemingen die bij DGG zijn gehuisvest sinds de oprichting is het overgrote deel uitgegroeid tot goed lopende bedrijven. Zoals Vlambeer, dat met zijn nieuwste iOS-game de top 5 van best verkochte apps wereldwijd haalde en een prestigieuze Apple Design Award in de wacht sleepte. Of Abbey Games, dat met de pc-game Reus dit voorjaar in de top 10 van best verkopende games zat op Steam, een belangrijk online distributieplatform voor pc-games.

‘Door Dutch Game Garden blijven bedrijven die doorgroeien en werkgelegenheid scheppen eerder in Utrecht, wat weer goed is voor de lokale economie’, zegt Wijnen. ‘Bedrijven willen op een mooie plek zitten en goed bereikbaar zijn. Daarvoor is Utrecht een uitstekende keuze’, verklaart hij. Maar ook de aanwezigheid van startersondersteuning speelt een belangrijke rol. ‘Veel afgestudeerde gameontwikkelaars komen van de uitstekende opleidingen aan de Universiteit Utrecht en de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht. Gedurende hun studie maken ze automatisch kennis met DGG tijdens één van onze vele activiteiten. Door de aanwezige community in DGG is het voor veel partijen aantrekkelijk om ook na hun afstuderen hier te blijven.’

Ontwikkelen

Behalve de (internationale) zichtbaarheid die DGG biedt, is het vooral een broedplaats waar ze hun talenten verder kunnen ontwikkelen. Wijnen: ‘Zoveel gamebedrijven bij elkaar is uniek en zorgt voor een toegevoegde waarde. Starters kunnen hier nauw samenwerken met de meer ervaren bedrijven die ook in het pand zitten. Die helpen hen op weg, of huren ze in als ze grote projecten binnenhalen.’

De kruisbestuiving heeft niet alleen in de wandelgangen van het Neude-gebouw plaats. Ook daarbuiten zoeken de gamebedrijven zelf maar ook moederorganisatie DGG de samenwerking op. Een voorbeeld hiervan is de dependance die DGG runt in het Amsterdamse bedrijfsverzamelgebouw A lab. Wijnen: ‘Door een bescheiden bruggenhoofd te hebben in Amsterdam merken we dat we nuttige netwerken met elkaar kunnen verbinden.’ Daarnaast werkt DGG momenteel samen met het Amsterdamse adviesbureau Business Models Inc. aan de ontwikkeling van een game voor de populaire ondernemerstool ‘Business Model Canvas’. ‘Dit soort samenwerkingen komt de broodnodige samenwerking tussen Amsterdam en Utrecht ten goede’, aldus Wijnen.

Samenwerken

Hij benadrukt de maatschappelijke waarde van Dutch Game Garden in Utrecht. ‘De (alumni) bedrijven in DGG zorgen voor meer dan 330 banen, internationale zichtbaarheid van Utrecht, helpen leegstand van kantoren te voorkomen en creëren samenwerking in de regio’, aldus Wijnen. ‘Daarnaast gebeurt hier veel op het gebied van serious games, de bedrijven ontwikkelen veel games voor sociale, educatieve maar ook gezondheidsprojecten. Overheden en diverse instellingen weten ons daarvoor te vinden.’

‘Utrecht heeft de jongste bevolking van Nederland’, vervolgt hij. ‘Games is hét medium voor populaire cultuur. Wereldwijd gaan er miljarden in om. Wij creëren de werkgelegenheid van de toekomst. Daarom proberen we continu voor de troepen uit te lopen.’

Uitbreiden

Binnenkort wil DGG dan ook verder uitbreiden. Het huidige pand aan de Neude is te klein voor het almaar groeiende platform. In 2015 wil Wijnen verdere professionalisering van de sector hebben bereikt en ‘een steviger economisch fundament’. ‘Op de lange termijn moet de game-industrie op zichzelf staan en de rol van Dutch Game Garden overbodig worden’, stelt Wijnen. Tot die tijd blijft hij de onbetwiste game-ambassadeur van Utrecht.

geen Reacties

Reageren

Er zijn nog geen reacties geplaatst.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).