De gemeente gaat 53 parkeerplaatsen aan de Oudegracht en in de Twijnstraat opheffen. De straat moet daarmee autoluw worden en meer plek geven aan fietsers en voetgangers. Er komen ook meer plekken voor laden en lossen.
De werkzaamheden beginnen in de week van 3 november en zullen ongeveer zeven weken duren. De gemeente begint in de Twijnstraat en doet daarna de Oudegracht. Bij de plekken die worden opgeheven, worden vooraf borden geplaatst. Winkels en woningen blijven bereikbaar.
De parkeerplekken verdwijnen aan de Twijnstraat, en aan het stuk Oudegracht in het verlengde daarvan. Daarvoor in de plaats komen achttien nieuwe fietsenrekken en veertien ‘fietsnietjes’. Ook worden er acht extra banken neergezet, en komen er zes nieuwe gehandicaptenparkeerplaatsen.
Stilstaande voertuigen die laden en lossen, zorgen in de straten regelmatig voor opstoppingen. In totaal komen er twaalf laad- en losplekken bij. Nu zijn dat er nog vier.
Parkeervergunningen voor bewoners en bedrijven in de buurt blijven geldig. Om te zorgen dat er genoeg plekken beschikbaar blijven, wordt een aantal afgeleverde vergunningen niet opnieuw uitgegeven.
Gekoppelde berichten
Nieuwe regels voor goederenvervoer in centrum Utrecht uitgesteld: ‘Zorgen over de praktische gevolgen’
De nieuwe strengere regels voor vracht- en bestelverkeer in het gebied binnen de Utrechtse singels…
Strengere regels voor goederenvervoer binnen Utrechtse singels vanaf 2026
De gemeente Utrecht heeft nieuwe regels voor vracht- en bestelverkeer in het gebied binnen de…
28 Reacties
ReagerenMaar de parkeervergunningen daar worden niet goedkoper.
Ach ja College,, nog minder parkeerplekken!
” fijn” voor bewoners en ondernemers!
Zo zie je dat dit linkse College lak heeft aan burgetsen kleine ondernemers!
Maart 2026 verkiezingen!
@Nina
Waarom zouden ze goedkoper worden? Met schaarste gaat de prijs omhoog.
Goede zaak in dat de plekken worden opgeheven. Vooral in de Twijnstraat zijn de plekken een doorn in het oog.
Goed nieuws, weg met dal blik!
Arme bewoners.
Lijkt me een goede maatregel, want laad en los havens zijn belangrijk.
Jammer wel dat bij nieuwbouw projecten in het Museum Kwartier, en ledig erf omgeving te weinig is gekeken naar ondergronds parkeren.
Bijvoorbeeld Nationaal Spoorweg museum heeft een parkeer terrein maar zou een museum garage kunnen hebben. Ook kleine garages zou kunnen ondergronds zoals bij het Centraal Museum.
Hoe meer blik van straat destebeter. Alleen kort parkeren op straten in historische binnenstad zou er moeten zijn.
En zo gaan ze stap voor stap verder met het onmogelijk maken voor bezit van een auto.
Ze dwingen de mensen hun voertuig weg te doen.
En nog blijven beweren dat we in een democratie leven, op papier wel ja.
De volgende stap om je je auto af te nemen zal niet lang op zich laten wachten.
En in januari komen daar nog veel meer maatregelen bij zoals uitbreiding van de milieu zone.
Komend jaar gaan veel mensen verplicht afscheid moeten nemen van hun auto.
Mooi zo! Weg met dat achterlijke ruimte verslindend blik in de krappe binnenstad!
Kunnen ze niet beter alle witte bestelbusjes, die met knipperende alarmlichten overal de boel ophouden, gaan bekeuren? Vekeerd gedrag moet aangepakt worden. Niet de gevolgen ervan!!!
We creëeren eerst een probleem. Halen parkeerplekken en laad en losplekken weg.
En dan halen we alle parkeerplekken weg om dat gecreëerde probleem op te lossen.
Noem de gemeente raad nu nog maar eens niet creatief…
prima, hopelijk ook wat meer groen….?
Lijkt me heel logisch, goed zo
Mooi!
Afgeleverde vergunningen worden niet opnieuw afgegeven? Wat bedoelt de gemeente hiermee? Moeten bewoners de auto in de gang zetten?
Auto parkeren vervangen door fiets parkeren en dan zeggen dat er daardoor meer plek komt voor fietsers en voetgangers lijkt mij voorbarig. Van die fietsers kan ik dat nog begrijpen maar waar die extra voetgangers plekken vandaan komen dat is nog maar de vraag. Of zijn zitbankjes er alleen voor voetgangers; maar daar kun je mooi niet lopen.
Kortom; het is nog even zoeken naar dat voetgangers beleid dat de gemeente voorstaat.
Een onlangs verschenen rapport van de VBBU laat goed zien dat er andere afwegingen nodig zijn.
Een ommetje groen zoals de gemeente dat noemt moet ook wel veilig en prettig zijn en niet alleen maar zo heten omdat er groen onderweg is.
Meerdere keren gesproken met de gemeente over dit verhaal. 53 parkeerplekken weghalen op een plek waar je nu al te kort komt. Het antwoord? We geven minder vergunningen uit….. Als je dan aangeeft dat er met deze aanpassing een acuut probleem veroorzaakt wat zich over de jaren pas oplost krijg je hetzelfde antwoord.
Ik begrijp niet hoe je met een IQ van een pepernoot op een positie komt te zitten waarin je mee mag bepalen over beleid van een stad.
Wanneer je een vergunning voor de binnenstad hebt mag je overal binnen de singels parkeren. Alsof je je auto bij het Wolvenplein neerzet als je bij het Ledig erf woont….
Als alternatief mag je ook je vergunning inruilen voor een garage-abonnement. Dan ga je van 165 euro per kwartaal naar 200 per maand. Een zacht prijsje overigens volgens dezelfde Einsteins.
Ik mag toch hopen dat bij een volgende verkiezing dit college kei en keihard wordt afgerekend…..
En zo dwingen ze de mensen hun auto weg te doen.
Net als met het iedere keer de milieu zone uit te breiden en aan te passen.
Want met ”schone lucht” heeft het niets te maken dat is een afleidingsmanoeuvre.
@nina: waarom zouden die goedkoper moeten worden? Economische regels volgens zouden ze eerder duurder moeten worden want minder aanbod.
Goedkopere vergunningen = minder inkomsten voor de gemeente. Zou je niet moeten willen met dit tekort.
Weer een voorbeeld van het niet luisteren naar bewoners door ons gemeente bestuur. Hoezo democratie. Nee, linkse drummers.
Heel goed want het is nu vaak een ergernis! Minder auto’s is meer ruimte voor de voetganger en dus voor de winkelende klant.
Helemaal top!
@ A321 en @W
Er is veel minder kans dat men de auto daar kan parkeren, omdat het aantal uitgegeven vergunningen gelijk blijft.
Ofwel minder vergunningen voor een hogere prijs ofwel een prijsreductie, zou eerlijker zijn. De inkomsten voor parkeervergunningen per geboden parkeerplaats gaat omhoog en dat vind ik niet correct.
Maar goed. Je vliegt tegenwoordig goedkoper naar Barcelona heen en weer, dan dat je een dag parkeert in parkeergarage Paardenveld in Utrecht. LOL
@Erik
Misschien bedoelen ze dat fietsers hun fiets nu op een parkeerplek kwijt kunnen i.p.v. op het voetpad waardoor er meer ruimte voor voetgangers ontstaat. Dat is namelijk de situatie op de Twijnstraat en Oudegracht op dit moment.
@Kevin
Je mag helemaal niet overal in de binnenstad je auto parkeren met een vergunning. De binnenstad bestaat uit meerdere parkeerrayons waarvoor je een vergunning kan krijgen.
Er zijn meerdere behoeften in de openbare ruimte zoals die van, voetgangers, fietsers, automobilisten, recreanten etc. Niet iedereen kan z’n zin krijgen. Dus ja, er is een wachtlijst. Het is juist vreemd te verwachten dat iedereen zijn/haar/hen auto kwijt kan in een binnenstad die gebouwd is voor paard en wagen.
Wen er maar vast aan, als het aan dit college ligt, kan je zo meteen nergens meer parkeren binnen de singels, dus ook de invalide mensen niet meer!!!! Zo meteen moet je overal parkeerkosten betalen in de stad en als je met de auto naar de andere kant van de stad rijd om een boodschap te halen kan je iedere keer de parkeermeter bijvullen en al je bezoekers krijgt die op bezoeken komen van plekken komen waar openbaar vervoer ver te zoeken is die moeten ook mee betalen aan parkeer tol van de stad Utrecht om al die linkse hobby’s van dit college te verwezenlijken!!!! Hun moto, leuke kunnen we het niet maken!!!!!!!!
@Bas
Inderdaad, ook dat halen ze gewoon weg.
Van Dam 21/10/2025 – 8:32
Waar lees je dat, over die invalide mensen?
Of is het populistisch gezwam?
Teleurstellend, mijn moeder is zo 80 en slecht ter been. Ik zie steeds minder opties om haar deze kant van Utrecht ook te laten bezoeken, wat ze vroeger graag deed. We wonen hier al veertig jaar en Twijnstraat als oudste winkelstraat Utrecht was een favoriete bestemming. De springhaver parkeergarage gaat ook al afgebroken worden. Wat vinden de winkel en musea eigenaren hier eigenlijk van. Of denken de beleidsmedewerkers van de gemeente alleen in een natte droom van duurzaamheid en automobilisten pesten? Ik zie echt geen mensen met rollators en rolstoelen in het centrum. Die moeten vereenzamen of wat?
@betweter, ik heb een vergunning. Ik kan in de hele binnenstad parkeren omdat ze de 4 rayons bij elkaar gevoegd hebben. Daar betaal je 160 euro per maand voor.
Ik zie dat je betweter hebt maar als je niet weet waar je het over hebt kan je je beter met andere dingen bezig zijn…
Mensen in de binnenstad hebben auto’s. Die moeten ze ook parkeren. Dit besluit is totaal niet met de bewoners overlegd die een auto hebben anders hadden ze we andere besluiten genomen. Dit linke college moet weg voordat we straks enorme problemen hebben die niet meer oplosbaar zijn. Helaas heerst de linkse student en passanten in Utrecht…
@ Kevin
Het electoraat voor je winnen is als politieke partij blijkbaar belangrijker dan het algemeen belang te dienen. Het is bestuurlijke armoede en wordt steeds erger.
Volksvertegenwoordigers liegen inmiddels al om hun standpunten kracht bij te zetten of zeggen dat het prima is om de grondwet wat op te rekken om te voldoen aan religieuze overtuigingen op scholen. Het is werkelijk stuitend.