Gemeente gaat tientallen nieuwe laadpalen in Utrechtse wijken plaatsen Gemeente gaat tientallen nieuwe laadpalen in Utrechtse wijken plaatsen

Gemeente gaat tientallen nieuwe laadpalen in Utrechtse wijken plaatsen

Gemeente gaat tientallen nieuwe laadpalen in Utrechtse wijken plaatsen
Archieffoto laadpaal
De gemeente Utrecht gaat de komende maanden tientallen nieuwe laadpalen in de stad plaatsen. Alle wijken behalve Vleuten-De Meern en Leidsche Rijn krijgen er laadpalen bij.

De gemeente Utrecht gaat de komende maanden tientallen nieuwe laadpalen in de stad plaatsen. Alle wijken behalve Vleuten-De Meern en Leidsche Rijn krijgen er laadpalen bij.

In de binnenstad komen bijvoorbeeld twee nieuwe laadpalen en in Zuid worden er drie geplaatst. Andere wijken krijgen er veel meer palen bij: in Noordoost komen elf nieuwe laadpalen en in Noordwest twaalf. De gemeente heeft een lijst gepubliceerd met de precieze locaties van alle nieuwe palen.

De gemeente plaatst nieuwe laadpalen omdat steeds meer Utrechters elektrisch rijden. In 2025 zijn er naar verwachting zo’n 25.000 elektrische auto’s in de stad. Omdat niet iedereen een eigen parkeerplek met laadpaal heeft, worden overal in de stad openbare laadpalen neergezet.

Om te bepalen waar een nieuwe laadpaal komt, kijkt de gemeente niet alleen naar een specifieke straat, maar naar de vraag in de hele buurt. In het zogenoemde locatieplan staat op welke plekken de komende jaren mogelijk laadpalen komen.

Komende maanden

De laadpalen worden naar verwachting in de komende maanden geplaatst, maar wanneer dat precies is verschilt per wijk. Volgens de gemeente worden een aantal dagen voor de werkzaamheden gele borden neergezet waarop meer informatie staat.

Het plaatsen, aansluiten en testen van een nieuwe laadpaal duurt één of twee dagen. Op de parkeerplekken waar een laadpaal wordt neergezet kunnen mensen tijdens de werkzaamheden niet parkeren.

Omwonenden die het niet met de plannen eens zijn, hebben nog een aantal weken om bezwaar te maken tegen de verkeersbesluiten.

Gekoppelde berichten

43 Reacties

Reageren
  1. Dorine

    Toppie! Op de Wittevrouwenkade zijn ineens heel veel extra electrische laadpunten gemaakt, die het grootste deel van de tijd leeg staan. Dus daar is het op de groei aangelegd. Wat een vooruitziende blik!
    Wel jammer voor de buurt dat niet-electrische auto’s nu de grootste moeite hebben om te parkeren op de paar plaatsjes die zijn overgebleven. Eigen schuld natuurlijk, moeten zij ook maar meteen over op de electrische auto, en niet wachten tot dat voor hun eigen financiele planning beter uit komt.
    Gelukkig is het electriciteitsnet heel ruim opgezet, met voldoende overcapaciteit om dit allemaal….oh wacht.

    Maar gelukkig zijn er in maart verkiezingen voor de gemeenteraad! Kunnen we de groene drammers vervangen door een sociale maar iets gematigder groene coalitie die wel oog heeft voor bewoners?

  2. Don

    Herkenbaar Dorine hier ook veel landurig leegstaande elektrische laadpunten parkeerplaatsen. En als er dan een keer een auto staat is het een onbetaalbare bolide. Heb dan altijd de indruk dat die van een door de gemeente utrecht ingehuurde duurbetaalde consultant is die zo’n exclusief en gratis plekje wel kan waarderen. Anderzijds gaan de tarieven van de gewonen parkeerplaatsen voor gewone Utrechters elk jaar met schofterig bedrag omhoog. Ook ik kijk uit naar de verkiezingen en hoop op een coalitie die oog heeft voor de bewoners van utrecht. En voor al mij auto hatende vrienden ik ga niet naar Leidsche Rijn verhuizen.

  3. Geenstijl@Utrecht 🤔

    Nu maar hopen dat het stroomnetwerk deze stroomafname’s aankan …

  4. Scherpschutter

    De gemeente ‘denkt’ dat er 25.000 elektrische auto’s rijden in Utrecht in 2025…? Hoe dan? Er rijden op dit moment op een totaal van 8.8 miljoen auto’s in auto’s net 150.000 elektrische autootjes rond…LOL

    Compleet de weg kwijt.

  5. Koel Hoofd

    @Don@Doriene
    Bij mij in de wijk ook, altijd leeg terwijl er in elke straat wel 1 of meer Teslas staan (die laden bij de Tesla palen veel sneller op) en de parkeerdruk alleen maar toeneemt dankzij de nieuwe lichting tweeverdieners.
    Waarschijnlijk hebben die de verkeerde dikke brandstofslurpende dure bolides (past niet eens in het parkeervak) want Lot heeft nog snel een paar extra laadpalen geregeld voor ze in vertrekt.

    Die laadpalenverkopers lachen zich een bult, die lopen binnen op kosten van de belastingbetalers.

  6. JdV

    Grappig ook dat Vleuten/de Meern worden overgeslagen. Gemiddeld het hoogste autobezit van alle utrechtse wijken. Dus daarom geen extra laadpunten. Geheel logisch 🙂

  7. Nina

    https://www.ad.nl/auto/hogere-bijtelling-jaagt-leaserijder-uit-elektrische-auto~a42ad3ec/

    Of dat nu wel zo handig is, is de vraag.

  8. Hans

    Balen als een stekker natuurlijk als je je benzinekarretje niet altijd meer makkelijk kwijt kunt in je eigen wijk.
    Maar de ontwikkeling richting elektrisch rijden gaat door. Hoe meer mogelijkheden om op te laden, hoe meer mensen op den duur zullen overschakelen naar die mogelijkheid. En de toekomst zit ‘m natuurlijk in auto’s die zichzelf opladen middels zonne-energie en eigen zonne-panelen. Dan gaan we die laadpalen plaatsen in de categorie telefooncellen. Die zijn ook uit het straatbeeld verdwenen door de komst van een techniek die niemand zo’n pakweg 30 jaar geleden voor mogelijk hield.

  9. RABE

    Zo gaat het Dorine, het wordt je gewoon door de strot geduwd. Het boeit de gemeente niet of jij trots bent op je kleine boodschappenautootje en geen andere wil. Nee zij bepalen de regels, dus moeten we inderdaad goed stemmen en luisteren naar de bewoners.

  10. Pee

    Die laadpaal parkeerplaatsen mogen niet bezet worden door benzine auto’s maar een electrocar mag wel overal parkeren.
    Als die laadpaal plaats de enige overgebleven vrije parkeerplek is dan zet ik gewoon mijn auto daar neer.
    Er word ingezet op , dat iedereen een electrocar moet aanschaffen wil je mobiel blijven.
    Alles voor de brandstofauto word gewoon onbetaalbaar gemaakt.
    Alleen de brandstof al breekt alle hoogte records.
    Maar de electrocar eigenaren zijn vanaf 2024 ook aan de beurt want dan gaat het voordeeltje van de wegenbelasting worden afgeschaft en moeten ze de volle mep gaan betalen .
    Zo’n electrocar weegt behoorlijk veel dus tel uit je winst.

  11. Pee

    Die groene stippen geven aan dat daar mogelijk laadpalen komen .
    Als dat voor je deur is en niemand heeft een electrocar wat moet je daar dan mee .
    Je kan dan wel bezwaar aantekenen maar er bestaat maar een paar procent dat je gelijk krijgt.

  12. Butch

    @Scherpschutter: 24% van de nieuw verkochte auto’s is elektrisch en dat percentage stijgt heel snel. Van het Nederlandse wagenpark is het rijke Utrechtse deel vol lease-auto’s ongetwijfeld gemiddeld veel nieuwer en dus elektrischer. We zaten in 2020 al op 9.000 (meest recente cijfers). Maar we leggen de vraag gewoon even bij jou neer: speel jij eens consultantje, pak de beschikbare cijfers erbij en bereken, hoeveel elektrische auto’s denk jij dat er in 2025 zijn? Dan kunnen we je tenminste afrekenen op je loze geroep.

    @Hans: een zonnepaneel op het dak van een auto zet helaas geen zoden aan de dijk. Het dakoppervlak is veel te klein om de accu vol te krijgen voor regelmatige ritjes. We parkeren bovendien in garages en onder bomen, en tot overmaat van ramp leven we in Nederland. Die laadpalen blijven dus nog wel even. Een ontwikkeling die wel vaart begint te krijgen is laadpunten in lantaarnpalen.

    @RABE: boe-hoe-hoe, de gemeente legt weer een stuk of 20 laadpalen aan. Mijn hemel zieligerd, nog geen 5% van de parkeerplaatsen in Utrecht heeft een laadpaal. Al die andere plaatsen worden, door dezelfde gemeente, speciaal beschikbaar gemaakt voor jou en alle andere inwoners die de hele dag trots zitten te zijn op hun benzine-boodschappenwagentje.

  13. trol

    Dorine….je hebt wel humor. Ongeveer iedere elektrischre rijder, rijdt dat nu vanwege de financiele voordelen en niet omdat ze zo begaan zijn met de wereld. Deze voordelen verdwijnen komende jaren (terecht, iedereen is gelijk) en je zal zien dat de gemiddelde leaserijder weer terugstapt. Of particuliere bezitters dit gaan opbvvangen, is maar zeer de vraag.

    Waarom eigenlijk laadpalen op straat, je kan toch gewoon naar een tankstation met “laad afdeling”. Fastnet is er niet voor niets, maar dat is allemaal zeker te vermoeiend. Daarnaast lijkt me het logisch dat elke parkeerplek gewoon voor elk type auto gebruikt kan worden, vol is vol.

    En Hans…opladen met Zonnepanelen…heb je wel eens gekeken hoeveel energie er in een auto met groot accupakket gaat. Zo groot is mijn dak niet….En telefooncellen, dat waren er ook maar een paar en niet tientallen naast elkaar.
    Verder natuurlijk vooral moderne slavernij en kinderarbeid blijven steunen, door en masse accu’s te blijven kopen en gebruiken. Maar zolang je zelf maar denkt goed te doen.

  14. Trude

    @Pee: mooi woord, electrocar.

    Dat het belastingvoordeel er over 2 jaar af gaat valt nog te bezien: de wegenbelasting gaat er helemaal uit, we gaan richting rekeningrijden, waarbij wel degelijk onderscheid in vervuilendheid gemaakt zal worden. Ik denk niet dat het ‘de volle mep’ zal worden, jammer voor je.

  15. Scherpschutter

    @Butch

    “Scherpschutter: 24% van de nieuw verkochte auto’s is elektrisch en dat percentage stijgt heel snel.”

    Ik heb geen idee waar u dit vandaan haalt (uit de ACEA cijfers blijkt dat net 10% van alle nieuwe auto’s elektrisch is), maar zelfs al zou het wel kloppen dan nog kom je in 2025 (over 3 jaar al) in geen 1000 jaar aan 25.000 elektrische voertuigen in Utrecht.

    “Van het Nederlandse wagenpark is het rijke Utrechtse deel vol lease-auto’s ongetwijfeld gemiddeld veel nieuwer en dus elektrischer.”

    Objection your honor. Calls for speculation.

    “We zaten in 2020 al op 9.000 (meest recente cijfers).”

    Bron?

    “Maar we leggen de vraag gewoon even bij jou neer: speel jij eens consultantje, pak de beschikbare cijfers erbij en bereken, hoeveel elektrische auto’s denk jij dat er in 2025 zijn?”

    Geen idee! We staan voor ongekende maatschappelijke veranderingen de komende jaren door wereldwijde totalitaire machtsgrepen van overheden. In 2025 bestaat de huidige wereld niet meer…. Er komt de moeder aller economische crisissen aan, alle overheden zijn failliet of zo goed als failliet, er komen digitale paspoorten met social creditsysteem, de beurzen staan op ontploffen, het geldsysteem is opgeblazen, de global supply chain is totaal naar de klote, er is corona onzekerheid, de belasting op elektrische voertuigen in 2022 gaat fors omhoog; het is eenvoudigweg niet te voorspellen.

    Wat uiteraard wel te voorspellen is met wat groep-7 rekenwerk op basisschoolniveau, is dat er geen 25.000 elektrische auto’s in Utrecht zullen zijn in 2025. Godsonmogelijk, ZELFS al blijft alles bij het oude, wat niet gaat gebeuren.

  16. Scherpschutter

    @Butch

    Ik ben maar weer eens zo vriendelijk geweest om uw intellectuele luiheid te compenseren en heb de cijfers erbij gezocht voor u.

    https://www.utrecht-monitor.nl/fysieke-leefomgeving/mobiliteit/auto

    Zoals u kunt zien waren er in 2020 van de 129.000 geregistreerde auto’s slechts 5.160 elektrisch. Daarbij moet dan nog worden opgemerkt dat dit INCLUSIEF elektrische auto’s is die op naam stonden van in Utrecht gevestigde leasebedrijven…Die auto’s staan dus niet eens in Utrecht. LOL. Als er dus in werkelijkheid al 3000 rondrijden dan is dat vermoedelijk al (zeer) ruim ingeschat. Voorts kunt u in de cijfers terugvinden dat in 2016 slechts 4% van de particulieren een elektrische auto had…en dat dit in 2020 nog altijd precies 4% was. Nul beweging dus.

    De rek lijkt nu al(!) volledig uit de markt. Kwamen er van 2018 tot 2019 nog 2100 nieuwe elektrische voertuigen bij in Utrecht, was dit tussen 2019 en 2020 al weer teruggedaald naar een miezerige 1800…Zoals u verder ook kunt zien, verliest de hybride auto tegelijk ook nog eens terrein! Er zijn in 2020 zelfs 40% minder hybride auto’s dan in 2016.

    Trekken we dit door naar 2021, dan is het aannemelijk dat er op dit moment ongeveer 6600 (5100 + 1500, waarbij ik de dalende trend doortrek) elektrische voertuigen geregistreerd staan in Utrecht, die van leasemaatschappijen (waarvan een groot deel dus niet eens in Utrecht rijdt!) inbegrepen! Mogelijk (nattevingerwerk) dat er in werkelijkheid dus zo’n 4000 elektrische koektrommels rondrijden…Dat lijkt me realistisch.

    Maar volgens u zou het dus wel mogelijk kunnen zijn dat er op basis van deze feiten in 2025 opeens op magische wijze 25.000 elektrische voertuigen in Utrecht zijn? LOL Ik denk dat u blij mag zijn als er überhaupt nog elektrische auto’s in Utrecht rijden in 2025…

    Goed. Uw gebruikelijke fact-free gewauwel is weer door de feitengehaktmolen gehaald. Ik kijk ernaar uit om u ook in 2022 weer nederig op uw plek te zetten met de schaamblosjes op de wangen.

  17. JdV

    Als je er goed over nadenkt is het absurd dat een gemeente laadpalen aanlegt en exploiteert. De gemeente bouwt toch ook geen benzinestations? Als mensen kiezen voor electrisch rijden is dat prima, en dan zijn er vanzelf marktpartijen die er brood in zien om hen te voorzien van “tankstations”. Dat is geen taak van de overheid wat mij betreft. Hooguit het uitgeven tegen betaling van vergunningen zoals nu ook met benzine en dieselpompen gebeurd.

  18. Hans

    @Butch
    Je hebt gelijk wat het zonnepeel betreft. Althans voor nu is dat zeker zo.
    Maar niet uit te sluiten valt dat de techniek ook wat dit betreft voortschrijdt, wie weet?
    De stekker in de lantaarnpaal is een briljant en voor de hand liggend idee.
    Was het niet in Arnhem dat daar aan gewerkt wordt?

  19. Koel Hoofd

    @Butch
    9.000 ekarretjes op 108.000 auto’s zijn er nu
    dat zullen er 11.000 zijn op 115.000 auto’s in 2024.
    Veel succes met je e-dromen

  20. Stuiter

    De mensen die hier zo lopen zeuren dat ze een paar parkeerplekken mislopen zouden zich eens wat beter moeten beseffen hoe duur zo’n parkeerplaats eigenlijk is. Een parkeerplaats is al gauw 12,5 m2. Die krijgt de autorijder voor een habbekrats ter beschikking. De vergunningkosten zijn extreem laag vergeleken met de grondkosten. In veel wijken heb je niet eens een vergunning nodig. Probeer maar eens 12,5 m2 opslagruimte oid te vinden. Je betaalt je scheel. Dat verschil zou niet zo’n probleem zijn als we allemaal een auto hebben. Maar dat hebben we niet. De mensen zonder auto subsidiëren op deze manier de mensen met auto.
    Kortom: een openbare parkeerplaats is een superdure voorziening. Je mag als autorijder van geluk spreken dat ze nog steeds bijna gratis ter beschikking worden gesteld. Dat we diezelfde parkeerplaatsen nu gaan gebruiken om elektrisch autorijden te stimuleren vind ik een goede zaak. Het zal ook helpen fijnstof terug te dringen in Utrecht.
    Ik heb overigens zelf wel een (benzine) auto.

  21. Speak Up

    @ Koel Hoofd

    Je vergeet even dat er na 2030, over 8 jaar, nauwelijks tot geen benzine -auto’s meer geproduceerd worden door de grote fabrikanten wereldwijd (in ieder geval voor de markt in het westen en azië). Over 15-20-25 jaar zullen er dus ook geen benzine-tankstations meer zijn. Aangezien de leasemarkt iedere 5 jaar hun vloot vervangt> tel uit.

    De techniek gaat veel sneller als je denkt. Over 5-8 jaar komen er accu’s op de markt die niet meer in brand kunnen vliegen. In 2008-2010 had iedereen je met een frons aangekeken als je had verteld dat er nu al zoveel elektrische auto’s zouden rondrijden in Nederland, toen was hybride nog het ding, volledig elektrisch was er niet of nauwelijks, laat staan dat je er 350-500 km op kon rijden. Volgens mij was het streven toen 10.000 stuks e-auto’s in 2020 in heel Nederland. Dat heeft Utrecht dus al verwezenlijkt in haar eentje.

    Dit jaar komen de eerste zonne-paneel auto’s op de markt. Over 3 maanden. Een dure van 120.000 en een goedkopere middenklasse van rond de 40.000. Die hoef je nog maar 1 a 2x in de maand op te laden.

    De nieuwe aziatsche autos. zoals de Hyundai Ionic 5 en de nieuwe KIA zijn hun europese tegenstrevers met gemak voorbij gestreefd, zowel qua techniek als design. ÉN wat zijn ze goed! De toekomst, maar dan al een poosje te koop. Net zo duur als een grote middenklasser of een Volkswagen Golf. Electrique is wat het gaat worden. Wen er maar vast aan. Ook de markt om klassieke auto’s om te bouwen naar elektrisch groeit enorm.

    De gemeente anticipeert hier gewoonweg op. Anders is ze namelijk te laat met het realiseren, als ze het netwerk pas over een aantal jaar gaat uitrollen. Ook kan de uitrol nu stapje voor stapje ingepast worden in het stroomnetwerk, in goed overleg met de netbeheerders, voordat inderdaad de boel overbelast wordt.

  22. Realist

    Ipv naar vraag plaats de gemeente naar ‘eerlijke verdeling’ laadpalen. Dit is een direct gevolg van een dromerig links beleid. Dit resulteert in te weinig laadpalen daar waar het druk is en een overdaad aan laadpunten daar waar het rustig is. Laat de markt het bepalen, schakel particuliere bedrijven in die veel beter en sneller kunnen inspringen op de behoefte zonder politiek oormerk. Daarnaast is het een uitermate verontrustend idee als de overheid de volledige controle krijgt over uw stroomvoorziening en uw mobiliteit.

  23. Speak Up

    @ Realist

    Wie denk je dat er dat er achter de laadpalen zit en met wie de gemeente deals sluit? Weinig links aan hoor. Gewoon de markt die weet dat de hele automobielmarkt binnen 15 jaar radicaal veranderd is. No time ook voordat de f1 van hybride naar electrisch is overgestapt. Binnen nu en 10 jaar.

    Je geraaskal begint wat ernstige vormen aan te nemen. Jammer. Je had het jaar ook fris kunnen starten.

  24. Butch

    @Scherpschutter: ooh, jij hebt lekker stiekem van de verkeerde cijfers gesnoept he boefje. Kom je een keer met cijfers, gebruik je onjuiste, jammer zeg. Er staat ook ergens het getal 28 in dat stuk, waarom roep je niet dat er 28 elektrische voertuigen zijn in Utrecht?

    “In 2019 stonden er in totaal 7.462 elektrische voertuigen in Utrecht geregistreerd, in 2020 zijn dat er 9.336.” Dat is het aantal wat ik noemde. Dat zijn de voertuigen die een laadpaal nodig hebben.

    Dit is meer voor de redelijke meelezers dan voor jou natuurlijk. Jij verzint je eigen cijfers wel weer. Je schaamrood is volkomen terecht.

  25. JdV

    @stuiter: niet iedereen maakt gebruim van het OV. Dat wordt ecbter zwaar gesubsidieerd. Je zou eens moeten kijken wat zo’n kaartje zou moeten kosten zonder subsidie. Allemaal betaald door belastingbetalers die er geen gebruik van maken.
    @butch: dat zijn de voertuigen die een laadpaal nodig hebben. Dan laden ze bij een tankstation of kopen ze er zelf een als bezitter. Als ik een boot koop hoeft de gemeente toch ook niet voor mij een ligplaats aan de gracht te bouwen?

  26. Scherpschutter

    @Butch

    Beschamend. Ik heb geen andere woorden voor uw reactie. U negeert keiharde FEITEN uit de link met GLASHELDERE bronvermelding die ik keurig ONDERBOUW, dat doet u bovendien zonder enige inhoudelijke argumentatie, u vernoemt op mijn verzoek niet eens de bron van uw eigen gebakken lucht-cijfers en kiest er dus in essentie voor om uw van tevoren gefabuleerde werkelijkheid in stand te houden, waar deze geen overduidelijk enkele weerslag in de realiteit treft…

    Het is niet eens een nieuw dieptepunt in een intussen tamelijk tragische reeks aan dieptepunten, maar voorwaar wel weer een bijzonder treurige start van 2022 uwerzijds.

  27. Nina

    @Butch

    In 2020 en 2021 was het aandeel nieuw verkochte elektrische auto’s in Nederland 20% volgens o.a. Bovag en RAI vereniging:

    https://www.telegraaf.nl/financieel/944494880/autoverkopen-zakken-in-bijtelling-zakelijke-rijders-omhoog

    Geen stijging in het percentage van de nieuw verkochte auto’s.

  28. Nina

    @Speak Up

    Geloof je echt dat we in 8 jaar tijd van 20% aandeel elektrisch verkoop nieuwe auto’s naar 100% gaan terwijl het aandel de afgelopen twee jaar niet is gestegen? Ik geloof dat niet, maar de tijd zal het leren.

  29. Nina

    @Scherpschutter
    In je berekening ontbreken de electrische lease auto’s van Utrechtse bewoners die op naam staan van leasebedrijven buiten Utrecht. Of?

    @ Butch
    Wat mij betreft graag reageren op de inhoud ipv op de man. Jouw emotionele uitbarsting doet grote afbreuk aan jouw reactie.

  30. Speak Up

    @ Nina

    De autoubouwers gaan rond 2030 stoppen met het grootschalig bouwen van auto’s op fossiele brandstoffen. Dat is een feit en een proces dat al in gang is gezet. De productielijnen worden al in hoog tempo nu aangepast. Kijk naar het nieuwe aanbod. De electrische modellen zijn de nieuwe pronkmodellen waar qua design en marketing de meeste aandacht in gestopt wordt door de fabrikanten. Zie VW, Hyundai, KIA, de Franse fabrikanten, Audi, zelfs Porsche, Toyota is om, etc.. Kijk naar een merk als Polestar. Groeit als kool. Maar kijk ook naar de kleine modellen die op de markt zijn en betaalbaar zijn en worden.

    Dat heeft dus met de aanbodkant te maken.

    Je 20% komt uit een grote duim. Ga maar eens kijken wat er de komende 5 jaar gebeurd en hoe snel het gaat. De leasemaatschappijen gaan daar leidend in zijn o.a..

    Ook de vrachtwagensector gaat om. Mercedes investeert zich suf in elektrisch aanbod voor de toekomst》 ontwikkeling. Moet ook wel. Fijnstofregels worden strenger. Zeker voor professioneel transport. Dat weet de hele sector al een x-aantal jaar. Brandstofprijzen zullen alleen maar verder gaan stijgen. De oliejongens weten dat ze in een aflopende industrie zitten. Elektriciteit is relaltief goedkoop nog. Niet voor niks dat NL 2 extra kerncentrales gaat bouwen.

    De gemeente anticipeert hier niet voor niks nu al op, aangejaagd door het bedrijfsleven.

  31. Kees

    Erg jammer dat het beleid van de gemeente is om in de gehele binnenstad geen laadpalen meer te plaatsen! Nergens lees je dit terug in de ‘positieve’ berichten. Er mogen alleen aan de rand van de binnenstad laadpalen bijkomen hoorde ik bij navraag bij de gemeente. Als binnenstad bewoners/winkeleigenaar zou ik dus wel extra goed nadenken over de aanschaf van een elektrische auto!

  32. cOEN

    @ Nina

    Butch reageert niet op de man, maar op gebrekkige rammelende inhoud.

    2de keer al dat je dit Forum/PVV trucje toepast.

    Je ongelijk wordt gewoon aangetoond. Deal with it of zeg gewoon niks op een openbaar medium, als je niet tegen een reactie terug kan.

  33. Koel Hoofd

    aan al die accudromers:
    Er is een gigantisch probleem met grondstoffen voor die accu’s, om van het stroomnetwerk nog maar te zwijgen,
    Europa en al die klimaatangsthazen vegen dat onder de mat omdat ze anders hun hele ideologie en daarmee macht verliezen, maar zolang dat niet is opgelost (daar gaat eerst minimaal 1 oorlog over de grondstoffen overheen) is een wereld op accu’s een groene wensdroom.
    Geopolitiek is een heel complex spel wat Brussel voor werkelijk geen millimeter beheerst en waarom het ook nooit verder zal komen dan met het beschuldigende predikende vingertje te wijzen naar anderen terwijl Europa intern eraan gaat.

  34. Scherpschutter

    Geweldig nieuws! Rob Jetten is de nieuwe Minister van Klimaat-sermoenen. Aangezien Rob Jetten werkelijk he-le-maal niets kan (ik zou hem persoonlijk nog niet de functie van Aldi assistent-filiaalmanager toevertrouwen), zal dat de collectieve vaart van de op een zwart ravijn afstormende kudde psychotische klimaatlemmingen behoorlijk afremmen.

    Tel daar bij op dat er met Kaag op Financiën een al minstens even incapabele Minister heeft postgevat (die weet werkelijk het verschil tussen rente en divident niet eens) en het begint er ineens allemaal wat zonniger uit te zien.

    Soms, heel soms, heeft een kakistokratie ook zo zijn voordelen. Die laadpalen kunnen terug het magazijn in.

  35. Nina

    @ Speak Up
    “Je 20% komt uit een grote duim.”
    Om precies te zijn in 2020 was het 20,5% en in 2021 19,6%; een daling dus. Mijn bron:
    https://www.bovag.nl/nieuws/9-procent-minder-nieuwe-personenauto’s-geregistree

    @ Speak Up
    “Ga maar eens kijken wat er de komende 5 jaar gebeurd en hoe snel het gaat.”
    Niemand kan in de toekomst kijken, dus we moeten afwachten. Ik geef daarom aan dat ik DENK dat….. We verschillen hierover dus van mening. Prima, toch?

    @ Speak Up
    “De leasemaatschappijen gaan daar leidend in zijn o.a.”
    Nou, ehm….
    https://www.ad.nl/auto/hogere-bijtelling-jaagt-leaserijder-uit-elektrische-auto~a42ad3ec/

    Graag zou ik ook jouw bronnen willen zien ter onderbouwing van jouw verhaal.

  36. Nina

    @cOEN

    Zie mijn reactie op Speak Up ter onderbouwing van het door mij gestelde.

  37. Realist

    Wederom wordt er koketteert met luchtkastelen en wensdenken. Elektrisch rijden kost de gemeenschap enorm veel en heeft weinig impact. De overheid wil graag het beleid van de ongekozen linkse politicus Timmermans volgen maar de meningen zijn verdeeld. Als de subsidies straks wegvallen en de elektriciteitsprijs door een monopoliepositie van de overheid skyhigh is wil ik nog wel eens zien wat er gebeurt met EV. Inzetten op alternatieven welke niet zijn gebaseerd op activisme zijn noodzakelijk om te kunnen blijven rijden.

  38. Speak Up

    @ Realist

    Niks de overheid. De industrie is hier leidend in. Succes met een nieuwe benzine auto kopen in 2032.

    Timmermans was overigens de grote winnaar bij de Europese Verkiezingen. Is daarna keurig voorgedragen, gekozen en benoemd.

    @Nina. Autoverkopen (de registraties dus) zijn gedaald door het chiptekort. Wel de reden/ oorzaak noemen he 😉. Lekker makkelijk, met loze cijfers strooien.

    Daar weer naast is het prima wanneer autoverkopen dalen (nieuw), want er zijn al meer dan genoeg auto’s op de weg.

    Ook moet je natuurlijk kijken hoe snel het aandeel elektrische auto’s tussen 2011 en nu gegroeid is en welk kathaliserend effect daarin waar te nemen is. Nu 20 % kan met gemak al 45-50% zijn in 5 jaar, afgaande op het model over de laatste 10 jaar.

    Je gaat daarnaast voorbij aan het FEIT dat de grote automerken rond 2030 nagenoeg alleen nog maar elektrisch aanbod leveren en er dus geen keus meer is. Over 8 jaar. Dat gaat ook nog iets doen met de vraag.

  39. Nina

    @ Speak Up
    “@Nina. Autoverkopen (de registraties dus) zijn gedaald door het chiptekort. Wel de reden/ oorzaak noemen he 😉. Lekker makkelijk, met loze cijfers strooien.”

    Dat maakt voor het percentage uiteraard niets uit.

  40. Scherpschutter

    Het feitenvrije gezever van de gebruikelijke linkse querulanten is vermakelijk, daar niet van, maar als gewoonlijk wil de realiteit maar niet buigen naar de linkse fabel. LOL

    Misschien maar goed ook dat het geen enkele vaart loopt met het elektrische bakblik, want het Utrechtse stroomnetwerkje staat nu al op instorten;

    https://www.duic.nl/algemeen/elektriciteitsnetwerk-utrecht-vol-tijdelijk-geen-ruimte-voor-nieuwe-wind-of-zonneparken/

    Wat je ook doet de komende jaren, zorg in godsnaam voor jezelf en zorg dat je een benzine- of dieselauto achter de hand hebt, want links is extreem roekeloos bezig en heeft de boel NU AL bijna opgeblazen…

  41. RvD

    @Hans. Mijn 14 – niet perfect gepositioneerde – zonnecellen leveren in december ongeveer 30 kWh. In goede omstandigheden kom je daar ongeveer 150 km ver mee in een elektrische auto. Huidige silicium zonnepanelen zitten redelijk tegen hun (natuurkundige) maximum (ongeveer 26%). Zelfs als het rendement verdubbeld naar 50% en de autro’s nog efficienter rijden, zal je in Nederland nooit het hele jaar door kunnen rijden van de (mini) zonnepanelen op je dak. Los van de praktische zaken die Butch noemt (parkeergarages, bomen etc).
    Dus tenzij je voor significant meer zon in Nederland kan zorgen, zal dit geen realistische optie zijn.

    Vergelijking met de mobiele telefoon is overigens niet juist, want de eerste mobiele telefoon was in 1973 – zeker 20-25 jaar voor de echte doorbraak – en de technologie bestond al veel langer.

  42. Speak Up

    @ Scherpschutter

    Grappig dat je nu de vrije markt al als links aan duit (vrije markt is een rechtser gegeven). Misschien eens een psycholoog gaan bezoeken. De omschakeling naar elektrisch binnen de automobielindustrie is markt gedreven. Net als de aanbieders van laadpalen markt gedreven handelen. Het is logisch dat de gemeente de infrastructuur bewaakt. Daar zijn ze immers voor. Anders krijg je een wildgroei aan palen en dus ja, je noemt het zelf al, overbelasting van het stroomnet. De gemeente speelt nu al in op de behoefte in 2030. Partijen die handelen in laadpalen kunnen zaken doen met de gemeente en dat doen ze dus ook. De zaak met de beste deal, wint de deal. 100% de vrije markt aan het werk. De gemeente neemt in dit geval alleen maar af en bewaakt.

    @ RvD

    Je bent niet helemaal goed ingelicht. Weliswaar kan je in Nederland niet het hele jaar op de door de eigen zonnepanelen van de zonneauto volledig rijden, maar je mist toch even wat belangrijke zaken. Zeker aangezien de technische ontwikkelingen hard gaan op dit moment en zeker op het gebied van zonneauto’s.

    Over 3 maanden is de Lightyear One uit en in het straatbeeld te zien. Net als de Sonos.
    https://lightyear.one/
    https://sonomotors.com/
    De Lightyear One is als auto bijvoorbeeld helemaal opnieuw ontworpen en is in alles supereffeciënt. Om maar eens wat te noemen. Bij de Lightyear One zul je gemiddeld genomen onder Nederlandse omstandigheden 1 a 2x per maand (!!!) moeten bijladen via de stekker. In Zuid-Europese landen gaat dit al veel minder zijn. De overige elektrische systemen (airco, verwarming, radio, navigatie, etc.) kunnen gewoon op de zonnepanelen draaien. Als je al 150 km van de 350 km rechtstreeks op de zon kan rijden, is dit natuurlijk al een enorme vooruitgang.

    Er zijn al lang nieuwe zonnepanelen in ontwikkeling (in Nederland o.a.) speciaal gericht op de automobielindustrie. Veel efficiënter en handig te integreren in de verschillende componenten van de auto: dak, motorkap, deuren, glas, bumper> waar niet eigenlijk PLUS veel gemakkelijker te recyclen, itt de huidige generatie. Eigenlijk is je hele auto dan een zonnepaneel.

    Als het bijladen van de auto in die 1 a 2 x per maand (!!!) ook nog eens zo groen mogelijk gebeurd maken we als land en uiteindelijk ook de rest van de wereld heel snel, heel veel stappen. Als het netwerk in de tussentijd ook nog eens goed onderhouden wordt genomen, komen we ergens.

    https://www.vpro.nl/programmas/tegenlicht/kijk/afleveringen/2021-2022/Rijden-op-zon.html?gclid=Cj0KCQiAoNWOBhCwARIsAAiHnEg3y1kwe1v0s_M0zp__sg2VK62i_7FzYdf7yJX7eyVQqPjOwXlyd9saAuIMEALw_wcB

  43. A3aan

    Tip voor de Utrechtse gemeenteambtenaren van hun Almeerse collega’s: Schrijf voor een draagvlakonderzoek alleen buurtbewoners met een eigen garage aan. Dit vergroot het draagvlak aanzienlijk

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).