Utrechters die minder goed hun weg weten te vinden in de digitale wereld en wel gebruik willen maken van de bezoekerskorting voor parkeren, kunnen een afspraak maken op het Stadskantoor. Een medewerker van de gemeente kan dan helpen met het storten van parkeertegoed. Vervolgens kan de bewoner het kenteken van het bezoek via de telefoon doorgeven en daarbij aangeven wanneer het bezoek komt en weer vertrekt. Dit is hét alternatief voor het gebruik van de webapp.
De gemeente maakte deze zomer bekend dat het systeem voor parkeerkorting in Utrecht ging veranderen. In plaats van een code in te voeren bij de parkeerautomaat, moeten inwoners vanaf 1 november gebruikmaken van een app op de smartphone of computer. Veel lezers van DUIC, maar ook een groot deel van de gemeenteraad zetten vraagtekens bij dit nieuwe systeem.
Zo wezen de VVD, PvdA, PVV, Utrecht Solidair, CDA, D66, GroenLinks, DENK, ChristenUnie en Stadsbelang Utrecht er eerder deze maand op dat niet alle inwoners hun weg weten te vinden in de digitale wereld. “Dit nieuwe systeem vereist veel digitale vaardigheden, die niet iedereen heeft”, schreven de partijen in schriftelijke vragen. De gemeente had eerder al aangegeven met een alternatief te komen voor inwoners die de app niet willen of kunnen gebruiken. De fracties vroegen of het college het met de partijen eens is dat de gemeente een volwaardig alternatief moet bieden.
Telefoon
Een van de alternatieven heeft de gemeente nu bekendgemaakt via een brief. Daarin is te lezen dat Utrechters, die geen gebruik maken van de webapp, via de telefoon contact kunnen opnemen met de gemeente. “Onze medewerkers overleggen met u wat uw mogelijkheden zijn.”
Een van die mogelijkheden – en het enige alternatief voor de app dat in de brief wordt beschreven – is dat er een afspraak wordt gemaakt om parkeertegoed te storten aan de balie van het Stadskantoor. “Daarna kunt u maandag tot en met vrijdag tussen 08.30 en 17.30 uur en op donderdagavond tot 20.00 uur kentekens telefonisch aan ons doorgeven. U geeft uw Burgerservicenummer door, het kenteken, de datum en de begin- en eindtijd dat uw bezoek komt.”
Uitleg
In de brief is ook een stappenplan te lezen waarin staat uitgelegd hoe de app gebruikt moet worden. Ook kunnen Utrechters terecht op verschillende wijkbureaus en bij bibliotheken waar medewerkers uitleggen hoe de webapp werkt.
Sinds afgelopen dinsdag kan de app gebruikt worden en vanaf 1 november vervalt de mogelijkheid om de kortingscode in te voeren bij de parkeerautomaat. Vanaf dat moment is de webapp of bellen met de gemeente dus de enige manier om bezoekerskorting te activeren.
Gekoppelde berichten
Waarom komt er eigenlijk een nieuw systeem voor parkeerkorting in Utrecht?
De parkeerkorting in Utrecht blijft bestaan, maar het is straks niet meer te gebruiken via…
Grote meerderheid Utrechtse gemeenteraad zet vraagtekens bij nieuw systeem voor parkeerkorting
Een grote meerderheid van de gemeenteraad zet vraagtekens bij de manier waarop Utrechters vanaf 1…
Parkeerkorting in Utrecht gaat veranderen; straks alleen nog maar digitaal met een app
Het is straks niet meer mogelijk om parkeerkorting te krijgen via parkeerautomaten in Utrecht. Op…
51 Reacties
ReagerenWaarom kan dit niet gewoo per fax? Voor alle Utrechters die geen telefoon hebben
Uhm, dus onhandige ouderen ed moeten eerst naar het Stadskantoor en daarna, met extra kosten, steeds bellen en dan nog steeds betalen voor de visite of zorgers (en hen dat terugvragen)? Is dat niet nog steeds te scheef vgl met hgewone parkeerautomaat met kortingsoptie?
Te gênant voor woorden. Of digitaal of nog net niet met de postduif. Hoezo niet gewoon bij de parkeerautomaat? Wie verzint dit??
Wie bedenkt dit soort bizar omslachtige slapstick plannen? Alsof bezoek alleen tijdens kantoortijden komt en precies volgens planning…
Deze app is gewoon een ongelofelijk slecht plan. Waarom zou ik parkeergeld moeten voorschieten voor bezoekers? En hoe werkt dat voor mensen die geen geld hebben? Die krijgen geen bezoek meer? En dan moet ik dus telkens een tikkie gaan sturen voor het parkeergeld? Fucking bizar dit.
@Cico, misschien is die techniek te nieuw voor u, een fax sturen gaat via de telefoonlijn dus zonder telefoon wordt een fax sturen ook lastig. Bij de lokale bibliotheek kunnen ze vast wel helpen met het bellen
Hahahahahahaha, lang niet zo hard kunnen lachen om de gemeente. Ongelofelijk dat iemand met een strak gezicht deze ‘oplossing’ heeft kunnen vertellen. Als we nou massaal gebruiken dan is de gemeente er heel snel klaar mee.
Wel goed dat de gemeente straks een naheffing afvalstoffen kan sturen bij bezoek van buiten de stad en het UWV kan controleren dat bewoners met een uitkering wel thuis zitten en niet ergens op bezoek gaan.
Een overzicht van bsn nummers, kentekens, adressen en bezoektijden zal dataminers doen watertanden. Vol vertrouwen dat de gemeente deze privégegevens goed en veilig zal beheren
Toch leuk als je dan op zaterdag ineens bezoek krijgt… Wie bel je dan?
En hoe schat je in hoeveel tegoed je nodig hebt (als je het überhaupt al zo breed hebt…)?
Laat staan dat je altijd overal weg moet blijven van zomaar je BSN-nummer te geven in verband met de kans op identiteitsfraude en dat je dat nu telefonisch moet doorgeven.
Als je zelf belt, zal het vast nog wel goed gaan (beetje vertrouwen hebben), als je al te woord wordt gestaan of kan worden gestaan. Maar het is wachten op dat de mensen gebeld worden en gevraagd worden naar die gegevens…
*kijkt op kalender* – nee, voorlopig nog geen 1 april…
Ik dacht dat ik het meest bizarre maakbaarheidswensdenken van de de Gemeente Utrecht al had meegemaakt, maar dit is zó’n ongelofelijk slecht idee dat ik weiger te geloven dat het echt is.
En dan ook nog dit: “Daarna kunt u maandag tot en met vrijdag tussen 08.30 en 17.30 uur en op donderdagavond tot 20.00 uur kentekens telefonisch aan ons doorgeven.”
Oké, ik woon dus in parkeerzone A1: betaald parkeren van maandag t/m zaterdag 07.00 – 01.00 uur en zondag 12.00 – 18.00 uur. Zelf kan ik die app wel gebruiken. Mijn bejaarde buurvouw kan dat niet. Hoe gaat zij het avondbezoek van de thuiszorg doorgeven? Of gaat de thuiszorg vanaf 1-nov gewoon het dubbele aan parkeergeld betalen om bij mensen in de binnenstad te kunnen komen?
Die kortingscode op de automaten werkte prima. Die krengen zijn er al op voorbereid en die haalden de korting al af van een bezoekerskorting tegoed die bewoners hadden.
Welk probleem wordt hiermee in vredesnaam opgelost? Trap de gemeenteambtenaren met leerachterstand die dit verzonnen hebben er direct uit en hou het gewoon bij de kortingscode en wachtwoord op die automaten. Simpel. En ik hoef geeneens twee jaar aan loon voor dit plan.
Hoort allemaal bij het plan om het zo lastig mogelijk te maken want de auto moet geweerd worden.
Het college wil het autogebruik van bezoekers ontmoedigen ten koste van de bewoners.
Op dit moment is een incidenteel bezoekje aan Oma in Utrecht met parkeerkorting prima te betalen voor de bezoekers.
Als de bewoner de parkeerkosten van al zijn bezoekers gedurende het hele jaar moet betalen (i.p.v. elke bezoeker voor zich), dan zal de bewoner zijn bezoekers eerder vragen om in een P+R te parkeren of met alternatief vervoer te komen.
Het smerige is dat de gemeente er geen open kaart over speelt. Er wordt naar de producent van de parkeerautomaten gewezen, terwijl elke nitwit weet dat die producent elke wens van de gemeente in de software kan verwerken en dat beide systemen (app en kortingscode) prima naast elkaar kunnen bestaan.
Past weer prima in de al jaren in Utrecht heersende trend van de gemeenteraad en de burger verkeerd voorlichten om de anti-autoplannetjes door te drukken.
Tijd voor een WOB-verzoekje? Laat de gemeente maar aantonen wat de opdracht was aan de producent van de automaten en welke middelen ze heeft gebruikt om een oplossing op maat af te dwingen.
Waarom makkelijk als het ook moeilijk kan? Even de voorstanders ( als die er zijn?) tellen. De meerderheid is denk ik niet voor invoering ongeacht de leeftijd.
Veel succes ermee!
@Binnenstadbewoner.
Absoluut, een waanzinnig systeem, dat juist de mensen benadeelt, die de korting goed kunnen gebruiken. Laat het bestaande systeem intact.
HI-LA-RISCH!
@PD, je bejaarde buurvrouw krijgt geen bezoek meer in het weekend. Het wassen door de thuiszorg kan dus wel wachten tot maandag.
Utrecht niet geschikt voor oude mensen.
Je bent slecht te been.
Je hebt geen auto.
Je moet geholpen worden en hebt post covid.
Dus moet je een pot geld openzetten voor toekomstig bezoek.
Dat moet ingepland worden…
Begin en eindtijd moet je invoeren en dan moet je dus tijdens dat bezoek niet onwel worden….
Zowel langer blijven als korter blijven van het bezoek geeft de ontvangende bejaarde een risico op veel te veel betalen…..
Of boetes voor de visite.
Fijn dat telefonisch doorgeven, is dat voor werkverschaffing van de ambtenaren? En… sorry bezoek, je moet nu weg want de eindtijd van de bezoekerstijd zit erop.
Alle parkeerautomaten weer weg, dag belastinggeld. Of worden ze gerecyceld?
Waarom moeilijk doen als het ook makkelijk kan?
Ach de gemeente doet erg veel moeite om auto’ s te weren. Fijn voor mensen die de auto voor werk en levensbehoefte nodig hebben.
Sorry hoor, maar dit is nou machtmisbruik van onze kneiterlinkse gemeente die zich achter de voordeur naar binnen probeert te wurmen terwijl ze daar niets te zoeken hebben. Zeer ernstig grensoverschreidend ongewenst gedrag van het college en de laarzen poetsende achterban. Bah.
Er is niets mis met het huidige systeem wat een simpel zonneschermpje niet kan oplossen. Dat is supergoedkoop, maximaal duurzaam en nog burgervriendelijk ook.
@Rottebert Peermans: dat lijkt me inderdaad een goed idee: WOB/WOO-verzoek en vragen naar de DPIA voor deze verwerking
Op dit moment werk de app en de papieren inlogcode tot 1nov waarom niet beide zo houden waarom kan iets dat nu kan straks niet meer
W A T een idiote brief. Zit er dan echt helemaal geen zinnig mens op dat stadskantoor die zoiets debiels kan tegenhouden?
Echt te bizar voor woorden, wat een ongelooflijk geklungel! Dit is wel bijna het meest belachelijke wat de gemeente kan bedenken, en eigenlijk verbaast mij dit ook niet. Wat een amateurs onbegrijpelijk!
Om een bekend cabaretier maar te parafraseren: “Dat er over nagedacht is, vind ik niet erg. Misschien zelfs bewonderenswaardig. Maar dat er over nagedacht is, en dít het is geworden…”
Net de app geïnstalleerd op mijn iPhone. De gebruiksaanwijzing is maar liefst één A4-tje (!) waar bovendien fouten in staan. Er wordt telkens verwezen naar de 3 punten rechts bovenin, maar het zijn toch echt streepjes. Ik zou een soort korting moeten kunnen kiezen (bijv. bezoek of mantelzorg) maar die optie krijg ik niet.
Verder heb ik nog wel wat vragen, zoals: kun je meerdere bezoekers tegelijk met korting laten parkeren?
Dit plan moet bedacht zijn tijdens de vrijdagmiddagborrel. Na een aantal biertjes komen de beste ideeën hoe de burger in de zeik te nemen. Allemachtig, wat hebben ze gelachen.
Is er dan helemaal geen wethoudertje te vinden die dit ook te gek voor woorden vindt en gewoon eens een keer ingrijpt?
Kortingscode werkte prima. Als bewoner betalen voor parkeerkosten van je bezoek, terwijl het bezoek toch echt zelf haar eigen keuze maakt voor een vervoermiddel. Dat is echt krom. Ouderen die naar het Stadskantoor moeten komen om een tegoed te storten, lekker praktisch. Hoe schatten zij in hoeveel? Wat een administratie ook. Als je het niet gebruikt, wordt het dan teruggestort? Wie houdt dat allemaal bij? Medewerkers die aan de telefoon moeten zitten, wat kost dat? Klinkt als een tijdelijk noodverbandje voor iets waar duidelijk niet van tevoren over is nagedacht. Wat was ook alweer de reden om het bestaande, eenvoudig en goed werkende systeem te vervangen? Enige reden die ik kan bedenken is het parkeren van bezoek te ontmoedigen. Briljant om dan inwoners te confronteren met iets volkomen absurds en onwerkbaars.
Klopt @Van Zuilen tot Utrecht. Ik heb er nog buikpijn van 😉
Bizar. Daar zitten de baliemedewerkers ook echt op te wachten…
Gentrificatie, de oudjes gaan maar ergens anders wonen en er komen jonge linkse stemmers voor terug.
@Abe 12:55, om er fax te versturen is enkel een telefoonlijn nodig, en telefoon daarentegen zoals u beweerd is niet noodzakelijk. Wellicht is het voor u ook wat nieuw allemaal.
Dit alternatief lijkt mede vanwege de vereiste telefonische (taal) vaardigheden, problemen om via het centrale telefoonnummer je vragen te stellen en vereiste mobiliteit en kosten om naar het Stadskantoor te gaan, voor ouderen een nog grotere drempel te gaan vormen dat de Parkeerapp zelf.
Goed dat een grote meerderheid van de raad uitgebreide kritische vragen heeft gesteld. https://utrecht.bestuurlijkeinformatie.nl/Reports/Document/1c53d1b9-35ce-4f2e-9217-d501189cd5e4?documentId=f55c5104-44d2-4947-ba11-9bca122e9418
De ouderen burgemeester heeft vorige week ook haar collega Sharon hier vorige week op aangesproken. Nu maar afwachten of dit alles op tijd komt en of onze volksvertegenwoordigers in meerderheid toch iets kunnen veranderen.
Voor welk probleem is die nieuwe app eigenlijk de oplossing..?
Dit college forceert betaald parkeren in de hele stad en werpt tegelijkertijd nieuwe drempels op voor de kortingsregeling.
In haar blinde autohaat gaat de gemeente compleet voorbij aan het feit dat deze maatregel voor veel economisch en sociaal kwetsbare mensen betekent dat ze moeten kiezen tussen kwaad of erger: betalen voor het bezoek (met geld dat ze niet hebben) of nog verder in een sociaal isolement zakken.
Denk aan ouderen met een AOW die af en toe de kinderen en kleinkinderen op bezoek krijgen (met een compleet gezin met het OV is helemaal onbetaalbaar) mensen die (mantel)zorg nodig hebben of gewoon sociaal contact anders dan via de app.
Laten we hopen dat de gemeenteraad kritische vragen stelt, gehakt maakt van de plannen en dat de gemeente met een alternatief komt waarbij de bezoeker zelf kan betalen en van korting gebruik kan maken.
Bellen naar de gemeente = weg korting. Weten ze wel wat bellen kost?
Het gaat het er om de bewoners gewillig te maken om de korting maar te laten vervallen, dan kunnen er nog meer parkeergelden naar binnen geschraapt worden door de Gemeente Utrecht.
Gemeente woordvoerder:” nieuwe software moet dit jaar geïnstalleerd worden.”
Laat het zo zoals het nu is, dat kost minder voor de bewoners.
Wat jammer dat een bezuiniging voor de gemeente betekend dat het voor bewoners complex wordt gemaakt…
Je moet voor je gasten gaan voorschieten.
In een wereld met app’s kiest de gemeente voor een omslachtig websysteem. En je moet vooraf geld storten ipv betalen als je parkeert. De wereld is weer een beetje minder makkelijk geworden voor de bewoners!
De gemeente vraagt een tegoed te storten waarna na aanmelding van een kenteken geld vanaf wordt getrokken. Vraag 1 waarom moet er eerst een bedrag worden gestort. Vraag 2 krijg ik dan ook de wettelijke rente over dat bedrag als ik er geen gebruik van maak. Vraag 3 waarom moet ik zelf voor een bezoeker betalen. Vraag 4 als het dan digitaal moet waarom dan niet een kenteken aanmelden waarmee een bezoeker na een reply zelf kan betalen. Vraag 5 wat is mis met de automaat en een kortingscode.
Ik had al eerder bezwaar gemaakt tegen betaling van de parkeerkosten door de gastheer. (Bezoekers die met het OV komen betalen ook zelf die kosten.) Kreeg als antwoord dat je je bezoeker ook kunt machtigen om de parkeergegevens in te voeren. Aha, dan betaalt de bezoeker dus zelf. Niet dus, blijkt nu, ook dat gaat van het tegoed van de ontvanger af. De gemeente hoort zich niet te bemoeien met hoe ik met mijn gasten omga; parkeergeld terugvragen: te genant voor woorden. Wij nemen GEEN app!
Is er dan helemaal niemand bij de gemeente die dit ook niet zo’n goed idee vind?
Nu kunnen ze dus ook al monitoren wie en wanneer je bezoek krijgt.
Ik vind het ook zeer vervelend om de parkeerkosten aan mijn bezoek te vragen .
Alles is er op gericht om de auto van de mensen af te pakken dat is duidelijk zat maar dat gaat tegen alle principes van een democratie in , maar die democratie bestaat alleen nog maar uit een papieren versie.
Het blijft een onhandig én onsympathiek systeem. Waarom toch iets veranderen, wat prima werkte??
Is dit wat onze hoogopgeleide ambtenaren/bestuurders voor ons Utrechtse burgers in petto hebben? Er was géén probleem, dus moeten deze bestuurders er een voor ons vinden!
Belachelijk! Misschien inderdaad met zijn allen tot naar de gemeente bellen! Ben benieuwd wat Aleid Wolfsen hiervan vindt, dat burgers hun BSN-nummer telefonisch moeten opgeven!!!
Mikken de ambtenaren er op dat wij oudjes het af zullen laten weten en gewoon het volle tarief zullen betalen namens onze gasten?
Het is nauwelijks te geloven dat iemand dit heeft verzonnen.
Leeftijdsdiscriminatie? Ik dacht voor wel.
Wie is er voor om dit voor rechter te brengen?
Wie van de Gemeente neemt dan in het weekend de telefoon op?
Mikken de ambtenaren er op dat wij oudjes van de korting af zullen zien en het volle tarief zullen betalen voor onze gasten?
Wat is dit voor dienstverlening aan de burger? Leeftijdsdiscriminatie?
Ik dacht voor wel. Kan dit voor de rechter worden gebracht?
De kunstenaars van de Strakke Hand hebben net een nieuw werk opgeleverd op Westplein wat Grondwet Artikel 1 moet vieren.
Het is juist GW Art. 1 wat hier door het autohatende (= autobezitters discrimineren en wegpesten) college met gelaarsde voeten wordt getreden.
De ironie is werkelijk ontluisterend….
@Koel Hoofd: Sorry hoor, maar ben je nou echt zo simpel of loop je de boel te trollen?
Mag “het alternatief” wel, gezien vanuit oogpunt van privacy?
Hebben we hier een waakhond voor die dit kan tegenhouden?
@ Cico
😂😂😂
Super handig, ik ben erg blij met die app.
En eenvoudiger geregeld dan in het verleden.