Ahmet heeft succes met ruim 200.000 bijen in Kanaleneiland Ahmet heeft succes met ruim 200.000 bijen in Kanaleneiland

Ahmet heeft succes met ruim 200.000 bijen in Kanaleneiland

Ahmet heeft succes met ruim 200.000 bijen in Kanaleneiland
Het hek staat al open als we aankomen bij het fysieke adres van de webshop honingwinkel.nl. Ahmet en Hanife Taskan zijn bezig in hun achtertuin, ook al is het daar eigenlijk te warm voor. Vanuit deze achtertuin in Kanaleneiland-Noord runnen Ahmet, Hanife en hun drie kinderen hun eigen online winkel. Ze verkopen honing, zowel import als zelfgemaakt. Sinds corona schoot de verkoop omhoog, van 450 naar 15.000 euro per maand.

Het hek staat al open als we aankomen bij het fysieke adres van de webshop honingwinkel.nl. Ahmet en Hanife Taskan zijn bezig in hun achtertuin, ook al is het daar eigenlijk te warm voor. Vanuit deze achtertuin in Kanaleneiland-Noord runnen Ahmet, Hanife en hun drie kinderen hun eigen online winkel. Ze verkopen honing, zowel import als zelfgemaakt. Sinds corona schoot de verkoop omhoog, van 450 naar 15.000 euro per maand.

Achter in de tuin, boven op het tuinhuis, staan de bijenkasten. De beestjes vliegen er druk omheen. Ahmet klimt met een trap het dak van het tuinhuisje op om de witte kasten te laten zien. Hanife blijft beneden staan. “Doe maar voorzichtig”, adviseert ze. “De bijen hebben ook last van de warmte. Daar kunnen ze chagrijnig van worden.”

Ahmet Taskan imkert al 20 jaar, gewoon als hobby. “Ik vind het leuk om te doen, ik word er rustig van”, vertelt hij. Maar toen kwam in maart 2020 de coronapandemie naar Utrecht. “We zaten opeens allemaal thuis. We hadden zeeën van tijd. Dus gingen we op zoek naar iets om te doen.” De dochter (23) van Hanife en Ahmet zette de webshop honingwinkel.nl op. Zijn zoons (14 en 15) begonnen aan een gratis cursus adverteren van Google. En zo kwam het bedrijf van de grond. “In de eerste maanden verkochten we voor 450 euro aan honing per maand. Elke maand groeide dat bedrag. In september was het al 7.000 euro per maand. In maart, een jaar later, verkochten we voor 15.000 euro per maand. En het groeit nog steeds.”

Taakverdeling
Het hele gezin werkt mee aan de webshop. “We hebben een taakverdeling”, legt Taskan uit. “Ik ben verantwoordelijk voor de inkoop en het maken van onze eigen honing. Mijn dochter onderhoudt de webshop. Daar zet ze onze producten en foto’s op. Mijn zoons besteden zo’n anderhalf uur per dag aan de marketing – in de praktijk is dat vaak wat minder, door examens enzo. Hanife, mijn vrouw, zorgt ervoor dat alle bestellingen ingepakt en klaar voor verzending zijn.” Het is wel fijn om een eigen taak te hebben, vindt Taskan. “Dan weet je precies wat je moet doen.”

Tekst gaat verder onder afbeelding

Zo dragen de bijen ook hun steentje bij. Ze zitten in 12 bijenkasten op het dak van het tuinhuis. In iedere kast woont een koningin met haar ‘volk’ van gemiddeld 20.000 bijen. Je merkt er weinig van. Taskan vertelt: “Ik inspecteer de kasten regelmatig. Dan kijk ik of de koningin eitjes legt en of het volk sterk en gezond is. En ik kijk of de bijen al veel honing gemaakt hebben.” Als er genoeg honing in de kast te vinden is, haalt hij de ramen eruit. Ramen zijn de verticale lades waar de honingraat inzit. De honing haalt hij eruit met een slinger en vangt hij op. “Je moet de honing op tijd uit de kasten halen. Anders worden de bijen lui.”

Miljard bloemen
En dat is niet de bedoeling, dat de bijen lui worden. De term ‘bezige bij’ komt niet uit de lucht vallen. Ahmet zit achterovergeleund in zijn groene tuinstoel. Hij vertelt: “Voor 1 kilo honing moeten de bijen zo’n 2 miljoen keer contact maken met een bloem. Als er weinig stuifmeel inzit, kan dat oplopen tot 5 miljoen contactmomenten.” De bijen van Taskan zorgen samen voor zo’n 200 kilo stadsbloemenhoning per jaar. Dat komt erop neer dat zijn bijen samen tot een miljard bloemetjes aantikken per jaar. “Veel is dat, hè?”

Stadsbloemenhoning uit Kanaleneiland-Noord wordt gemaakt van een grote verscheidenheid aan bloemen. “In de stad zijn veel meer verschillende bloemen dan op het platteland. Heidebloemen, bijvoorbeeld, zijn minder divers.” Op de balkonnetjes naast de achtertuin van Taskan zijn inderdaad al verschillende bloempotten te zien. Maar ook de bomen in de straat dragen bij aan de honing. “In het voorjaar staan de lindebomen in bloei. Dat proef je terug in de honing, die smaakt dan naar lindebloesem.”

Tekst gaat verder onder afbeelding

Op goed vertrouwen
Ahmet Taskan denkt dat hij met 12 bijenkasten in zijn Utrechtse achtertuin nu wel redelijk aan zijn taks zit. Daarom is hij voor honingwinkel.nl ook honing gaan importeren. Uit het binnen- en buitenland, en van alle soorten en maten. Je kan het zo gek niet bedenken, of het staat op de webshop: artisjokhoning uit Italië, yucatanhoning uit Mexico en kostbare manukahoning uit Nieuw-Zeeland. “Ik koop mijn honing alleen in van mensen die ik vertrouw. Want wat ik verkoop, moet goed zijn”, zegt Taskan.

Wat is dan goede honing? “Er zijn acht parameters waar je naar kijkt om een honing te boordelen. Onder andere het vochtgehalte, of er bestrijdingsmiddelen zijn gebruikt en ook hoe oud de honing is.” De imker zet de rugleuning van zijn tuinstoel weer rechtop en legt uit: Een hoog vochtgehalte betekent vaak dat de honing te vroeg geoogst is. En bestrijdingsmiddelen die voor planten worden gebruikt, komen ook in de honing terecht. De honing hoort daarbij niet te oud te zijn. “Honing bederft niet. Je kan het nog eten. Maar als de honing meer dan twee jaar oud is, begint die zijn smaak te verliezen.”

Tevreden klanten
Hanife, die ondanks de tropische temperatuur onafgebroken op en neer loopt tussen de keuken en de opslag in de schuur, komt naar buiten met kleine potjes lichte, heldere honing. Komt net uit Turkije, om mee te nemen. “Tevredenheid van onze klanten, dat is het allerbelangrijkste”, zegt Ahmet later. Hij redeneert: Als je klanten niet tevreden zijn met jouw service, voor wie doe je het dan? “Als mensen de honing niet lekker vinden, dan kunnen ze die gewoon retourneren en dan krijgen ze hun geld terug. Op 4.000 bestellingen is dat denk ik maar een keer gebeurd.”

Met tevreden klanten, wordt het klantenbestand alsmaar groter: “Mensen komen bij je terug.” Taskan denkt dat de groei van honingwinkel.nl wel een tijdje doorzet. “Tijdens de coronacrisis zijn veel mensen meer waarde gaan hechten aan goede producten, ze zijn dichter tot de natuur gekomen en gewend geraakt aan online winkelen. Meer in het hier en nu.” Hij neemt zijn laatste slok thee. “Ik denk dat dat nog wel even zo blijft.”

20 Reacties

Reageren
  1. wiel

    Het lijkt leuk maar zoveel honingbijen is denk ik teveel omdat ze door hun grote aantal een bedreiging vormen voor wilde bijen.

  2. Joris

    Leuk verhaal. Ik ga zeker een potje honing bestellen.
    Eens wat anders om te geven dan een domtoren kaarsje; potje Kanaleneiland honing.
    Zet ‘m op familie Taskan!

  3. Berk

    Mooi verhaal, ga zo door!

  4. Scherpschutter

    Wat een hartverwarmend kapitalistisch succesverhaaltje. Prachtig! Niets mooier dan een bedrijfje met hard werk uiteindelijk laten uitgroeien tot een succesvolle cashcow en gefeliciteerd met het het eerste kleine succesje aan de eigenaren. Winstgevendheid lijkt binnen handbereik te liggen. Op naar baggervette winsten en een werelwijd honing-emperium!

    Meer van zulks, DUIC!

  5. Wim Vreeswijk

    Laten die bijen het onderling maar uitvechten !

  6. berend

    Ik zou hier toch wat positiever over willen zijn, zonder bijen geen bestuiving, geen oogst en dus geen eten. De bijenpopulatie is aardig afgenomen in onze eeuw van pesticide en andere vervuiling. Dus ruimte zat voor een paar korfjes extra.

  7. Hans

    Tevreden klanten komen 🐝 je terug!

  8. WvR

    @wiel:
    Spreek me niet van wilde bijen!
    Die zijn zo’n beetje verantwoordelijk voor het uitsterven van de oerbij (niet te verwarren met de aardbij).
    Dat waren pas bijen!

  9. RABE

    Goed bezig,
    Deze mensen verdienen een groot compliment.
    Werken op eigen kracht en samen met de natuur.

    Petje af!!!

  10. Rik

    Leuk om te lezen hoe enthousiast de heer Taskan over honing is. Minder leuk om te lezen zijn de tekstjes van Scherpschutter. Iets met uitgroeien tot een succesvolle cashcow en baggervette winsten en een werelwijd honing-emperium… Wat heeft dat te maken met een artikel over liefhebbers van honing… Mooie familiebedrijven als deze dat passen sowieso niet in een Angloskasische wereld, eerder in een Rijnlandse…

  11. Anne Marie ten Berge

    Chapeau voor deze lieve en vrolijke familie.

  12. Romeo

    @Scherpschutter misschien eens wat zoete honing eten? Word je misschien wat minder zuur van…

  13. Utrechtvoorutrecht

    Leuk!

    @SS Aangezien u ook succesvol ondernemer bent, kunt u misschien ook in deze rubriek! Uw aanstekende enthousiasme en uw haarscherpe observaties zullen menige DUIC lezer inspireren om van Nederland weer de ronkende machine te maken zoals in de VOC tijd!

  14. Ahmet Taskan

    Onze hartelijke danken aan iedereen die moeite heeft genomen om te reageren op dit artikel.
    Door de corona is mijn hobby wel een beetje uit haar jasje gegroeid. Met de winst die wij hebben gemaakt heb ik een onderzoekje laten doen naar met het uitsterven bedreigde Nederlandse bij “Zwarte bij” aan een groep studenten van de Wageningen Universiteit. En een handboekje gesponsord over zwarte bij welk zal worden gebruikt om stadskinderen in contact te brengen met de natuur. Wij zijn van plan als we winst maken een deel zeker te investeren in dit soort projecten. Wat er over blijft zal weer terugvloeien in het bedrijfje om die verder te ontwikkelen. Gelukkig zijn wij niet afhankelijk van de eventuele winst wat dit bedrijfje zou kunnen opleveren… Het was hobby en blijft hobby… Ook al is het wat groter geworden…

  15. Scherpschutter

    @Utrechtvoorutrecht

    Interessant. U heeft mijn aandacht. Hoeveel bent u bereid te betalen?

  16. BdV

    Mooi verhaal. Succes Ahmet!

  17. Ton

    Heerlijk, ondernemers met een wat breder perspectief.

  18. Rik

    @Ahmet Taskan: heerlijke, sympathieke reactie. Heel veel succes gewenst. Ik hoop dat jullie bedrijf meer mensen stimuleert om op eenzelfde sociale manier te ondernemen.

  19. Pee

    Dit kan je alleen maar toejuichen.

  20. YouTube omar khababi

    Veel succes met je verkoop Ahmed honing is heel belangrijk voor je lichaam

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).