Hoe willen we Utrecht gaan bebouwen? Regio en Rijk presenteren visie ‘Utrecht Nabij’ Hoe willen we Utrecht gaan bebouwen? Regio en Rijk presenteren visie ‘Utrecht Nabij’

Hoe willen we Utrecht gaan bebouwen? Regio en Rijk presenteren visie ‘Utrecht Nabij’

Hoe willen we Utrecht gaan bebouwen? Regio en Rijk presenteren visie ‘Utrecht Nabij’
Naar verwachting zijn er de komende 20 jaar 104.000 tot 125.000 nieuwe woningen en locaties voor ruim 80.000 banen nodig in de regio Utrecht. Maar waar moet er gebouwd gaan worden? Daarvoor hebben Utrecht en het Rijk een visie gepresenteerd.

Naar verwachting zijn er de komende 20 jaar 104.000 tot 125.000 nieuwe woningen en locaties voor ruim 80.000 banen nodig in de regio Utrecht. Maar waar moet er gebouwd gaan worden? Daarvoor hebben Utrecht en het Rijk een visie gepresenteerd.

De partijen willen woon-werklocaties ontwikkelen in een U-vormig gebied rond de stad Utrecht, dat loopt van Zuilen en Leidsche Rijn Centrum via Westraven, Lunetten-Koningsweg en Utrecht Science Park naar Overvecht. Ook wijzen ze enkele belangrijke locaties in de regio aan om verder te ontwikkelen.

Het aantal mensen dat in Utrecht woont, werkt en studeert stijgt harder dan waar dan ook in Nederland. Om die groei op te vangen, zijn er in 2040 tussen de 104.000 en 125.000 woningen nodig en locaties voor ruim 80.000 banen.

Als er zoveel woningen bijkomen, komt de bereikbaarheid van de regio steeds meer onder druk te staan. Hiervoor is de visie Utrecht Nabij gemaakt. De Rijksoverheid, de provincie Utrecht, Utrechtse gemeenten, NS en ProRail hebben die visie samen gemaakt. ‘Nabij’ staat voor de wens van de partijen om in de buurt van plekken te bouwen waar mensen al wonen, werken en openbaar vervoer is.

Tekst gaat verder onder afbeelding

De visie moet zorgen voor genoeg ruimte om te wonen en te werken, Utrecht Science Park beter bereikbaar maken en zorgen voor minder druk op station Utrecht Centraal.

“De komende jaren gaan we in de provincie Utrecht veel woningen bouwen”, zegt minister Ollongren (Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties). “Daar horen ook ov- en fietsverbindingen bij en aansluiting op het wegennet. De plannen die we vandaag presenteren laten een sterke, integrale benadering zien van de ruimtelijke opgaven waar we in Nederland voor staan.”

Dichtbij en goed verbonden
Rijk en regio willen dat woningen, werklocaties en voorzieningen in 2040 dicht bij elkaar liggen en goed bereikbaar zijn. Ook moeten de Utrechtse landschappen hun kwaliteit behouden en goed toegankelijk zijn vanuit stad en dorp. De komende 20 jaar wordt daarom vooral binnenstedelijk bijgebouwd en in de buurt van nieuwe en bestaande ov-knooppunten: plekken waar bus, tram, trein, fiets en auto samenkomen.

In de visie staat dat nieuwbouw in Utrecht zich moet concentreren rondom ov-knooppunten in een U-vormig gebied van Zuilen en Leidsche Rijn Centrum via Westraven, Lunetten-Koningsweg en USP naar Overvecht. Dit komt bovenop de bestaande bouwplannen zoals de Cartesiusdriehoek, Merwedekanaalzone en het Beurskwartier.

Bereikbaarheid onder druk
Meer ruimte voor wonen en werken heeft gevolgen voor de bereikbaarheid van de regio. Daarom zet Utrecht Nabij zwaar in op mobiliteit. Zo krijgen het ov- en fietsnetwerk een upgrade om een aantrekkelijk alternatief te bieden voor autoritten. En er komen locaties rondom Utrecht waar je vanuit de auto overstapt op ov of fiets om verder richting de stad te reizen.

Tegelijkertijd blijft Utrecht als nationaal knooppunt onder druk staan. Daarom is het van belang dat er de komende decennia ook andere oplossingen komen om de doorstroming van de Ring Utrecht te verbeteren en Utrecht Centraal bereikbaar te houden.

Wethouder Klaas Verschuure (Ruimtelijke Ontwikkeling): “We leggen hiermee de basis voor de toekomst van onze stad in de regio, waar we bouwen aan woningen, een stabiele economie stimuleren en slim omgaan met onze mobiliteit.”

15 Reacties

Reageren
  1. woutvr

    De zin : “ Daarom is het van belang dat er de komende decennia ook andere oplossingen komen om de doorstroming van de Ring Utrecht te verbeteren en Utrecht Centraal bereikbaar te houden” is er een naar mijn hart. Ik stel dan ook voor een ondergrondse ringweg te bouwen onder de Waterlinie, Kardinaal de Jongweg, Marnixlaan, Lessinglaan en zo verder en zo verder rond de binnenstad van Utrecht. Zo zal de autohinder aanzienlijk worden verminderd en de binnenstad toch goed bereikbaar zijn. En weer grond beschikbaar zijn – hopelijk voor niet teveel -nog meer- huizen. Ik droom nog wel even door.

  2. Zuilen030

    Spreiding van de bevolking en banengroei naar krimpregio`s zou beter zijn, de leefbaarheid van de gehele stad komt hiermee nog meer dan nu al het geval is zwaar onder druk te staan.

  3. UTRECHTSE JANTJE

    Ik zou uitbreiden richting Westbroek , de polders daar worden nog nauwelijks door boeren gebruikt , en dan kunnen gelijk die hoogspannings masten eens ondergronds gebracht worden , bouw daar een nieuwe wijk met gezinswoningen en eenpersoons woningen en woningen geschikt voor ouderen door elkaar …en ‘n groot aantal woningen met eigen ondergrondse parkeergelegenheid …Succes verzekerd voorspel ik …

  4. Hans Meijer

    Indien snelweg rond utrecht worden uitgebreid en vervolgens overkapt zal luchtvervuiling kunnen worden opgevangen, ontstaan er parken tpv de overpakte snelweg en kunnen zonnecollectoren en andere vormen van groene energie tbv de stad de doelstelling halen

  5. Manou De R.

    Helemaal vòltrappen met blokkendozen is het antwoord.

  6. J

    Waar kan ik de visie vinden?

  7. Scherpschutter

    @J

    Die heeft u waarschijnlijk reeds gevonden.

  8. Pee

    Dan willen ze van de hele stad utrecht ook nog een 30kilometerzone maken .
    De automobilist het moeilijk maken doormiddel van parkeerplekken weg te halen en woningen bouwen zonder parkeergelegenheid.
    Er blijft geen groen meer over maar ze hebben wel met het klimaat/ milieu te doen.

  9. paul

    Goed dat er nu echt gewerkt wordt aan een goede infra systeem voor de Metropool Utrecht, een harde noodzaak die al 10 jaar minstens eerder nodig was. ..
    Nu bied zich de optie aan ook woningbouw ook met infra projecten sterker te integreren. Bijvoorbeeld leg de Nooderlijke Ringweg ondergronds, dan kunnen daarop al veel huizen gebouwd worden die dan rechtstreeks aan het mooie Noorde Park grenzen zonder de huidige geluids overlast. Dat komt heel overvecht ten goede.
    Bouw station Konings weg onder grond of verhoogd zodat er een heel nieuw aan eengesloten woon werk gebied ontstaat die grenst aan de natuur.

  10. Ties

    Met zo’n visie is de verbreding vd A27 in de huidige opzet helemaal controversieel zou ik zeggen. Merendeel vh ringverkeer via zuid-oost waar dan ook nog eens flink wat woningen moeten komen. Mag het ook nog een beetje leefbaar zijn?

  11. jeffrey

    Ten noorden van Ijsselstein gaan ze in ieder geval flink bouwen. Uitstekende plek ook gelijk want het ligt lekker centraal. De polder richting westbroek is idd ook nog een optie. Persoonlijk zou ik bedrijven terrein op overvecht noord herontwikkelen. Veel laag bouw bedrijven die naar mijn idee gehinderd kunnen worden of onder een woning completely geplaatst kunnen worden.

  12. Bromsnor

    Maar we gingen toch allemaal thuiswerken?

  13. Ties

    https://www.programma-uned.nl/relevante+documenten/default.aspx#folder=1821388

    Ik hoop dat het beslechten vd snelwegbarrieres serieus aangepakt wordt en niet alleen een enkel overkappingkje hier en een fietsbrugje daar.

  14. Koel Hoofd

    @Ties bedankt voor de link!

    Als er zoveel mensen bijkomen (uitbreiden door inbreiden = meer beton en minder ruimte of groen) staat leefbaarheid van de stad EN regio veel meer onder druk dan de bereikbaarheid. Waarom men dat maar gezond blijft vinden is onbegrijpelijk. Het is namelijk al heel erg lang bekend dat mensen in steden minder gezond zijn en minder lang leven dan buiten de grote steden. Een gezonde stad bestaat niet.

    Meer OV, vaker fietsen en voorzieningen op luttele honderden meters afstand gaat heel veel mensen op een heel klein betonnen kluitje dan ook echt niet gezond maken. Want mensen hebben dan vooral last van elkaar en die bron van stress is ongezond.

  15. Napolitanov

    Er is binnen de gestelde randvoorwaarden toch nog heel veel ruimte voor woningbouw op het afgesloten gedeelte van de oude oosterspoorbaan? Als het nu aangelegde fietspad wat wordt opgeschoven komt er veel ruimte vrij voor veel woningen in een toch parkachtige omgeving. Waarom is er nooit aan deze optie gedacht?

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).