Er zijn nieuwbouwplannen voor een gebouw op de Briljantlaan 11-15. Het nieuwe gebouw met 140 tot 170 appartementen en bedrijfsruimte komt te staan op de plek van het Esso tankstation. Ook moeten de wasstraat, de garageboxen en drie appartementen wijken op het terrein in Tolsteeg en Rotsoord.
Het plan voor het nieuwe gebouw op de hoek van de straten Briljantlaan en Rotsoord komt van twee ontwikkelaars: DVP Planontwikkeling en VORM. Zij willen “een duurzaam pand bouwen met ruimte voor wonen en werken”, zo is te lezen in een wijkbericht van de gemeente.
“Op de begane grond is ruimte voor werken en creatieve bedrijvigheid”, meldt de gemeente verder. “De woningen passen bij huishoudens die het fijn vinden om in een levendige en creatieve buurt te wonen. Het gebouw krijgt een parkeergarage met daarboven een groene binnentuin.”
‘Betaalbare koop’
Het worden zoveel mogelijk woningen met twee kamers of meer. Qua prijs zouden die “in de categorie betaalbare koop” moeten komen. In het intentiedocument van het project is te lezen dat er “enkel koopwoningen met een verkoopprijs onder de NHG-grens, waarvan minimaal 80 procent betaalbaar” worden gerealiseerd.
Dit jaar is die NHG-grens 435.000 euro. Dat betekent dat kopers voor huizen tot 435.000 euro een hypotheek met Nationale Hypotheek Garantie (NHG) krijgen. Vorig jaar was de NHG-grens nog 405.000 euro.
Bedrijfsgebouwen vervangen
De gemeente is “positief” over de plannen voor de nieuwbouw op de Briljantlaan. Dat komt onder meer doordat er in de buurt ook al andere projecten zijn “waarbij (oude) bedrijfsgebouwen worden vervangen door ruimtes voor wonen, werken, creativiteit en cultuur.”
“Daarnaast werkt de gemeente aan verbetering en vergroening van de openbare ruimte in Rotsoord. Het nieuwe gebouw biedt ook een kans om een openbare route tussen de straten Rotsoord en Ravenoord te maken, waardoor we de verschillende gebieden binnen Rotsoord beter verbinden.”
De bouwenvelop moet nu worden opgesteld. Daarin komen de wensen, eisen en randvoorwaarden voor de ontwikkeling van het nieuwe gebouw te staan. De verwachting is dat dit nog maximaal een half jaar duurt. Daarna volgt het voorlopige ontwerp.
5-jarig contract
De eigenaar van het Esso tankstation zegt dat hij nog een contract heeft voor de komende vijf jaar. “Ik ben van plan die vijf jaar nog uit te dienen”, zegt Ron. “Daarna zien we wel.”
Ron sluit niet uit dat hij misschien eerder stopt met zijn tankstation op de Briljantlaan, maar dan moeten de ontwikkelaars wel met een goede deal komen. “Dan valt er wellicht over te praten”, zegt Ron.
Gekoppelde berichten
Utrechters kunnen reageren op nieuwbouwplannen de Helling; werkzaamheden starten volgend jaar
Voordat de plannen voor het nieuwe appartementencomplex op de Helling in Utrecht worden goedgekeurd, kunnen…
Bouw van 54 woningen op Rotsoord in Utrecht een stap dichterbij
Utrechters kunnen vanaf nu reageren op het plan om een appartementencomplex te bouwen op Rotsoord…
18 Reacties
ReagerenEr is veel aan de hand op Rotsoord. Maar wat is het toch jammer dat de samenhang tussen al die projectjes ontbreekt.
Mooi zo, weg met benzinestations!
@w jij hebt zeker een bakfiets en je rookt niet en je geeft je kinderen nooit een ijsje of snoepjes?
En je vind het zeker leuk dat die hardwerkende tankstation exploitant brodeloos gaat worden?
@Steve, tijden veranderen. Uiteindelijk zijn tankstations toch niet meer nodig in de stad.
@Steve, ja het is pompen of verzuipen… IJsjes zijn bij het naastliggende Nieuw Rotsoord ook te verkrijgen.
@steve: klopt (geen bakfiets weliswaar maar wel een fiets), klopt (roken is slecht hoor!) en klopt (goddank geen larven)
En die hardwerkende exploitant heeft een uitermate goede deal gesloten dus daar hoef jij je iig zorgen om te maken.
@W Okee, dus hulpverleners komen bij u voortaan op de fiets, en de supermarkt zal vast ook bevoorraad worden door alleen bakfietsen? En al uw inboedel verhuist u vast ook op die manier? Ja nee, gaat lekker zo dat wensdenken van de GL-stemmer.
@ HenQ
Zelfs na een wat auto onvriendelijker beleid liggen er nog steeds gewoon straten, primair gericht op auto’s (qua afmetging en vorm), ook al noem je ze dan fietsstraat.
Overal liggen nog steeds straten, waar de hulpdiensten prima doorheen kunnen.
Sommige van jullie hebben te veel bezine gesnoven vrees ik. Tuurlijk kan niet alles zonder autos en busjes – maar dat betekent niet dat we tankstations in steden moeten hebben.
Inbouwen is vrij logisch, evengoed wel graag minder inwoners voor Utrecht en huisvesting bv primair voor Oud-Utrechtse starters. Plus: Rotsoord moet echt minder lelijk ingevuld, tussen de enkele geredde fabrieksmonumenten.
Alwéér geen sociale huurwoningen! Het is een schande!
Hee … mijn oude werkplek van 1970 tot zo’n 1980 , toen nog het Shell Station van dhr. Leenards en later van de familie Van Dijk , waar het terrein en alle boxen van was , en ik denk nog steeds van is ? Dan gaan ze ‘n leuke klapper maken !!!
De stad staat vol met tankstations, volstrekt gebruikelijk. Alleen zijn ze nu vaak elektrisch.
Ben wel m’n stalling straks kwijt, die garageboxen hebben natuurlijk ook huurders die nu aan het korte eind gaan trekken.
Hoeveel van de 170 woningen zullen een koopwaarde hebben van minder dan twee ton? Ik hoop 90%, ik schat minder dan 20 % maar vrees dat het er eentje zal zijn
Probleem is toch dat daar appartementen bouwen niet onlogisch is, maar dat dan weer toegestaan wordt aan een zwaar commerciele partij. Dus geen poging om als stad iets nets te leveren/mogelijk te maken voor zo laag mogelijke prijzen, alleen maar als sociaal laten presenteren van het uitbuiten van de nationale hypotheekgarantie (zeer duur sociaal vangnet) bij de verkoop. Toch?
De intentie is dat de woningen qua prijs “in de categorie betaalbare koop” gaan vallen.
Ik heb het intentiedocument gelezen, dit wordt een herhaling van Merwedekanaalzone. De Utrechtse politiek heeft duidelijk geen (zelf)lerend vermogen.
De intentie is leuk voor de bühne, maar de categorie ‘betaalbare koop’ betekent in de deze context dat de goedkoopste appartementen weggaan voor minimaal Eur. 450.000. In de Utrechtse huizenmarkt is dat inderdaad ‘betaalbaar’. En daarmee zijn ze nog steeds niet bereikbaar voor éénverdieners of stelletjes die samen minder dan 2,5x modaal verdienen.
Dit wordt dik cashen voor de huidige eigenaar van het perceel en voor de commerciële ontwikkelaars, maar is een gemiste kans voor de Utrechtse huizenmarkt.
Ik hoorde vandaag dat het nog 4 jaar gaat duren voor de Esso daar weg is. Dan bouwen. Dus: CU2030.
Lees die link naar het intentiedocument.
Het gaat om microwoningen met gedeelde ruimtes om het bezoek in te ontvangen.
Voornamelijk bestemd voor jonge singles, maar je hebt wel een dubbel inkomen nodig om die hypotheek te kunnen betalen…
Dus is het de bedoeling dat er een inpandige parkeergarage komt omdat anders die woningen niet worden verkocht.
@Marianne Schaefer
Het is een buurt wat al veel sociale woningbouw is (probleem plein Smaragdplein is op steenworp afstand). Een beetje gentrification kan het theorie het voor iedereen iets beter maken?
@JdV
Over 4 jaar? Maak er dan maar CU2040 van.
Kan nu al gelijk voorspellen dat het dan geen betaalbare microwoningbouw (40-60m2) zal gaan worden maar onbetaalbare nanobouw (25-40m2) zal zijn.