Bekijk hier het parcours van de Vuelta in Utrecht Bekijk hier het parcours van de Vuelta in Utrecht

Bekijk hier het parcours van de Vuelta in Utrecht

Bekijk hier het parcours van de Vuelta in Utrecht
Foto: Bas van Setten
Na de Giro d’Italia in 2010 en de Tour de France in 2015, is het nu de beurt aan de Vuelta. De start van de Ronde van Frankrijk was een enorm feest in de stad en het net iets minder bekende Spaanse broertje zal dat moeilijk kunnen overtreffen. Maar met de komst van de start van de Vuelta is Utrecht wel de eerste stad ter wereld die de drie grote wielerronden heeft ontvangen. Bekijk in dit bericht de route van de eerste twee etappes. Wil je verder kunnen inzoomen? Dat kan via deze digitale kaart.

Na de Giro d’Italia in 2010 en de Tour de France in 2015, is het nu de beurt aan de Vuelta. De start van de Ronde van Frankrijk was een enorm feest in de stad en het net iets minder bekende Spaanse broertje zal dat moeilijk kunnen overtreffen. Maar met de komst van de start van de Vuelta is Utrecht wel de eerste stad ter wereld die de drie grote wielerronden heeft ontvangen. Bekijk in dit bericht de route van de eerste twee etappes. Wil je verder kunnen inzoomen? Dat kan via deze digitale kaart.

Donderdag 18 augustus
Ploegenpresentatie
Voordat de wielrenners echt van start gaan vindt de ploegenpresentatie plaats. De renners starten bij het Hampton-hotel in Hoog Catharijne waarna zij het winkelcentrum doorkruisen. Vervolgens zullen de verschillende teams één voor één op het Vredenburgplein het podium betreden. Optredens op het Vredenburgplein starten rond 17.00 uur en de presentatie van de wielrenners rond 18.00 uur. Nadat de ploegen op het podium hebben gestaan stappen ze in een boot op en varen ze over de singel weg. Langs de singel staan meerdere grote schermen, dus bezoekers kunnen ook aan het water zitten en wachten op de boot met de renners.

Vrijdag 19 augustus
Eerste etappe


Tijdens de eerste etappe koersen de renners met een ploegentijdrit door de straten van Utrecht. Tijdens zo’n rit moeten de verschillende ploegen om de beurt zo snel mogelijk het parcours afleggen. De etappe is 23,2 kilometer lang en gaat via de singels, de Maliebaan, Overvecht, Leidsche Rijn naar de finish op het Jaarbeursplein. De renners starten op de route om 16.00 uur met trainen. De echte start is rond 18.30 uur. De verwachting is dat de laatste ploeg rond 20.25 uur aankomt bij de finish.

Zaterdag 20 augustus
Tweede etappe


Wie de start van de twee etappe wil meemaken moet helaas naar Den Bosch toe, maar de finish vind plaats in Utrecht. De afstand die sporters gaan overbruggen is 175,1 kilometer. Het parcours loopt vanaf Den Bosch via verschillende dorpen en steden richting Utrecht. Via de Biltsestraatweg komen de wielrenners in de stad aan. De finish is op het Utrecht Science Park.

Het wielrennen bekijken?
Liefhebbers van de wielersport kunnen in principe langs de hele route van de eerste en tweede etappe in Utrecht plaatsnemen om te kijken naar de wedstrijd. Op sommige plekken zal dat uiteraard makkelijker gaan dan op andere plekken. Mocht je vlakbij het parcours wonen, dan kan je natuurlijk zelf wat stoelen, drinken en eten meenemen en het gezellig maken met de buren of vrienden. Tijdens de eerste etappe is er ook een fanzone op het Jaarbeursplein. Daar kunnen bezoekers renners ontmoeten, een kijkje nemen in de ploegleiderswagen, fietsen op een simulator, een cursus bandenwisselen volgen en shirts aanschaffen. Er zullen ook verschillende evenementen in de stad zijn, zowel langs het parcours als in de binnenstad waar men de wielrenners op grote schermen kan volgen.

Gekoppelde berichten

43 Reacties

Reageren
  1. herman baartman

    Is er n nauwkeuriger kaartje van t parcours ploegentijdrit beschikbaar? En rijden de ploegen vanaf Jaarbeursplein over de Catharijnesingel of over de Croeselaan?

  2. Fred

    Lekker gestileerd kaartje… is er een betere of moeten we het hier maar mee doen?

  3. BW

    @herman
    Jawel. Hier het parcours van de eerste etappe (kaartje kun je vergroten): https://www.touretappe.nl/vuelta-2022-parcours/etappe-1-spanje-route-2022/

    Ze rijden over de Croeselaan.

    En hier ook de tweede etappe: https://www.touretappe.nl/vuelta-2022-parcours/etappe-2-spanje-route-2022/

  4. Geert

    Als jullie kaartjes afdrukken doe dat zodanig dat ze leesbaar zijn of te vergroten of als jullie dat niet lukt, geef dan even een link door waar het wel te zien is.
    Hier hebben we weinig aan!

  5. Herman

    De ploegentijdrit kent uitermate politiek verantwoord parcours, zowel de oude (Overvecht) als komende (Leidsche Rijn) probleemgebied worden aangedaan.

  6. René

    Heeft de gemeente ook alternatieve fietsroutes bedacht zodat ik zaterdag en wellicht zondag naar en van mijn werk kan komen op USP ?

  7. Karel

    Waarschijnlijk rekent het systeem van DUIC mijn eerder geplaatste reactie met enkel een link als ongewenst, dus vandaar dat ik er nu een zinnetje bij zet 🙂 Op https://map.lavueltaholanda.com/ is een vrij duidelijke kaart met de route en allerlei activiteiten/faciliteiten er omheen te zien.

  8. Marcel

    Ze moeten wel vaak naar de WC, zeg.

  9. Kakhiel

    @ René: nee dat zijn ze vergeten dus je moet thuiswerken doei

  10. W.

    @Rene: Zie deze pagina van de gemeente: https://www.utrecht.nl/wonen-en-leven/vrije-tijd/sport/la-vuelta-in-utrecht/#c432401

    Lijkt erop dat je op de fiets overal vrij eenvoudig doorheen kunt komen, behalve op de momenten dat de renners of karavaan net langskomt natuurlijk, maar dat is in een ogenblik voorbij. Op zondag zijn er geen afsluitingen overigens.

  11. Frans

    Svp een goed doordacht en bruikbaar kaartje. Tot nu toe heb je goed zoeken….!

  12. Realist

    @Rene. Heb je daar de gemeente voor nodig? Dat kan je zelf toch ook wel even uitzoeken?

  13. René

    @ Realist: klopt. En daarom…
    … @W: dank je wel voor de link !
    @ Kakhiel: thuiswerken is voor mij als verpleegkundige geen optie doei

  14. Realist

    @Rene. Voor een verpleegkundige had ik iets meer zelfredzaamheid en daadkracht verwacht. Maar goed, een mens kan zich vergissen. Als de gemeente dit niet exact voor je gaat uitzoeken, wat ik overigens verwacht, wil ik je ook wel even helpen hoor, geef maar een gil.

  15. Anne Marie ten Berge

    Wat mij opvalt: Waarom er geklaagd wordt over het kaarje komt niet ter sprake. Ik heb tot nu toe niet gehoord dat iemand bang is het ‘enorme’ feest in de stad te zullen missen door een mistig kaartje. Overigens alleen de pers schrijft steeds dat heel Utrecht in feeststemming is!

  16. Otto Nelemans

    Ik heb een afspraak in de Lange Nieuwstraat om 18:00 uur . Ik woon in Utrecht Oost. Het is mij niet duidelijk hoe ik dat op 19 augustus aan moet pakken. All e verwijzingen gezien, maar er staat dat het mogelijk is als voetganger het parcours te passeren. Ik weet zeker dat dit ondoenlijk is tijdens een ploegentijdrit.
    Waar kan ik concreet vonden hoe ik bij de nieuwe gracht het parcours voor die tijd kan passeren?

  17. Koel Hoofd

    Ik begrijp niet waarom mensen blij zijn met bijzonder gebrekkige informatievoorziening op een paar lullige kaartjes van de gemeente en Vuelta welke zonder enige overweging over accurate weergave als een grote clusterfuck wordt geprestenteerd onder motto ” Zoek het zelf maar ff lekker uit.”

    Als dit het “standaard niveau” van de Nederlandse commmunicatieopleidingen is, dan kunnen ze die opleidingen wel sluiten want dit gaat echt nergens meer over behalve propaganda voor het navelstaren van volkomen intern gerichte organisaties. Dat betreft zowel de gemeente als de Nederland afdeling van de Vuelta organisatie.

  18. Wimpie

    @otto

    Ga lekker ‘s middags al op een terras zitten joh.

  19. passalacqua

    mark my words, dit gaat Utrecht voor eens en voor altijd op de (minimalistische) kaart zetten! 😉

  20. G. Veldhuijzen

    Bij dergelijke evenementen zou elk gemeentebstuur zich moeten afvragen wat heeft de gemiddelde burger/inwoner hieraan en welke milieubelasting kost dit ?. De gemiddelde burger/inwoner heeft gezien de reacties hier niets aan terwijl het miljoenen belastinggeld kost om een degelijk evenement binnen te halen. Het vervoer heen en terug naar de landen waar degelijke evenementen eigenlijk thuishoren kost vele uren met vliegtuigen, vrachtwagens en andere vervoer om het gehele circus weer op de bestemde plaats te krijgen. Heel veel verbruik van onze schaarse brandstof is het gevolg met daarna een verhoging van een enorme hoeveelheid giftige stoffen die overal en ook in natuurgebieden
    neerslaan. Wat kortzichtig allemaal, burgers zitten helemaal niet op dergelijke geldverslindende, milieubelastende projecten te wachten.

  21. De count

    Otto, kom gezellig bij je ovale vrienden een borrel drinken op de maliebaan vanaf 17u. Haal je 18u lange nieuwstraat makkelijk.

  22. GeeWee

    De stadsboulevard in wording aan de Marnixlaan ligt 3 dagen voor de etappe nog helemaal open. Maken ze dat nog een beetje netjes?

  23. BW

    @Otto Nelemans
    Het is een ploegentijdrit met 23 deelnemende ploegen die in pakweg 2 uur tijd voorbij komen. De eerste ploeg start om 18:30 bij de Jaarbeurs, dus als jij iets voor 18:00 ergens bij Lepelenburg (of zo) het parcours wil oversteken, dan zal dat echt wel mogelijk zijn.

    @GeeWee
    Dat lijkt me niet, maar op het traject van 23 km is dit maar een passage van een paar honderd meter. Bij de start van de Tour in 2015 was de Croeselaan ook een puinhoop en op tv zag je daar eigenlijk niets van.

  24. Kadaver

    @G. Veldhuijzen 15/8/2022 – 18:30
    De zure reaguurders op DUIC zijn godzijdank absoluut niet de gemiddelde burger en jij kunt ook helemaal niet voor ‘de burgers’ spreken.

    Ik heb er zin in!

  25. Peter

    Wat een zeurders. De wereld ziet er iets anders uit dan men gewend is en de ergernis slaat al toe voordat we begonnen zijn. De mate van onzelfstandigheid is schokkend.

    Het is niet zo moeilijk om zelf uit te zoeken. Of om op de dag zelf op avontuur te gaan. Het is een ploegentijdrit. Steeds na een ploeg is er op veel plaatsen wel even tijd en ruimte om over te steken. Ongelijkvloerse kruisingen zijn ook zeker goed.

    https://map.lavueltaholanda.com/#/map

    Lange Nieuwstraat is op de 19e prima te bereiken. Advies om dit per trein te doen. En dan lopen vanaf Station Vaartsche Rijn of Centraal. Dan ben je zeker dat je geen hinder hebt.

  26. Lexus

    Met een paar goed geplaatste noodloopbruggen was het probleem van de oversteekbaarheid, ondanks de langsrazende wielerploegen en juichende horden, op te lossen geweest. Maar dat kon er kennelijk niet meer af na alle schandelijke verspilling van gemeentelijk overheidsgeld. G. Veldhuijzen heeft helemaal gelijk, er is hier sprake van een milieu- en klimaatvernietigend spektakel, waarvoor alle betrokkenen zich dood zouden moeten schamen. Groen Links in het college? Ach gut…

  27. Peter

    En voor degene die van Utrecht-Oost naar de Lange Nieuwstraat wilde… Midden op de Maliebaan is in elk geval een officiële oversteekplaats. Zie kaartjes bij het kopje bereikbaarheid. Zo ook bij de Gildstraat/Grifthoek.

  28. Bram van Reemst

    Marcel (15/8/2022, 13:10): “Ze moeten wel vaak naar de WC, zeg.”

    🙂

    Ja, maar het is dan ook een ploegentijdrit. Om de paar kilometer stapt er iemand af en zegt tegen zijn ploeggenoten: rijden jullie maar vast vooruit, ik haal jullie zo wel weer in.

  29. passalacqua

    stoppen ze tijdens de etappes ook bij de lokale apothekers?

  30. buurtbewoner

    staat duic soms voor de utrechtse internet cynici? wat een hopeloze sfeer hier bij de reacties 🙁

  31. Bram van Reemst

    Hoi Buurtbewoner, ik hoop dat je met die kritiek op cynisme niet doelde op het toilettengrapje van Marcel en mij, dat was gewoon een lolletje. Je hebt er natuurlijk wel gelijk in dat hier nogal veel cynische reaguurders zijn.

    Misschien kunnen ze die toiletgebouwtjes voor bezoekers na afloop gewoon laten staan, want het openbare toiletten zijn nu in de stad moeilijk te vinden. Gisteren kwam ik toevallig langs het Jaarbeursplein en daar zat de cabine helaas nog op slot.

  32. Nico aan den Toorn

    Waarom willen we in vredesnaam zo’n activiteit in de stad?
    Laat ze dit hele gedoe in Spanje afwerken!

  33. Jantientwintig

    Fijn dat we ons met deze kaartjes Utrecht goed internationaal op de kaart hebben gezet !

  34. Toine de laheye

    Dubbelglas achterzetramen , voorzetramen, isolatie, dikke gordijnen en luxaflex en nig komt die herrie erdoorheen… moet dit nu? Waarom hebben wij stedelingen nooit rechten?

  35. Peter

    Er zijn maar liefst 16 oversteekplaatsen op het parcours van de ploegentijdrit. Aangeven op de kaart. De treinen rijden ongehinderd, dus de stations vormen ook een prima uitvalsbasis.

    Waarom we zo’n activiteit willen? Omdat heel veel mensen het heel erg leuk vinden. En omdat het lucratief is voor stad en regio.

  36. R

    Wat een verschrikking is dit zeg. Straat werd compleet afgezet, kon niet meer naar huis komen vanuit het OV… Zo’n feestje is wel leuk hoor, maar ik vraag mij toch echt af wat we hier nou aan hebben? Ik hou zelf totaal niet van wielrennen, maar zoiets kan best leuk zijn voor de stad denk ik dan. Maar dan hoor je dat het ook nog eens ontzettend veel kost in een tijd waarin veel mensen het moeilijk hebben… Wat een rare keuze om hier geld aan uit te geven. Laat de Vuelta dit lekker zelf bekostigen, waarom betalen wij hiervoor?

  37. SMILE

    Het gezellige bestanddeel van onze bevolking was hier weer aanwezig lees ik. Tsjonge wat een zuurpruimen.

  38. Annètje

    Wat een bijzonder evenement. Critici die zich afvragen hoeveel geld en milieubelasting dit wel niet kost, zouden in de wijk langs het parcours hebben moeten staan. Want, dit evenement brengt de hele straat, nee, de hele wijk op de been. Met gevulde koelboxen, klapstoeltjes, kinderen groot en klein, en hup, de hond ook maar mee. En iedereen maakt blijmoedig contact met elkaar, bekend of onbekend. O ja, er kwam wél om de paar minuten een groepje wielrenners langs met de motorpolitie achter hen aan; dat dan weer wel. Maar na het juichen en aanmoedigen, pakte men het gesprek weer op, werd er geproost terwijl de kinderen veilig op de afgesloten weghelft speelden.
    Wauw, zo zou oud en nieuw moeten zijn . . .

  39. Wim

    Hai Annetje. Wat een uitstekende samenvatting van een mooie avond. dank!

  40. Moniek

    En dan die luidruchtige helicopter langdurig cirkelend boven je hoofd! Waar dat goed voor is?

  41. Wim

    @ Moniek

    Misschien omdat tientallen miljoenen Europeanen de wedstrijd willen volgen?

  42. Lexus

    @Annètje: ik heb het idee dat mijn opmerkingen weer niet geplaatst worden. Daarom nog maar een poging in iets compactere vorm. Mensen in massa’s zijn levensgevaarlijk. Vroeger genoten ze van de openbare executies. Ook nu en in de toekomst kan het gemakkelijk uit de hand lopen. Ik denk bijvoorbeeld aan de boerenprotesten en de acties tegen vluchtelingen. Voor je het weet worden er weer pogroms gehouden.

  43. W.

    @Moniek: In Zuilen is dat al maanden dagelijkse kost, dus prijs jezelf gelukkig 😉

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).