Tim van den Hoed (27) is initiatiefnemer van De Utrechtse Boekenbar. Hoewel Utrecht veel boekwinkels kent, ontbreekt er volgens hem een zaak waar het jonge publiek graag naar binnen loopt. “Ik wil een sfeervolle plek creëren waar mensen terecht kunnen voor een goed boek, maar ook voor een goede kop koffie.”
Hoewel de plannen voor de Utrechtse Boekenbar er al een tijdje liggen, is het nog niet helemaal zeker dat de winkel er daadwerkelijk gaat komen. Om te kunnen starten is er een minimumbedrag van vijftigduizend euro nodig. Op dit moment is de opgezette crowdfundingsactie nog in volle gang. De teller van het ingezamelde bedrag staat momenteel op ruim achtentwintigduizend euro. Tim van den Hoed heeft er alle vertrouwen in dat het streefbedrag wordt gehaald.
Hoe ben je op het idee gekomen voor De Utrechtse Boekenbar?
“Al jaren loop ik met dit idee in mijn hoofd. Ik ben geboren en getogen in Utrecht en opgegroeid met boeken. Een echte boekenman, zo kun je mij wel omschrijven. Na mijn opleiding Media, Informatie en Communicatie aan de Hogeschool van Amsterdam ben ik aan de slag gegaan bij de VARA gids als webredacteur. Daarna heb ik nog bij bol.com gewerkt als productiespecialist internationale boeken. Eigenlijk heb ik me altijd wel beziggehouden met boeken. Momenteel werk ik bij Utrecht Marketing, maar een eigen boekwinkel beginnen is iets wat ik nog heel graag zou willen.”
Denk je dat er behoefte is aan zo’n vernieuwende boekwinkel?
“Ja, ik geloof in de kracht van het boek. Door de opkomst van het online shoppen en het digitale boek, wat ik bij bol.com van dichtbij heb meegemaakt, is er een tegenbeweging ontstaan van mensen die zich juist willen laten inspireren in een fysieke winkel. Zij willen een boek aanraken en zien voordat ze het kopen. Een winkel met mooie boeken moet zelf ook aantrekkelijker zijn. Mensen zullen dan sneller geneigd zijn boeken te kopen.”
Wat onderscheidt De Utrechtse Boekenbar van andere boekwinkels?
“Er zijn veel mooie boekwinkels in de stad, waar ik zelf ook graag kom. Maar qua design kan het veel aantrekkelijker, denk ik. Je kunt er alleen een boek kopen. Met De Utrechtse Boekenbar wil ik daar iets aan toevoegen. Vanwege een kleiner aanbod aan boeken zullen de titels er eerder uitspringen. Ik wil graag een nieuwe, mooie plek creëren die volledig draait om boeken. Door het witte, strakke interieur zullen de kleuren van de boeken het beeld bepalen. Ze komen namelijk allemaal met de omslag naar voren te staan. Het gaat een ontmoetingsplek worden waar sociaal contact centraal staat. Naast de boeken vormt horeca ook een belangrijk onderdeel van de winkel. Mensen kunnen aan de houten bar koffie drinken en een taartje bestellen.”
Waar gaat de boekenbar komen?
“Op dit moment ben ik nog op zoek naar een geschikte locatie in het centrum van Utrecht. Het moet een ruimte zijn van vijftig tot honderd vierkante meter. Dat relatief kleinschalige zorgt ervoor dat mensen niet overdonderd worden door het enorme aantal boeken en het draagt tevens bij aan een huiselijke sfeer.”
Wat voor boeken komen er te staan?
“Bij het kleine aanbod boeken dat er komt te staan speelt met name de omslag een grote rol. Het zullen boeken worden die in de grotere boekwinkels lastig te vinden zijn. Wat inhoud betreft zullen er allerlei genres zijn, bijvoorbeeld reis- en kookboeken, maar literatuur, kunst- en fotoboeken staan centraal. Allemaal boeken met een bepaalde artistieke waarde.”
Tim van den Hoed hoopt in september of oktober De Utrechtse Boekenbar te openen. Tot en met 17 juli kunnen mensen nog geld doneren of een lening afsluiten.
3 Reacties
ReagerenBen benieuwd hoe hij het met vergunningen wil gaan fixen, aangezien zwart goud uiteindelijk moest sluiten.
Ik word een beetje moe van al die zogenaamde ondernemers die hun zaak alleen maar van de grond kunnen krijgen dmv crowd funding. Blijkbaar krijgen ze geen lening bij de bank aangezien die er onvoldoende heil in zien. Daar zalvdan ongetwijfeld een goede reden voor zijn. Waarom zou ik daar dan wèl geld un steken..?
De bank is alleen geïnteresseerd in veilige routes en willen geen risico nemen met investeren. Dus als je een McDonalds wilt openen, staan de zakken geld klaar. Crowdfunding is de beste optie voor vernieuwing, aangezien subsidies zijn weggevallen.
Je kan zo’n onderneming bekijken vanuit financieel perspectief (hoeveel omzet/winst), maar ook op de langere termijn: wat is de meerwaarde van een Boekenbar voor de gemeenschap, de straat en stad. En dat vinden de crowdfunders nou net belangrijker dan hoeveel euro’s zo’n jongen verdient met zijn onderneming: de menselijke factor.