Een stad als Utrecht is altijd in beweging. Dat betekent dat veel gebouwen en gebieden worden verbouwd, vernieuwd en veranderd. In deze rubriek laten we zien waar achter de bouwhekken aan wordt gewerkt. Deze keer: de Van Sijpesteijnkade
Wat was er eerst?
De Van Sijpesteijnkade draagt pas sinds 1974 deze naam, daarvoor was het straatje nog onderdeel van de Leidseweg. Deze weg bestaat nog steeds en volgt de Leidse Rijn vanaf de Hommelbrug tot aan het Westplein.
De Leidseweg was eeuwenlang een belangrijke route vanuit het westen de stad Utrecht in en uit. Het was ook aan de Leidseweg waar het bijzondere pand De Utrecht stond, ongeveer ter hoogte van wat nu het Smakkelaarsveld is. Ook werd in de negentiende eeuw de Van Sypesteynkazerne geopend, toen nog onder de naam Kazerne der Veldartillerie maar in 1939 kreeg het de nieuwe naam vernoemd naar Jan Willem van Sypesteyn – een historicus met een specialisatie in militaire geschiedenis.
Vanwege de ingrijpende verbouwingen in het centrum van Utrecht in de jaren zeventig werden veel historische panden gesloopt, waaronder De Utrecht en de kazerne. In die periode kreeg Utrecht – net als nu – een nieuw stationsgebied met winkelcentrum Hoog Catharijne als modern hoogtepunt. Toen de kazerne gesloopt werd kreeg dit gedeelte van de Leidseweg de nieuwe naam de Van Sijpesteijnkade. Er was echter een rijtje panden, ook aan de nieuwe Van Sijpesteijnkade die niet werden gesloopt. Daarmee ontstond er een uniek straatje in het stationsgebied met historische gebouwen van voor de Tweede Wereldoorlog.
Er wordt vaak met weemoed teruggedacht aan de sloop van historische panden zoals De Utrecht in de jaren zeventig. Er ontstond dan ook protest toen duidelijk werd dat de panden aan de Van Sijpesteijnkade de nieuwe ontwikkeling in het stationsgebied, onder de noemer CU2030, waarschijnlijk niet gingen overleven. De gebouwen moesten gesloopt worden voor de aanleg van de bus- en trambaan en nieuwe kantoren en woningen. Er is veel weerstand geweest tegen de sloop van de karakteristieke vooroorlogse panden. Zo is er een petitie opgezet, zijn er panden gekraakt, hebben verschillende belangengroepen protest aangetekend, zijn er door de politiek twee moties ingediend en voerden bewoners actie door het bouwhek symbolisch op slot te doen. Na verschillende bezwaarprocedures en overleggen werd echter duidelijk dat bijna alle gebouwen gesloopt gaan worden. Alleen het Rijksmonument op nummer 25 kon blijven staan.
Wat komt er nu?
De ontwikkelingen aan de Van Sijpesteijnkade zijn in volle vaart. Sommige panden zijn al gesloopt, de Leidse Rijn is tijdelijk gedempt en er is een bus- en tramviaduct aangelegd. Uiteindelijk moet de tramverbinding van Jaarbeurszijde richting de Uithoflijn hierover gaan rijden. De bussen maken er al volop gebruik van. Utrechters die regelmatig langs de bouwplaats fietsen of lopen zullen ook merken dat de looproutes regelmatig aangepast worden. Dit is allemaal nodig om de verdere werkzaamheden mogelijk te maken.
Het meest in het oog springende project waar nu aan gebouwd wordt is de woontoren Syp
Het meest in het oog springende project waar nu aan gebouwd wordt is de woontoren Syp. De toren zal bij de verwachte oplevering in de loop van 2019 266 appartementen hebben, variërend van compacte tweekamerstudio’s tot royale appartementen. Het gebouw, dat bestaat uit 29 verdiepingen, is 90 meter hoog. Daarmee is De Syp na de Domtoren (112 m), de Rabotoren (105 m) en het stadskantoor (94 m) het hoogste gebouw van de stad. Het is ook dit gebouw waar het Rijksmonument op nummer 25 in geïntegreerd wordt. Het aanzicht van de begane grond van de Syp wordt bepaald door dit historische gebouw. De woontoren zorgde overigens eind vorig jaar nog voor politieke vragen toen DUIC publiceerde dat autobezitters voorrang krijgen op een huurwoning in het gebouw, dit deed de ontwikkelaar om ook de parkeerplaatsen sneller te kunnen verhuren. Het gemeentebestuur liet na de berichtgeving weten dat voorrang voor autobezitters niet in geest van alle nieuwe ontwikkelingen in het stationsgebied is.
De werkzaamheden aan de Van Sijpesteijnkade staan natuurlijk ook niet op zichzelf, maar is onderdeel van de volledige vernieuwing van het Utrechtse stationsgebied. Tussen de Syp en het Stadskantoor komt bijvoorbeeld ook nog een andere 90 meter hoge toren. De start van de bouw van Central Park, zoals het project heet, is in januari gestart. Het gebouw krijgt op 45 meter hoogte een transparante verdieping, een groene ruimte die het gebouw opdeelt in twee delen. Er komen geen woningen in het gebouw maar kantoren. Er is weinig bouwruimte in het gebied vanwege alle ontwikkelingen en daarom staan de bouwketen bovenop het dak van de parkeergarage van het Stadskantoor. De planning is dat Central Park in 2022 de deuren opent.
De sloop van de laatste oude gebouwen op de Van Sijpesteijnkade is op z’n vroegst in maart. Voordat de panden gesloopt gaan worden is er wel gekeken welke elementen er mogelijk kunnen terugkomen in de nieuwbouw. Verschillende onderdelen van de oude gebouwen, waaronder glas-in-loodramen en een ijzeren ornament, komen terug in de nieuwbouw. Naast de Syp komen er naar verwachting nog enkele gebouwen met gemengde functies, deze zullen echter niet zo hoog zijn. Ook het Forum, het verhoogde plein dat begint bij de Moreelsebrug, eindigt straks bij de Van Sijpesteijnkade. Daarnaast wordt de straat, met het terugbrengen van het water in de Leidse Rijn, ook weer een echte kade.
19 Reacties
ReagerenErzijn de laatste40 jaar wat pareltjes gesloopt in het stationsgebied
Dit straatje wordt vooral gekoesterd omdat er de laatste min of meer oorspronkelijke gebouwen stonden. Het straatje opzich en die gebouwen stelde weinig voor, daar missen we weinig aan. Als we mooie gebouwen en straten hadden willen bewaren dan hadden onze voorvaderen in de jaren 70 alerter mogen zijn.
Ik kan me de Stationswijk nog vaaglijk herinneren, geloof niet dat we daar veel aan missen, alleen De Utrecht, dat is en blijft jammer.
@ Herman, niet mee een. Kijk maar eens naar de oude foto. De hoekpanden bijv.
Een groot deel van de panden had met weinig middelen in die staat gerenoveerd kunnen worden. De hoogbouw had erachter gesitueerd kunnen worden, als het toch al zo nodig was geweest.
@ Herman
Ja, als je een bewust verpauperde stationsbuurt mist ja. Die natuurlijk bewust verkrot is laten worden, zodat de Hoog Catherijne plannen gerealiseerd konden worden. Maar dat was niet de stationsbuurt in al zijn glorie.
Je moet kijken naar wat er gerenoveerd had kunnen worden en hoe het straatbeeld geoptimaliseerd had kunnen worden binnen de bestaande situatie.
Volgens jouw redenatie hadden grote stukken Oud Utrecht wel plat gekund, want compleet verpauperde achterbuurten in de jaren vijftig, zestig, zeventig, tachtig. Dan was Utrecht ineens geen historische stad meer geweest. Slechte argumenten derhalve.
@ Herman, geheel mee eens.
Dat hoekpandje op de foto was er volgens mij ook al lang niet meer, dus dat moet al veel langer geleden gesloopt zijn.
De fout zit inderdaad bij een generatie voor ons, die in de jaren 60 en 70 heel veel moois onterecht gesloopt hebben, vaak ten gunste van de auto.
Dat rijtje panden wat er recent nog stond was niets bijzonders, en helemaal verpauperd.
Ik stel voor dat jullie je eigen (Utrechtse?) ouders daar op aan spreken, dat was de generatie die zat te slapen in die tijd!
@Fred, pand op de hoek is pas recentelijk gesloopt. Daar zat café The Guardian in. Zoals het op deze foto staat was het er niet meer in de zin er aan de buitenkant een lelijke laag muurverf overheen was gesmeerd.
Verder eens met Herman, de echte fout lag al in het verleden. Neem het uw grootouders kwalijk… Was de gehele wijk nu nog in oude staat, dan was er nooit en te nimmer nu zo mee omgegaan. Nu is het gewoon nog opruimen van de puinhopen die die generatie ervan gemaakt heeft, helaas…
@ Fred
Omdat het verpauperd is moet het weg? Je kan iets wat stuk is niet repareren? En nogmaals, dan hadden we 2/3 van het centrum kunnen slopen, want nagenoeg 2/3 was verpauperd en triest in de jaren zestig, zeventig en tachtig. Dan hebben we het bijvoorbeeld ook over grote stuken Oude Gracht, om maar eens wat te noemen. Lekker duurzaam bezig joh.
Overigens horen de 2 panden rechts die er nog staan precies bij het rijtje waar het hoekpand, waar hierboven over gesproken wordt, bij hoort. Zelfde bouw, zelfde stijl. Het is een rijtje van 5 panden. In originele staat dus prachtige panden.
De 2 panden die er nog staan hadden dus precies zo gerenoveerd kunnen worden als op de foto. Niets raars aan die opmerking
@ WP
Niet mee eens. Onze generatie maakt exact dezelfde fouten. Daarnaast moeten wij redden wat er te redden valt. We geven weer alle macht aan het geld en die bouwen in lijn met de plannen Hoog Catherine. Beton, beton, beton, Tijdgebonden.. Snel gebouwd, niet solide. Hoge huren vangen. Grote volumes. Geen leven op straatniveau. Het lijkt nu mooi, maar is binnen 15 jaar achterhaald. Mark my words.
waarom is dat ene pand wel monumentaal en de andere niet?
@Herman
Ik herinner me nog de geur van het café op de hoek. Niet dat die zo lekker rook maar alle bebouwing heeft moeten wijken voor ‘onze’ hoogmoedige bouwwoede. De protesten in de zeventiger jaren logen er niet om maar hadden geen enkel effect. Hoog Catharijne moest en zou er komen en kwam er dus ook. Het gaat nu niet anders. Gewin gaat boven alles. Historische gebouwen mogen blijven als het geld oplevert. Misschien een beetje ouderwets maar waar: het kapitalisme eet haar eigen kinderen op.
@ Joep.
Als ze die pandjes daadwerkelijk opgeknapt hadden en kunnen inpassen in de nieuwe bouwplannen zou dat ook prima zijn geweest.
Maar op de vraag of het een groot verlies is dat dat rijtje daar weg is, Nee, dat denk ik niet.
Laten we dan ook maar de hele Nachtegaalstraat slopen, de meeste panden daar zijn in erbarmelijke staat (kijk maar eens omhoog).Zelfde soort panden als aan de Seijp bovendien. Kunnen ook wel wat nieuwe hokjesappartementjes komen waar de hoofdprijs voor gevraagd kan worden.
Wat wordt daar gebouwd ? Nog een lelijke hoge flat met passanten appartementen.
Dank aan het bestuur van Utrecht. Aan de vooruit ziende blik. Aan de planning om iets moois te maken voor de toekomst. Iets waar je graag naartoe gaat. Zo heerlijk om rond te slenteren. Naar boven kijkend en denken: zouden daar mensen wonen? Of alleen maar werkenden? Fijn voor de toekomst van je kinderen. Een foto boek met historische panden en dan zeggen: kijk zo was het en zo is het nu. Leuk he?
Hebben we dat niet leuk en mooi voor jullie gedaan? Alle gevels gesloopt en alles wat in de weg stond ook. Ruimte gemaakt maar ook weer ingevuld. Leve de vooruitgang en de balkon( etjes) waar je vuilnis kan staan. En een plantenbak.
Dat heb je allemaal te danken aan bestuurders die er vier jaar zitten en dan hun schouders ophalen en weg zijn. Is dat niet mooi?
Wat ook echt een probleem is, is het niveau van de architect(en)….Vraag een kleuter een flat te tekenen en je krijgt zoiets. Als we dan gaan bouwen, maak er dan ook wat van, maar zal wel weer te duur zijn….zowel voor gemeente, bouwer, als koper. Of kunnen we gewoon niet beter meer?? Geldt ook voor vele andere projecten, zoals oude belastingkantoor.
En over of de panden weg moeten, hadden moeten blijven, daar is genoeg over gezegd.,,,Het enige wat ik echt echt mis daar is het fietstunneltje …
Ik blijf het een herhaling van gênante fouten vinden die eerder bij HC zijn gemaakt. Natuurlijk moeten er meer woningen worden gebouwd. Maar het straatje was uniek, een tijdscapsule en bewust verwaarloosd voor nieuwbouwplannen. Jammer dat het niet *geheel* is opgenomen in een nieuw plan: Oud Utrecht in een nieuw jasje, heden en verleden met elkaar verbonden. Slopen is on-creatief en de goedkoopste oplossing zodat de projectontwikkelaar de hoogste marge kan halen. De stad is er alleen niet bij gebaat. Maar ja, het is alweer een achterhoede discussie geworden.
Eens met Cico en Peter.
De ouden panden hadden allemaal moeten blijven en ingepast worden.
En de nieuwe panden hadden warmer gemoeten in plaats van 50 tinten grijs.
Het gebrek aan grote balkons betekent dat er altijd mensen zullen gaan wonen die óf bijna nooit thuis zijn, óf binnen een paar jaar weer weg.
Zonde!