Podium Onder de Dom weigert betaalde ranglijst Iens.nl | De Utrechtse Internet Courant Podium Onder de Dom weigert betaalde ranglijst Iens.nl | De Utrechtse Internet Courant

Podium Onder de Dom weigert betaalde ranglijst Iens.nl

Podium Onder de Dom weigert betaalde ranglijst Iens.nl
Leon Mazairac ten tijde van de opening van Podium onder de Dom
De restaurantwebsite Iens rangschikt restaurants op basis van betaling. Daar is Chef-kok Leon Mazairac van restaurant Podium Onder de Dom het niet mee eens. Zo post hij op Facebook: “Als u ons eerdaags niet meer kunt vinden op Iens.nl dan komt dat niet door een daling in kwaliteit, integendeel zelfs…”

De restaurantwebsite Iens rangschikt restaurants op basis van betaling. Daar is Chef-kok Leon Mazairac van restaurant Podium Onder de Dom het niet mee eens. Zo post hij op Facebook: “Als u ons eerdaags niet meer kunt vinden op Iens.nl dan komt dat niet door een daling in kwaliteit, integendeel zelfs…”

Restaurant Podium Onder de Dom, één van de betere restaurants van Utrecht, staat vanaf heden niet meer vrijwillig op Iens.nl. De recensiesite, die vorig jaar is verkocht aan Tripadvisor, gaat de betalende restaurateur als eerste in beeld brengen wanneer een bezoeker een reservering wil plaatsen.

Mazairac, in 2015 verkozen tot meest getalenteerde kok van Nederland door restaurant- en hotelgids GaultMillau, bedankt Iens voor de samenwerking maar geeft aan dat het tijd is voor ‘een nieuw paar schoenen’. “Ik ga logischerwijs niet mee in de wereld van betaald bovenaan een lijstje staan.” Jarenlang heeft Podium Onder de Dom dankzij mooie recensies bovenaan op Iens gestaan.

Naast lovende woorden heeft het personeel zich ook hartelijk kunnen vermaken om de ‘moddergooiers’ en ‘zeikstralen’ op de website. “Holy moly man wat hebben we gelachen tijdens het personeelseten over de haatkritieken van Appelmoesje_48. Dat de bediening iets te aardig en te enthousiast was. Of dat de tonijn rood was in plaats van grijs en dat dat echt niet goed was.”

Mazairac hoopt dat de consument en andere restaurateurs, net als Podium Onder de Dom, niet mee doen aan betaalde ranglijsten. Hij sluit zijn post af met een tip aan de consument: “Een recensie schrijven is eigenlijk wel een beetje 2005. Rechtstreeks communiceren is het nieuwe recenseren voor de consument, denk ik.”

22 Reacties

Reageren
  1. Anne

    Kwaliteit spreekt voor zichzelf

  2. Harry

    Is er iemand die überhaupt gebruik maakt van site zoals Iens?
    Die gekke stickers van Iens op deuren van restaurant moet je als restaurant voor betalen en zeggen dus niks.
    Bij Iens kan je al jaren altijd een heel goede beoordeling hebben als je maar genoeg betaald en/of genoeg recensies over jezelf schrijft. (Let maar eens op hoeveel restaurants recensies hebben met allemaal dezelfde grammatica en spelfouten.)

  3. BdV

    Er zijn wel meer sites. Ik heb ooit geprobeerd een eerlijke maar niet positieve recensie te publiceren (restaurantje buiten Utrecht), maar die was steeds na een uur weer verdwenen. Navraag via e-mail leverde een reactie op dat iedereen wel dingen kon beweren en dat dat natuurlijk niet de bedoeling was.

    Maar lens ken ik niet. Is dat met een hoofdletter i of met een kleine l?

  4. Rick

    Helemaal eens met de woorden van Mazairac. Als iets niet bevalt, dan laat je dit gewoon netjes weten aan het personeel, zodat ze er ook op een normale manier iets mee kunnen doen. Dit restaurant is een van de beste restaurants waar ik in Utrecht heb gegeten, en dat goede eten moet genoeg zijn om mensen ook in de toekomst naar het restaurant te laten komen ipv bovenaan een lijstje te staan. Succes!

  5. Menno

    Jaren lang heeft Podium wel gevaren bij deze mooie recensies. Samen met de constante kwaliteit heeft Iens bijgedragen aan het succes van dit restaurant. De manier waarop Iens nu weggezet wordt doet tekort aan dit zeer succesvolle en wellicht wat achterhaalde medium. De kritiek is gedeeltelijk terecht, maar de instelling van deze chef is te eenzijdig en wellicht wat te eigenwijs. Als Iens zo 2005 is, dan loopt Podium toch al zo’n 11 jaar achter de feiten aan..

  6. Caro

    Ik ben het zoooo eens, maar snap ook Menno.
    Mijn favo restaurant is deze. Veel geweest en altijd briljant. Ontdekt door Iens. Maarrrrrr wees eerlijk, wie schrijft zelf een goede recensie? Ik niet. Een slechte? Ook niet, maar stond vaak op het puntje van ja. Gevoelmatig lees ik vaker ( en niet alleen bij Iens) recensies van gefrustreerde mensen, oftewel azijnpissers. Lekker makkelijk. Ik doe er niet aan mee. Punt.

  7. jeroendevries

    Iens is een prima medium. Ga je naar een plaats die je niet kent en wil je behoorlijk eten dan is iens prima. Uiteraard staat het iedereen vrij al dan niet mee te doen met commerciele initiatieven. Maar onderschat niet de invloed die dit soort sites hebben. Achterhaald? Wellicht voor vega hamburger etende hipsters met een bakfiets die meer letten op de muziek of het ontwerp van de stoeltjes dan op de kwaliteit van het eten.

  8. waldorff

    Menno werk jij soms bij Iens???
    Vind het erg goed dat restaurant Podium niet meer meewerkt aan dit chantage medium-dat zouden meer (alle!) restaurants moeten doen!
    En heb net als Bdv gemerkt dat ik maar vooral geen onwelgevallige kritiek mocht geven op restaurantjes in Utrecht-die heel raar wel steeds bovenaan staan…

  9. Onno

    ‘Menno van hierboven’ vat het mooi samen!

  10. Dorus

    Is het niet zo dat Iens wel vaart in samenwerking met restaurateurs en nu eenzijdig de regels verandert?

  11. Daan

    @Harry: Wat jammer dat onwetende mensen altijd maar weer een willekeurige reactie op DUIC zetten. Ik ben het helemaal eens met Leon. Als je iets beter vindt kunnen, meld het dan. De ondernemer kan daar wat mee. Als mensen via Iens negatief recenseren, waren ze waarschijnlijk te bang voor ongemakkelijke situaties. Maar ik ben het niet eens met jou. Die stickers ontvang je als je in één van de vele genres goed scoort. Daar betaal je niks voor. Ook een goede beoordeling kun je niet krijgen als je maar genoeg betaalT. Daarmee spreek ik uit eigen ervaring, zoals jij duidelijk niet doet. Als je iets vermoedt, dump ‘t dan niet gelijk op zo’n forum. Dat is zonde van jouw en andermans tijd.

  12. Ploert

    Menno ik denk dat je niet helemaal begrijpt wat er speelt. Iens is ooit bedacht als
    hulpmiddel voor de consument om te kijken welk restaurant er de moeite waard is om te gaan eten, en restaurants te stimuleren om kwaliteit te leveren. Ze zijn nu overgenomen door tripadvisor en komen met een heel nieuw pakket aan eisen voor restaurateurs. Ze willen je min of meer verplichten tot het afnemen van hun online reserveringssysteem en vragen daar de hoofdprijs voor. Je moet per gast aan Iens gaan betalen nadat je een abbonement van zo’n 50 a 60 euro betaald per maand afgenomen hebt. Doe je hier niet aan mee dan kom je niet bovenaan het zoeksysteem op basis van beoordelingen. Maw, chantage als je het mij vraagt. Goed dat Podium zich publiekelijk afzet tegen Iens. Hoop dat iedereen dit doet en iens binnenkort niet meer bestaat.

  13. Gregor

    Ik ontdek liever zelf of een restaurant goed is of niet. Ik laat mij nooit leiden door wat andere zeggen, zeker niet door iemand die zich Appelmoes_24 noemt. Dus mensen, uit die luie zetel en hup, lekker uit eten!

  14. Albert

    BRAVO, Leon

  15. Peet pastoors

    Ik heb llaatst bij podium gegeten
    Leon en zijn staf zijn vakmensen, met liefde voor hun vak
    Bediening, daar druipt de gastvrijheid van af
    Veruit beste restaurant van utrecht
    Eo
    Het kost wat,,maar dan heb je ook wat
    Ik zeg doen
    Genieten

  16. Martin

    Yep helemaal mee eens als je vraagt krijg je altijd antwoord van het personeel. Voor mij geld als ik binnen loop krijg ik een warme welkom gevoel zit het altijd goed. Ook als ze een servet vergeten enz. Sc6 Podium onder de Dom.

  17. Matthieu Vinkesteyn

    IENS of TripAdvisor. Waarom plaatst überhaupt iemand iets op een dergelijke site. Altijd veilig in een eigen omgeving. Lekker thuis een restaurant bekritiseren. Positief of negatief. Alle restaurants worden ‘ingedeeld’ via algoritmes. Aantal recensies, inhoudelijkheid, aantal foto’s geplaatst etcetera etcetera. Allemaal heel eerlijk en onafhankelijk. Of niet? Werkelijk iedereen kan een recensie schrijven of hij/zij nu wel of niet het betreffende restaurant heeft bezocht. Wanneer iemand op IENS veel recensies schrijft wordt deze persoon automatisch ‘Meesterproever’. Te idioot voor woorden. En deze: op TripAdvisor is het gasten toegestaan om te schrijven dat ‘je beter bij de buren kunt gaan eten want daar zit het altijd vol’. Waar gebeurd! Check de komende weken de top 25 op TripAdvisor eens en kom tot een eigen conclusie. Matthieu (The Uptown Meat Club)

  18. Jeroen de Vries

    @Matthieu. Als meesterproever op iens kan ik toch echt bevestigen dat ik elk restaurant waarover ik een recensie heb geschreven heb ook heb bezocht. Soms laaiend enthousiast, soms teleurgesteld maar altijd eerlijk. Waarom op iens een recensie. Om andere mensen te laten weten wat ze kunnen verwachten. Restaurateurs kunnen het altijd mooi op hun website zetten. Als je daar naar kijkt zijn er alleen maar super goede restaurants. En een beetje horecabezoeker weet gewoon dat dat echt niet klopt. Dus geef lof waar dat terecht is, en laat weten waaar je beter niet naar toe kunt gaan. Ik begrijp dat je als restauranteigenaar vooringenomen bent. Maar de waarheid duurt nou eenmaal het langst. En als in een restaurant keer op keer wordt vermeld dat de bediening te wensen over laat moet je als eigenaar/gastheer blij zijn met het signaal en de kans om te verbeteren in plaats van je gasten op internet af te fikken. Excuses als elke keer nieuw personeel of ziekte zijn onprofessioneel. Of dalen uw prijzen als u uw nieuwe personeel op mij als proefkonijn loslaat? . Maar ja, gastheerschap en klantvriendelijkheid zijn naar mijn ervaring in NL ondergeschoven kindjes. Ik wacht uw bijtend commentaar met genoegen af.

  19. waldorff

    @Jeroen, je schrijft een lang stukje, maar je gaat niet in op de terechte kritiek van chefkok Leon Mazairac dat Iens is verworden tot een chantage-middel; betalen zul je, want anders sta je onderaan!

  20. Ben

    Ook zo gelachen om de southpark aflevering met de fijnproevers?

  21. George Knight

    Het gaat niet om Podium of Iens, maar om het systeem van internetsites die ‘recensies’ plaatsen en advertentieruimte verkopen. Omdat achter zo’n site als Iens/ Tripadvisor een commercieel belang schuilgaat kan men er niet op voorhand van uitgaan dat de recensies objectief zijn. Integendeel, het verdienmodel wijst op het omgekeerde.

    Sites worden opgekocht en veranderen van aard en kwaliteit. Of liever gezegd, boeten in aan kwaliteit. Dat is de wetmatigheid. Tot enkele jaren geleden was er een uitstekende toeristische site die ook reis- en muziekgidsen uitgaf, het Britse ‘The Rough Guide’. Op de site waren recensies van bars, restaurants en hotels te lezen die beredeneerd, gedetailleerd en weloverwogen waren. Totdat ‘The Rough Guide’ werd overgenomen door uitgeverij Penguin Random House, het allemaal commerciëler werd en het verdienmodel veranderde. Hetzelfde wat nu lijkt te gebeuren met de overname door Tripadvisor van Iens.

    De reactie van Leon Mazairac komt in de week dat restaurants kritiek hebben op kortingsacties waar ze zich verplicht voelen aan mee te doen. Op straffe buiten de aandacht van het publiek te vallen. Zo zitten ze klem tussen hun eigen verdienmodel en de publiciteit. Maar aan die kortingsacties verdienen ze weinig en bovendien dienen ze daartoe ook nog eens een deel van hun zelfstandigheid in te leveren.

    De hartekreet van Mazairac valt daarom ook op te vatten als kritiek op de tendens dat restauratiers en kleine zelfstandige ondernemers in de Horeca door grote ondernemingen als Booking, Airbnb, Tripadvisor, Heineken of Albert Heijn onder druk worden gezet. Zijn hartekreet staat symbool voor de strijd tussen de kleine ondernemer en de multinational die alles van bovenaf wil sturen en een deel van de winst van de kleine ondernemer af wil romen voor eigen gewin. Laten we ons daar bewust van zijn.

  22. Sammie

    Helemaal met bovenstaande reactie van George eens. Dit vat samen elke elementen in deze kwestie een rol spelen.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).