De plannen voor het appartementencomplex dat gebouwd moet worden aan de Briljantlaan 11-15 zijn definitief vastgelegd door de gemeente Utrecht. Nadat omwonenden dit voorjaar konden reageren op de plannen van het pand dat op de plek komt te staan van het Esso-tankstation, is er nu dus een definitieve versie vastgelegd.
Het Esso-tankstation, de bijbehorende wasstraat, een flink aantal garageboxen en twee appartementen moeten het veld ruimen voor het nieuwe appartementencomplex. Dit nieuwe wooncomplex moet plaats gaan bieden aan 140 tot 160 appartementen.
De gemeente heeft in mei de bouwplannen met omwonenden gedeeld, die daar vervolgens op konden reageren. Hier zijn uiteindelijk acht reacties op gekomen. De gemeente schrijft dat de ‘reacties niet hebben geleid tot wijzigingen’.
Voornamelijk middenhuur
Het complex bestaat voor 50 procent uit middenhuurwoningen van 50 tot 55 vierkante meter. Dezelfde groottes kunnen worden aangehouden voor de betaalbare koopwoningen in het complex, dat zo’n 25 procent van het aantal woningen betreft. Het laatste gedeelte van de appartementen is 60 tot 75 vierkante meter per woning en zal koopwoningen tot de NHG-grens zijn – die dit jaar 450.000 euro betreft. Kopers van zulke woningen kunnen hiermee tot 450.000 euro hypotheek verkrijgen dankzij de Nationale Hypotheek Garantie (NHG).
Tekst loopt door onder afbeelding

Parkeergarage
Op de begane grond van het complex worden commerciële ruimten, een fietsenstalling, een binnentuin en een parkeergarage voor bewoners en bedrijven gerealiseerd. De parkeergarage biedt ruimte voor maximaal dertig auto’s, waar zowel bewoners als medewerkers van de bedrijven gebruik van kunnen maken. Toekomstige bewoners krijgen volgens de gemeente geen parkeervergunning op straat.
De gemeente wil wandelen, fietsen, openbaar vervoer en deelmobiliteit stimuleren. Er moeten zes à zeven deelauto’s in de directe omgeving geplaatst worden, samen met deel(bak)fietsen.
Gekoppelde berichten

Utrechters kunnen reageren op plannen nieuw appartementencomplex in Tolsteeg
De gemeente heeft een conceptversie van de bouwplannen openbaar gemaakt van het appartementencomplex dat gebouwd…

140 tot 170 nieuwe appartementen op Briljantlaan in Tolsteeg, tankstation Esso over paar jaar gesloopt
Er zijn nieuwbouwplannen voor een gebouw op de Briljantlaan 11-15. Het nieuwe gebouw met 140…
19 Reacties
ReagerenHet valt mij op dat de gemeente zich bijzonder weinig aantrekt van de inspraak van bewoners. Zij mogen over vele projecten hun zegje doen, waarna de gemeente dit ter kennisgeving aanneemt, overgaat tot de orde van de dag en zich volledig houdt aan het eigen originele plan.
Wat waren de 8 reacties van omwonenden die dus niet hebben geleid tot aanpassing van de plannen!?
Zou er hier ook gekeken zijn naar de mogelijkheid om er een oude knarrenhof van te maken?
Geen horeca of culturele broedplaats in dit gebouw? Is dit wel Utrecht?
140-160 appartementen plus bedrijven, maar maximaal 30 parkeerplaatsen.
Normaal gesproken kun je, zelfs binnenstedelijk wel uitgaan van 1.6 parkeerplaats per appartement. Voor bedrijven ligt dit vaak nog hoger. Al neem je de meest voorzichtige berekening van 140 appartementen, dan zit je nog op 0.2 parkeerplaats per appartement en dan reken je de bedrijven nog niet eens mee!
Ik snap het beleid om autobezit in de binnenstad te ontmoedigen, maar ik vraag me af hoe ver dit wel niet van de realiteit ligt. Het resultaat zal zijn dat er nog meer druk komt op de openbare ruimte.
Het zoveelste voorbeeld dat niemand iets in te brengen heeft.
De plannen waren er al door en zullen gewoon doorgaan.
Dat ze de mensen zogenaamd te denken geven iets in te kunnen brengen zijn ze verplicht.
En is dus uitgevoerd , op papier.
Een groot donker blok bouwen, zodat het lekker warmte vangt en vasthoudt? Met mini-middenhuurappartementjes van 50-60m2?
Goedzo! Geen gezeur. Bouwen!
140 a 160 appartementen met 30 parkeerplaatsen die ook nog voor de bedrijven zijn, benieuwd hoe snel dit verkoopt.
En denk dat die paar parkeerplaatsen die beschikbaar zijn peperduur worden.
Ik had ook niet anders verwacht want ik heb in een klankbordgroep gezeten en alle plannen van de bewoners zouden geïmplementeerd worden tot de verkeer wethouder in de laatste bijeenkomst als laatste het woord kreeg en vertelde dat het mooie plannen waren maar niet met haar plannen overeen kwamen en dat zij haar plannen zou doordrukken in de gemeenteraad
Kan ik me ook ergens inschrijven op die parkeerplaatsen?
Het is heel simpel: als jij vindt dat je een auto voor de deur moet hebben staan, dan ga je maar in de Leidsche Rijn wonen.
Er zijn er genoeg die daar willen wonen.
@Stella Waar zie jij een groot donker gebouw in de plannen?
De participatie verplichting kan in ieder geval worden afgevinkt door de gemeente. Uw zorgen zijn genoteerd, beantwoordt en aan de kant geschoven. Met dank voor uw bijdrage.
In tegenstelling tot wat sommigen lijken de denken, betekent inspraak niet onmiddellijk dat jij ook je zin krijgt. Acht mensen hebben een voorstel ingediend, deze zijn gewoon terug te lezen in het document waar DUIC naar linkt. Ook de antwoorden van de gemeente staan daarin. Dus gewoon even lezen en dan weet je waarom de gemeente de plannen niet heeft aangepast. Vraag me sowieso af hoeveel van de mensen hier graag een Wadi had gekregen bij Rotsoord.
@ Nina
Je hebt duidelijk de reacties niet gelezen.
“In totaal zijn in de acht reacties twaalf vragen gesteld over: parkeren (1x),
bomen, groen en ecologie (3x), interesse voor de huur- en koopwoningen (2x),
borging van betaalbaarheid (2x), idee voor invulling commercieel-
maatschappelijke ruimte (1x), klimaat-adaptief bouwen (1x), bouwhoogte (1x)
en individuele balkons (1x).”
De individuele reacties kun je gewoon bekijken in het document van de gemeente.
De meeste vragen zijn van de orde: ‘wordt hier rekening mee gehouden?’, waarop in de reactie de uitleg volgt: ja, daar is in het ontwerp rekening mee gehouden, namelijk op deze-en-deze manier.
Het frame dat de gemeente “zorgen noteert en aan de kant schuift” strookt dus echt totaal niet met de werkelijkheid hier.
Heb nog eens wat reactienota’s doorgenomen van projecten waar bewoners op konden reageren, echt hoogst zelden dat er wat wordt aangepast, de kennis van de ambtenaren is vaak ongekend, zij weten het altijd beter, vaak zelfs nog beter dan de bewoners die er dagelijks aanwezig zijn.
Participatie moet heel veel beter en verrassend is dat juist Groen Links daar het meest tegen is.
Pittig, 4,5 ton voor 60-75m2 casco betonoven met gedwongen vervoersarmoede.
@Jeroen
Een Ouadi is een afvoer voor buitensporig overvloedig hemelwater na lange periode van droogte wat zich als een kolkende stroom met grof geweld een weg baant.
Aan de zuidkant van de Middellandse zee hebben ze er veel ervaring mee.
Er staan daar dan ook nooit woningen naast of in een ouadi, maar wel waarschuwingsborden dat het een brug over een ouadi is. Mensen zijn er namelijk niet achterlijk.
Dat hadden ze in Spanje ook kunnen weten, de Moren hebben er genoeg kennis over achtergelaten. Maar helaas, daar hebben ze wel hele dorpen in een ouadi (feitelijk een droge rivierbedding) gebouwd omdat ze dachten dat het wel kon… met 250+ doden oid als gevolg. Dat drama kwam dus niet door climate change maar door menselijke arrogantie, dat maakt het zinloze verlies van al die levens zo pijnlijk.
Een ‘wadi’ in Utrecht is enkel een plas regenwater met een trendy naam ter meerdere eer en glorie van het stadskantoor. De meeste Utrechters weten dan ook niet eens wat een wadi is, laat staan dat ze er om gaan vragen.
Immers, wie wil er nou een grote plas met modder voor de deur?
@ N.
Het is uiteraard heel fijn om licht en lucht in je woonomgeving te zien verdwijnen en een woontoren voor je deur te krijgen met veel te weinig parkeerfaciliteiten. De omwonenden kijken dan ook vast erg uit naar de parkeeroverlast en de vele extra verkeersbewegingen plus geluiden van de vele nieuwe bewoners 🥳
Maar inderdaad goed beantwoord alle 8 reacties en hiermee is dan aan de participatie verplichting voldaan 👌