Eigenaar restaurant Sparkling is klaar met AH actie: "Je wordt bijna gedwongen om mee te doen" - De Utrechtse Internet Courant Eigenaar restaurant Sparkling is klaar met AH actie: "Je wordt bijna gedwongen om mee te doen" - De Utrechtse Internet Courant

Eigenaar restaurant Sparkling is klaar met AH actie: “Je wordt bijna gedwongen om mee te doen”

Eigenaar restaurant Sparkling is klaar met AH actie: “Je wordt bijna gedwongen om mee te doen”
De tekst op het raam van Restaurant Sparkling in de Voorstraat.
Wie langs restaurant Sparkling op de Voorstraat loopt, ziet een papier op het raam geplakt: “Bent u ook zo iemand die alleen maar uit eten gaat met die A.H. boekjes en die daarmee onbewust restaurants die niet meedoen onder drukt zet?” Eigenaar Rick van der Ploeg heeft nog nooit zoveel last gehad van de actie als dit jaar: “Je wordt bijna gedwongen om mee te doen met die actie.”

Wie langs restaurant Sparkling op de Voorstraat loopt, ziet een papier op het raam geplakt: “Bent u ook zo iemand die alleen maar uit eten gaat met die A.H. boekjes en die daarmee onbewust restaurants die niet meedoen onder drukt zet?” Eigenaar Rick van der Ploeg heeft nog nooit zoveel last gehad van de actie als dit jaar: “Je wordt bijna gedwongen om mee te doen met die actie.”

Van der Ploeg heeft de tekst op zijn raam geplakt om discussie uit te lokken. “Het is natuurlijk een beetje overdreven, maar ik vraag me wel af als ondernemer hoe ver je tegenwoordig moet gaan? Moet je alleen maar gratis eten weg gaan geven zodat er mensen komen? Hij zit sinds zeven jaar met zijn restaurant Sparkling in de Voorstraat. “Die actie bestaat nu zo’n drie jaar. In het begin had ik er ook al een beetje last van, maar wist ik nog niet eens van die actie af. Uiteindelijk legde een vriend me uit dat het om de actie van de Albert Heijn met IENS ging.” Dit jaar heeft hij er echter nog nooit zoveel last van gehad als andere jaren. “Je moet als ondernemer natuurlijk altijd eerst naar jezelf kijken, maar ik weet zeker dat de actie, die tegenwoordig zeven maanden duurt, er duidelijk mee te maken heeft.”

Lastig voor kleine restaurants
De Albert Heijn Restaurantactie maakt het mogelijk een tweede driegangenmenu gratis te krijgen in meer dan 1000 restaurants in Nederland. Van 4 juli tot en met 21 augustus kon je de AH Restaurantzegels sparen, die je nu tot en met 29 januari 2017 kunt verzilveren. “Veel restaurants bieden voor die actie een kleine menukaart aan, waar ze uiteraard niet hun duurste gerechten op zetten. Ook zijn er zaken die meedoen waar je normaal brood krijgt, maar die je nu opeens moet betalen. Of dat je er alleen nog maar waterflessen kunt kopen, in plaats van gewoon kraanwater te krijgen. Alles om de kosten nog een beetje te dekken.” Van der Ploeg heeft zelf plek voor 34 gasten in zijn restaurant. “Dat betekent dat ik dan op een avond zeventien mensen gratis moet laten eten. Een kleinere menukaart maken kan ook niet, want ik heb maar één menu.”

Van der Ploeg zegt dat de tekst die hij op z’n raam heeft geplakt, hem uit het hart gegrepen is. “Ik zei al tegen mijn kok, misschien moeten we volgend jaar van ‘ellende’ ook maar mee gaan doen. Er zijn restaurants die gasten alleen om 17.00 uur via die actie laten reserveren, zodat het er niet meer zo leeg uitziet.” Toch ziet de eigenaar het liever niet gebeuren: “Misschien vinden mensen me dan een slechte ondernemer, maar ik wil niet alleen maar afhankelijk zijn van acties. Aan ons eten kan het niet liggen, mijn kok is echt hartstikke goed, ik heb alleen niet zoveel zitplaatsen. Ook liggen onze inkoopprijzen wat hoger dan het gemiddelde restaurant wat meedoet aan de actie. Tuurlijk moet je als ondernemer eerst naar jezelf kijken, maar het lijkt wel alsof je het dit jaar het meeste merkt.”

32 Reacties

Reageren
  1. Scherpschutter

    Er zijn ook meer dan genoeg restaurants die simpelweg niet aan de actie hoeven mee te doen om toch iedere avond vol te zitten. Gezelligheid, kwalitatief hoogwaardig eten en een redelijke prijs: heel veel ingewikkelder dan dat is het echt niet! Kennelijk slaagt deze ondernemer er niet in om op eigen kracht de gunst van de markt te verwerven met zijn huidige combinatie van de 3 genoemde factoren.

    Innoveren en aanpassen of stilstaan en failliet gaan: meer smaken zijn er niet. De AH-actie vervloeken en klanten die gebruik maken van deze acties zelfs onwelkom verklaren zal in ieder geval op geen enkele manier bijdragen aan een beter bedrijfsresultaat. Een onvoorstelbare fout.

  2. UtrechtseBert

    Waarom moet dat in hemelsnaam breeduit op het raam staan? als je niet mee wilt doen, doe je niet mee dat is iedere ondernemer zijn eigen keuze. En is het niet zo dat als hij niet op die lijst van 1000 restaurants staat er ook niet door gasten bij hem aangeklopt wordt? Of zie ik dat verkeerd? Verder heb ik al helemaal geen hoge pet op van Iens dus begrijp ik het standpunt van deze uitbater wel.

  3. Rick

    Nu wil ik niet beweren dat de AH / IENS actie alleen maar halleluja is voor de horeca-ondernemer, maar deze restauranteigenaar slaat de plank een beetje mis.

    Het feit alleen al dat deze ondernemer door een ander uitleg moet krijgen over de AH / IENS actie zal menigeen toch aan het denken zetten: het restaurant zit namelijk schuin tegenover een Albert Heijn.

    Als deze eigenaar niet in staat is om bij te blijven in zijn markt dan gaat hij het nog veel moeilijker krijgen.

    De ondernemer moet eerst naar zichzelf kijken, inderdaad. Maar eens door het raam naar buiten kijken kan ook helpen.

  4. Beestje

    Groot gelijk. Ik heb de zegels nooit gespaard omdat ik het te genant voor woorden vind. Vooral toen ik ontdekte dat AH er niet eens aan meebetaalde. Je zou denken AH verdient er aan en compenseert achteraf de restauranthouders. Mooi niet. Er is maar één mogelijkheid. Restauranthouders; boycotten die handel. Niet aan meedoen. Geen gemakkelijke AH-winsten over de ruggen van hardwerkende mensen. En IENS moet zich schamen.

  5. Martijn van de Waalberg

    Of je bent steengoed en krijgt je restaurant vol zonder actie, of je bedenkt dat het toch wel een goede manier is om de tent bekendheid te geven. Erover zeuren is sowieso géén charmante oplossing.

    Dit heet concurrentie, en daarbij wint de beste en de voordeligste de gunst van de klant. Het lijkt erop dat deze eigenaar graag een soort kartel wil waar een minimumprijs wordt gehanteerd voor alle eters overal, en dat lijkt me niet best.

    Ik ken veel restaurants die de AH actie uitstekend invullen (bijvoorbeeld alleen op zondag t/m woensdag reserveren, vast verrassingsmenu) waarvan ik achteraf zeker weet dat ik later terugga om de volle mep te betalen. Als je zelfvertrouwen hebt weet je dat je nieuwe klanten ook voor een deel vaste klanten worden. Als je te weinig zelfvertrouwen hebt ga je klagen over dit soort acties.

  6. JRW

    Beste restauranthouder,

    Gun uw collega’s het verlies van meedoen aan zo’n actie. Laat je niet uitkleden door AH en IENS. Zeker IENS speelt een dubieuze rol in dit geheel en blijkt keer op keer een partij die het liefst van 2 walletjes eet.
    Zorg dat je je zaak op orde hebt. Verleid de klant. Doe waar je goed in bent. Zorg dat je reputatie op orde is/komt/blijft. Als je het van acties als deze moet hebben of van deals via Groupon en consorten moet je je afvragen of je zaak nog wel bestaansrecht heeft.

  7. Paula

    Er zijn mensen die anders gewoon nooit uit eten kunnen… Gênant of niet, ik geniet gigantisch als ik ook eens uit eten kan. En ik snap de kleine restauranthouders en dat dat voor hun niet leuk is. Alleen was ik zonder die actie óók nooit bij hen terecht gekomen.

  8. Vincent

    Ik begrijp het wel – als je als restaurant niet meedoet met de spaaractie loop je publiciteit en klandizie mis, en als je wel meedoet word je zo’n beetje gedwongen om je producten tegen kostprijs te verkopen. Het is in ieder geval niet de restauranthouder die baat heeft bij deze actie. Naar mijn mening de klant trouwens ook niet, ik heb zelf ook een paar keer met zo’n spaarkaart gegeten maar je zit toch een beetje een tweederangs menu te eten tussen gasten die wel gewoon betalen voor de betere gerechten.

    Nee, reserveer liever gewoon bij je favoriete restaurant zonder spaarkaart, het is misschien iets duurder maar daarbij is iedereen beter af!

  9. Annelies Bon

    Beste restaurant van Utrecht. Wat een onvoorstelbaar lekker eten.

  10. Mrluz

    http://nos.nl/nieuwsuur/artikel/2130459-restaurants-onder-druk-door-vele-kortingsacties.html

  11. Don versteegh

    Sparkling is far Out een van de betere restaurants in Utrecht. Culinair verrassend en voor een prijs waar geen zegelboekje tegen op kan !

  12. ROB vanestu

    ABSOLUUT KLASSE SPARKLING stoppen met dat zegeltjes gedoe .je kan toch alleen maar uitkiezen uit een kaart die vooraf is samen gesteld door de kok. ECHT je bent niet goedkoper uit. Je kan nou niet eenmaal geen a.la carte verwachten voor de paar tientjes al die mensen met ah kaarten je kan ook gewoon naar de Chinees kan je jezelf volvreten voor 12 euro en als het moet met z’n tweeën..

  13. silvan

    Hulde Rick van restaurant sparkling ik vind dit juist verantwoord ondernemen. Hoe moet je anders je inkoop en je kok betalen?

  14. jaap

    Zo jammer dat in een stad als Utrecht de weinig echt goede restaurants (zoals Sparkling) slachtoffer zijn van de vreetcultuur. Voor een dubbeltje op de eerste rij, je eten tegen inkoop moeten weggeven en 1 colaatje en kraanwater bestellen. En hiervan komt vrijwel niemand terug om het volle pond te betalen want tot de volgende AH actie gaan ze terug naar de Drieharingenstraat om daar voor €20 meer en meer van hetzelfde te eten (heerlijk hoor een stukje gestresst kooikalf maar betaal liever wat meer). De man een slechte ondernemer noemen is onzin, meedoen aan deze actie kost je geld en niet meedoen bijna ook. Opgezet door de corrupte mensen van IENS die restaurants toch al onder druk zetten met maffiapraktijken… Ik hoop dat heel Utrecht dit voorbeeld volgt; iedereen is meer dan welkom maar niet met je kortingskaartje. En als je anders ‘niet uit eten kan’ begrijp ik de aantrekking wel maar de branche heeft niet zelf bepaald dat de prijzen hoger liggen, zelfs met deze prijzen is het hard werken en vechten om boven water te blijven. Juist de ‘vreetschuren’ hebben het makkelijk, wat je inkoopt raak je toch wel kwijt en alles kan in bulk en verdwijnt in de enorme vriezers. Wat alles helaas weer in stand houdt. Helaas…. Hulde aan Sparkling, wij zullen ook nooit zwichten voor deze acties!!!

  15. UtrechtseBert

    @Rob vanestu; Kan je mij het adres geven van die Chinees waar je jezelf vol kan eten (of met zijn 2tjes) voor €12,00? Ik ben hem nooit tegen gekomen.

  16. De Bruijn

    Briljante foto trouwens !!!

    PS. ik doe niet mee aan dit soort Hollandse acties. Betaald liever en krijg waar voor mijn geld !

  17. Leo

    Ik heb de spaarkaart bij AH vol, en voor mij is het een manier om betaalbaar een nieuw restaurant uit te proberen. Ik snap dat het voor ondernemers een ‘vervelende’ actie is, alhoewel niet heel anders dan groupon of social deal waar ondernemers naar mijn idee ook uit eigen zak moeten putten. Het is echter wel zo dat als mij dit bevalt, ik zeker voor het volle pond terug kom. Die hebben er dus een nieuwe klant bij. En een restaurant die met klaaggedrag en afkatten van bepaalde ‘typen’ klanten proberen publiciteit te scoren? Sorry maar ik ga uit eten voor een gezellige avond, dus zo’n zaak komt bij mij op de zwarte lijst. Maar misschien als je zo kritisch bent over je klanten, dan moet je geen commercieel bedrijf beginnen.

  18. Peet

    Sparkling,,is een pareltje in de utregse horeca
    De kwalijke rol van iens en albertheijn

    Beste reclame is mond op mond reclame
    Ik zeg doen,,,,sparkling ,,go for it,,,,,,zonder alberheijnflauwekul

  19. Marije

    Hulde voor de hele avond gratis water!
    (dat lijkt me toch wel de basis van elk restaurant, in het kader van milieuvriendelijkheid)

  20. Ad Verdonk

    Lekker hoor die AH actie. Alleen bestellen wij altijd eerst een aperitief, tijdens het diner minimaal een flesje wijn (die minimaal 5x over de kop gaat) en na afloop zeker een koffie extra. Nog nooit een restauranthouder horen klagen! Wij maken hierdoor wel kennis met restaurants waar wij anders waarschijnlijk, door onbekendheid, nooit zouden komen! Het mes snijdt…… etc!

  21. Robert

    Goed eten en een top-gastheer kost geld! Simpel zat dus ga naar Sparkling

  22. Ben

    Je kan jezelf mooi laagdrempelig op de kaart zetten bij het publiek. Flesje wijn erbij om de kosten te drukken. Ben je goed, komen de klanten terug. Ik zou zeggen, verwen je gasten!

  23. BdV

    Prima actie van Sparkling, deze praktijken mogen best onder de aandacht worden gebracht. Belachelijk dat mensen er anders over denken, maar dat mogen ze zelf weten.

  24. gREGOR

    Sparkling is inderdaad een topper binnen het toch wel karige Utrechtse restaurants-gilde. 2 hardwerkende en creatieve horeca mensen! Het moet inderdaad maar eens afgelopen zijn om voor een dubbeltje op de eerste rang te willen zitten, want vaak is dat menuutje totaal geen afspiegeling waartoe het desbetreffende restaurant in staat is. Doe jezelf een lol, spaar een maand extra (indien nodig) en neem een volwaardig couvert, dan geniet je pas echt!

  25. Fred

    Jammer dat een restaurant als Sparkling zichzelf zo in de kijker probeert te zetten en mogelijke gasten die aan acties meedoen onwelkom verklaart. Als je als ondernemer de concurrentie op een normale manier niet aankunt lijkt het tegenwoordig wel de norm om heel hard te gaan gillen in plaats van naar je eigen ondernemersfalen te kijken.

  26. herman

    de 2e maaltijd wordt toch vergoed door Ah
    of heb ik dat mis?

  27. Annemarie

    https://munchies.vice.com/nl/articles/zo-doe-je-mee-aan-een-restaurantactie-zonder-een-onuitstaanbare-vrek-te-zijn

  28. Laurens

    Er valt zeker veel af te dingen op de AH actie, maar om het nu om te draaien en de schuld bij de klanten neer te leggen? Schandalig Sparkling. De klanten die jullie aan zouden moeten spreken zijn sowieso niet de mensen die wegblijven door een AH restaurant actie. Wel kunnen een hoop mensen op deze manier eindelijk eens uit eten. Ik ben totaal niet afhankelijk van die restaurantzegeltjes, maar na deze publiciteitsstunt zien jullie mij niet meer terug.

  29. blm

    Heb met deze aktie meegedaan en zo het restaurant van Ubica ontdekt… waar je gewoon van de kaart mocht eten trouwens. Echt een ontdekking, kom er zeker terug en heb het gepost onder mijn vrienden op facebook als tip…. Ook het menu van Bar Beton op de hoek J.van Scorelstraat was erg goed/smakelijk, en lekker buiten zitten….
    Mooie discussie waar verschillende mensen/klanten verschillend instaan.
    Maar dat gezegd, ben nu ook wel nieuwsgierig naar het menu van Sparkling en wens ze veel succes met ondernemen.

  30. Francisca

    @Herman: dat is nu net de misleiding: AH betaald he-le-maal niets. Sterker nog: die houden hun omzet op peil in de voor hen rustigere vakantiemaanden. AH en betalen: dat gaat niet in 1 zin samen! Los daarvan betaalt de restaurateur ook nog eens een vergoeding van maar liefst € 2,50 per gast om uberhaupt mee te mogen doen.

  31. Menno

    Volgens mij houden de restaurants nog genoeg winst over. ‘Ze vreten me arm en drinken me rijk’ Bovendien zijn er, zo te lezen, genoeg mensen die niet meedoen aan de actie. Dan zou Sparkling toch gewoon vol kunnen zitten?
    Ik vind zelf de actie van AH nogal slecht omdat veel restaurants al heel snel vol zitten en je vervolgens in slechte zaken terecht komt. Ik geef de actie nog hooguit vijf jaar en dan is het klaar.
    De reactie van Sparkling vind ik onnodig en jaagt juist mensen weg. Ik kom daar in ieder geval niet want ben daar blijkbaar niet welkom omdat ik wel boekjes heb gebruikt. Jammer!

  32. Michelle

    Opmerkelijk genoeg doet Sparkling dit jaar mee aan de AH-actie, concurrentie dan echt te groot geworden?

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).