VVD Utrecht kiest Tess Meerding als lijsttrekker voor verkiezingen VVD Utrecht kiest Tess Meerding als lijsttrekker voor verkiezingen

VVD Utrecht kiest Tess Meerding als lijsttrekker voor verkiezingen

VVD Utrecht kiest Tess Meerding als lijsttrekker voor verkiezingen
Het duurt nog bijna een jaar, maar de politieke partijen zijn al volop bezig met het voorbereiden op de gemeenteraadsverkiezingen van 18 maart 2026. Zo ook de Utrechtse VVD. Het partijbestuur heeft Tess Meerding, de huidige fractievoorzitter, unaniem voorgedragen als lijsstrekker.

Het duurt nog bijna een jaar, maar de politieke partijen zijn al volop bezig met het voorbereiden op de gemeenteraadsverkiezingen van 18 maart 2026. Zo ook de Utrechtse VVD. Het partijbestuur heeft Tess Meerding, de huidige fractievoorzitter, unaniem voorgedragen als lijsstrekker.

Meerding is een bekend gezicht in de Utrechtse politiek. De oppositieleider werd in 2018 met voorkeursstemmen gekozen tot raadslid. Naast haar raadslidmaatschap werkt Meerding als advocaat.

Op 7 mei mogen de leden stemmen over de voordracht. Er zijn geen tegenkandidaten.

Vorig jaar werd Meerding al de nieuwe fractievoorzitter. Toen nam ze het stokje over van Marijn de Pagter. De VVD heeft nu vijf zetels in de Utrechtse gemeenteraad: 11,1 procent van het totale aantal zetels.

Klassieke VVD-thema’s

Volgens Meerding staat Utrecht volgend jaar voor een keuze. “Als we nog eens vier jaar doorgaan met dit beleid, dan gaat de stad op slot, wordt de auto verbannen en zijn werkende Utrechters de klos door steeds hogere lasten. Dat mogen we niet laten gebeuren.”

Behalve ruimte voor de auto en lage belastingen wil de VVD inzetten op andere klassieke VVD-thema’s, zoals veiligheid en meer ruimte voor ondernemers.

Gekoppelde berichten

18 Reacties

Reageren
  1. Leon

    Klassieke VVD-thema’s zijn dus nog steeds iedereen luchtvervuiling opdringen omdat de auto heilig zou zijn en de hele stad moet domineren, en daarnaast belastingvoordelen regelen voor de allerrijksten. En verder wat lege teksten roepen over veiligheid.

    Duidelijk geen advocaat die het doet voor de kleine luiden.

  2. Ihsan

    Hahha, “ruimte voor de auto”, dat zal zeker veel stemmen opleveren… Niet dus. En lage belastingen? Daar gaat de gemeente niet over. Heeft ze het over de pietluttige gemeentebelastingen? Die gaan hoogstens met een paar tientjes omhoog per jaar, bij lange na niet voldoende om de (door de VVD) toegenomen financiële last op de lokale overheid te dekken. De financiële ellende waar wij nu in zitten is volledig toe te schrijven aan de VVD. Zowel de landelijke VVD als de lokale afdeling (toen ze nog in het college zaten gaven ze jaarlijks tienduizenden euro’s gemeenschapsgeld uit aan “etentjes” met het bedrijfsleven).

  3. eric

    Nou mevrouw Meerding, succes, maar we missen 1 belangrijk onderwerp:

    Utrecht weer bereikbaar en betaalbaar maken voor onze burgers met een auto!
    Weg met de Knips en wegversmallingen, creeer een groene zone bij bvb een snelheid van 30 km, zorg dat je als burger weer makkelijker van Noord naar Zuid of OOst naar West kan rijden, zonder de ringweg op te moeten, en vervolgens in de files komt te staan! Stop het asociale fietsverkeer, dit loopt namelijk de spuigaten uit…ze rijden je tegenwoordig links en rechts voorbij, iedere dag ongelukken of bijna ongelukken!

    Doe dit samen met andere Oppositiepartijen….heel veel Utregters zouden U dankbaar zijn!

  4. Paul

    @ Ihsan

    Het financiële wanbeleid en tekort komt van een D66 wethouder onder toezicht van dit zittende College, die vervolgens het tekort bij de burgers van Utrecht neerlegde…..weet je nog?

    Ruimte voor de auto levert geen stemmen op? Wacht maar af…buiten de yuppen en studenten bubbel,klagen heel veel Utrechters over alle dwaze Knips en versmallingen!

    Hopelijk kan de VVD en haar partners dit een halt toeroepen ,en veel maatregelen terugdraaien!

  5. Herman

    DecVVD is als coalitiepartij al jaren medeverantwoordelijk voor het wegpesten van auto’s.
    Nu opeens tegen?

  6. Elly

    Ik sluit me aan bij Eric,het beleid wat nu al jaren gevoerd wordt door oa Gl/pvda is dramatisch voor de Utrechter.

  7. Binnenstadbewoner

    VVD voert met autostandpunt een achterhoede gevecht. Steeds meer Utrechters komen in autoluwe wijken te wonen. Eenmaal hiermee bekend, wil men niet anders meer. Dat geldt zeker ook voor VVD achterban.

    Wie prijs stelt op een eigen auto die op straat voor de eigen voordeur kan worden geparkeerd, zoals vroeger, moet naar een andere gemeente verhuizen.

  8. Realist

    Er is door luchtfietsers al veel te veel ruimte ingenomen. Tijd om weer wat ruimte aan de auto terug te geven.

  9. Max

    Veel succes en zou mooi zijn voor bestuurlijke vernieuwing dat de VVD een keer de grootste wordt, dat komt de stad ten goede.

    En dat terwijl ik de vorige keer nog Groen Links heb gestemd maar daar in teleur gesteld bent want zij nemen de inwoners totaal niet serieus.

    Ook hopen dat Marijn de Pagter blijft, is een makkelijk te benaderen en betrokken raadslid.

  10. Realist

    @Binnenstadbewoner. Heb je dat onderzocht of is dat gewoon je mening? Ik denk namelijk dat veel Utrechters het autootje pesten wel beu zijn en zelf prima kunnen bepalen of ze autovrij willen leven of niet.

  11. N.

    @ Realist

    Ik denk dat heel veel Utrechters het juist zat zijn dat de welvarende buurman z’n stinkende, lawaaiige, buitenproportioneel grote, twee ton wegende bak staal en glas in de publieke ruimte voor hun voordeur dumpt.

  12. W

    @realist: klopt, dat kunnen utrechters prima zelf bepalen, en dat doen ze dus ook. Daaruit blijkt helemaal niet ze het autootje pesten beu zijn, integendeel.
    Wat stel je voor: lekker met de auto naar de binnenstad, zoals vroeger? Over de bakkerstraat? Lekker parkeren op vredenburgplein of de Neude zoals vroeger? Met de auto door de zadelstraat?
    Je voert, net als de vvd, een achterhoedegevecht

  13. Inez

    De meeste Utrechters gaan, als het echt niet anders kan, allang niet meer met de auto de stad in, lopend of fietsend is sneller en makkelijker. Maar als je de stad een keer uit wil is het wel handig als dat met de auto lukt.

    Dus autoluw en 30 km/u in de stad is prima maar de laatste jaren wordt de strijd tegen de auto door de GL/D66 coalitie teveel een heilig mantra.

  14. Koel Hoofd

    Veel succes Tess!
    In mijn wijk komen steeds meer vluchtelingen uit de Amsterdamse groene hel te wonen, die hebben twee goeie banen en dus ook twee auto’s en zijn dat groene gekrijs helemaal beu!

    @Realist
    Stimmt!

    @N.
    Wat jij beschrijft is de jaloezie van armoedzaaiers die geen auto kunnen kopen.

    @W
    Het klinkt alsof je er heel graag in Amsterdam wil wonen maar dat nooit zal kunnen betalen.

    @Binnenstadbewoner
    één zwaluw maakt nog geen zomer…
    Als ex-binnenstadbewoner kan ik je vertellen dat ik uit de binnenstad ben vertrokken omdat het autoluw werd en ik daar geen trek in had. Heel erg veel Utrechters zijn ook dankzij dat autohaatbeleid naar LR/VDM vertrokken vanwege de vrijheid en bereikbaarheid met gratis parkeren voor de deur.
    Hollanders zijn namelijk een bijzonder vrijheidslievend en vrijgevochten volkje, daarom zijn D66 en GL nog steeds uitgekotste splinterpartijtjes in Nederland.

  15. Utrechter2

    Op zich is het leuk dat een oppositiepartij aan het woord komt. Alhoewel een citaat van vier regels erg kort is, zonder dit de interviewer te verwijten.

    Een oppositiepartij kan opkomen voor de belangen van forensende burgers die dus niet tot de studerenden behoren en ook niet tot thuiswerkers.
    Maar de VVD heeft landelijk en Europees het klimaatakkoord ondertekend dus ik verwacht naast de bekende spreekwoordelijke rechtse borrelpraat dat ze uiteindelijk wel overstag gaan met het auto-ontmoedigingsbeleid van GroenLinks-PVDA aangezien ze de wetten waar de landelijke VVD voor getekend heeft gewoon moeten naleven.

  16. eric

    @N en W

    Weten jullie ook dat er heel veel hardewerkende Utrechtse Burgers zijn met een modaal auto’tje die deze keihard nodig hebben voor hun werk en priveleven?

    Weten jullie ook dat er heel veel minder validen en ouderen hun auto keihard nodig hebben voor hun sociale contacten en boodschappen?

    Weten jullie ook dat de BV Nederland zijn geld verdient met Burgers met auto’s zodat jullie rustig in de Binnenstad een kopje groene thee of havermelk kunnen drinken?

    Kom eens uit die groene binnenstad bubbel, en ontdek de echte wereld. Niet iedereen kan vanuit zijn warme huis achte een laptop de kost verdienen. En als je vrijheid en groen wil, wat let je dan omdat veels te dure pand van jullie te verkopen voor veel geld, en een mooi pand in de Provincie te kopen?

    Al die nieuwe Utrechters zijn zogenaamd voor inclusief en participatie, maar o wee als je in een auto rijdt, dan mot dat ding ingeruild worden voor een ( bak) fiets…..word eens wakker zeg!

    In 2026 Gemeenteraadsverkiezingen, ik hoop dat alle Utrechters gaan stemmen voor een normaal vervoersplan en een bereikbaar en betaalbaar Utrecht!

  17. Robert

    Zeker geen achterhoedegevecht maar prima en terechte actiepunten! Niemand, ook de realistische voorstanders van de auto, wil terug naar het Utrecht van de jaren ’90, met parkeren op de Neude of de andere voorbeelden gegeven door @W. Überhaupt is zoveel mogelijk geparkeerde auto’s uit het straatbeeld een goed idee, niet door autoluwe wijken, maar door voldoende parkeerplaatsen te bieden die uit beeld zijn, juist ook voor bewoners (en dus bijvoorbeeld niet plekken als de Springhaver garage te gaan slopen…).

    Maar we kunnen ook niet terug naar 1890, de auto is simpelweg een keihard nodige vorm van individuele mobiliteit waar nog geen enkel ook maar half goed alternatief voor bestaat. En als we toch bezig zijn met de agenda, plaats daar gerust het door fietsen vervuilde straatbeeld bij en handhaving tegen het wetteloze, asociale verkeersgedrag van de tweewielers in onze stad.

  18. Massegast

    Mevr. Meerding is gefotografeerd met een gezellige Oudegracht als achtergrond, waar de auto verbannen is. Gelet op haar standpunt had dat anders gemoeten. Iets met files op de A27 of een andere auto-chaos.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).