De A12 van Veenendaal richting Utrecht gaat vanaf vandaag, 22 augustus, negen dagen en nachten dicht. Rijkswaterstaat waarschuwt weggebruikers voor forse verkeershinder, met omleidingen en mogelijk meer dan een uur extra reistijd.
De afsluiting geldt voor het deel tussen knooppunt Maanderbroek en knooppunt Lunetten en duurt van vanavond 20.00 uur tot maandagochtend 1 september 05.00 uur.
Het onderhoud is volgens Rijkswaterstaat noodzakelijk, omdat het asfalt aan het einde van zijn levensduur is. Over een traject van 30 kilometer wordt het asfalt vervangen door een stillere variant. Tegelijkertijd worden ook andere onderhoudswerkzaamheden uitgevoerd, zoals aan groen, verlichting en bebording.
Advies: werk thuis of kies de fiets of trein
Rijkswaterstaat roept weggebruikers op om – waar mogelijk – thuis te werken of de fiets of trein te nemen. Voor wie toch de weg op moet, geldt het advies om buiten de spits te reizen en de aangegeven omleidingsroutes te volgen.
Het verkeer wordt omgeleid via knooppunt Maanderbroek over de A30, A1 en A27, en via knooppunt Grijsoord over de A50, A15, A2 en A27. “Houd rekening met meer dan 60 minuten extra reistijd”, aldus Rijkswaterstaat.
De tekst loopt door onder de foto.

Slim Reizen Challenge: reis anders, word beloond
Voor reizigers die regelmatig gebruikmaken van de A12 is Rijkswaterstaat de ‘Slim Reizen Challenge A12‘ gestart. Deze uitdaging beloont reizigers die kiezen voor alternatieven zoals thuiswerken, fietsen of reizen met de trein. Deelnemers kunnen onder meer gratis een e-bike uitproberen, hun fiets laten checken met een gratis Fiets-APK, een ontbijtpakket winnen bij thuiswerken of een NS Flex Altijd Voordeel-abonnement ontvangen.
Via de Dumoco+ app kunnen reizigers hun thuiswerkdagen doorgeven en worden de ritten die je normaal zou rijden automatisch geregistreerd. Voor elke slimme keuze worden deelnemers beloond met punten. Deze kunnen zij inwisselen voor beloningen of doneren aan een goed doel.
De tekst loopt door onder de foto.

Waarom opnieuw een afsluiting van negen dagen?
Ook in mei was de A12 al eens negen dagen afgesloten. Toen werd het asfalt vervangen tussen Maarn en knooppunt Lunetten. Op het traject tussen Veenendaal en Maarn werd ander onderhoud uitgevoerd.
Tijdens de komende afsluiting wordt het werkgebied omgedraaid: tussen Veenendaal en Maarn wordt nu het asfalt vernieuwd, terwijl tussen Maarn en Lunetten de resterende onderhoudswerkzaamheden plaatsvinden. Volgens Rijkswaterstaat konden deze werkzaamheden niet gelijktijdig worden uitgevoerd, omdat het asfalt over de volledige breedte van de rijbaan wordt vervangen.
Gekoppelde berichten
A12 van Veenendaal naar Utrecht vanaf dit weekend 9 dagen dicht: uur extra reistijd
De A12 van Veenendaal naar Utrecht is vanaf vrijdagavond 9 mei tot maandag 19 mei…
14 Reacties
ReagerenHet zal wel hogere snelwegkunde zijn die wij eenvoudige weggebruikers niet snappen:
Wachten met het volledig afsluiten van een snelweg totdat de vakantieperiode voorbij is en iedereen weer aan het werk gaat. Is de vakantieplanning van wegwerkers belangrijker dan de mobiliteit van duizenden weggebruikers?
Dus iedereen die toch al de trein neemt of geen auto heeft, krijgen niets ?
Werk thuis, neem de trein of de fiets.
Niet voor iedereen zijn dit alternatieve optie.
Verder gaan ze eraan beginnen als iedereen weer naar het werk moet.
Het auto pesten blijft doorgaan.
Dat stuk heb ik in 1962 heen en weer gelopen in twee weken toen ik bij een schildersbedrijf werkte als vakantiewerk, met de kwast, de rolborstel en het verfblik aan de kant van de voorbij ‘razende’ auto’s om de paaltjes en de trottoirbanden te schilderen.
Van dat geld heb ik me daarna een motor aangeschaft 😉 Dat ging sneller!!
@baliekluiver @pee Wellicht is het jullie ontgaan dat er afgelopen weken intensief aan de A27 is gewerkt en deze daardoor ook afgesloten is geweest? Zowel de A27 als A12 gelijktijdig afsluiten lijkt me niet echt handig, zelfs in vakantietijd.
Verder is er een enorm tekort aan wegwerkers, maar wie weet hebben jullie een subliem idee om een blik extra wegwerkers open te trekken, ik zou zeggen: meld u bij RWS!
Tot slot is t grootste deel van de bruggen en viaducten op ons snelwegnet toe aan vervanging/groot onderhoud, dus bereid jullie de komende jaren voor op nog meer ‘automobilist pesten’ om jullie te citeren.
Tot zover mijn beperkte snelwegkunde.
@Baliekluiver
Ja, dat heet ‘de bouwvak’
@Katja
Jawel, die krijgen geen file overlast, extra reistijd, verplicht fietsen of thuiswerken voor de kiezen.
Tel uit de winst!
@Pee
Wen er maar aan…
Zal vaker gaan gebeuren dankzij het verplichte duurzame groene EU-abctje:
A toename bevolkingsgroei
B toename zware milieukarren
C toename zware milieuvrachtwagens
Dus het asfalt zal harder gaan slijten en vaker aan vervanging toe zijn.
Elk nadeel heeft ook voordeel: we krijgen vaker het genot van nieuw asfalt onder de wielen.
Enkel in Baliekluiver’s en Pee’s fantasiewereld kan al het onderhoudswerk aan onze wegen in de vakantieperiode worden gepland.
@Ed: Mooi verhaal, uit een heel andere tijd 😊
Krijgen de automobilistjes een extra baan en nieuw asfalt, klagen ze wéér dat ze gepest worden worden.
Gaan jullie straks ook klagen als er 10 jaar file staat aan de oostkant van Utrecht vanwege de verbreding bij Anelisweerd?!?! Dit is toch juist wat jullie willen?!?!
@ fietsert
Er komt geen extra baan.
@Ed en met jaartje paaltjes schilderen kocht u in uw eentje waarschijnlijk een vrijstaand huis..
@wim:soit & boeie.
@Rivierenwijker
Aan personeel niets te kort want men is met het ene nog niet klaar of er word ergens anders alweer begonnen .
Of is er toch een personeel te kort , dat verklaard dan wel waarom er bijna niet word gewerkt op de diverse opengebroken locaties.
In Duitsland doen ze dan contraflow, waarbij 1 rijbaan met smalle rijstroken wordt gebruikt voor beide richtingen. maar ja, mij wordt weer niets gevraagd.
@ Ans, nee gelukkig niet. Daar ligt de boel dan eindeloos open. Hier bijten we in een keer door de zure appel. Weekje ongemak in plaats van jaren.