Er kunnen ruim duizend woningen gebouwd worden bij de Douwe Egberts-fabriek aan het Amsterdam Rijnkanaal in Utrecht. Dat is althans het plan van GroenLinks. Het terrein is een van de bouwlocaties die GroenLinks-leider Jesse Klaver vrijdag presenteert als onderdeel van zijn plan de wooncrisis te bezweren.
In het gebied van 120.000 m2 bij de Douwe Egberts-fabriek staan nu driehonderd woningen, terwijl dit er volgens de politieke partij ruim duizend zouden kunnen zijn. Bouwplannen voor deze plek komen moeilijk van de grond vanwege geur- en geluidsoverlast.
Ook zouden de fabriekseigenaren niet echt zin hebben om mee te werken aan het plan. In 2019 zeiden meerdere politieke partijen al eens dat woningbouwplannen geblokkeerd worden.
GroenLinks-raadslid Floor de Koning: “Dat vindt GroenLinks eeuwig zonde. De woningnood is enorm. En dit is een prachtige centrale plek aan het kanaal, waar veel mensen dolgraag zouden wonen. We roepen de fabriekseigenaren daarom op de plannen niet langer te blokkeren, maar mee te werken aan oplossingen voor de wooncrisis en te investeren in een schonere fabriek.”
Oproep
Vrijdag stelt De Koning via schriftelijke vragen voor om woningbouw in dit gebied op te nemen in het toekomstplan van Utrecht, waar de gemeenteraad binnenkort over besluit. Ook vraagt ze om een onderzoek naar de juridische mogelijkheden om de blokkade van woningbouw door Douwe Egberts te doorbreken.
Tot slot pleit ze voor financiële bijdrages van de fabriek en ontwikkelaars om de bronnen van geur- en geluidsoverlast van Douwe Egberts te verminderen. Op die manier zou de leefbaarheid in de wijk verbeteren en ontstaan er mogelijkheden voor het bouwen van meer woningen.
Om de wooncrisis te bestrijden zijn er voor de komende twintig jaar al plannen voor 60.000 nieuwe woningen in Utrecht. GroenLinks wil de woningen bouwen binnen de stad, dichtbij openbaar vervoer en werk. Het gebied bij de Douwe Egberts-fabriek past hier volgens de partij goed bij.
Slimme en duurzame keuzes
Ook andere steden presenteren vandaag voorstellen voor opvallende woningbouwlocaties, waaronder het vervangen van vliegveld Rotterdam – the Hague Airport en de snelweg A10-west bij Amsterdam door woningen. “We moeten slim en duurzaam omgaan met de beschikbare ruimte en keuzes maken waar mensen nu en in de toekomst echt iets aan hebben”, aldus GroenLinks-leider Jesse Klaver.
Gekoppelde berichten
‘Oude afspraken met Douwe Egberts zitten woningbouw in de weg’
Volgens verschillende Utrechtse fracties wordt woningbouw in de buurt van de Douwe Egbertsfabriek gedwarsboomd door…
54 Reacties
ReagerenEerst de bouw van duizenden woningen in Rijnenburg tegenhouden; om vervolgens een paar honderd huizen uit de hoge hoed te toveren op een plek waar dat niet eens mogelijk is.
Mag je dat populisme noemen? Of is dit gewoon verkiezingsretoriek?
Geuroverlast? Heerlijke koffielucht zal je bedoelen!
Ik vind de Douwe Egberts fabriek wel een soort van icoon, die hoeft van mij de stad niet uit. Kunnen ze er niet een paar mooie woontorens naast zetten met uitzicht op het kanaal en dom?
Ja. En ik weet nú al hoe die blokkendozen eruit komen te zien.
Ah, het geijkte trollengeklaag weer. Niks is goed. geen woningen: niet goed. Wel woningen: ook niet goed.
Het is DE die de woningbouw tegenhoudt. Niet de gemeente. Die wil o.a. op de plek van de flats tegenover DE bouwen en op de plek van Gamma naast DE.
Als we maar weer lekker zogenaamd links kunnen bashen. Iets dat al sinds eind jaren negentig een vooropgezette strategie van trollenlegertjes lijkt te zijn. Dat links (en PvdA is geen links) landelijk gezien nooit het beleid heeft kunnen bepalen, doet er dan maar even niet toe.
En net alsof Rijnenburg de oplossing voor alle problemen gaat zijn. Er is helemaal geen ontsluiting van Rijnenburg dus je kan er wel huizen bouwen, maar dan heb je nog geen succesvolle wijk.
Die fabriek staat daar al heel lang, maar er is weinig tot niets moois aan te ontdekken. Alles slopen en misschien komt er ergens nog een mooi te behouden gebouw tevoorschijn.
De fabriek kan prima verplaatst worden naar Lage Weide en op de huidige plek kan dan mooi woongebied ontstaan. Tevens nieuwe kansen voor treinstation Majellapark, stond ooit in de planning…..
@Lombokker, nee dat is realisme, bouwen kun je ook door verdichten en herbestemmen, sommige locaties Rijnenburg zijn helemaal niet geschikt voor woningbouw.
Is de omgeving van de DE-fabriek wat jou betreft ook een natuurgebied, zoals Rijnenburg, Lombokker? Moet een politieke partij kiezen, in Rijnenburg duizend huizen bouwen of anders nergens duizend huizen bouwen?
Geur van koffie. Hmmm. Nee, echt lekker ruikt het daar niet. Wat wel heerlijk ruikt is de geur van vers gebakken brood.
Prima plan overigens om deze locatie als bouwlocatie aan te wijzen. De nood aan betaalbare sociale huurwoningen is groot, dus een goede verhouding sobere koopwoningen tot 2 ton en sociale huur moet hetdoel zijn. De gemeente moet een vinger in de pap hebben wat betreft prijsregulering. Help alsjeblieft de starters die niet kunnen of willen overbieden!
Tip Groenlinksers. Aan de overkant van het kanaal ligt een nieuwbouwwijk. Daar heeft het kanaal ook een oever. En in plaats van die prachtige plek te gebruiken voor mooie hoogbouw en schitterend uitzicht, wordt daar gebouwd in dorpse laagjes van niet hoger dan 10-15 meter. Die duizend woningen zijn daar in een vloek en een zucht te realiseren door een mooie hoogstedelijke wand neer te zetten.
Tijd om Klaver te vervangen, in plaats van Douwe Egberts, Zestienhoven en de A10.
Goed idee om op de plek van zo’n fabriek huizen te bouwen, dan kunnen we de natuur van Rijnenburg (Groene Hart) behouden!!
@Herman. Enig idee wat het kost om zo’n fabriek te verplaatsen? En hoeveel tijd dat kost? Of denk je die fabriek even op te pakken?
Als die huizen die kosten moeten gaan goedmaken worden het (wederom) zeer dure ‘huizen’ (of waarschijnlijk hokjes).
Realisme is dat verdichten eigenlijk bijna altijd leidt tot dure huizen (kijk de kanaalzone)
Wat een slecht plan. Dat wordt veel te duur.
Deze partij is echt vol-ko-men de weg kwijt. Eerst 25.000 woningen wegstemmen in Rijnenburg voor een paar ongewenste windmolens en dan een beetje in onze stad andere plekken gaan aanwijzen waar gebouwd zou moeten worden. Ongelooflijk, werkelijk waar.
@Hans, waarom denk je dat al die nieuwbouw woningen zo duur zijn? JUIST door de gemeente die dik wil cashen op de grondverkoop, wat de ontwikkelaar weer moet terugverdienen met hoge verkoopprijzen. De hoeveelheid boter op het hoofd en krokodillentranen van de gemeente m.b.t. betaalbaar wonen is werkelijk ontelbaar.
@Lombokker, naar mijn idee is het doodgewone minachting. De kiezer een dooie mus voorhouden.
Het blijven bouwen van huizen moet ook een keer stoppen .
Er komen teveel mensen op een vierkante meter terecht en dat kan nooit goed gaan.
Dan willen ze ook nog eens dat de mensen de auto weg doen wat word afgedwongen middels minder parkeerplaatsen,wegen versmallen,heel de stad utrecht een 30km zone maken en stadsboulevards creëren .
Ze maken er een zooitje van.
Ook wat betreft de prijzen van zowel huur als koop zijn abnormaal hoog.
Gebruik de kanaalzone aan de overkant om die huizen te bouwen. Daar blijft heeeel veel ruimte onbenut. Vooral in de hoogte.
Zorg bij het A’dam-Rijnkanaal voor veel hoogbouwblokken in plaats van wat grondgebonden woningen van tweehoog. Absurde planning door zo laag te bouwen, zoals bij Leidsche Rijn Centrum, Leeuwesteyn en Groenewoud. Hup, de lucht in daar!!
@RvD, wat denk welke ontwikkeling al decennia lang gaande is? De verplaatsing van fabrieken naar de buitenrand van de stad. Waarom denk je dat dit het geval is?
Natuurlijk kost dit geld, maar het levert ook veel op! In de economie ga je daar zitten waar het het voordeligst is, dus goede locatie, goedkope grond, aantrekkelijke omgeving. DE hoeft alleen maar nieuwe fantasieloze doos op Lage Weide te bouwen en de machines te verplaatsen. De huidige locatie is onhandig, slecht ingedeeld en zwaar verouderd. Natuurlijk zullen ze zoveel mogelijk tegemoetkoming eisen, maar ze weten zelf ook dat ze voordelen hebben.
De Douwe Egberts locatie is een uitstekende locatie om woningen neer te zetten. Het oude DE gebouw kan dan omgebouwd worden tot horeca en appartementen en er kan heel wat lelijks gesloopt worden. De DE ook blij, krijgen ze een bak met geld om ergens anders een locatie neer te zetten die weer helemaal up to date is. De meeste mensen die bij DE werken komen daar met de auto, dus dat zal weer wat autoverkeer schelen. Helemaal als je van de wijk een autoluwe wijk maakt met weinig parkeervergunningen.
Maar GroenLinks: Denken we ook nog aan wat groen in de stad? Zou toch ook mooi zijn als er echt flink grote parken in de stad komen. Ik zou zelf denken aan alles ten westen van de cartesiusweg te slopen en er een giga park van te maken als uitbreiding op het Julianapark
@Steven Hoeveel huizen denk je dat er op de plek van DE passen en hoeveel in polder Rijnenburg? En die fabriek moet dan ook nog ergens heen toch? Waar zet je die neer?
Jesse Klaver is met Utrecht niet bekend en daarom weet hij niet dat de Centrale Merwedekanaal (aan de andere kant van de Schepenbuurt) over enige tijd gaat sluiten. Maak daar een nieuw woongebied en laat het laatste beetje maakindustrie (DE) wat Utrecht nog heeft, ongemoeid.
Ik heb kennis aan iemand, die in 2003 op het th a kempisplantsoen woonde. En die toendertijd een brief heeft gehad, dat dat hele gebied geslooot zou gaan worden, omwille van niwuewbouw. Hij is inmiddels ( in 2005) verhuisd. Maar de woningen staan er nog steeds. Waarom niet daar beginnen, en de heerlijke geur van vers gebrande koffie nog even over de stad laten gaan?
Het hele karakter van Utrecht wordt om zeep geholpen. Door deze meneer Klaver. En zo goed doet GroenLinks het ook niet ze verkwanselen miljoenen aan huisvuil projecten
door ondergrondse conteners te plaatsen terwijl dit allang achterhaald is. Zo zal het ook
met het plan van het bouwen van woningen
op deplek van de Douwe egberts gaan.
@ Herman, doe eens de rekensom…. Nieuw gebouw met alle faciliteiten van de moderne technieken… Onteigening, of de gemeente moet alle kosten en juridische kaders volledig op zich nemen….
Denk je dat DE even ja zegt en verplaatst? En die machines zijn niet allemaal even op te tillen met 3 man en een stukje verder tillen.
Denk dat je op ongeveer 200 miljoen uitkomt met alle kosten of niet meer.
En dan mag je het terrein vast nog even goed saneren e.d.
Ik weet niet in wat voor wereld jij leeft,, maar het is geen subsidie stichting… Het is een groot bedrijf.
Jesse Klaver heeft helemaal niets te zoeken in Utrecht anders dan het hoofdkantoor van GL. En die partij is, net zoals haar leider, volkomen de weg kwijt.
1000 woningen op 120.000m2 geeft 120m2 incl openbare ruimte per woning.
in die 1.000 woningen passen minstens 2000 mensen, dus die hebben 60.m2 per persoon aan “leefruimte” inclusief de openbare ruimte.
Dus dat worden appartementjes van gemiddeld max 55m2 zonder parkeerplaats of balkon want proppen is duurzaam en sociaal. De bewoners kunnen wel verlekkerd uitkijken over de huizen met tuintjes die voor hun onbetaalbaar zijn omdat GL weigert om met de menselijke maat betaalbaar te bouwen
De groene ophokplicht is onmenselijk, links paaien rechts naaien.
We hadden in Utrecht toch een klimaatnoodtoestand, als eerste uitgeroepen door GroenLinks?
Het idee is niet om de DE fabriek te verplaatsen, dat staat niet in het artikel. Verplaatsen is inderdaad erg duur, en Utrecht wil vast DE als werkgever behouden voor de stad. Wel beetje onhandige plek omdat het door bouw LR middenin de stad is komen te liggen. Het kan best de moeite waard zijn om ook verplaatsing te onderzoeken. Het idee is om DE te bewegen om de fabriek schoner te maken, zodat er in de directe omgeving woningen gebouwd kunnen worden. Wat is daar eigenlijk op tegen? Slecht idee, want van GL, is dat het? En wat Rijnenburg betreft: er staan nu geen gebouwen maar is het daarmee ‘natuur’? Verlies je er echt zoveel mee als je dit weiland bebouwt, zo tegen knooppunt Oudenrijn aan? Misschien DE kwartier en Rijnenburg allebei maar doen?
Als je de plannen van GroenLinks objectief bekijkt dan word de benodigde groei in het aantal huizen per jaar bij lange na niet gehaald. Het tekort loopt dus op. Voor andere partijen heb ik het nog niet bekeken. Ik denk dat dat nieuwswaardiger is dan dit bericht. Is het een idee voor DUIC om partij plannen op het gebied van woning ontwikkeling en wat dit betekent voor het vraag/aanbod probleem in Utrecht objectief naast elkaar te zetten.
Een paar geïnteresseerde vragen want ik weet er te weinig van om er ech iets zinnigs van te vinden:
– Wat is er duurder, een bedrijf uitkopen en een stuk grond laten reinigen of een maagdelijk stuk weiland bouwrijp maken? Ik ben wel benieuwd naar de totale prijs als die per woning.
– Welke locatie levert de beste bijdrage aan het woningtekort? Ik zie hier 700, (er staan er nu 300, dat worden er duizend), is dat even veel als in die polder passen? En zijn dat woningen van dezelfde kwaliteit?
– Wat heeft het vestigen van vele nieuwe bewoners op de DE-locatie voor gevolgen voor de lokale infrastructuur? Zijn de ontsluitingswegen dan wel afdoende?
– De woningnood is hoog. Als dit zo’n goed plan is, zouden dan ook beide locaties gebruikt kunnen worden voor woningbouw?
Klaver zal hier vast antwoorden op hebben, en ik ben wel neiuwsgierig eigenlijk.
de schoorsteen behouden want bovenin horeca maken
niet te zuipen die koffie van Douwe egberts, er gaat niets boven napolitaanse bonen, zelf malen en direct in de pistonmachine,30 sec later napolitaanse magie
@Herman. U heeft duidelijk heel veel technische kennis en ervaring in fabrieken….
Een paar verpakkingslijnen kan je verplaatsen, maar ketels, branders, silo’s etc echt niet. Dan kan je beter nieuw bouwen, wat tientallen miljoenen kost.
En even over de tijdslijnen. Onderhandelen over verplaatsen (1 jaar), nieuw grond aan kopen en vergunningen traject (3-5 jaar), nieuwe fabriek bouwen, machines laten maken en opstarten (1-2 jaar), daarna huidige fabriek afbreken en grond saneren (1-2 jaar) en dan bouwen (1 jaar).
Dus over een jaar of 10 en voor enkele tientallen miljoenen kan je die huizen gaan bouwen…
@Wouter van den Berg , ik ben het helemaal met je eens …en met jou ook @Mark , en @Massegast en @Maria …zaten jullie maar in het Gemeente Bestuur , want wat er nu zit bakt er niet veel van … en @Bawang putih niet iedereen houd bijvoorbeeld ook van Knoflook hé … Ik trouwens wel hoor … Selamat Soré , dus maar weer …..
@ cCas en RVD, jullie missen veel in jullie naïveteit.
Kennen jullie de situatie überhaupt?
Hetvhuidige complex is verouderd, inefficient en er is geen ruimte voir uitbreiding.
DE is een groot modern bedrijf, die hebben ook een belang.
In jullie denkwijze had de halve binnenstad vol met fabrieken gestaan, die stonden er vroeger namelijk ook, allemaal verplaatst…..
Alles wordt in Utrecht maar volgebouwd! We wonen in Utrecht zo dichtbij elkaar dat we elkaar ‘opeten’ daardoor ook hele korte lontjes hebben en elkaar ‘op de bek slaan’! En weer komt Groen Links met blokkendozen waar ze de Utrechters in wil laten wonen!
Blijf af van Douwe Egberts!, een icoon en herkenningspunt van onze stad! Voor authentieke Utrechters is de geur een ‘thuiskomen’. Waarschijnlijk is dit GroenLinks-raadslid iemand van buiten Utrecht, misschien zelfs wel van buiten de provincie Utrecht!
Ga bouwen in polder Rijnenburg voor ons! En zeker geen blokkendozen waar mensen in moeten wonen! En vergeet vooral die senioren die graag willen verhuizen uit hun grote woningen, maar niet opgesloten willen worden!!!
Ach de huidige bestuurders hebben geen affiniteit met Utrecht (provinciale)
Van de Burgemeester tot raadsleden aan toe.
@W
“Blijf af van Douwe Egberts!, een icoon en herkenningspunt van onze stad! Voor authentieke Utrechters is de geur een ‘thuiskomen’.”
In de jaren ’80 en ’90 konden in de NS treinen de bovenramen nog opengedraaid worden en bij het passeren van de Douwe Egberts fabriek met de trein was de koffiegeur altijd een extra reiservaring.
Ik zie dat de trolletjes weer massaal opgetrommeld zijn (via telegramgroepen) om weer eens lekker (groen) links te bashen en demoniseren.
Verder is het een prima plan om op de plek van de jaren vijftig flats tegenover de DE nieuw te bouwen (ze staan al sinds 2005 op nominatie voor sloop) en naast de de DE op de plek van de Gamma e.d. is ook genoeg ruimte voor appartementen.
De DE kan daar best blijven staan, na een facelift, ze werken niet met gevaarlijke stoffen of iets dergelijks.
Het enige dat GL vraag is of bij planvorming DE wat meer wil meewerken (itt tot nu, ze werken dus helemaal niet mee) en iets aan eventuele overlast zou willen doen. Dan is het een win-win. DE zou dan op die plek ook eigen horeca in de fabriek kunnen runnen, temidden van de woonwijk. Win-win lijkt mij.
Drs P., alias JJ, Joep, etc.
Leg dat eens uit. Zie jij DE als een horeca-uitbater?
Haha, mijn beste, ze hebben wel wat beters te doen.
Als je geen verstand van zaken hebt, hang dan niet de wijsneus uit.
@Drs P
“Ik zie dat de trolletjes weer massaal opgetrommeld zijn (via telegramgroepen) om weer eens lekker (groen) links te bashen en demoniseren.”
Oh jij wil dat ik GroenLinks even ga bashen?!
Nou vooruit dan maar, maar ik hou het wel kort want aan GroenLinks maak ik weinig woorden aan vuil.
Het Groen van GroenLinks vind je veel meer bij de PvdD, terwijl je het links van GroenLinks echt veel meer vind bij de SP.
Er is populistisch rechts, de PVV en er is populistisch links, GroenLinks.
Bij populistisch rechts is elke asielzoeker een gelukzoeker en bij populistisch links is elke migrant een asielzoeker, terwijl de asielwetgeving slechts gaat over oorlogsvluchtelingen en politieke vluchtelingen, dus niet over economische vluchtelingen.
Populistisch rechts is tegen ontwikkelingshulp, terwijl populistisch links aan hun stemvee niet verteld dat de kosten voor de opvang en asielprocedure voor economische vluchtelingen betaald moeten worden uit het budget voor ontwikkelingshulp.
Dus hoe groter de aanwas van individuele economische vluchtelingen hoe minder geld uiteindelijk gaat naar ontwikkelingshulp voor derde wereldlanden.
Maar een aantal jaar geleden had een GroenLinks politica in het Europees Parlement een geniaal idee want zij melde dat je de mensen in Afrika geen hengel moest geven maar een trawler.
Een trawler is dus een zeer grote vissersboot die niet alleen de complete zee leegvist maar ook gelijktijdig de zee bodem compleet sloopt………….
GroenLinks; NietzoGroen en PopulistischLinks.
@Drs P 13/2/2021 – 18:13
“Het enige dat GL vraag is of bij planvorming DE wat meer wil meewerken (itt tot nu, ze werken dus helemaal niet mee) en iets aan eventuele overlast zou willen doen.”
Oh! Als dat alles is…Sure! Natuurlijk wil DE best tientallen miljoenen voor helemaal niets uitgeven, waar datzelfde GL ook gewoon woningen in Reijnenburg zou kunnen bouwen natuurlijk….De mogelijkheden tot juridische dwang onderzoeken is natuurlijk overigens ook geen ‘vragen’ he?
De ‘Californication’ van Utrecht gaat verder. In California trokken in de laatste 5 jaar 20.000(!) bedrijven weg (en 5.000.000 inwoners), precies vanwege dezelfde linkse waanzin die GL hier probeert door te drijven. Het patroon is precies hetzelfde (zie ook Amsterdam), overal waar links de macht grijpt. Belastingverhoging na belastingverhogen, huizenprijzen ontploffen, bedrijven worden het mes op de keel gezet en weggejaagd, autobezit bijkans verboden, de verloedering van de stad zet in en productieven worden vervangen door creatieve hippies die hele dagen niksen….
Moet je niet willen, mensen. Laat DE met rust en ga Reijnenburg volbouwen.
@Scherpschutter
“Het patroon is precies hetzelfde (zie ook Amsterdam), overal waar links de macht grijpt. Belastingverhoging na belastingverhogen.”
Wat u helemaal vergeet te vertellen is dat het al jaren een gewoonte is dat bedrijven steeds minder belasting hoeven te betalen, terwijl de gemiddelde burger ieder jaar de volle mep belasting moet ophoesten.
Ook vergeet u te melden dat het in Nederland als normaal wordt gezien dat er zeer flink gestrooid wordt met allerlei subsidies waar vooral de vermogende en het bedrijfsleven van profiteren.
Dus maakt u maar geen zorgen over DE want als zij ooit gaan verhuizen dan gaan de loonslaafburgers uiteindelijk de rekening betalen.
Het verplaatsen van fabrieken en.op die plek bouwen gebeurt uiteraard vaker. Ervaring in Utrecht leert wel dat dit decennia duurt. Neem bjjvoorbeeld de voormalige Royco in Dichterswijk. Of de Lubro. Je moet je afvragen of dit goedkoop en efficient is. Waarschijnlijk is het bouwen in Rijnenburg veel sneller en goedkoper te realiseren met veel.meer volume. Argumenten over het gebrek aan ontsluiting van de locatie zijn onzin, dat is van toepassing op elke nieuwbouwwijk en gewoon onderdeel van het masterplan. Tram, autowegen, fietspaden. Niks bijzonders en eenvoudig aan te leggen.
Mooie en terechte reactie Katoendra! 20.57 uur!
En ook een trefzekere van Scherpschutter! 21.34 uur!
Weet je hoe lang het geduurd heeft voor dat er gebouwd kon worden bij/op/in het Griftpark? Daar stond de gasfabriek! die eerst gesloopt moest worden. Ik geloof pas na 10! jaar schoonmaken van de grond! En damwand plaatsen!
@ Henk
Zie je spoken ofzo?
Grappig dat je eerst als Willem een soortgelijke reactie hebt getypt in een ander topic.
En ja, ik zie DE zelf horeca uitbaten. Zij runnen immers al jaren/ decennia eigen koffiewinkels en koffietentjes in ketenvorm. Bierbrouwerijen runnen al decennia dergelijke initiatieven in hun brouwerijen. Dat zou in een koffiebranderij niet missstaan. Zeker niet in een jonge stadswijk.
En ik zie idd bevestigd dat de trolletjes massaal opgetrommeld zijn. Het plan is namelijk prima om daar meer aan woningbouw te doen. Het probleem bij de trolletjes is vooral dat het een (groen) links plan is. Dat blijkt aan alles. Ik stem touwens zelf niet links of Groen Links.
@Kadoendra
Beste Kadoendra, you cannot tax companies. Als een overheid een belasting oplegt aan een bedrijf dan kunnen er 3 dingen gebeuren.
1) Het bedrijf verhoogt direct de prijzen om de belasting te kunnen betalen: de consument betaalt uiteindelijk deze belasting, niet bedrijven.
2) Het bedrijf verzint als ze een beetje beginnen te verdienen een slimme (al dan niet buitenlandse) holdingstructuur om de belastbare winst te minimaliseren. Het bedrijf maakt vervolgens geen winst en hoeft dus geen belasting te betalen. Belasting betalen op verlies kan tenslotte niet.
3) Het bedrijf trekt in het geheel weg uit het gebied naar een vrijer gebied met lagere belastingen, zoals je in het kneiterlinkse openbare gesticht genaamd California ziet, waar 20.000 bedrijven (en 5.000.000 rijkere inwoners) in 5 jaar op de vlucht sloegen voor links en links nu failliet is….
Een bedrijf dat belasting betaalt (als in: serieuze hoeveelheden geld, ieder bedrijf betaalt wel een klein beetje) is een ongelofelijk slecht gemanaged bedrijf. Ze zijn er bijna niet. Uiteraard betalen burgers vrijwel alle belastingen. You cannot tax a company.
Links kan wel proberen om DE het leven zuur te maken, maar dit is zinloos. Zodra links echt te lastig wordt dan pakt DE simpelweg de biezen. Duizenden banen weg, nul belastinginkomsten voor de Gemeente Utrecht en toegenomen lasten (uitkeringen). Links verhoogt vervolgens maar alle andere belastingen (subsidiekunstenaars en andere linkse hobby’s moeten toch ergens van betaalt worden)…en zodra ook dat uit de hand loopt trekken ook de vermogende particulieren weg….
Uiteraard betalen loonslaven alle rekeningen in Nederland. Dat heeft alleen niets met bedrijven te maken, maar alles met de natuurlijke onmacht van een overheid. En dat is waar het altijd mis gaat waar links de macht grijpt…Links begrijpt de economische realiteit niet (je hebt niks te willen als parasiet), links gaat de grens over (belastingen, reguleringen, pesterijen, graaigedrag, subsidie-valsspelerij, onteigeningen, etc etc) en de bedrijven gaan of failliet of zeggen ‘doei’….Wie is de lul? Burgers.
Links probeert dit al jaren tegen te gaan middels machtsopschaling. Bijvoorbeeld door steeds meer kleine gemeenten te fuseren met linkse molochen (van 1800 gemeentes terug naar 350) zodat ze onder links bewind vallen en regionale uitwijkmogelijkheden wegvallen. Of door de EU op te schalen als overkoepelend orgaan om statelijk gebied om zo de uitwijkmogelijkheden voor bedrijven en particulieren verder te knijpen. Uiteindelijk zal het allemaal zinloos blijken.
Natuurlijk zal DE verhuizen als Utrechts-links te vervelend wordt. DE heeft GL of Utrecht niet nodig! Koffie maken kan overal..GL heeft DE nodig om op te kunnen parasiteren. ‘Gratis’ geld af te kunnen pakken. En natuurlijk zijn alleen burgers vervolgens de lul als links dit doet…Die betalen de hogere prijzen voor koffie, verliezen banen en mogen het ‘inkomstenverlies’ van GL betalen middels hogere belastingen….
You cannot tax companies! Zie California wat er gebeurt als je het wel doet…Massale exodus van bedrijven en rijke burgers. Zie ook Griekenland een paar jaar terug. Rederijen, grote bedrijven en biljonairs met de noorderzon vertrokken. Zie Nederland met o.a. Unilever. Shell zal ook gaan. Zie Amsterdam: o.a. HQ ABN Amro weg. Zie ieder links gebied ter wereld: een economische totaal-puinhoop en menselijk drama. Geen rijkere die ooit een cent meer belasting is gaan betalen. Zie: er is nog nooit een succesvolle linkse samenleving ter wereld geweest. Links heeft letterlijk altijd en overal gefaald. Omdat ze economische basiswetten niet begrijpt.
Bedrijven betalen geen belasting. Rijken ook niet. Alleen armeren en de middenklasse betalen belasting. Of de overheid nu links of rechts is. Tegelijk: hoe linkser de overheid, hoe hoger de rekening voor de armen en middenklasse…Die knopen zichzelf op. Keer op keer.
DE (Sarah Lee Corporation) lacht GL uit. En hard ook…
U leeft in een ander tijdvak, heer Scherpschutter, dat is me al langer duidelijk. Sarah Lee lacht niemand uit. DE valt daar al 10 jaar niet meer onder. Is eerst verzelfstandigd en is nu onderdeel van JDE Peets. Iets meer nieuws volgen, iets minder op DUIC rondhangen.
Wat een wereldvreemde plannen. Bouw gewoon 20.000 woningen in Polder Rijnenburg.
@ Nina
Handig, 20.000 woningen zonder verdere toereikende ontsluitingswegen en andere infra. Dat gaat inderdaad zoden aan de dijkt zetten. Voordat die zaken geregeld zijn en ingetekend zijn, zijn we sowieso alweer 20 jaar verder, precies de periode dat woningbouw WEL mogelijk is in de betreffende periode.
@Jozias
De laatste keer dat ik op de kaart van Nederland keek, lag polder Rijnenburg naast de A12 en de A2. Een paar op- en afritten en klaar is de ontsluiting. Net als bij Vathorst in Amersfoort; daar werkt het prima. Verder kan de tram uit IJsselstein doorgelegd worden naar polder Rijnenburg.
Het verpesten van de leefbaarheid in de stad Utrecht door het groen vol te bouwen of het licht weg te nemen door hoge woontorens neer te zetten, is géén goed plan.
@Scherpschutter: extreem links en Nieuw Links (sinds Den Uyl) heeft overal gefaald, klassiek links heeft mede het Duitse Wirtschaftswunder opgeleverd, het Amerika onder Kennedy, het Nederland onder Drees, het Zweden onder Palme.
Elke liberaal wijst op extreem links omdat ze geen antwoord hebben op de rechtvaardigheid van klassiek links.
DE is al een tijdje niet meer van Sara Lee Corp. Daar heeft Jan Bennink (die ook Nutricia heeft verkocht aan Danone) voor gezorgd. DE heeft nog even op de beurs gestaan onder de naam DEMB. Toen weer van de beurs (JDE) en nu weer terug op de beurs als Peets JDE.
Die fabriek (hypermodern, anders niet concurrerend met onze dure arbeidskosten) verplaatsen kost 400 mEUR. Niet doen!
Wel doen: Woningen bouwen in Rijnenburg, of boven Leidse Rijn. Begin met het leggen van rechte wegen (ipv dat doolhof LR) en trek de tram meteen door.
Ja mensen, niet meer op GL stemmen. Doe dan maar stom CDA, met rijtjeshuizen, tuintje en garagebox (want dat willen we uiteindelijk allemaal).