Aantal elektrische auto’s in Utrecht groeit hard en daarom zijn er weer tientallen laadpalen nodig Aantal elektrische auto’s in Utrecht groeit hard en daarom zijn er weer tientallen laadpalen nodig

Aantal elektrische auto’s in Utrecht groeit hard en daarom zijn er weer tientallen laadpalen nodig

Aantal elektrische auto’s in Utrecht groeit hard en daarom zijn er weer tientallen laadpalen nodig
Archieffoto laadpaal
In alle Utrechtse wijken wil de gemeente extra laadpalen plaatsen. Het aantal elektrische auto’s in de stad neemt namelijk harder toe dan verwacht. In 2020 was nog een plan gemaakt voor de komende vijf jaar, maar nu blijkt dat de verwachting van destijds naar boven moet worden bijgesteld.

In alle Utrechtse wijken wil de gemeente extra laadpalen plaatsen. Het aantal elektrische auto’s in de stad neemt namelijk harder toe dan verwacht. In 2020 was nog een plan gemaakt voor de komende vijf jaar, maar nu blijkt dat de verwachting van destijds naar boven moet worden bijgesteld.

In 2020 heeft de gemeente het zogenoemde ‘locatieplan openbare laadpalen’ opgesteld. De verwachting was toen dat er in dit plan genoeg laadpalen bij zouden komen de komende vijf jaar. “Inmiddels is duidelijk dat de behoefte aan nieuwe laadpalen in sommige buurten sneller groeit dan verwacht”, schrijft de gemeente in verschillende wijkberichten.

Eind vorig jaar liet de gemeente ook al weten dat er tientallen nieuwe laadpalen bij zouden komen. Er werd aangekondigd dat in alle wijken, behalve Vleuten-De Meern en Leidsche Rijn, palen geplaatst zouden worden. Inmiddels zijn we ruim drie maanden verder en nu blijkt dat er nog meer oplaadplekken voor elektrische auto’s moeten komen.

Alle wijken

Nu wordt dan ook aangekondigd om in alle wijken van Utrecht nieuwe laadpalen te plaatsen. Met 31 exemplaren krijgt de wijk Noordwest de meeste palen, gevolgd door West (28) en Oost (22). De minste laadpalen gaan dit keer naar Overvecht (2), de Binnenstad (3) en Leidsche Rijn (6).

Alle inwoners van Utrecht kunnen tot en met 17 april reageren op deze plannen. Dat kan via deze website.


Wil jij DUIC steunen en een set ansichtkaarten ontvangen met de beste foto’s uit het boek DUIC in 2021? Voor 7,95 euro krijg je twaalf kaarten, van elke maand in 2021 één ansichtkaart. Met de aanschaf van de kaarten heb je niet alleen een herinnering aan 2021 – om op te hangen, te bewaren of te versturen – maar steun je ook de lokale journalistiek in Utrecht.

Gekoppelde berichten

31 Reacties

Reageren
  1. Scherpschutter

    Het is alsof je een enorm treinongeluk in slow motion ziet gebeuren.

    https://www.tennet.eu/nl/tinyurl-storage/nieuws/hoogspanningsnet-utrecht-bereikt-grens-voor-teruglevercapaciteit/

    Het stroomnetwerk is in de verste verte niet klaar voor een transitie (duurt zeker 10 jaar), waar we de stroom vandaan moeten gaan halen is al helemaal een raadsel en ondertussen start de overheid tegelijk een economische oorlog tegen onze belangrijkste olie en gasleverancier (om nog maar te zwijgen over uranium en kolen), waarop deze nu lachend en schouderophalend betaling in goudgedekte Roebels eist, waarmee het Westen schaakmat staat…

    Zorg ervoor dat u op zijn minst een benzine of dieselauto achter de hand heeft (en liefst ook een eigen voorraad brandstof), want wat er dankzij de overheid de komende jaren te gebeuren staat is wel duidelijk….

  2. Martin

    Hier een paal die wordt 1x in de 2 weken gebruikt en neemt 2 parkeerplaatsen weg. Dus ik zie het niet zo.

  3. Don

    Vreemd ik zie bij mij in de buurt deze laadplekken heel lang leeg staan of heel lang bezet zijn door commerciële elektrische verhuurauto’s die hier gratis kunnen staan. Zou wel eens een overzicht willen zien van bezettingsgraad van de laadparkeerplaatsen waarin opgenomen is hoe vaak de auto’s wisselen.

  4. JdV

    Waarom? Ik begrijp nog steeds niet waarom de overheid brandstof commercieel uitbaat als het om benzine en diesel gaat (locaties voor tankstaions bij opbod verhuren) terwijl ze voor dezelfde voertuigen op een andere brandstof op kosten van de gemeenschap juist tankstations (laadpalen) betaald. Als je het milieu wil helpen kun je daar toch ook wel de prijs voor betalen?

  5. woutvr

    Ja, vraag me af of het geen behoeftecreatie is. Nou, eigenlijk vraag ik me dat niet eens af. Je kunt ook wachten tot bewoners er om vragen.

  6. RABE

    Het wordt ons door de strot geduwd. Hier in de straat bij de laadpaal staat niemand en de gewone man met kleine beurs moet op de stoep parkeren.

  7. Piet Kuipers

    Terwijl geen van de buren een elektrische auto heeft zijn op een stukje straat van 80 meter al 6 parkeerplaatsen opgeofferd aan laadplaatsen . Op schriftelijke bezwaren van bewoners wordt door de gemeente niet eens gereageerd, enkel een ontvangstbevestiging. Geen wonder dat bewoners geen vertrouwen meer hebben in het gemeentebestuur. Het argument dat een laadplaats in principe geen parkeerplaats kost is kolder, een laadplaats is GEEN parkeerplaats.

  8. Hans

    De oplossing is het afschaffen van het laadpaalsysteem zoals dat nu geconcipieerd is. Namelijk lang een plek in beslag nemen om ‘bij te tanken’ lees: gratis parkeren. In daarvan moet de elektrische rijder domweg een flinke kabelhaspel bij zich hebben om zijn wagentje, parkeerplaatsonafhankelijk op te laden. De haspel, die bij voorkeur een snoer van minimaal 100 meter bevat dient ervoor dat de automobilist zijn karretje parkeert op een normale (betaalde) parkeerplaats en zijn stekker steekt in een kastje ergens bij een gevel. Zo betaalt hij / zij voor de verkregen energie en betaalt tevens voor de normale parkeertijd. Want langparkeren (gratis) en alleen voor de energie betalen valt niet meer goed te rechtvaardigen in tijden van parkeerruimteschaarste.

  9. Piet

    Wanneer beseft de politiek en de planologen dat op iedere straathoek een laadpaal niet wenselijk is. In het begin was dat een aardig idee maar nu moet je toch weten nu het rijbereik groter wordt en de snelheid van het laden omhoog gaat het niet vervelend is om ergens anders te laden.
    Maak grote laadpleinen op een aantal strategische plaatsen. Daar is het mogelijk om de juiste infrastructuur te plaatsen het electriciteitsnet staat al enorm onder druk en wordt alleen maar erger.

  10. jan

    Wat fijn voor al die leaserijders dat ze van alle kanten geholpen en gesubsidieerd worden. Het duurt namelijk nog jaren voordat de elektrische auto voor privé eigenaren interessant worden. Het bereik is te laag en de kosten veel te hoog. En vervang maar eens een accu pakket van een elektrische auto van 6-8 jaar oud. Nee nee we zijn er nog lang niet. Het is nu alleen nog voor de happy few.

  11. Rob

    Fijne gemeente hebben we.
    De dogma´s en gevoelens van de wethouders zijn belangrijker dan de realiteit en de behoeftes van de burger(dat laatste als uiterste bijzaak).

  12. Pol

    In de wijk Oog in Al woon ik net een paar meter van de betaald parkeerzone af. Tot grote ergernis van de wijkbewoners die hierdoor een grote overlast hebben van langparkeerders die niet uit de straat of wijk komen. Dagen, weken, maanden staan onbekende voertuigen hier, terwijl de bewoners geen parkeerplaats kunnen vinden.

    De betaald parkeerzone, een paar meter verderop, heeft geen oplaadpalen. Die staan net in de ‘gratis’ zone. Dus….de oplaadauto’s willen nog wel eens langer overnachten.

    De betaald parkeerzone kent alleen betaald parkeren in de vroege morgen. Dat zou een mooie oplossing zijn: oplaadpalen in een betaald parkeerzone: wedden dat de auto’s dan nooit langer dan een dag blijven staan…

  13. Janah

    Of een auto nou elektrisch rijdt of op benzine, het blijft een sta in de weg.

  14. Gregor

    Ja, waarom niet bij de reguliere tankstations al die laadpalen plaatsen? Wat is dat voor privilege dat EV kunnen tanken in de woonstraat (en daar ook nog eens parkeren voor de nacht), terwijl het gros van de mensen naar een benzinestation buiten de wijk moet rijden?

  15. Harm

    Is gratis opladen aan de lantaarnpaal een optie? Dan hoef je de electrische auto ook niet te verzetten.

  16. GroenLinksje

    wat een gezever en geklaag! wij en vele vele anderen in Noordoost zijn er superblij mee.
    Bedankt gemeente!

  17. Fvw

    Ook bij mij in de straat,sinds oktober 2021 twee laadplaasen die niet gebruikt wordt door bewoners een keer heeft er een deelauto gestaan. Gemeente Utrecht Maak laatpleinen waar meerdere auto’s kunnen opladen, dat is goedkoper dan her en der laadplaasen neer te zetten.

  18. Koel Hoofd

    Twee punten:
    1 “Het aantal elektrische auto’s in de stad neemt namelijk harder toe dan verwacht. In 2020 was nog een plan gemaakt voor de komende vijf jaar, maar nu blijkt dat de verwachting van destijds naar boven moet worden bijgesteld.”

    2 “Inmiddels is duidelijk dat de behoefte aan nieuwe laadpalen in sommige buurten sneller groeit dan verwacht”

    Punt van verwarring:
    Worden er nu laadpalen geplaatst omdat het aantal geregistreerde e-bakken toeneemt, of hebben e-bak bezitters massaal aanvragen gedaan om een paal voor hun deur te hebben?
    Dat eerste is faciliteren op kosten van de samenleving, dat tweede is profiteren op kosten van de samenleving. Waarvan de meeste mensen nog steeds wit wegtrekken bij de pomp of van de energie rekening maar geen dure nieuwe e-bak kunnen betalen.

    Hoe dan ook de massa draait op voor de policor wensbeleving van een kleine groep die ‘nieuwrijden’ kan betalen. Want naast technische energie experts is zelfs het IPCC behoorlijk sceptisch of de doelstellingen uberhaupt voor 2050 nog wel gehaald kunnen worden. Maar ze zijn wel 100% unaniem in de stellige zekerheid dat het niet volgende maand of paar jaar al zal lukken.

  19. FrankP

    In een betaald parkerengebied moet ook een auto betalen die aan een laadpaal staat, voor het opladen én voor het parkeren. Dus het is echt niet zo dat auto’s die volgeladen zijn nog ‘lekker’ onbetaald kunnen blijven staan terwijl andere auto’s wel moeten betalen.

  20. Paul

    In de directe omgeving van mijn huis staan 6 elektrisch auto’s…en geen paal te bekennen..
    Er zijn ook oplossingen van lantaarn palen met stroom laad functie, dat is de goede weg om snel veel palen te creëren.

  21. Alain

    @scherpschutter

    Wel onderscheid maken tussen het hoogspanningsnet en het ‘reguliere’ net.

    Elektrische auto’s kunnen overigens juist een oplossing zijn voor problemen met terugleveren, aangezien ze een prachtige buffercapaciteit vormen, en de levering van een paal nu al in directe communicatie staat met een centraal punt.

    @koel hoofd
    https://www.utrecht.nl/wonen-en-leven/duurzame-stad/elektrisch-vervoer/openbare-laadpalen/#c387489

    Je krijgt geen laadpaal voor de deur. De palen worden geplaatst op basis van de gebruiksgegevens van de bestaande palen. Je kunt dus niet meer een “eigen paal” aanvragen. Je mag uiteraard wel een paal bij je eigen huis zetten op je oprit (stukken goedkoper ook dan de prijs van een openbare paal).

    @Pol
    Overlast van “paalklevers” kun je gewoon via 14030 melden. Dan sturen ze uiteindelijk eens een keertje parkeerbeheer langs en die deelt dan wat boetes uit. Helpt dat? Wie weet.

  22. Nina

    Het is best bijzonder dat het opladen van een elektrische auto gefinancierd wordt met gemeenschapsgeld en daarnaast tot een parkeerprobleem van andere buurtbewoners wordt gemaakt.

    Laat de elektrische auto’s ‘s nachts (gratis?) parkeren en (tegen betaling) opladen in de transferium garages aan de rand van de stad. Die worden nu ‘s nachts toch niet gebruikt, dus plek genoeg.

  23. Jeroen

    Niemand zit te wachten op electrische auto’s, behalve wat linkse bomenlikkers. Blij dat ik zelf gewoon een oprit heb voor m’n auto’s, en in de stad gewoon met een invalidenparkeerkaart kan parkeren. Achterlijk autohaat gedoe altijd in utrecht.

  24. Natte Otter

    Mij ontbreekt nog een plan om bij huizen te laden. De meeste Utrechters hebben geen oprijlaan om hun auto op te zetten en thuis te laden. Maar wat is het plan om gewone mensen gewoon thuis te laden. Zonder dat we een extra commercieel bedrijf sponsoren met hoge kwh (in de regel). Gaat de gemeente een kabel goot faciliteren van mijn voordeur naar de parkeerplek er voor? Als ik een elektrische auto zou hebben zou ik het prima zelf willen aanleggen, krijg ik daar toestemming voor? Bespaart de gemeente ook geld.

  25. Scherpschutter

    @Alain

    “Wel onderscheid maken tussen het hoogspanningsnet en het ‘reguliere’ net.”

    Als het plan is om op massieve schaal elektrische auto’s uit te rollen en die op te laden met duurzame stroom, dan is er geen onderscheid binnen de context van mijn punt. Het kan helemaal niet. Punt.

    “Elektrische auto’s kunnen overigens juist een oplossing zijn voor problemen met terugleveren, aangezien ze een prachtige buffercapaciteit vormen, en de levering van een paal nu al in directe communicatie staat met een centraal punt.”

    Jij denkt dat eigenaren van elektrische auto’s gekke Henkie zijn? Niemand laat zijn kostbare accu misbruiken als buffer voor een stroomnetwerk…

    Het is allemaal je reinste flauwekul. Er komt geen massale uitrol van elektrische voertuigen. En al helemaal niet op korte termijn! Hoe wil je die gaan bouwen zonder alleen al halfgeleiders (semi-conductors)…? Er waren voor de oorlog in Oekraine al gigantische tekorten en (nu moet je even heel goed opletten!) om halfgeleiders te kunnen maken heb je neongas nodig voor de lasers die de platen beprinten. Zonder neongas geen industriele lasers, zonder lasers geen halfgeleiders. Wel, waar komt 90% van het neongas ter wereld vandaan? Je raadt het al. Oekraine…

    Vergeet elektrische auto’s de komende 10 jaar. Echt, vergeet het. Als je slim bent koop je nog heel snel een (zuinig) benzine of dieselexemplaar (voordat de halfgeleiders echt op zijn) en ga je uiteraard zo snel mogelijk nog short op Tesla…Dat is al een kaartenhuis en nu zijn ze echt de sigaar. Gratis geld!

  26. Piet

    @natte otter, dat is een rekensom die je zelf moet maken. Je kan een huis kopen met een oprijlaan(meestal is een oprit al voldoende). Zodat je zelf kan opladen en daardoor goedkoper laadt. Het is wel zo dat een huis met oprit meestal meer kost. Zou gewoon als ik jou was zelf een kosten-batenanalyse maken wat het voordeligste is. Het lijkt mij overigens zeer gevaarlijk om her en der een kabelgoot aan te leggen. Daarnaast is het momenteel soms goedkoper om bij de laadpaal(met abonnement) te laden dan met een variabel tarief thuis.

  27. Realist

    @Nina. De elektrische auto is door de overheid aangewezen als het schone alternatief van de toekomst dus moet dat zoveel mogelijk gefaciliteerd worden. En net zoals dat gaat met vele andere dure groen linkse hobby’s moet dat met gemeenschapsgeld betaald worden. Het idee wat ik hierbij krijg is dat het aantal laadpalen belangrijker is dan het aantal EV’s. We maken natuurlijk wel goede sier als groene stad met al die laadpalen om ons heen.

  28. Barend

    Auto opladen lijkt mij een verantwoordelijkheid van de autobezitter, niet van de belastingbetaler die misschien wel een hekel heeft aan autobezit.

  29. Confusius

    Na 2034 zullen autobouwers in Europa en het westen nagenoeg geen brandstof-auto’s meer verkopen, maar bijna alleen nog maar electrische auto’s. Dat is over 12 jaar.

    Goed dat de gemeente hier nu op anticipeert. Precies hun taak.

    Grappig, die nog meer rechtse trollen hier. Ze worden vast door hun grote leiders naar DUIC gestuurd om de boel effe op te jutten. Met de gemiddelde mening van de Utrechter of die in het Utrechtse heeft het in ieder geval weinig van doen.

    Het is wel zo dat je ook hier weer ziet dat het bedrijfsleven een flinke stok tussen de deur heeft bij de overheid; een behoorlijk neo-liberale rechtse agenda weer. De gemeente doet weer zaken met 1 partij/ 1 bedrijf en je wordt als burger min of meer gedwongen om bij dit bedrijf op te laden en de zakken van dit bedrijf te vullen. Weinig links aan.

    Links beleid zou zijn: het faciliteren van kabelgoten in stoepen bij mensen zonder voortuin, waaronder de oplaadkabel kan lopen, zodat mensen niet struikelen over de kabels en het faciliteren van VEILIGE snelladers bij mensen thuis. Zodat je de electrische bak gewoon zelf kan afnemen op basis van je eigen energieleverancier.

    @ Anen Marie. Het is een heel slecht idee om electrische auto’s in parkeergarages te laten laden ivm de brandveiligheid. Zie de aflevering van Kassa van een paar jaar geleden. Gemeentes hebben nog steeds niet door dat als ze dit toestaan, ze zeer grote veiligheidsrisicio’s creëren. Electrisch laden doe je in de open lucht.

    @ not so – realist

    De overheid faciliteert wel meer. Stoepen, asfalt, klinkers, parkeervakken en parkeergarages, vuilnis ophalen, glasvezelinternet, etc., etc.. Eén van de redenen waarom we overheden hebben.

  30. Confusius

    Waarom wordt mijn reactie weer niet geplaatst?

    Waarom zo’n voorkeur voor rechtse trollen meningen hier op DUIC?

  31. Nina

    @ Confusius

    In 2021 zijn er in totaal 322.831 nieuwe auto’s bijgekomen (niet alleen elektrisch) op een bestand van meer dan 9.000.000 miljoen auto’s. Het duurt dus nog wel even voordat alle personenauto’s in Nederland volledig elektrisch zijn.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).