Politiek wil opheldering over Merwedekanaal voor roeiers en fietsroute Kanaalweg | De Utrechtse Internet Courant Politiek wil opheldering over Merwedekanaal voor roeiers en fietsroute Kanaalweg | De Utrechtse Internet Courant

Politiek wil opheldering over Merwedekanaal voor roeiers en fietsroute Kanaalweg

Politiek wil opheldering over Merwedekanaal voor roeiers en fietsroute Kanaalweg
Zes politieke partijen hebben schriftelijke vragen gesteld aan het college over de problemen met het trainingswater van de Utrechtse roeiverenigingen. De drie sportclubs Triton, Orca en Viking lieten vorige week weten 300.000 euro te vragen van de gemeente omdat ze een jaar geen gebruik zouden kunnen maken van het Merwedekanaal.

Zes politieke partijen hebben schriftelijke vragen gesteld aan het college over de problemen met het trainingswater van de Utrechtse roeiverenigingen. De drie sportclubs Triton, Orca en Viking lieten vorige week weten 300.000 euro te vragen van de gemeente omdat ze een jaar geen gebruik zouden kunnen maken van het Merwedekanaal.

Volgens de partijen, Student&Starter, PvdA, VVD, ChristenUnie, CDA en D66, groeit de Utrechtse roeisport qua populariteit en leveren de verenigingen al jaren een grote maatschappelijke bijdrage aan de stad.

Zij willen onder andere van de gemeente weten hoe de beoefening van de sport kan blijven plaatsvinden op het drukke kanaal en tijdens werkzaamheden. De Olympische Spelen in Tokyo komen eraan en tussen de ruim 2600 roeiers zijn er een aantal atleten van internationaal niveau.

Triton, Orca en Viking vroegen vorige week 300.000 euro van de gemeente. Zij beweren dat ze het kanaal maandenlang niet kunnen gebruiken door werkzaamheden rond het water. Het bedrag willen ze gaan gebruiken voor het vervoer van wedstrijdboten naar alternatieve locaties, het wegslepen van pontons en voor trainingskampen.

Fietsers

Verder worden er vragen gesteld over het afsluiten van de hoofdfietsroute Kanaalweg. Die weg wordt voor meer dan een jaar afgesloten. Kort nadat deze al voor bijna een jaar dicht was. De partijen vragen zich waarom ze niet eerder geïnformeerd zijn over de werkzaamheden rond de Mandelabrug.

Daar wordt op het moment een fietsonderdoorgang gebouwd. De raad ontving op 21 augustus een brief over de werkzaamheden. Dat is volgens de fracties tamelijk laat, aangezien het om een gebied gaat waar veel Utrechters gebruik van maken.

18 Reacties

Reageren
  1. FreeHat

    Ikzelf ben afhankelijk van deze fietsroute om naar mijn werk te komen en vind het werkelijk wonderlijk wat hier gebeurd.
    Hoe is het toch mogelijk dat zo’n belangrijke doorfietsroute twee keer achter elkaar voor een periode van een jaar dichtgaat. Dit zie ik niet gebeuren met een autoweg.
    Utrecht -> Fietsstad?? Laat me niet lachen.

  2. Chris

    Hoe jaag je mensen terug de auto in?

  3. JdV

    @freehat. Duidelijk dat u geen automobilist bent. De singels in Utrecht gaan soms wel 4 x achter elkaar op de schop. Genoeg berichten op DUIC te vinden daar over.

  4. Herman

    Kijk ze eens optreden, die partijen regelen het even!
    Die vragen worden alleen voor de buhne gesteld, alles is al lang beslist en begonnen.

  5. Harry

    Kortom: 6 partijen hebben liggen slapen en zich tot nu toe onvoldoende geïnformeerd over dit grootschalige Merwede project. Deze 6 partijen hebben dus hun toezichthoudende functie niet of onvoldoende uitgevoerd. In het bedrijfsleven betekent dit ontslag.

  6. Gerard Brugmans

    De roeiverenigingen leveren al jaren een grote maatschappelijke bijdrage aan de stad, beweren Student&Starter, PvdA, VVD, ChristenUnie, CDA en D66. Bedoelen ze dan de enorme bieromzet, of is er nog iets anders?

  7. Koel Hoofd

    @Gerard Brugmans
    Dat water is echt smerig en vol ratten, dus die roeier worden ook vaak ziek of krijgen ontstekingen. Dat is ook weer werk voor de zorg.

  8. Paul

    Volgens mij is alles volgens de inspraakregels gegaan. Ik heb al ver vóór de zomer informatie via diverse sociale media over de plannen afsluiting vernomen.

    Het is irritant, weet ik. Vooral door het gemis van dat hele stuk fietssnelweg langs het kanaal: 2,5Km volle snelheid, zonder stoplichten, midden door de drukke stad. ….Oh nee, wel stoplichten bij de Mandelabrug. Guess what: die gaan ze dus ondertunnelen. Geduld is een schone zaak, maar ik begrijp dat geduld hier ook danig beproefd wordt.

    Gewoon even stuk via de Europalaan of Croeselaan. 4 minuten eerder vertrekken. Goed voor de beentjes. Ik doe het ook dagelijks.
    Utrecht –> gaaf.

  9. Herman

    @Koel Hoofd, misschien eens op een zomers dag fietstochtje langs dit kanaal maken. dan zie je de oevers vol zonaanbidders liggen en wordt er massaal gezwommen en van bruggen gesprongen. Dan zou de halve stad ziek moeten zijn.

    Dat zogenaamde vieze water is fabeltje van de gemeente met de hoop dat er niet gerecreëerd wordt.

  10. Bill

    Tijd voor een baan met olympische afmetingen in polder Rijnenburg. De broodnodige woningen er omheen bouwen die de kosten daarvoor kunnen drukken, en klaar ben je.

    Zo’n voorziening in het hart van het land zou perfect zijn. Bosbaan in Amsterdam voldoet ook niet helemaal aan de wens van de roeiers, pak dus door als stad en ga voor een baan die aan de internationale standaarden voldoet. Vervolgens is de stap naar het organiseren van internationale wedstrijden/kwalificaties een mooie uitdaging. Utrecht, pak het eens ambitieus aan!!

  11. Annie

    @ Koel Hoofd, ik roei al 8 jaar op het kanaal en ben er nog nooit ziek van geworden. Was uw bijdrage sarcastisch?

  12. Herman

    @Bill, ga eens kijken in Zevenhuizen, daar ligt een wedstrijdbaan. Een saaie enorme streep water in een polder die een groot obstakel in het landschap is. Zo’n baan is serieus groot en dat betekent dat je er altijd omheen moet fietsen of lopen. Ook de ligging ver buiten de stad is niet echt attractief.

    Daarnaast vraagt de roeisport om een groot ruimtebeslag per roeier. Probeer maar eens te bedenken hoeveel voetbalvelden groot zo’n baan is en dan het aantal voetballers per veld te vergelijken met het aantal roeiers.
    Zo’n ruimtebeslag kun je anno 2019 niet meer vragen.
    Alternatief is de roeisimulator en als je dan echt buiten wilt roeien zijn op korte afstand een niet officiële baan (Merwedekanaal) en op redelijke afstand een echte (Zevenhuizen bij Rotterdam) en historische (Bosbaan in Amsterdam) beschikbaar.

  13. Jan Jansen

    Herman, met in totaal 3.500 roeiers in Utrecht is dat ongeveer één meter roeiwater per lid. Dat vind ik anno 2019 uiterst efficiënt gebruik van de ruimte. Zeker omdat die ruimte ook nog door anderen wordt gebruikt, hetgeen je van een voetbalveld niet kunt zeggen.

  14. Herman

    @Jan, 3.000 roeiers is indrukwekkend!
    Leuke vraag is hoe actief ze zijn als lid?
    De meeste zijn namelijk vooral lid vanwege het sociale gebeuren.

    Daarnaast is je uitspraak 1 meter per lid natuurlijk nietszeggend, je hebt ook nog zoiets als oppervlakte, oftewel lengte * breedte. Die uitkomst zou je eens kunnen vergelijken met oppervlakte voetbalvelden (of Hockey) per voetballer….

  15. Bill

    @Herman: Een “grote saaie streep” door Rijnenburg parallel aan de A2 of A12 moet geen al te groot obstakel zijn, als een zuidelijke goede verbinding tussen Nieuwegein en De Meern wordt gerealiseerd. Denk dat dit daadwerkelijk een goede toevoeging is in het gebied wat nu niet meer dan weiland is. Tevens zijn er, zoals hierboven al genoemd, veel leden die hier potentieel gebruik van maken. En er omheen een recreatiegebied (nationaal tennisstadion?) met een hoge dichtheid aan woningen kan dit toch een schitterend stuk stad worden.

    Amsterdam en Rotterdam zijn leuk, maar natuurlijk totaal geen optie voor de roeiers uit Utrecht. Nee, zou mooi zijn als er met een blik op de lange termijn planvorming m.b.t. de roeibaan komt. Ik zier hier eerder kansen dan problemen.

  16. JdV

    @jan jansen: dat die ruimte gebruikt wordt door anderen, daar klagen deze roeiers nu juist over. Het is openbaar water, ze betalen geen huur voor het gebruik maar claimen wel een gebruiksrecht en schade. Beetje alsof jij in de file terechtkomt of om moet rijden wegens een wegopbreking en dan een rekening stuurt aan RWS. Gewoonterecht? Ik rij al 30 jaar over de A2. Dat zegt dus helemaal niks, het feit dat je al decennia gebruikmaakt van openbare ruimte.

  17. Berend

    Dat ommetje voor de fiets valt in minuten wel mee, maar is zo onhandig met oversteken en stoplichten, dan besef je weer hoe goed die fietsroute is. En die wordt dus alleen maar beter met een extra onderdoorgang.
    Het roeien is trouwens niet alleen voor studenten. Kijk maar eens bijvoorbeeld op zondag ochtend.

  18. Hadjememaar

    @Herman, een roeibaan vergelijken met een voetbalveld heeft helemaal geen zin. Een voetbalveld moet doorlopend onderhouden worden en heeft geen enkele natuurwaarde. Het onderhoud aan roeiwater is nihil, je hoeft niet te maaien, te beregenen, te belijnen etc. Het heeft ook recreatieve waarde (je kan picknicken op de kant, of er omheen fietsen/wandelen) en de onderwaternatuur en watervogels hebben niet te lijden van de roeiactiviteiten.

    Als je kijkt naar de kosten per gebruiker is een roeibaan juist erg goedkoop. Je graaft hem uit, zet er een beschoeiing omheen en klaar is Kees. Hoef je 20 jaar niks aan te doen.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).