Tracébesluit voor verbreding A27 bij Utrecht ligt ter inzage; reageren kan vanaf woensdag Tracébesluit voor verbreding A27 bij Utrecht ligt ter inzage; reageren kan vanaf woensdag

Tracébesluit voor verbreding A27 bij Utrecht ligt ter inzage; reageren kan vanaf woensdag

Tracébesluit voor verbreding A27 bij Utrecht ligt ter inzage; reageren kan vanaf woensdag
Het Tracébesluit A27/A12 Ring Utrecht is door minister Mark Harbers van Infrastructuur en Waterstaat getekend en op 23 augustus ter inzage gelegd. Het Tracébesluit ligt tot en met 4 oktober 2022 ter inzage en er kan vanaf woensdag op het plan worden gereageerd.

Het Tracébesluit A27/A12 Ring Utrecht is door minister Mark Harbers van Infrastructuur en Waterstaat getekend en op 23 augustus ter inzage gelegd. Het Tracébesluit ligt tot en met 4 oktober 2022 ter inzage en er kan vanaf woensdag op het plan worden gereageerd.

Het Tracébesluit behelst niet alleen de verbreding van de A27, maar heeft betrekking op een groter deel van de Ring Utrecht. De plannen voor de A27 bij Amelisweerd zijn echter het meest controversieel. De gemeente, provincie en vele inwoners van Utrecht zien deze verbreding namelijk niet zitten.

Toch liet het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat eind maart 2022 weten vast te willen houden aan het Tracébesluit dat onder het vorige kabinet tot stand kwam. Wel is het op enkele punten aangepast. Het vernieuwde Tracébesluit ligt vanaf dinsdag ter inzage en vanaf woensdag kan iedereen die dat wil reageren op het besluit. De Raad van State neemt deze beroepen in behandeling en doet hierover uitspraak, net als over de eerdere beroepen op het Tracébesluit 2020.

Stikstof

Het besluit is op enkele punten aangepast nadat de Raad van State uitspraak had gedaan over de stikstofuitstoot die de verbreding van de A27 met zich meebrengt. Na nieuwe berekeningen komt het kabinet nu met nieuwe maatregelen die de uitstoot van stikstof in Natura 2000-gebieden moeten compenseren. 

Ook wil de regering maatregelen nemen die het effect van de verbreding van de snelweg op beschermde diersoorten moeten compenseren of verzachten.

Alternatief plan

Eerder liet de gemeente Utrecht weten samen met de provincie Utrecht en omliggende gemeenten aan een alternatief plan te werken. Minister Harbers heeft aangegeven dat het vastgestelde Tracébesluit eventueel kan worden gewijzigd ‘indien het alternatief gelijkwaardig is’. De verwachting was eerder dit jaar dat de eerste contouren van het alternatief in het derde kwartaal van dit jaar verschijnen.

Het volledige Tracébesluit 2022 is hier te lezen.

Gekoppelde berichten

42 Reacties

Reageren
  1. Wim

    Ik wacht wel op Tracebesluit 2024. Of 2026.
    Tracebesluiten komen en gaan.
    En de files bij Utrecht blijven bestaan.

  2. Anne E. Otto

    “Compenseren”: daar trapt toch niemand meer in?
    Gewoon zorgen dat je geen schade veroorzaakt, hoeft er niks gecompenseerd te worden.

  3. Herman

    Er is maar een reactie mogelijk, snel beginnen!

    al die flauwekul met paar bomen, stikstof en smallere rijbanen gaat bijna nergens over. onze stand en land heeft goede infrastructuur nodig, basis voor onze welvaart.

  4. Yoshua

    Minister kan wel willen.
    Dan zal de overheid een eigen bouwbedrijf moeten beginnen.
    Aannemers gaan niet mee doen aan de aanbesteding.
    Grondstoffen als zand, cement, vooral asfalt stijgen enorm.
    Aannemers calculeren een risico tussen de 3 en 5%.
    Alleen de gasprijs om asfalt te produceren is niet meer bij te houden.
    Project gaat de ijskast in.

  5. Fred

    Herman heeft nog een hoop te leren. Beetje praten over welvaart terwijl de aarde sterft…

  6. Koel Hoofd

    Die verbreding komt er gewoon omdat het noodzakelijk is om de bevolkingsgroei te faciliteren.

  7. W.

    @Herman: Goede infrastructuur en meer asfalt zijn twee verschillende dingen.

  8. Realist

    Auto’s worden uit Utrecht geweerd, alleen daarom al hadden ze dit allang moeten verbreden.

  9. Hans

    Dit gaat ‘m niet worden.
    Die verbreding komt er niet.

  10. Massegast

    Ik denk dat die verbreding onontkoombaar is. Maar wat ik mis is discussie over de groei van het autobezit in dit land. Van internet zijn de getallen daarover snel op te duikelen en ik moet zeggen: dat is spectaculair. Als je het milieu, fijnstof, stikstof, energie-gebruik, grondstoffen-gebruik etc. in positieve zin een goed hart toedraagt, dan zou je het autobezit moeten – limiteren – . Daar hoor ik nou nooit iets over. En we weten allemaal waarom dat is. Verder doet het me denken aan een term uit de jaren 60: selectieve verontwaardiging. ‘Limiteren’ zou trouwens wel eens het mantra van de nabije toekomst kunnen worden. Schiphol, boeren, asielzoekers, auto’s, steenkoolgebruik, you name it. Grenzen aan de groei, in een klein intensief gebruikt land.

  11. Ihsan

    Ik dacht dat het de bedoeling was dat de compensatie in de buurt zou worden gevonden, maar nu lees ik dat het gaat om stukken grond op 50km afstand. Wat een farce. Sterker nog, veruit de meeste compensatie komt niet eens in onze province. Daar heeft de gemiddelde omwonende dus letterlijk niets aan, zeker niet de vele kinderen in de betreffende wijken. Van compensatie op 50km afstand zullen zij niets merken, maar zeker wél van een verslechterde luchtkwaliteit in de directe leefomgeving. De aantallen kinderen met een luchtwegaandoening in Oost en Lunetten zullen verder oplopen. En dat allemaal voor hooguit een paar seconden tijdswinst.

  12. Frank

    @Herman. U heeft geen idee. Oogkleppen op en gáán met die asfaltweg? Er is straks geen land meer dat de moeite waard is.
    De naïviteit, onderwaardering en soms minachting voor de impact op natuurlijke processen, laat staan op leefklimaat, heeft dramatische gevolgen die al decennia bekend zijn. Duurzame welvaart vraagt toch om een bredere, verstandiger en meer respectvolle benadering. En het kan zijn dat je moet concluderen dat de grenzen van de groei al ruim overschreden zijn.

  13. pieter otto

    Waarvoor in hemelsnaam? Voor die anderhalve man en een paardenkop die dat nog steunen? Verspilling van geld en energie. Welkom in het land van Rutte XXXVIII.

  14. Lexus

    @Yoshua: tegelijkertijd is de NS niet meer in staat er een behoorlijke dienstregeling op na te houden. De drukte op de weg en de files zullen dus alleen maar verder zal toenemen.

    Er wordt in Nederland gesproken over crises, maar in werkelijkheid leidt het neoliberale beleid van de afgelopen decennia, vooral aangestuurd door de VVD en het CDA en in mindere mate door D66 en de PvdA, tot steeds meer catastrofes, of het nu om het klimaat en milieu, de zorg, het onderwijs, de volkshuisvesting of het verkeer gaat. Nederkand ligt op apegapen en het is sterk de vraag of het hier ooit nog uit zal komen. De toestand is dus hopeloos (maar niet ernstig zullen de neoliberalen en talloze struisvogels die hun volgende vliegvakantie al weer geboekt hebben eraan toevoegen).

  15. Bill

    Zoals al zo vaak gezegd hier, verbreden van dit soort wegen leidt eerst tot jarenlange overlast en vervolgens is het effect na 1-2 jaar alweer verdwenen. Het heeft dus geen enkele zin om te verbreden en de enige reden dat dit steeds weer op tafel komt is omdat de VVD hun asociale achterban graag tegemoet wil komen.

  16. Utrechtvoorutrecht

    Voor iedereen die superblij is dat de verbreding er zou komen: wat kost dit ook alweer? Laatste schatting was tussen de 1.5 en 2 miljard. Kan zijn dat je heilig voor verbreding bent (ook al heb je wetenschappelijk onderzoek naar de effecten dan gemist) maar ‘n baantje extra voor dat geld is een karige deal. Los daarvan: hoelang ging de aanleg duren? Tegen de tijd dat het klaar is, is autogebruik in Nederland al op z’n retour.

  17. Wies

    Bij een wegverbreding heb je een leuk effect. Als je de weg verbreedt (het aanbod vergroot), neemt het verkeer toe (de vraag neemt toe) waardoor het aantal files toeneemt.
    https://en.wikipedia.org/wiki/Downs%E2%80%93Thomson_paradox

    @Massegast dat geldt ook voor het hele stikstofprobleem. Niemand heeft het in die discussie over de echte oorzaak voor de problemen: de overmatige consumptie van dierlijke producten en dan met name rund en zuivel. Je kunt boeren limiteren in Nederland, maar elders poppen ze weer op als je niks aan de vraag doet.

  18. Pee

    Ze hebben het er zelf van gemaakt dat ze de boel daar moeten verbreden , aangezien ze het de automobilist moeilijk maken met die rare boulevards en van twee 1 rijbaan maken.

  19. Katja

    Allemaal bezwaarschriften indienen. Autorijden is passé. Milieu gaat naar de knoppen. Tijdens corona met thuiswerken waren er geen files (alsof files een probleem is), dus het kan wèl.

  20. Scherpschutter

    Ga nu potverdulleme eens aan de slag met die verbreding man! Geef me een bulldozer, dan doe ik het zelf wel.

    Het falende OV staat op instorten, de auto is populairder dan ooit, het aantal in Nederland op de weg groeit met 200.000 per jaar en krijg je ook nog eens een enorme bevolkingsgroei erbij de komende jaren.

    Genoeg nu met dit getreuzel! NU aan de slag om enorme toekomstige economische schade te voorkomen. Maak er direct een twintigbaansweg van. Werkelijk regeren is vooruitzien. Er komen vermoedelijk minimaal 2.000.000 auto’s bij in de komende 10 jaar, er conservatief vanuitgaande dat er überhaupt iets overblijft van het OV.

    Gas erop! Genoeg met dat ambtelijke geneuzel.

  21. pam

    bizar!

  22. Wim

    Al deze Zwitsers die tegen zijn moeten gewoon het land uit dan hebben wij meer ruimte om lekker op de bredere rustiger snelwegen.
    Al die zielige diertjes en bomen hebben al te veel ruimte en als ik op de Veluwe rijd stikt het ervan.

  23. woutvr

    Jammer dat er niet staat dat de Kerngroep Ring Utrecht al flink bezig is. Ja, dan lok je wel reacties uit.

  24. Bill

    @Schampschutter, de hoeveelheid auto’s is in de afgelopen 22 jaar met 300.000 gestegen, dat is dus een factor 15 minder dan je weer eens uit je duim aan het zuigen bent. Je andere claim (2 miljoen auto’s in 10 jaar) raakt uiteraard ook kant noch wal.

    @Wim, fijn dat je onder democratie vooral “hetgeen dat ik wil” vestaat. Ik ben blij dat je het niet voor het zeggen hebt. Je kan trouwens ook gewoon zélf het land uit. De VS heeft genoeg steden die helemaal kapotgemaakt zijn door alle aangelegde wegen, je zult het er uitstekend naar je zin gaan hebben!

  25. Aa

    @wim: of u vertrekt gewoon lekker zelf. Denk maar niet dat u door agressie of door uw mening er doorheen te drukken uw zin krijgt hoor. De mensen die ons klimaat en de natuur een warm hart toedragen groeit met de dag. Dus op dergelijke berichten zal vooral massale weerstand volgen.

  26. Scherpschutter

    @Bill 13:37

    Check je claim voortaan nu eens een keer voordat je iets roeptoetert. Zo voorkom je dat je er de volgende keer wéér meer dan 1000% naast zit.

    300.000 auto’s erbij in 22 jaar zeg ie…LOL

  27. Moniek

    Dansen op de vulkaan. Mijn tijd dient het wel uit. Jammer voor het nageslacht, dat opgezadeld wordt met de problemen. Dan is dit kabinet alláng vergeten.

  28. Barend

    Aantal auto’s begin 2020: 8,7 miljoen. Naar verwachting in 2040: 10 miljoen (Bron: Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid, 22 februari 2022).
    Daar waar onze beroepsfantast een toename van 2 miljoen in 10 jaar bij elkaar fabuleert, is de werkelijk groeiprognose 1,3 miljoen in 20 jaar.

  29. Massegast

    @Barend — 1965: 1 miljoen auto’s. 2040: 10 miljoen. Need I say more?

  30. Anne Marie

    Ook wil de regering: –coalitie van VVD,CDA,D66 en CU, maatregelen nemen die het effect van de verbreding van de snelweg op beschermde diersoorten moeten compenseren of verzachten.
    Deze zin is net zo ruk als het stikstof plaatje. Verbreden? dus toch landje pik?

  31. ilvy

    Weg met die plannen, er is al weinig groen. Investeer in OV en laat de fanatieke autorijders meer betalen. Waarom moet er bos weg voor auto’s? Past totaal niet in het hudige tijdsbeeld.

  32. Rutger

    je kunt ook verbeteren (varkensbocht, 2×6 in de huidige bak met 80 km/u) in plaats van verbreden. goedkoper, minder stikstof en sneller gerealiseerd

  33. Scherpschutter

    @ilvy 08:44

    “Waarom moet er bos weg voor auto’s? Past totaal niet in het hudige tijdsbeeld.”

    Wiens tijdbeeld? Dat van u? U heeft niet eens in de gaten dat u in een bubble leeft en een versie van de realiteit projecteert die niet bestaat…U leeft in een fantasie.

    In de objectieve realiteit zijn het aantal auto’s op de weg in Nederland met 50% toegenomen in de laatste 20 jaar. Gestegen van ongeveer 6 miljoen in het jaar 2000 naar bijna 9 miljoen vandaag de dag. De auto is populairder dan ooit! Het aantal autobezitters is hiernaast zelfs harder gestegen dan de bevolkingsgroei en die trend gaat alleen maar harder en harder….

    Aangezien we over 10 jaar al met 11.000.000 auto’s zijn, dient het wegennet FORS te worden uitgebreid. De maximale capaciteit is nu al bereikt. Verder sneuvelt er helemaal geen bos, zoals u stelt. Het is al lang aangegeven dat er elders meer bomen geplant gaan worden om te compenseren. Bos wordt dus verplaats.

    Dus ja. Als u denkt dat wat bomen verplaatsen niet in de huidige tijdsgeest van de auto boven alles past, dan raad ik u echt aan om te ontwaken uit uw droom en de realiteit te zien voor wat hij is. U staat vrijwel alleen in uw fantasiebeeld van de wereld. Ze wordt slechts gedeeld door een miniem(!) klein aantal eco-extremisten.

  34. Scherpschutter

    Barend

    Ik heb op je gereageerd met uitgebreide trendcalculaties die aantonen dat we over 7 jaar al ruim(!) ver de 10.000.000 auto’s zitten, maar helaas is de comment niet langs de moderator gekomen.

    Ik stel voor dat je daarom zelf even een heel simpele calculatie uitvoert. Reken simpelweg het het huidige aantal aantal auto’s even door met zowel een belachelijk lage fictieve 1% compounded groei per jaar als een meer realistische 2%.

    Je zult zien dat het een TOTALE utopie is om te denken dat we pas in 2040 op 10.000.000 auto’s zullen zitten. On-mo-ge-lijk. Zelfs uitgaande van een bespottelijk lage 1% groei zit je in bijna de helft van die tijd al op 10.000.000.

  35. Rutger

    Het aantal auto’s is niet relevant, wel het aantal gereden kilometers. Al voor corona vlakte die groei af, in het corona jaar 2020 zelfs – 15%. https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2020/45/groei-afgelegde-kilometers-in-nederland-vlakt-af
    Scherpschutter: look before you leap .

  36. Scherpschutter

    Rutger

    Een afvlakkende groei is per definitie nog altijd groei, en zelfs met die marginaal afvlakkende groei is ook qua aantal kilometers dus nog netto een enorme stijging te zien in het aantal gereden kilometers. Dus wat uw punt nu is? Joost mag het weten…

    Think before you post.

  37. Rutger

    Het maakt niet uit dat het aantal auto s toeneemt, het gaat erom wat mensen ermee doen : het aantal belast niet de wegen maar het gebruik . Dat deze boven de pet gaat zegt alles, maar dat was eigenlijk ook al bekend.

  38. Frank

    @ Scherpschutter. Veel plezier straks in je geasfalteerde bos.

    Maar, waarom zouden we ongebreideld toestaan dat er steeds meer auto’s bij gaan komen? Dat vraagt nu al een ongelofelijke en inefficiënte ruimteclaim? 11.000.000 personenauto’s, dat is ruimte 66 km2 aan parkeerruimte, een kleine 10.000 voetbalvelden vol.
    Een personenauto rijdt gemiddeld 13.000 km/jaar, ongeveer 60 km/dag dat is gemiddeld een uurtje, vooruit: twee uurtjes. De rest van de tijd staat het blik stil een neemt leefruimte in. Hoe inefficiënt willen we het hebben?

    Ook u kunt creatiever denken dan de kortzichtige maatregel om dan maar nog meer asfalt te walsen. We weten allang dat dit vooral korte termijndenken is.

  39. Wim

    @Ilvy,
    Het bos moet helemaal niet weg er wordt een randje vanafgesneden wat heel makkelijk juist aan de andere kant aangroeien, Kijk eens op de kaart waar we het hierover hebben,
    Als dan ook nog de overkapping komt komt zelfs aande Utrecht kant er een mooi stuk natuur bij.
    Mensen hebben de weg nodig want er moet gewerkt worden om dit land in leven te houden voor al die vluchtelingen die ons overspoelen.

  40. Scherpschutter

    @Rutger

    Ja, Rutger, wat deze mensen er mee doen lijkt me op basis van je eigen(!) cijfers allemaal vrij helder; nóg véél meer kilometers rijden dan ze al deden en dat zelfs in je selectief geshopte coronajaar waarin overheden hun bevolkingen in gijzeling namen in eigen huis….LOL

    Mon dieu, wat zijn die comments hier soms van een teleurstellend niveau. Genant.

    @Frank 17:02

    “Maar, waarom zouden we ongebreideld toestaan dat er steeds meer auto’s bij gaan komen?”

    Wat gaan we nou beleven? Wie denkt u dat u bent om een ander mens iets te te kunnen staan? De Lieve Heer? U wilt in het kader van uw persoonlijke ontwikkeling beslist iets aan de innerlijke dictator die in u leeft doen.

    “Dat vraagt nu al een ongelofelijke en inefficiënte ruimteclaim? 11.000.000 personenauto’s, dat is ruimte 66 km2 aan parkeerruimte, een kleine 10.000 voetbalvelden vol.”

    Voor iemand met de mond vol van effeciënte ruimteclaims denkt u wel extreem inefficiënt in termen van ruimte…U lijkt geheel te vergeten dat we tenminste in een driedimensionale realiteit leven. Parkeren kan in m3. Hoeft niet in m2. We leven niet op een platte pannekoek…LOL

    Daarnaast is ook 66km2 in uw (klunzig of bewust selectief geshopte) tweedimensionale pannekoek-denken natuurlijk peanuts. Nederland is 41.543 km2. Waar hebben we het over zeg…? 66km2 is niets!

    “Een personenauto rijdt gemiddeld 13.000 km/jaar, ongeveer 60 km/dag dat is gemiddeld een uurtje, vooruit: twee uurtjes. De rest van de tijd staat het blik stil een neemt leefruimte in. Hoe inefficiënt willen we het hebben?”

    Ook weer een argumentatieniveau waar je broek werkelijk vanaf zakt. Hier de demo van uw redeneertrant => een mens in Nederland spendeert 22 uur per dag binnen. Hoe inefficiënt is het om buitenruimte om te vormen naar leefruimte (wat zulks in de eerste plaats overigens ook moge zijn, anders dan een abstract ding tussen uw eigen oren…)?

    “Ook u kunt creatiever denken dan de kortzichtige maatregel om dan maar nog meer asfalt te walsen. We weten allang dat dit vooral korte termijndenken is.”

    Héhé! Eindelijk wat intellectuele ambitie. Nu gaat u de goede kant op. Indeed! De A27 dient inderdaad subiet verbreedt te worden naar minimaal 20-banen. Het aantal auto’s groeit veel te snel voor deze minimale verbreding. Eindelijk wat visie!

  41. Rutger

    comments teleurstellend niveau; hier het coronajaar
    https://www.cbs.nl/nl-nl/visualisaties/verkeer-en-vervoer/verkeer/verkeersprestaties-personenautos#:~:text=In%20coronajaar%202020%20legden%20alle,10%2C5%20duizend%20in%202020.
    idd je comments zijn genant

  42. ilvy

    @scherpschutter. In mijn wereldbeeld om de toekomstige generaties nog een kans te geven. In uw wereldbeeld gaan die sowieso ten onder, erg jammer. Bos verplaats je niet even of plant je niet even bij. Als het zo makkelijk zou zijn, kon dit op veel meer plekken toegepast worden.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).