Hoedenzaak Jos van Dijck viert dit weekend haar 95-jarig bestaan. De winkel is sinds 1923 gevestigd aan de Bakkerstraat, een straat die vroeger gedeeld werd door wel vijf hoedenwinkels. Tegenwoordig is Jos van Dijck de enige hoedenspeciaalzaak in Utrecht en is Francesco Baldi alweer de derde generatie van zijn familie die Utrecht van hoofddeksels voorziet.
“Eigenlijk is de zaak begonnen door mijn oma, 95 jaar geleden”, vertelt Francesco (51) terwijl hij in alle rust een bordeauxrode panamahoed repareert. “Haar familie had een achtergrond van marskramers die met textielwaren, naalden en garen het platteland af gingen. Zo is zij ook de textielbusiness ingerold. In 1923 opende ze deze hoedenwinkel, die ze vervolgens vernoemde naar mijn opa: Jos van Dijck.”
Dat zijn winkel de enige hoedenspeciaalzaak is die het gered heeft in de Bakkerstraat, is volgens Francesco een kwestie van geluk. “Het geluk dat de winkel binnen de familie is gebleven en dat er steeds iemand bereid was om door te gaan met de zaak. Mijn ouders hebben het overgenomen van mijn grootouders en ikzelf ben ongeveer 25 jaar geleden ingestapt. Sinds 2001 ben ik eigenaar.”
Blok hout
95 jaar Jos van Dijck moet haast wel een aantal leuke anekdotes op hebben geleverd. “Dat klopt”, bevestigt Francesco. “Mijn opa liet klanten tijdens de oorlog, toen iedereen krap bij kas zat, betalen met een blok hout. Voor het vormen van hoeden heb je namelijk stoom nodig en met dat blok hout kon hij de kachel aanmaken.”
Francesco vertelt dat de winkel tegenslagen kende. “In 1999 is het pand hiernaast tot op de grond afgebrand. Onze winkel raakte daardoor ook zwaar beschadigd. We hebben toen de hele hoedencollectie weg kunnen gooien.”
Tijdloos kledingstuk
De hoedenwinkel kon wel altijd rekenen op voldoende aandacht van klanten. Dat komt doordat de hoed een tijdloos kledingstuk is, meent Francesco. “We zijn dan wel een bastion van kennis op gebied van hoeden, maar voor alle textielondernemers geldt: als de seizoenen de seizoenen zijn, heb je goede verkoop. Dus als de najaren onstuimig zijn, de winters koud, de voorjaren fris en fruitig en de zomers warm en zonnig, dan verdien je wel geld aan hoeden.”
De huidige landelijke hittegolf is dus mooi meegenomen voor de verkoopcijfers. “Met dit weer krijg je echt veel mensen over de vloer die hun hoofd willen beschermen tegen de zon, vaak op doktersadvies. Daar plukken wij de vruchten van.”
De tijdloosheid van de hoed komt deels door verschillende mode-ontwikkelingen. “In de jaren negentig waren baseballcaps niet meer aan te slepen. De meest recente ontwikkeling, de grote hipsterperiode, heeft ook veel geholpen. Tegenwoordig zijn de petjes en hoedjes van de Britse serie Peaky Blinders weer populair. Mijn generatie noemt dat overigens gewoon een Gilbert O’Sullivan-pet.”
Feestelijkheden
Over vijf jaar wil hij een groot feest geven als Jos van Dijck 100 jaar bestaat. Dit weekend pakt Francesco uit met kortingen, cupcakes en Jos van Dijck-ijs om het 95-jarig jubileum te vieren. “IJssalon Venezia is bezig met het maken van speciaal jubileumijs. Mijn vader is Italiaans en komt van Sicilië, dus er zal waarschijnlijk ricotta en amandelen in verwerkt worden”, aldus Francesco.
1 Reactie
ReagerenDit is één van de krenten in de verder als smakeloze bekende éénheidspap, ook wel genoemd de binnenstadsdetailhandel.