500 miljoen van het Rijk nodig voor ‘onmisbare’ Merwedelijn in Utrecht 500 miljoen van het Rijk nodig voor ‘onmisbare’ Merwedelijn in Utrecht

500 miljoen van het Rijk nodig voor ‘onmisbare’ Merwedelijn in Utrecht

500 miljoen van het Rijk nodig voor ‘onmisbare’ Merwedelijn in Utrecht
Archieffoto
De gemeente Utrecht en provincie Utrecht hebben met de Rijksoverheid om tafel gezeten over de financiering van de Merwedelijn. Dat is de eerste ondergrondse ov-verbinding in Utrecht, die de toekomstige nieuwbouwlocatie polder Rijnenburg met de rest van de stad moet verbinden. De partijen vragen een financiële bijdrage van 500 miljoen aan de Rijksoverheid – en willen zelf een vergelijkbaar bedrag inleggen.

De gemeente Utrecht en provincie Utrecht hebben met de Rijksoverheid om tafel gezeten over de financiering van de Merwedelijn. Dat is de eerste ondergrondse ov-verbinding in Utrecht, die de toekomstige nieuwbouwlocatie polder Rijnenburg met de rest van de stad moet verbinden. De partijen vragen een financiële bijdrage van 500 miljoen aan de Rijksoverheid – en willen zelf een vergelijkbaar bedrag inleggen.

Polder Rijnenburg moet met 75.000 woningen de grootste nieuwbouwlocatie in Nederland worden. Dat zou een flinke stap zijn richting het oplossen van het woningtekort. Wethouder Eelco Eerenberg noemt het “Een grote kans voor Utrecht.” … “Maar daarvoor heb je eerst een aorta nodig om de woningen aan te sluiten. Zonder hoogwaardig openbaar vervoer gaan er geen mensen wonen.”

Eerste ondergrondse ov-verbinding

De Merwedelijn moet tussen Utrecht Centraal, Nieuwegein en polder Rijnenburg lopen. Er wordt rekening gehouden met 50.000 passagiers per dag, waarvoor iedere paar minuten een metro of tram moet rijden. Om dat mogelijk te maken moet het stuk tussen Utrecht Centraal tot Transferium Westraven ondergronds komen. Het zou de eerste ondergrondse ov-verbinding in Utrecht zijn.

De provincie en de gemeente noemen de financiële bijdrage van het rijk onmisbaar. Het Rijk stelt op hun beurt de eis dat de regio’s zelf een bijdrage leveren aan regionale ov-projecten. Eerder zegden de gemeente en provincie dan ook 415 miljoen toe, waarvan ze elk de helft betalen. Nu wordt er gevraagd om 500 miljoen van het Rijk, en zegt de regio nog op zoek te zijn naar 200 miljoen extra. De optelsom: 1115 miljoen euro. De begroting voor de Merwedelijn is daarmee een heel eind, volgens de laatste schatting is er tussen 1,3 en 1,5 miljard euro nodig.

Of de 500 en 200 miljoen er ook komen, wordt in 2025 bekend.

33 Reacties

Reageren
  1. Derek

    Ondergronds. Zijn we helemaal gek geworden.

    Bouw in godsnaam verhoogd. Dat kan best mooi zijn, en is stukken goedkoper dan ondergronds.

    En maak er meteen een vol geautomatiseerd lichtmetro van, dan scheelt op arbeidskosten, en je kan dan de frequenties hoger houde. Elke 5m in plaats van wat je ziet aan de uiteinden van de huidige sneltram in Nieuwegein, elke 20m.

    Kijk naar Vancouver voor voorbeeld, of Montreal met de nieuwe REM.

  2. Suzanne

    Een veel betere investering dan de vervuilende en verwoestende verbreding van de A27 lijkt mij

  3. piet

    Onmisbaar zeker niet. Maar als je dan toch ondergronds wil, dan ook vanaf Centraal onder Neude, Stadsschouwburg en Rijnsweerd door naar de Uithof (nee, die popiejopie naam gebruik ik niet). Dan hebben we pas echt een OV-verbinding in plaats van die busbaan die bij elk protest, wandel- of intocht weer geblokkeerd moet worden.

  4. Harm

    Interessant. Kunnen er wat tekeningen bij waar het ondergronds gaat?

  5. RABE

    Kan dat niet gewoon met een busdienst geregeld worden. Goedkoper dan een extra rail traject aanleggen.

  6. Bernhard

    Essentiel dat Rijnburg een HOV verbinding heeft, zodat het wegen niet extra meer belast wordt. Bussen zijn voor de benodigde transport volume niet en qua comfort niet voldoende. Het gaat om een duurzame investering in het metro net.
    Of ook bovengronds geen optie is moet worden onderzocht. In India zijn in record de beste metro systemen gerealiseerd boven gronds op palen.
    Ondergronds is wel zeker nodig onder de oude binnenstad richting Science Park .
    Een goed functionerend metro systeem , die de regio en randen van de stad optimaal verbinden is nodig zonder twijfel.

  7. Koel Hoofd

    De Merwedelijn gaat via MWKZ naar Nieuwegein, niet naar de Rijnenburgpolder.
    https://www.rtvutrecht.nl/nieuws/3812986/utrecht-voert-topoverleg-in-den-haag-financiele-impuls-voor-merwedelijn-onmisbaar

    In de Rijnenburgpolder komen ergens ver na 2035 ooit 25.000 woningen (bouwen = politiek lang proces), de overige komen in de MWKZ.
    https://www.duic.nl/algemeen/nieuwe-wijk-rijnenburg-in-utrecht-kan-thuis-worden-voor-50-000-mensen-gemeente-toont-verdere-plannen/

    “Er wordt rekening gehouden met 50.000 passagiers per dag”
    Een toename welke vooral gerealiseerd moet worden door de autoloze MWKZ bewoners, terwijl dat stukje metro moet concurreren met de vrijheid blijheid van de e-fiets. Ingewikkeld.

    Maar enfin, over 30 jaar zijn we blij als die lijn er ligt, die uithoflijn heeft er 40 jaar over gedaan.

  8. Wim

    @ Rabe
    Jôh, dat daar nog niet eerder iemand aan gedacht heeft zeg.

  9. Nina

    Wat ik niet begrijp:

    Het argument is hier weleens dat er niet gebouwd kan worden in de zompige polder Rijnenburg, maar een ondergrondse metro kan daar dan wel?

    En waarom geld vragen voor de aanleg van OV naar een plek die voor toekomstige woningbouw onmogelijk wordt gemaakt door zeer grote windmolens te plaatsen? Het wordt nl. steeds duidelijker door onderzoek dat wonen dicht bij windmolens de gezondheid van mensen schaadt. Over een poosje mag het niet meer: windmolens bij woningen.

  10. Berend

    Heel goed, de eerste stap voor de metropool met een ondergronds netwerk.
    Nu nog een snelfietsnetwerk boven straatniveau, vrij van autoverkeer en meer treinen tussen de steden.

  11. Nina

    @ Suzanne
    De A27 is nu nog vervuilender, omdat er files staan. Filerijdende auto’s vervuilen meer, dan rijdende auto’s. Verbreden, geeft dus een betere luchtkwaliteit. Het autobezit neemt ieder jaar toe, dus er is noodzaak tot uitbreiding van het wegennet.

    TNO adviseert doorstroming van gemotoriseerd verkeer voor verbetering van de luchtkwaliteit. In Utrecht snappen sommige mensen en bestuurders dat blijkbaar niet.

  12. R

    @RABE, Leidsche Rijn en Vleuten-De Meern hebben samen in 2030 pas zo’n 40.000 woningen. Rijnenburg zou in z’n eentje al richting de 75.000 moeten gaan. Dat doe je niet even met een extra busje.

  13. JM

    Opmerkelijk. Destijds werd het burgerinitiatief van de actiegroep geboorde OV tunnel in Utrecht hier op het forum door de reaguurders overwegend met instemming begroet, of zelfs toegejuicht. Nu de gemeente dezelfde plannen bekendmaakt deugt het opeens niet. Ik bespeur een bepaald sentiment jegens de gemeente Utrecht.
    Overigens weet ik van de professionals die zich met alle geboorde tunnelprojecten in Nederland hebben beziggehouden dat de vuistregel voor de kosten van een kilometer geboorde tunnel (incl. alle benodigde installaties, maar excl. alle kosten voor de tramstations) ongeveer 100 miljoen euro is.
    B.t.w. De aandacht voor de aanlegkosten richt zich op overheidsgelden, hoe zit het met de belangstelling van pensioenfondsen om een dergelijk project in beheer te nemen? Voor pensioenfondsen die beleggen in vastgoed maakt het niet uit of het boven of onder de grond ligt. Ik zou graag willen weten of de onderhandelaars daar ook al eens tijd in hebben gestoken.

  14. Van Puffelen

    Lekker ondergronds, dan kan het beter vollopen met water en maak het kaartje maar duurder, inplaats dat iedereen mee moet betalen aan de linkse hobby’s.
    Laat de gemeente maar fietskenteken in voeren, dan kunnen ze het via die weg, met het opgehaalde geld de tram aanleggen. (dan loop het geld binnen, door al die overtredingen die fietsers dagelijks begaan)

  15. JdV

    Gewoon ff een 2×2 baans weg aanleggen. Goedkoper, efficiënter en bruikbaar voor iedereen.

  16. Fred

    Zeer verstandig en ook hoognodig.
    Langs zo’n OV-verbinding kan ook in hogere dichtheden gebouwd worden (en langs een buslijn dus niet)
    Het zou mooi zijn als ze deze ondergrondse lijn vanuit Rijnenburg ook doortrekken naar LR.

  17. WvR

    Lijkt me een krappe begroting…
    Ondergronds kost zo’n 300 miljoen per kilometer.
    In vogelvlucht naar Westraven is ongeveer 3.5 kilometer.
    En dan moet je nog minimaal 4 kilometer bovengronds om in Rijnenburg uit te komen.

  18. Alain

    De les die van de Uithoflijn is geleerd is blijkbaar om de inzet te verdubbelen.

    Realistisch lijkt het me allemaal niet, voor een gemeente die al problemen had een tramlijn te realiseren.

    Investeren in goed OV is belangrijk voor de bereikbaarheid van en mobiliteit binnen de stad, maar om meteen zo megalomaan een metro aan te leggen, in plaats van het tramnetwerk uit te breiden, geen idee.

  19. Alain

    Overigens 50.000 passagiers per dag?

    Ter vergelijking, dat is zo’n beetje de drukte van een station Den Bosch, en zou binnen de top 10 van drukste treinstations van Nederland vallen. bron: https://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_drukste_spoorwegstations_van_Nederland#cite_note-dashboards.nsjaarverslag.nl-2

    Ter vergelijking: Elk station in Utrecht dat niet Centraal is telt het aantal reizigers (in-, uit- en overstappers) in de enkele duizenden, niet tienduizenden. Vaartse Rijn en Overvecht zijn de drukste met +- 8000, de rest is daar nog niet de helft van. bron: https://dashboards.nsjaarverslag.nl/reizigersgedrag/utrecht-vaartsche-rijn

    Ter vergelijking. In 2019 ginger er +- 15.000 mensen per dag met de bestaande tram. Dit zou dus meer dan verdrie-voudigen?! Bron: https://www.provincie-utrecht.nl/sites/default/files/2022-11/Jaar-%20en%20Trendrapportage%202021%20openbaar%20vervoer%20provincie%20Utrecht.pdf

    Dus 50k passagiers per dag? Lijkt me heel sterk verhaal.

  20. deGroot

    Op zich niets tegen dit plan als het maar gelijk loopt met de ontwikkelingslocaties en niet achteraf. Enige vraagteken voor mij is dat dit soort gecompliceerde (ondergrondse) infrastructuurprojecten meestal goedkoper geprobeerd aan de man te brengen dan de uiteindelijke kosten. Ik vrees dat je de 1,3-1,5 miljard uiteindelijk waarschijnlijk moet verdubbelen.

    Daarnaast betreffende het artikel zou het wel goed zijn om een kaart met het trace te laten zien. Dan weten we waar het over gaat.

  21. W

    Tussen CS en Westraven, @ Nina, dat ligt niet in Rijnenburg. Je bent de hele dag te druk bezig met je tekstjes hier. Pak er eerst effe een kaart bij voor je weer losgaat.

  22. WvR

    @JM 13/11/2024 – 14:38
    Aan alleen een geboorde tunnel heb je niet zo veel.

    Utrecht wil hemelsbreed grofweg 4km tunnel, en 4km bovengronds . En dat is omm uberhaupt in Rijnenburg aan te kunnen komen via West Raven. Als de lijn iets nuttigs moet doen groeit het aantal kilometers.

    De noordzuid lijn heeft 3,1 miljard gekost waarvan grofweg 8 km tunnel, en 1.5 km bovengronds. Laten we even zeggen dat de kosten evenredig over boven- en ondergronds verdeeld waren. Dan kom je voor ondergronds uit of 2.4 miljard voor 8 kilometer, 300 miljoen per km. Wat aardig in de richting komt van kosten-per-kilometer voor een metrolijn wereldwijd.

    Dus die begroting van 1.2 – 1.5 miljard kan nu al de prullenbak in.

  23. Nina

    @ JM
    Het is toch zeker niet te hopen dat mijn pensioenpot wordt geïnvesteerd in een infraproject van de gemeente Utrecht, zeg.

    Die infraprojecten zijn nl. allemaal financiële drama’s gebleken de afgelopen ca. 10 jaar.

  24. Floep

    @Nina: “Het wordt nl. steeds duidelijker door onderzoek dat wonen dicht bij windmolens de gezondheid van mensen schaadt”. Wat is je bron?

    En je schermt wederom met TNO die zegt dat auto’s vooral flink hard moeten rijden, maar je vergeet steeds dat de minst vervuilende auto een auto is die überhaupt niet daar rijdt.

    Maar goed, dat is natuurlijk niet wat de autolobby je influistert.

  25. Patty

    Gaat er toch niet komen. Is geen geld voor bij het Rijk. Dus sterkte met die luchtfietserij, jongens. 🙂

  26. Nina

    @ Floep

    Een rijdende auto hoeft niet persé hard te rijden om minder uitstoot te genereren. Remmen en optrekken is geen goed idee. Doorstroming wel.

    https://www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/tno-onderzoekt-uitstoot-bij-120-130-en-file/?referrer=https%3A%2F%2Fwww.google.com%2F

    Windmolens en ziek ervan:

    https://wnl.tv/2024/03/18/ziek-of-zelfs-suicidaal-door-windmolens-in-de-buurt-als-arts-voel-ik-me-machteloos/

    https://www.bnnvara.nl/zembla/artikelen/geluidsoverlast-door-windmolens-dit-is-wat-zembla-erover-ontdekte

  27. Floep

    @Nina, dus Autoweek (waarschijnlijk heel kritisch over het beperken van autoverkeer) en WNL (“vrolijk rechts”) als bronnen.

    Frappant dat je dan niet ook even iets opzoekt over mensen die ziek worden van de uitstoot van auto’s. Zoals bijvoorbeeld https://deingenieur.nl/artikelen/negen-vragen-over-de-luchtkwaliteit-rond-snelwegen

    “Door luchtvervuiling leven mensen in Nederland gemiddeld (want het maakt natuurlijk verschil waar je woont) ruim een jaar korter dan in een situatie met echt schone lucht. Het RIVM heeft verder becijferd dat tienduizenden mensen chronische longziekten krijgen door vieze lucht, jaarlijks 4000 kinderen met een te laag geboortegewicht ter wereld komen en 1200 mensen longkanker krijgen.”

  28. Woningnood

    Veel mensen die reageren vinden 500 miljoen veel, maar de A27 verbreding zou voor 2 minuten tijdwinst het 3 voudigste zijn.
    Het geeft wel aan hoe onlogische investeren in meer asfalt daar is.
    Een goed metro net is absoluut noodzakelijk voor de metropool regio Utrecht. Kijk simpelweg naar duitse of franse steden met dit regio aantal en zie dat ze alle een veel beter metro net hebben.
    Onlogisch is dat er zo lang in Nederland ingezet is op automobiliteit want in een land waar ( bouw ) oppervlakte zo kostbaar is moet je zeker meer investeren in OV, I.p.v achterlopen op het buitenland.

  29. Nina

    @ Floep

    In Autoweek valt te lezen:
    “De uitstoot van CO2 en NOx is bij 130 km/h logischerwijs hoger dan bij 120 km/h, maar nog steeds lager dan bij filerijden. Dat blijkt uit een onderzoek van TNO in opdracht van staatssecretaris van Natuur en Milieu Sharon Dijksma.”
    Lees het artikel anders even.

    Het klopt inderdaad dat mensen ziek worden van de uitstoot van gemotoriseerd verkeer. Daarom is doorstroming van belang.

    Het wegen-knijpen-beleid en het tegenhouden van de verbreding van de A27 zorgen juist voor een verslechtering van de luchtkwaliteit in Utrecht.

    Tel maar eens hoeveel sportverenigingen er zitten in Utrecht langs de A27 waar kinderen buiten sporten in de avondspits.

  30. Lisa

    @ Nina

    Wie houdt de verbreding van de A27 tegen dan?

    Zelfs de mensen die vandaag hebben gedemonstreerd zijn VOOR verbreding van de A27, maar dan in de bestaande tunnelbak.

    Dus wat l*l je nu eigenlijk altijd? Met je gepolariseer op basis van bewust verspreide niet kloppende informatie.

  31. roland

    Wordt die verbinding ook tegelijk een fietsverbetering of is daar geen geld voor?

  32. Nina

    Bedankt voor je prettige bijdrage, Lisa.
    Heel verbindend.

  33. Floep

    @Lisa, letterlijk het enige argument van Nina is een door TNO opgesteld rapport waaruit blijkt dat auto’s die doorrijden plaatselijk minder uitstoten dan stilstaande auto’s. Over de gehele rit verspreid is het uiteraard meer dan langzaam rijdend verkeer, daarnaast is het zo dat dit symptoombestrijding is en de kern van de zaak (teveel auto’s, inefficiente verspreiding over de dag, enz) niet oplost.

    Maar hier luistert Nina niet naar en ik vermoed dat ze over vijf jaar nog steeds met een enkel TNO rapport komt aanzetten iedere keer.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).