De bouw van de eerst woningen in Merwede in Utrecht gaat dit jaar niet meer gebeuren. Hoewel de gemeente een paar maanden geleden nog optimistisch was, blijkt dit toch onhaalbaar. Merwede moet een gloednieuwe woonwijk worden met plek voor 12.000 bewoners.
Het was al langer duidelijk dat de ontwikkelingen in Merwede niet zo snel gingen als eerder gepland. Zo zouden in januari de eerste huizenprijzen bekendgemaakt worden, maar dat is nog steeds niet gebeurd. “Met name op het gebied van vergunningen en de Raad van State lopen we wat vertraging op”, laat de ontwikkelaar van deelgebied Bloom weten.
Een woordvoerder van het project Bloom, waar zo’n 1.073 woningen moeten komen, vertelde eerder deze week verder: “Vooralsnog is de planning onduidelijk, wel zijn de ontwikkelaars samen met de andere stakeholders en de gemeente hard bezig om de start bouw van de huurwoningen in 2024 mogelijk te maken. Wanneer dan de verkoop van de koopwoningen ook daadwerkelijk kan starten moeten we bekijken.”
Tekst gaat verder onder afbeelding
Merwede
Bloom is slechts een deelproject in de nieuwe woonwijk Merwede. Het gebied wordt gefaseerd aangepakt. Het is voorlopig vooral wachten op een uitspraak van de Raad van State over het bestemmingsplan, bevestigd ook de gemeente Utrecht, daarna kan er echt gebouwd gaan worden. In maart van dit jaar werd daar al voor gewaarschuwd op een bijeenkomst voor omwonenden van Merwede.
Maar er speelt meer, de woordvoerder van de gemeente somt het op: “De start bouw was eerder voorzien tweede helft 2023, maar vanwege de sterk uitlopende termijn van behandeling van de beroepsprocedure Raad van State, de substantieel opgelopen bouwkosten, de afkoelende woningmarkt als gevolg van stijgende rente en onzekerheden rondom middenhuurbeleid was dat niet haalbaar.”
Nieuwbouw heeft het op dit moment sowieso lastig in de stad. In de aankomende DUIC-krant gaan we daar verder op in. De gemeentewoordvoerder vertelt daarover: “Op dit moment moeten we ons op veel plekken inspannen om projecten overeind te houden. Dat betekent dat we bekijken per project wat nodig is om projecten die door de veranderende marktomstandigheden net geen doorgang kunnen vinden, toch door te kunnen laten gaan.”
Tekst gaat verder onder afbeelding
Merwede
In de wijk Merwede komen in totaal zo’n 6.000 woningen, waarvan 1.800 sociale huur, 1.500 middenhuur en betaalbare koop en 2.700 vrije sector huur en koop. Het moet een autovrije en duurzame stadswijk worden, met veel groen en ruimte om te wandelen, fietsen, spelen en sporten. In de wijk komen naast woningen ook horeca, een sporthal, meerdere scholen, werkruimtes, een gezondheidscentrum, ouderencentrum, buurthuis en een wijkcultuurhuis.
Gekoppelde berichten
Eerste woningen in nieuwe wijk Merwede in Utrecht vanaf januari in de verkoop
De eerste woningen in de nieuwe Utrechtse wijk Merwede gaan vanaf januari 2023 in de…
19 Reacties
ReagerenMogelijk toch ook wat meer hoogbouw aan de randen realiseren zodat woning kosten minder stijgen omdat vooral hier de grond erg duur is.
Een Task Force zal nodig zijn vanuit de gemeente om per project te bekijken wat nodig is om voortgang te garanderen.
De groei van het aantal inwoners zal sowieso trager blijken dat verwacht door deze aspecten. Vermoedelijk geen 475.000 in 2040.
Het is de overheid zelf die de woningproductie om zeep helpt. Hugo de Jonge met zijn middenhuurregeltjes. De gemeente met haar onrealistische eisen qua woningmix. Als er geen rendement komt, wordt er niet gebouwd. Simpel as that.
Misschien is het animo om zonder auto voor veel geld in een nieuwe wijk te gaan wonen gewoon wat minder groot dan ingeschat…
Waarom moet de raad van state een uitspraak doen , we willen woningen wie is daar tegen, die moet danaar verhuizen.
Het zou fijn zijn om dit keer alleen sociale huurwoningen te bouwen dan komen er meer mensen eindelijk eens een keer aan een huis en toch ook te zorgen voor parkeerplekken want waar moet je de auto in hemelsnaam parkeren dit slaat nergens op
De aantallen van de wijk Merwede die genoemd worden, worden ook steeds lager.
Eerst sprak men van 12.000 woningen, later 10,000, en nu nog slechts 6.000 woningen.
Op die manier gaat het woningtekort niet opgelost worden natuurlijk.
Er zal toch echt eens in hogere dichtheden gebouwd moeten worden in Utrecht, en plan dan ook gelijk het OV daarop aan, dus tramlijnen.
Denk dat de reden van achterblijven ook aan de autoluwe wijk ligt!
Heel weinig wat ik te zeggen heb alleen dit : Raad van State = Onraad van State.
Dit z.g. hoogste bestuurscollege houdt heel wat macht en kan uitspraken doen waar menigeen zijn twijfels over heeft.
Nee WJM, de reden is duidelijk aangegeven. Heeft niks te maken met een autoluwe wijk. Er zijn niet eens prijzen bekend dus meting van Animo is ondoenlijk.
@S stekelenburg
Van welke geldboom wil je de euro’s plukken om het geld voor de bouw van sociale huurwoningen bijeen te rapen? Die bouw wordt betaald door de koopwoningen die gebouwd worden.
Die koopwoningen maken het voor projectontwikkelaars interessant om te gaan bouwen, maar de markt voor nieuwbouw koopwoningen zakt in elkaar in Nederland vanwege hogere hypotheekrente en hogere vaste lasten (energie en boodschappen) waardoor het te lenen hypotheebedrag nu omlaag gaat. Dit terwijl de bouwkosten juist stijgen.
Is er überhaupt wel gestart met bouwen in 2023? Het gaat heel traag. Heel erg sneu voor de mensen die een woning zoeken in Utrecht.
Maar wat zijn ‘eerst woningen’? Een speciaal type huizen?
Dus een wijk met enorm veel mensen waar je niet kunt parkeren voor een waanzinnige prijs is geen succes?
Dit had niemand kunnen zien aankomen
Utrecht bouwt ideologisch duur voor de doelgroep die ze willen hebben, een doelgroep welke hier ook vaak slechts tijdelijk is. Oftewel, als na studie en midcareer de kinderen komen zijn er heel veel betere oorden om deze op te kweken.
De verkoop van de Cartesiusbubbel loopt ook niet geheel volgens wens.
https://www.cartesius-utrecht.nl/cartesius-utrecht/
Wonen is een basisbehoefte, het is hier echter verheven tot een idealistisch peperduur luxe product met franje en beperkingen waar niemand op zit te wachten.
Goh. Opgehokt opelkaar, geen auto in nieuwbouwgriebus zonder voorzieningenis niet aanlokkelijk. Vreemd.
Meeste mensen hebben gewoon een auto nodig voor werk/linderen/sociaal leven. Alleen bakfietsfluiters van de gemeente denken van niet. Hou toch op.
Zeker minder belang het parkeren in de toekomst want vele in de stad willen geen auto vlak voor de deur zoals bij wijken die vol blik zijn. De prijzen zijn ook zeker niet waanzinnig te noemen op deze mooie plek aan het merwede kanaal in Utrecht.
De conclusie dat dit het essentieel probleem is, is onjuist
Erg jammer dat het wordt uitgesteld. Ik hoop dat het ontwerp niet aangepast gaat worden. Vind het er mooi uitzien en het zou juist ook de zuidkant van de stad wat aantrekkelijker maken.
De wonkngen die nu zijn gebouwd en worden opgeleverd zijn gekocht in 2020/2021 toe de kopers 1,5% rente betaalden. De nog te bouwen woningen gaan tegen 4,5%. En dan is een klein huis zonder parkeerplaats ineens stukje minder leuk. Inmiddels zijn de eerste projectontwikkelaars de prijzen al aan het verlagen. Kreeg eerder deze week mail van 2 projecten met verlaagde prijzen en gratis extra’s. Ik zou als koper nog ff lekker wachten.
Van 10.000 naar 6.000 op zich wel beter maar wat komt er van die mooie plannen nu terecht en wordt het nog een beetje groen?