Actievoerders vieren feest bij Rijkswaterstaat in Utrecht Actievoerders vieren feest bij Rijkswaterstaat in Utrecht

Actievoerders vieren feest bij Rijkswaterstaat in Utrecht

Actievoerders vieren feest bij Rijkswaterstaat in Utrecht
Tien actievoerders van Amelisweerd Niet Geasfalteerd hebben woensdag feest gevierd in de hal van het hoofdkantoor van Rijkswaterstaat Midden-Nederland in Utrecht. Dit deden zij omdat minister Harbers vanwege de stikstofcrisis een bouwstop had afgekondigd, waarmee de plannen voor de verbreding van de A27 voorlopig zijn uitgesteld.

Tien actievoerders van Amelisweerd Niet Geasfalteerd hebben woensdag feest gevierd in de hal van het hoofdkantoor van Rijkswaterstaat Midden-Nederland in Utrecht. Dit deden zij omdat minister Harbers vanwege de stikstofcrisis een bouwstop had afgekondigd, waarmee de plannen voor de verbreding van de A27 voorlopig zijn uitgesteld.

De actievoerders verzamelden zich in de omgeving van het gebouw van Rijkswaterstaat aan de Griffioenlaan. Toen zij eenmaal binnen waren haalden ze allerlei feestattributen tevoorschijn zoals confetti, hoedjes en roltongen. Ook werd champagne gedronken en muziek afgespeeld. Via een megafoon lieten zij weten blij te zijn vanwege de bouwstop. Ook deelden zij flyers uit aan medewerkers van Rijkswaterstaat.

“Het voorlopige uitstel is goed nieuws, want de verbreding zou het doodsvonnis betekenen voor honderden bomen. Zij zouden gekapt worden voor de aanleg van dure, achterhaalde fossiele infrastructuur”, zei Anneke Wensing, woordvoerder van de actiegroep. “Wij juichen deze bouwstop toe en vieren alvast een feestje bij Rijkswaterstaat, want we zijn ervan overtuigd: Van uitstel komt afstel!”

Tekst loopt door onder afbeelding

Politie

Op een gegeven moment werden de actievoerders door de beveilig verzocht het pand te verlaten. Hier werd echter geen gehoor aan gegeven. De medewerkers van Rijkswaterstaat besloten daarop de deuren te sluiten, mogelijk uit vrees voor de komst van meerdere activisten, en de politie te bellen.

Na een klein uur besloten de mensen van Amelisweerd Niet Geasfalteerd zelf een eind te maken aan hun ‘surprise party’. Toen zij bezig waren alle rommel op te ruimen kwam de politie poolshoogte nemen. De agenten noteerden de gegevens van de actievoerders en daarna kon iedereen vertrekken.

Tekst loopt door onder afbeelding

Tracébesluit

De aanpak van de Ring Utrecht A27/A12 kent een hele lange geschiedenis, met vertragingen en een hoop weerstand. In augustus vorig jaar werd het zogenoemde Tracébesluit door de minister ondertekend waarmee de verbreding van de snelweg en de kap van bomen bij Amelisweerd een stap dichterbij kwamen.

Maar, zo is ook toegezegd door het kabinet, de regio Utrecht mag ook een eigen plan maken. Als dat alternatief net zo goed is, is de verbreding van de snelweg van de baan. Eerder dit jaar presenteerde de regio een eerste aanzet om de verbreding van de snelweg te voorkomen.

Gekoppelde berichten

16 Reacties

Reageren
  1. s

    inderdaad wel een feestje waard. superblij dat de uitbreiding niet door gaat!

  2. Rutger

    Niet teveel lawaai maken bij Rws dan worden ze wakker

  3. Janssen

    Ook voor het eerst dat vredelievende (klimaat-)demonstranten niet hardhandig door de politie weggesleept worden.

    Alleen als je (zogenaamd) boer en agressief bent (en illegaal snelwegen blokkeert, kinderen bedreigt en dingen in de fik steekt) mag je gewoon blijven demonstreren in dit land.

  4. Utrechter

    Wel verfrissend, een niet-zure actie vanuit de milieubeweging. Wel tekenend dat er maar tien actievoerders de moeite nemen om daar naar toe te fietsen. Terwijl er elke vier seconden al meer dan tien automobilisten en vrachtwagenchauffeurs door de bak heenrijden om naar hun werk te komen, naar het ziekenhuis te gaan, voeding en kleding te vervoeren of op familiebezoek te gaan.

  5. R

    Lezen S. Uitstel is geen afstel.

  6. Janssen

    @ Utrechter

    Ah. Het framen begint weer vanuit daadwerkelijk guur “rechts”.

    Kennelijk ben je nog nooit bij een demo van een milieubeweging geweest.

    Daarnaast hoeven dit niet allemaal mensen uit de milieubeweging te zijn, een aantal zijn dit vast wel. Het zijn slechts tegenstanders van de onnodige verbreding.

    En dan dat op emotie inspelen met “mensen op weg naar het ziekenhuis”. Allemaal om te polariseren. Best walgelijk.

    Daarnaast: het aantal rijbanen kan uitgebreid worden binnen de bestaande tunnelbak. UITBREIDING VAN HET AANTAL RIJBANAN dus. De verbreding kan dus binnen een paar maanden gefixed worden in plaats van in 10 jaar. De grote bouwplannen van Rijkswaterstaat zijn dus behoorlijk onzinnig en komen rechtstreeks uit het VVD verkiezingsprogramma. Gewoon voor de vorm en blits: kijk eens wij doen wat voor de vroem vroem.

  7. W

    @utrechter: vooralsnog staan al die mensen die naar hun werk gaan, of naar het ziekenhuis, of voeding en kleding vervoeren of op familiebezoek gaan 10 jaar vaster dan vast als die onzalige plannen doorgaan.

  8. Realist

    @Janssen. Gelukkig heb je geen monopolie op het gelijk, verbreding is de enige oplossing in een steeds voller wordend land.

  9. Hans

    @ Realist

    Een rationele analyse.

    ‘Janssen. Gelukkig heb je geen monopolie op het gelijk, verbreding is de enige oplossing in een steeds voller wordend land.’

    Dat is helemaal juist geformuleerd door u, hr. Realist. M.u.v. uw visie op ‘de enige oplossing’. Daar kan anders tegenaan gekeken worden. Maar goed. Hoe zit het nu precies?

    Europese wet- en regelgeving in samenhang met het door u zo correct getypeerde verschijnsel van een steeds voller wordend land is in deze doorslaggevend. Veel zal afhangen – zo niet alles – van de maatregelen die ons landsbestuur neemt in het kader van natuurbescherming en natuurherstel. De Raad van State zal hier een eindoordeel over vellen. En niet u, ik of dhr. Janssen.

    Hoe de kansen nu liggen wat betreft die verbreding? Het ziet er nu naar uit dat die minder gunstig zijn. We zullen het afwachten, of om met Donald Trump te spreken ‘we’ll see’.

  10. Statler

    Eens met @ Hans, rustig de ontwikkelingen afwachten.
    Met vriendelijke groet,
    PeterH

  11. Janssen

    @ realist

    Het is echter wel een feit dat en er een alternatief ligt voor de snelweguitbreding in de vorm van uitbreiding van het aantal banen binnen de bestaande bak. Ook dit plan komt uit de koker van Rijkswaterstaat zelf.

    Beiden zorgen voor verbeterde doorstroming. Echter, meer banen in de bestaande bak duurt niet 10 jaar (ze hadden er al lang en breed kunnen liggen, aangezien we pas sinds 2009 bezig zijn met deze onnodige snelweguitbreiding waar de rechter keer op keer een stokje voor steekt.) Meer rijbanen in de bestaande bak zijn in een x-aantal maanden te realiseren, zonder al te veel gedoe en de doorstroming verbeterd bijna per direct. Zou u toch blij van moeten worden? Of houdt u liever vast aan bepaalde principes (die weinig met feiten te maken hebben)?

  12. Koel Hoofd

    Rutte heeft deze week in het wekelijks gesprek met de minister president (NPO1) gezegd dat het kabinet tot 2030 (NB!) 1.5 miljoen extra banen wil scheppen.
    Alleen hebben we de werknemers daar niet voor, die zijn nu al niet aan te slepen of ergens vandaan te trekken, en meer uren werken wil men niet en loont vaak ook niet. Dus de bevolking zal met 1.5 miljoen werkende mensen moeten groeien…in die resterende 6.5 jaar.
    Die verbreding komt er omdat het nodig is om die politiek gewenste bevolkingsgroei te faciliteren zodat we onze welvaart kunnen behouden. Net zoals dat 50 jaar geleden het geval was…
    Die Amelisweerd boompjes gaan binnen enkele jaren gewoon de fossiele biomassacentrale in want dat elektrisch wagenpark moet wel blijven rijden…

  13. Lisa

    @Koel Hoofd

    Volgens mij roep je dit inmiddels al meer dan 10 jaar en in al die tijd is er nog niks gebeurd qua die verbreding.

  14. Koel Hoofd

    @Lisa
    Ik zeg ook niet wanneer, slechts dat het komt omdat de activisten het uiteindelijk zullen afleggen tegen De Vooruitgang.
    Historisch feit.

  15. Nina

    @ Hans
    “Veel zal afhangen – zo niet alles – van de maatregelen die ons landsbestuur neemt in het kader van natuurbescherming en natuurherstel.”

    Natuur gaat niet dood door stikstof.

    Stikstofuitstoot is voor slechts 15% van de Natura 2000 gebieden evt. enigszins een probleem. De rest – m.n. bossen – hebben er totaal geen last van en gedijen juist bij stikstof.

    Ter verduidelijking: velen gooien mestkorrels in de siertuin om de planten te laten groeien en dat is stikstof.

    De stikstofcrisis hebben we in Nederland zelf veroorzaakt en moet middels een noodwet worden opgeheven, zodat er weer gebouwd kan worden. Wie zijn land ieder jaar ziet groeien met 250.000 inwoners, moet dit faciliteren. Dat kan niet anders.

    Nu mag er op een Natura 2000 gebied van twee voetbalvelden groot slechts één vogelpoepje PER JAAR vallen volgens de wet. Wat een idioterie.

    Verwar stikstofuitstoot niet met natuurschade. Lees het boek “De Stikstoffuik” van Arnout Jaspers voor nadere info en verlichting.

    Minister Rob Jetten heeft op tv verteld dat stikstof een deken over plantjes legt waardoor deze stikken. Dit is echt bespottelijk. Geeft maar weer aan dat D’66 inhoudelijk totaal niet op de hoogte is van de stikstofimpasse.

  16. Nina

    @ Koel Hoofd

    In Nederland krijgen we allerlei toeslagen, mits het inkomen onder een bepaald maximum valt.

    Heel veel Nederlanders werken part-time, zodat ze in aanmerking komen voor deze toeslagen. Gaan ze meer werken, levert het netto niks op.

    Toeslagen moeten alleen worden uitgekeerd aan mensen die fulltime werken en niet boven het maximum salaris uitkomen en aan mensen die niet fulltime kunnen werken vanwege ziekte en niet boven het maximum salaris uitkomen.

    Het is idioot dat wij met toeslagen het netto salaris aanvullen van mensen die best meer kunnen werken om hun inkomen te laten stijgen.

    Voeren we dit door, dan is het personeelstekort in no-time opgelost.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).