Steeds meer leegstand en problemen bij winkelgebieden in Utrecht Steeds meer leegstand en problemen bij winkelgebieden in Utrecht

Steeds meer leegstand en problemen bij winkelgebieden in Utrecht

Steeds meer leegstand en problemen bij winkelgebieden in Utrecht
Winkelcentrum De Klop is een van de winkelcentra uit de nieuwe plannen. Foto's: Chantal Spaan
Online winkelen, het schrale aanbod en de coronacrisis; de redenen voor de problemen met meerdere winkelgebieden in de stad zijn wel bekend. Maar hoe moet dit opgelost worden? De gemeente heeft een plan gepresenteerd voor zes winkelgebieden die ‘extra aandacht’ verdienen.

Online winkelen, het schrale aanbod en de coronacrisis; de redenen voor de problemen met meerdere winkelgebieden in de stad zijn wel bekend. Maar hoe moet dit opgelost worden? De gemeente heeft een plan gepresenteerd voor zes winkelgebieden die ‘extra aandacht’ verdienen.

De veranderingen in winkelland waren al een tijdje bezig, maar de coronacrisis zorgt voor een stroomversnelling. In de binnenstad staat ondertussen 10 procent van de winkels leeg, en dat is voornamelijk in sommige straten. De Twijnstraat en Lijnmarkt hebben bijvoorbeeld veel minder te maken met leegstand. De Steenweg is weer een voorbeeld van een winkelstraat met veel leegstand.

Twee type winkelcentra

Er zijn volgens de gemeente twee typen winkelcentra in Utrecht die hulp nodig hebben. Kwetsbare winkelcentra in kwetsbare wijken die – ook vóór corona al – niet goed functioneerden en van matige kwaliteit zijn. Dit zijn ook wijken waar als gevolg van corona het risico op verdere verslechtering het meest is toegenomen. Het gaat dan om winkelcentra De Klop, Gagelhof en Vasco da Gamalaan.

Tekst loopt door onder afbeelding

Winkelcentrum Vasco da Gama

De tweede groep betreft winkelgebieden met een groot aandeel niet-dagelijks aanbod, zoals kleding- en schoenenwinkels, boek- en muziekwinkels, winkels met huishoudelijke artikelen, warenhuizen, et cetera. De landelijke beperkingen voor niet-essentiële winkels en horeca hebben in die gebieden grote nadelige effecten. Daarbij gaat het om het centrum/binnenstad, Leidsche Rijn Centrum en Shopping Center Overvecht.

Nu ligt er dus een plan, met de naam Aanpak kwetsbare winkelgebieden. Per winkelgebied is een concept-plan van aanpak omschreven. Dit wordt per winkelgebied samen met ondernemers, vastgoedeigenaren en andere belanghebbenden verder uitgewerkt. Ook worden er stadsbreed nog maatregelen voorgesteld. Dan is er nog een subsidie beschikbaar gesteld om kleine ondernemingen te steunen om zich naar een meer kansrijke plek te verplaatsen. In totaal gaat er ruim 1 miljoen euro mee gemoeid.

De Klop Overvecht
Zowel op functioneren als kwaliteit scoort dit winkelcentrum slecht. Er is een beperkt aanbod qua omvang maar het is ook qua aanbod en in het onderhoudsniveau slecht. Er worden meerdere maatregelen voorgesteld; initiatieven om leegstand te verhelpen, met vastgoedeigenaren in gesprek gaan over de uitstraling van de panden, zorgen dat de buurtkamer aanwezig blijft en een buurtconciërge aanstellen.

Tekst loopt door onder afbeelding

De Klop Overvecht

Gagelhof Overvecht
Dit winkelcentrum scoort slecht op functioneren doordat het aantal winkels beperkt is, het aanbod schraal is en er sprake is van leegstand en te weinig lokale ondernemers. Ook kunnen de openbare ruimte en het vastgoed wel een upgrade gebruiken. Extra is ook dat het veiligheidsgevoel hier te wensen overlaat. Er wordt voorgesteld om de eenheid van vastgoed en openbare ruimte te verbeteren, de fiets- en voetgangersbereikbaarheid beter te maken en een buurtconciërge aan te stellen.

Tekst loopt door onder afbeelding

De Gagelhof

Vasco da Gamalaan Kanaleneiland
Ook een slechte score voor het functioneren van dit winkelcentrum en de kwaliteit laat volgens het onderzoek te wensen over. Dit is onder andere een gevolg van de slechte uitstraling en verblijfskwaliteit, de onvoldoende functiemix en mobiliteitsknelpunten. Ook kan de veiligheid beter. Maatregelen die voorgesteld worden: upgrade van vastgoed en openbare ruimte, minder afgeplakte ramen, betere verlichting, rommel en verloedering terugdringen. De openbare ruimte moet heringericht worden en er wordt ook weer gedacht aan een buurtconciërge en een winkelcentrummanager.

Tekst loopt door onder afbeelding

Winkelcentrum Vasco da Gama

Leidsche Rijn Centrum
Net nieuw, maar scoort toch slecht op functioneren. Te veel leegstand en te weinig aanbod van dagelijkse producten. Daarom moet er ingezet worden op een mix van winkels, meer ‘fun-functies’ als bowlen of kunstgaleries. De eigenaar van het centrum zou ook graag nog een supermarkt toevoegen.

Tekst loopt door onder afbeelding

Archieffoto Leidsche Rijn Centrum

Shopping Center Overvecht
Geen slechte scores, maar matige kwaliteit. Dit komt vooral door de uitstraling en matige verblijfskwaliteit. Ook zouden er meer lokale ondernemers moeten zijn. De sfeer en uitstraling moeten beter. Er lopen naast de huidige aanpak al langer plannen voor de vernieuwing van dit winkelcentrum.

Tekst loopt door onder afbeelding

Shopping Center Overvecht

Binnenstad
De binnenstad van Utrecht heeft een eigen samenwerkingsplan, met de naam Morgen Mooier Maken. Dit plan is in samenwerking met de Vereniging van Commercieel onroerend goed eigenaren Utrecht Centrum (VCOC) en Centrummanagement Utrecht (CMU) tot stand gekomen en voorziet in een aanpak om de leegstand terug te dringen.

Vooral rond de Steenweg is de leegstand flink toegenomen. Voor de coronacrisis stonden er in het kernwinkelgebied zo’n 29 panden leeg, dit is nu bijna verdubbeld. Om initiatieven te stimuleren die de leegstand terugdringen en de vitaliteit van belangrijke winkelstraten te versterken is per 15 juni een subsidie beschikbaar. Initiatieven uit de stad kunnen uit deze pot geld krijgen om invulling te geven aan de leegstaande panden.

Dit kan variëren van kunst in de openbare ruimte, tot pop-ups van de Utrechtse creatieve maakindustrie, ambacht, nieuw ondernemerschap en culturele evenementen. Initiatieven voor de lange termijn moeten bijdragen aan een duurzamer en meer divers aanbod van het centrum.

Gekoppelde berichten

37 Reacties

Reageren
  1. cas

    Als de huurprijzen dalen komen er weer meer winkels.

  2. Butch

    Kunst hoeft niet zo nodig in een winkelpand, daarvoor krijgen gevestigde instellingen genoeg subsidie, maar houd alsjeblieft de winkelketens zoveel mogelijk buiten de deur. Meer hoogwaardige horeca is welkom, ik mis nog ‘dat ene cafeetje midden in het winkelgebied wat de meeste winkeltoeristen niet kennen’.

  3. Johan

    Waarom niet het winkelgebied centrum inperken en concentreren. Het winkelaanbod neemt echt niet meer toe tot het oude niveau. De uniforme, karakterloze vloer-tot-plafond glazen puien voor ketenwinkels doen het ook niet goed wat betreft uitstraling.

    Verander het voetgangersgebied naar een echte (fiets) straat met stoepen. Dat brengt wat meer levendigheid en trekt niet direct in de buurt wonende mensen terug het straatbeeld in.

  4. Scherpschutter

    Tja. De gemeente is hier wel weer de spreekwoordelijke gene die het been afhakt, om vervolgens als ‘reddende hero’ schaamteloos een assortiment aan gammele krukken aan te bieden, welke in essentie galgen zijn. Mon dieu…

    Het lijkt me vrij logisch dat als je de complete stad immobiliseert, zeker rondom winkelgebieden, en degradeert tot paard- en wagengebied, dat de winkels erdoor in de penarie geraken….Erg logisch zelfs.

    Al helemaal zorgelijk wordt het als de spreekwoordelijke beenhakker vervolgens ook nog eens denkt te kunnen bepalen wat voor een aanbod er moet komen om het tij te keren…en subsidie beschikbaar stelt aan economisch onrendabele winkels, die niets anders dan oneerlijke concurrentie vormen voor de laatste paar rendabele winkels die over zijn.

    Said it before and will say it again; vrijwel de gehele retail in Utrecht zal het loodje leggen onder dit linkse bestuur, zoals retail altijd en overal het loodje legt onder links bestuur.

  5. Yoshua

    Kleding en schoenenwinkels gaan het na 1 juli nog harder voelen wat online inkopen betreft.
    De Europese Unie heeft met ingang van 1 juli de import heffingen drastisch verlaagd om goedkope spullen uit China te weren.
    Tot 1 juli 2021 was je voor een aankoop tot € 22.- vrijgesteld tot het betalen van 21% btw en inklaringskosten van € 13.-
    Boven de € 22.- tot € 150.- betaalde je 21% btw en € 13.- inklaren.
    De nieuwe regel is dat je voor iedere aankoop 21% btw betaald plus kosten voor inklaren van € 4.- wanneer je die online betaald.
    Bij het afgiftepunt van PostNL betaal je € 7.- voor inklaren.
    Een aankoop bij AliExpress van € 5.- kost vanaf 1 juli tussen de € 10.05 en € 13.05
    Een item van € 28.- uit de VS kost vanaf 1 juli 38.- inclusief wat eerder 48.- was.
    Voor mij persoonlijk is het importeren uit de VS nu erg aantrekkelijk.
    Met een lengte van 2.03 cm is de VS een paradijs om kleding te kopen.
    Zelfs de Amerikaanse Zeeman verkoopt maat 24XL voor de aller grootste Amerikanen.
    Ik draag 3XL wat de laatste jaren steeds makkelijker verkrijgbaar is in Nederland, maar de keuze is nog steeds erg beperkt.

  6. trol

    Neem nu de Klop. Vroeger een echt buurtwinkelcentrum met een bakker, slager, groenteboer, twee supers etc. Nu…naja ooreel zelf.

    Het aanbod van toen past kennelijk niet meer bij de bewoners uit de buurt van en is verdwenen. De speciaalzaken doen het bijvoorbeeld nog wel goed in “betere/rijkere buurten, dus het soort winkels aan zich is niet verdwenen. De vraag is dan wat loopt er op de Klop dan nog wel goed. Het resultaat is het huidige aanbod (jippie). Ik zou eerder opteren om de hele boel maar te sluiten, want met een congierge en een gesprek kom je er natuurlijk niet en beter wordt het echt niet.

    Het probleem zit gewoon in de “verandering” in de wijk. Mensen geven niks meer om hun omgeving (geen sociale controle) en willen niet meer winkelen zoals dat ooit was. De één noemt dat nog steeds multicultureel (hoi bubbel), de ander realistisch: u mag het invullen anders wordt deze reactie geweigerd.

  7. Teringjantje

    Ik kom wekelijks bij winkelcentrum Vasco da Gama en herken me totaal niet in dit onderzoek. Het ziet er misschien wat aftands uit maar je kan hier geweldig boodschappen doen met producten die niet in de doorsnee supermarkt te vinden zijn. De rommeligheid / chaos hier heeft ook zijn charme is mijn mening, niet alles hoeft klinisch te zien.

  8. W.

    Mooi dat er aandacht voor komt. Laat ze vooral meer gebruik maken van de buitenruimte zodat er wat levendigheid op straat komt en het naast functioneel ook nog eens aardig kan zijn om er rond te lopen.

    @Scherpschutter: Winkelcentrum Overvecht heeft een parkeerplaats die bij een Walmart niet zou misstaan en je kan er vrijuit rondracen. Bovendien is het omringd door bushaltes en uitstekend bereikbaar. Blijkbaar speelt er toch wat anders.

  9. Nina

    Ff snel vanbuiten de stad met de auto naar een speciaalzaak in de binnenstad is er niet meer bij.

    Weer je auto’s, dan verlies je winkels en krijg je meer horeca.

    Feit:
    Het autobezit is hoger dan ooit in Nederland.

  10. Scherpschutter

    @W 17:05

    De verkeerschaos die de gemeente daar heeft doen laten ontstaan is u werkelijk ontgaan? Verder heeft Winkelcentrum Overvecht natuurlijk het probleem dat het Winkelcentrum Overvecht is. Je wil er niet dood gevonden worden.

  11. Barend

    Ga dan maar naar winkelcentrum Houten met de auto, Nina. Jouw bezoek met de auto is de vervuiling van aangezicht en lucht niet waard. Dan heb ik liever horeca waar ik met de fiets naartoe kan.

  12. Sonja

    Het is maar een trieste bedoening in Utrecht qua winkels, met name op Overvecht.

  13. Jan

    Veel leegstaand heeft te maken met verkeersmaatregelen en parkeerbeleid.

  14. Erwin

    @nina: welke speciaalzaak…?
    En waarom moet je daar per sé met de auto heen?

  15. Harm

    Voor wie is dit een probleem? Dit veroorzaken we toch zelf? Ik snap ook niet dat dit bewonderend is, een gemiddelde stad in Nederland heeft dit probleem erger! Absoluut geen geld in steken en laat de investeerders een keer bloeden! Er is qua infra al geldtekort in Utrecht. Wil je lagere huurprijzen ja of nee?

  16. Esrin W.

    Als ik met de auto van de Weerdsingel OZ via de Adelaarstraat, het Westplein, Croeselaan, Balijelaan en de Bleekstraat naar het Ledig Erf moet omdat enkele heldere lichten de binnenstad “autoluw” hebben gemaakt dan doé ik dat gewoon. Met een koffie in de hand is zo’n twintig minuten rit, 30 minuten als het wat drukker is, goéd te doen.

  17. Massegast

    Er komt in dit item veel treurigheid op me af. Waarom is Utrecht nou eigenlijk zo’n Top Stad? Winkelen: een drama. Woonmarkt: een drama. Verkeer: een drama. Prachtwijken: een drama. Van het gas af: wordt een drama. Amelisweerd: een drama. Utrecht is niet meer die rustige Bisschopsstad met stille straten en zachte idioten, maar blijkt een Drama Queen op haar retour. Is de nooduitgang nog steeds bij de Berekuil?

  18. AA

    Winkelcentra en winkelstraten zijn heden ten dage louter een symbool van klimaatvernietigende dopamine consumptie. Speciaalzaken bestaan nauwelijks meer. Bouw deze plekken om tot woonruimte.

  19. Nina

    @Edwin

    De speciaalzaken zijn weg, dus vandaar de leegstand. Een speciaalzaak (bijv. Radio Centrum in de Vinkenburgstraat) werd niet alleen bezocht door inwoners van de stad met de fiets, maar ook door mensen van buiten de stad.

    Als de reistijd (OV) of de looptijd (parkeergarage) en de kosten van beiden te ver oplopen, komen de mensen van buiten de stad niet meer naar de speciaalzaken. De omzet daalt en de huur stijgt met als gevolg dat ze uit de stad verdwijnen en hier horeca voor terugkomt.

    Daardoor verarmt de binnenstad helaas qua diversiteit.

  20. Erwin

    Heee pssst Esrin, als je gaat fietsen of lopen ben je sneller. Nog beter voor je gezondheid (en portemonnee) ook.

  21. Moniek

    Saaiheid troef. Ketens en eenvormigheid. Dan moet de gemeente niet klagen dat men maar digitaal gaat kopen in plaats van door die vervelende stad resp. winkelcentra te sjokken. Dit tij is niet te keren, ook niet door de gemeente. De eigenaars moeten een ander soort bestemming voor leegstaande panden zoeken, en dan bedoel ik niet nóg meer horeca.

  22. GeeWee

    Even een positieve noot over winkelcentrum Overvecht. Mijn verblijfskwaliteit is daar altijd prima. Natuurlijk er is wat leegstand maar er is nog genoeg over qua aanbod. Het gebouw is niet meer het nieuwste van het nieuwste maar echt nog prima. Ook nog steeds goed mogelijk om met de auto boodschappen te doen. Naast het winkelcentrum komen enkele honderden appartementen. Ook weer honderden potentiele klanten. Komt best goed dus!

    En voor de Nike Clearance Store staan de mensen van heinde en verre in de rij…

  23. Pee

    Het langzaam veranderen van de bevolking zorgt voor al deze problemen .
    En om niet toe te geven dat het zo is noemen ze het ”klimaatverandering”zodat we op een gegeven moment onze eigen ondergang bekostigen.
    Veel mensen zien dat wel maar er zijn er ook bij die het maar verdommen om toe te geven.

  24. Cico

    Shoppingmalls zijn niet van deze tijd, want ze zijn gericht op auto’s. Bovendien zijn de huurprijzen gewoon te hoog, dus wat je nu ziet is gewoon marktwerking.

    Voor de hand liggende oplossing: huur verlagen. Maar neeeeee laten we nog wat onderzoekjes met standaard adviezen doen! De schoorsteen van CMU moet wel roken.

    CMU Advies: renoveren, pardon, ‘vastgoed upgrades’, pop-up stores en zo nu en dan verzuchten dat er een beter aanbod aan winkels -zou- moeten zijn ipv ketens. Top oplossingen, CMU! Niet eerder gehoord. Naar welk adres kan de zak belastinggeld heen?

  25. Wim

    Knap hoor Esrin. Kennelijk al heel wat jaartjes geleden dat je dat tripje gemaakt hebt. Je kunt allang niet meer van het Westplein naar de Croeselaan.

  26. Wim Vreeswijk

    De Utrechter kiest voor digitaal gemak en vrijelijk vanuit de bureaustoel surven op het computernet en niet voor de steeds hogere parkeertarieven waarmee men de ongesubsidieerde automobilist de stuipen op het lijf wil jagen.

  27. LGT

    Utrechters moeten niet klagen. Zij hebben zelf voor een uiterst links, dus onbetaalbaar en wereldvreemd, college gekozen.
    En nu dus op de blaren zitten, ha ha.

  28. Jeroen

    Volgens mij is ‘het winkelcentrum’ simpelweg een concept dat passé is. Mensen willen niet meer naar een troosteloze bunker met oninteressante winkels bij elkaar geplakt. De binnenstad en de Steenweg komen wel weer op hun pootjes terecht maar voor de Gagelhof, de Klop, en andere van dat soort onooglijke plekken rest, vrees ik, slechts de sloophamer.

  29. Moniek

    Leegstand is niet bepaald beperkt tot Utrecht met een specifiek college, LGT
    Ik ken steden waar het erger is, of althans erger oogt.

  30. Lezer

    Het on-line winkelen is enorm toegenomen. Speciaalzaken die het vaak moeten hebben van klanten die betrekkelijk kleine aankopen doen, kunnen de hoge winkelhuren niet gemakkelijk opbrengen. De leegstand is dus ook te wijten aan het koopgedrag van de consumenten. Wat valt daar aan te doen?
    Overigens zijn de wsinkelcentra die ik ken in Overvecht ondanks de leegstand helemaal niet zo slecht of matig als geschetst wordt. Eens met GeeWee!

  31. Cor

    @Wim Vreeswijk: Ongesubsidieerde automobilist is ook maar betrekkelijk, aangezien we meer geld in wegen steken dan er aan wegenbelasting wordt betaald en nog niet de helft van de volwassenen in Nederland een auto bezit.

    Als je daarnaast kijkt hoe vreselijk kostbaar grond in de stad tegenwoordig is, kun je met de huidige parkeer(vergunnings)tarieven prima stellen dat dat toch verrekte goedkoop is. Nog geen 500 euro per jaar om in hartje centrum 12m2 te pachten, geen geld. Niet voor niets is de goedkoopste stedelijke opslag om een oud wrak met een parkeervergunning op een parkeerplek te zetten en daar je spulletjes te bewaren. Kan geen garagebox tegenop qua kosten.

    Al met al maken we het automobilisten eigenlijk best comfortabel. Dat sommigen blijkbaar nog met hun auto tot op de Steenweg zouden willen komen: ga toch fietsen (of lopen)! 🙂

  32. Peet

    Leidse Rijn winkelcentrum was bij voorbaat al gedoemd om te mislukken. Het zit te dicht bij Utrecht centrum waar je met de trein in 5 minuten bent. En straks na 2 jaar als alle eerste 5 jarige contracten afgelopen zijn dan volgt massale leegstand want er komt geen kip daar. Alleen terrasjes zitten vol maar zelfs op de zaterdag laat het winkelvolk het afweten. Het is altijd rustig met niemand of 1 a 2 mensen in de winkels. Dus verpaupering is het gevolg nu lopen er al junkies en jongeren die mensen intimideren heb ik vernomen. Ikzelf kom er nooit ook niet in de stad trouwens doe alles online.

  33. Alain

    Dat het probleem voor retail bij de beperkingen voor de automobilist zou liggen is natuurlijk een canard.

    Als dat zo was, dan was The Wall een doorslaand succes geweest.

    Daarnaast trekken winkelcentra Overvecht of Vasco da Gama echt geen funshoppers uit de rest van Nederland.

    Het grootste probleem is uiteraard de keiharde concurrentie met on-line en de hoge kosten van een winkelpand.,

  34. Trol

    Cor…twee dingen. Wim bedoelt parkeertarieven ,dus voor bezoekers van de binnenstad ( of andere plek) met de auto. Heeft niets met vergunningen te maken. Daarnaast wordt de weg gelukkig niet alleen door automobilisten gebruikt. Maar ook voor bijvoorbeeld de aanvoer van de producten die o.a. jij weer bij de o zo diverse winkels (=veel bewegingen) wil kopen.

  35. Herman

    Al die flauwekul om kansloze centra te redden is slechts lapmiddel.
    Inkrimpen is enige dat echt helpt. Ondanks de bevolkingsgroei zijn er minder winkels nodig vanwege de enorme stijging van online winkelen.

  36. Nina

    @Cor

    Je vergeet nog de spin-off van het autobezit te noemen:

    -accijns op brandstof
    – bpm
    – assurantiebelasting op verzekeringen
    – bijtelling leaseauto’s
    – btw op onderhoud en apk
    – parkeerkosten
    – boetes (hardrijden, door rood rijden, enz.)

    Komt allemaal in de overheidskas.

  37. Gabriel

    Is er nog een winkelcentrum vasco da gamma👀 ik doe daar mn dagelijkse boodschappen en herken niks van wat jullie schrijven.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).