Grote meerderheid Utrechtse gemeenteraad zet vraagtekens bij nieuw systeem voor parkeerkorting Grote meerderheid Utrechtse gemeenteraad zet vraagtekens bij nieuw systeem voor parkeerkorting

Grote meerderheid Utrechtse gemeenteraad zet vraagtekens bij nieuw systeem voor parkeerkorting

Grote meerderheid Utrechtse gemeenteraad zet vraagtekens bij nieuw systeem voor parkeerkorting
Archieffoto
Een grote meerderheid van de gemeenteraad zet vraagtekens bij de manier waarop Utrechters vanaf 1 november bezoekerskorting op parkeren kunnen krijgen. Vanaf dat moment gaat dat namelijk via een app en niet meer via de parkeerautomaat. “Dit nieuwe systeem vereist veel digitale vaardigheden, die niet iedereen heeft”, schrijven de partijen.

Een grote meerderheid van de gemeenteraad zet vraagtekens bij de manier waarop Utrechters vanaf 1 november bezoekerskorting op parkeren kunnen krijgen. Vanaf dat moment gaat dat namelijk via een app en niet meer via de parkeerautomaat. “Dit nieuwe systeem vereist veel digitale vaardigheden, die niet iedereen heeft”, schrijven de partijen.

Inwoners van Utrecht kunnen gratis een code aanvragen waarmee ze zorgverleners en visite met fikse korting kunnen laten parkeren bij hen in de straat. De inwoner kan de kortingscode die voor visite bedoeld is ook zelf gebruiken. De korting varieert tussen de 50 en 75 procent en geldt voor een maximumaantal uur per jaar.

Vragen

Nu is het dus nog zo dat de kortingscode bij de parkeerautomaat ingevuld moet worden. Dit gaat stoppen, het betalen inclusief korting moet straks met een app. Handig voor mensen die geen zin hebben om naar buiten te lopen en digitaalvaardig zijn. Maar de VVD, PvdA, PVV, Utrecht Solidair, CDA, D66, GroenLinks, DENK, ChristenUnie en Stadsbelang Utrecht wijzen erop dat niet alle inwoners hun weg weten te vinden in de digitale wereld. De partijen hebben schriftelijke vragen gesteld over de kwestie.

Een woordvoerder van de gemeente Utrecht heeft eerder al aangegeven over te stappen vanwege nieuwe software. “Verder krijgen we de afgelopen jaren regelmatig de vraag om over te gaan op een digitaal systeem. Veel andere gemeenten hebben ook al een webapp om parkeerkorting online te kunnen gebruiken. Wij lopen als Utrecht dus eigenlijk een beetje achter.”

Alternatief

De gemeente gaf destijds ook aan dat er een andere mogelijkheid komt voor inwoners die de app echt niet kunnen of willen gebruiken. De fracties vragen nu of het college het met de partijen eens is dat de gemeente een volwaardig alternatief moet bieden. “Waarom is er niet gelijk met de aankondiging van de webapp gecommuniceerd over een offline alternatief?”

Daarnaast willen de vragenstellers weten of het college de voor- en nadelen van het nieuwe systeem wel goed heeft afgewogen. Een nadeel is bijvoorbeeld dat de bewoner de parkeerkosten moet voorschieten. “Hoe gaat de gemeente om met inwoners die afhankelijk zijn van mantelzorgers, thuiszorgmedewerkers en/of familieleden bij hun dagelijkse activiteiten en waar (…) deze webapp leidt tot hogere lasten?”

Privacy

Tot slot zijn de partijen benieuwd wat voor invloed het nieuwe systeem heeft op de privacy. “Klopt het dat kentekens en bezoektijden in de app moeten worden opgeslagen? Welk alternatief is er voor bezoekers die anoniem willen blijven, zoals dat ook kan bij de parkeerautomaat, via een fictief kenteken?”

Gekoppelde berichten

32 Reacties

Reageren
  1. arbeider

    Bij twijfel niet inhalen heb ik altijd geleerd….dus niet gaan uitvoeren aub…denk als ” inclusief ” College aan de vele digibeten

  2. Jeroen

    Het zou zó veel logischer zijn om beide systemen naast elkaar te laten bestaan. Maar dat is natuurlijk veel te ingewikkeld voor een of andere loze reden.

  3. Wil

    Een fictief kenteken? Hoe werkt dat dan?

    En waarom staat de pvdd niet in het rijtje? Vinden zij het een prima app?

    Hoop vragen weer

  4. Frank

    Eerst zelf betalen en dan later aan je bezoek het voorgeschoten parkeergeld terug vragen, lekker gênant! Geen sympathiek systeem gemeente Utrecht!

  5. Eef

    Ik vind dat in de artikelen die DUIC tot dusver heeft besteed aan dit onderwerp er te weinig aandacht uitgaat naar het volgende:
    Met de invoering van deze App wordt iedereen nu verplicht om de parkeerkosten voor hun bezoek te betalen. Okay, in bovenstaand artikel wordt het ‘voorschieten’ genoemd maar het is toch wel heel vervelend (soms zelf gênant) als je telkens aan vrienden en familie die kosten moet terugvragen. Dat is voor veel mensen een enorme drempel. En ook een grote verandering tov hoe het eerst werd geregeld. Ook was er voorheen (voor zover ik weet) geen beperking in het aantal keren dat je gebruik kan maken van de korting.

  6. Maurits

    Het huidige systeem werkt toch prima? Ik ben zelf behoorlijk technisch aangelegd, maar zie het nieuwe systeem alleen maar als een achteruitgang.

    Moet ik nu voor al mijn bezoekers eerst hun kenteken gaan vragen, afspreken vanaf hoe laat ze er zijn en hoe lang ze verwachten te blijven, inloggen en de kosten voorschieten? Nee bedankt! Ik geef ze liever mijn code zodat ze zelf bij de automaat hun parkeersessie kunnen regelen.

  7. Katja

    Geen smartphone, geen app. Wat nu ?

  8. PvC

    Goed dat er vragen gesteld worden over dit slecht doordachte probleem, maar ik ben wel benieuwd of die vragen eigenlijk consequenties kunnen gaan hebben voor het al dan niet invoeren. Vrees dat dat al wel weer een gepasseerd station zal zijn.

  9. Jens

    Wat ik helemaal niet snap is dat er nu pas vragen komen vanuit de gemeenteraad. Dit moet toch al veel eerder in gang gezet zijn? Dan hadden er toch veel eerder vragen over moeten komen, of hebben ze gewoon niet opgelet?

  10. EB

    En als je blut bent moet je zorgen dat je je bezoek direct na de koffie de deur weer uitwerkt

  11. Piet

    Tjonge wat een gezeur. Drie kwart van Nederland werkt met zo’n model en voor Utrecht zou het weer te moeilijk zijn. Bij mijn schoonouders die ver in de 80 zijn werkt het ook prima en die zijn echt niet digitaal vaardig maar na 3 keer en de eerste keer een beetje hulp van de (achter)kleinkinderen weten ze het prima.

  12. Tuna

    @ Piet, zijn je schoonouders rijk??? Zij kunnen iedereen dus voorschieten. Nou ik niet hoor. Lekker gênant om het voorgeschoten parkeergeld terug te vragen.

  13. Hugo

    “Veel andere gemeenten hebben ook al een webapp om parkeerkorting online te kunnen gebruiken. Wij lopen als Utrecht dus eigenlijk een beetje achter.”

    Veel andere gemeenten hebben gratis bezoekuren. Inwoners krijgen een x aantal uren gratis parkeren die ze voor hun visite kunnen gebruiken. De 50% korting in Utrecht maakt het nog steeds niet goedkoop (nog steeds niet echt toegankelijk voor minderbedeelden of goedkoop voor zorgverleners), nu het basisuurtarief 4-6 euro is.

    Dus als je je wilt aansluiten bij wat gangbaar is, doe dan een stapje extra. Geef elke inwoners 50 gratis bezoekuren per jaar en je zal zien dat de bezwaren tegen deze app ineens snel weg zijn.

  14. Ptje

    @ Eef, ter info: er geldt nu ook een maximum: “ Uw bezoek kan per kwartaal maximaal 70 uur met korting parkeren”.

    Overigens helemaal met je eens!

  15. Hans

    Vergroot de kloof digitaal vaardig / niet zo erg vaardig nog maar een beetje meer. Steeds meer mensen met overigens een normaal gemiddeld verstand of niet hebbende een smartphone vallen op deze manier buiten de boot. Dat moeten we niet willen!

  16. Wil niet

    @wil “waarom niet PvdD in dit rijtje”? Heb jij dan wel eens een dier een auto zien parkeren? Al dan niet met smartphone?

  17. Piet

    @Tuna, mijn schoonouders zijn zeker niet rijk, heel arm wil ik ook niet zeggen maar veel hebben ze zeker niet. Ik zorg altijd dat ik een paar losse euro bij mij heb die ik afgeef (want een tikkie vertikken ze om te sturen), maar die losse euro worden altijd “stiekem’ aan de kleinkinderen doorgegeven. Want ze zijn blij om hun (klein)kinderen te zien(en je laatste jas heeft geen zakken).

    Je hoeft het niet voor te schieten je kan het bezoek ook gewoon het normale tarief laten betalen zonder de korting. Ik weet wel dat al het bezoek blij is met de kleine moeite die jij neemt en zeker niet gênant vindt om door jouw voorgeschoten bedrag te betalen.

  18. S

    Hoe is het mogelijk dat anno 2023 er nog steeds mensen zijn die niet digitaal vaardig zijn..?
    Wat hebben die de afgelopen 30-40 jaar gedaan?!?!

  19. Noa

    Je moet weer een app installeren, hoezo?
    Niet fijn als je ouder bent en niet een telefoon hebt waarbij dat kan. En geen kinderen of kleinkinderen hebt die je helpen zoals boven gesuggereerd als je wel zo n telefoon hebt.
    Je moet er geld op zetten sorry maar ik heb niets over om dat te doen.
    Erg rot om het terug te vragen aan je bezoek ook.
    En die smoes dat er veel verzoeken zijn om het zo te doen die geloof ik niet.
    En de andere optie waar men het steeds over heeft (mocht je dit dus te moeilijk vinden)?
    Ik heb hem nog nergens gezien.
    Wat een foute regeling, is dit rekening houden met mensen die ook in Utrecht wonen.
    Zoals ouderen en mensen op bijstandsniveau?

  20. Hans

    @ S
    Uw vraag onthult een groot gebrek aan inzicht in hoe de inrichting van onze huidige samenleving structureel gezien grote groepen uit het bootje duwt.

  21. Annie

    Misschien ben ik te cynisch maar ik denk dat veel mensen voor hun bezoek de korting niet meer inzetten, omdat het genant is om het voorgeschoten bedrag terug te vragen. Bezoek betaalt dan dus de volle mep = kassa voor de gemeente.

  22. Claire Obscur

    En alweer het volgende artikel waarbij alle reacties hier totaal voorbij gaan aan de vraag wie de bedenkers van deze ongein zijn en hoe het komt dat ze op die posities zijn komen te zitten waarbij ze dit soort ongein ook kúnnen bedenken en het ook nog in gang weten te zetten. Preciés. Voorkomen is beter dan genezen.

  23. scoetertje

    het is en blijft een extra melkkoe voor de gemeentes.
    auto bezitters betalen immers al wegenbelasting en dat is niet alleen maar om te mogen rijden. maar ook om te mogen parkeren, gelukkig gaan deze problemen aan mij voorbij als ik een auto nodig heb huur ik er een dat scheelt enorm en voor het dagelijks ritje naar de zaak heb ik met heel veel plezier een scooter ! geen file geen gestress Top!

  24. Paul

    Dit College heet toch ” links” te zijn?

    Links stond vroeger voor de minder bedeelden opkomen, het makkelijker maken voor ouderen, digibeten, invaliden, ouderen en gewone arbeiders die met hun auto hun gezin moeten onderhouden….

    Daar is niets meer van over sinds de parenzwang van Klaver en Kuiken…van GroenLinks weten we dat ze niets geven om het gewone volk….de PvdA is er ingetrapt en net zo erg…

    Auto’s de stad uit, dat is het enige doel na 020 zal 030 een reservaat worden van yuppen en studenten!

  25. Pietje

    Krijgen de medewerkers van de thuiszorg een algemene ontheffing? Met tweemaal daags redelijk intensieve thuiszorg (je weet wel: zo lang mogelijk thuis blijven wonen) zit je zo aan 7 uur per week korting geven voor parkeren voor de thuiszorgmedewerkers.
    Dan blijft er voor ander bezoek geen korting meer over.

  26. Tanja

    Het klinkt alsof er weer iemand van de gemeente in een slim verkooppraatje van een consultant is getrapt.
    “we lopen achter” “we moeten over op een nieuw digitaal systeem”.

    Ik denk dat hier vooral een softwarebedrijf erg veel baat bij gaat hebben.

    Waarom zou de gemeente een nieuwe app introduceren EN een ander systeem? Zoveel vragen.

  27. Statler

    Eens met @Hans. Er wordt te makkelijk over gedacht en geschreven. En dat geldt ook voor overheden.
    Met vriendelijke groet,
    PeterH

  28. Ed Klute

    Gisteren ontvingen bewoners in de Betaaldparkeerbuurten de tweede brief met het alternatief voor de Parkeerapp:
    (-) Kunt u geen gebruik maken van de webapp of hebt u vagen over het gebruik er van?
    Neem contact op met ons telefoonnummer 14 030. Onze medewerkers overleggen met u wat uw mogelijkheden zijn. Een van de mogelijkheden is dat u een afspraak maakt om een parkeertegoed te storten aan de balie van het Stadskantoor. Daarna mag u maandag t/m vrijdag tussen 8.30 en 17.30 uur en op donderdagavond tot 20.00 uur kentekens telefonisch aan ons doorgeven. U geeft uw Burgerservicenummer door, het kenteken, de datum en de begin- en eindtijd dat het bezoek komt.(-)
    Dit alternatief lijkt mede vanwege de vereiste telefonische (taal) vaardigheden, problemen om via het centrale nummer je vragen te stellen en vereiste mobiliteit om naar het Stadskantoor te gaan een nog grotere drempel te gaan vormen dat de Parkeerapp zelf.

  29. HenQ

    @scoetertje je eigen scooter is inderdaad het allersnelste vervoermiddel wat je maar kunt wensen binnen de stad! Onze socialistische gemeente heeft in haar wijsheid ook besloten om geen deelscooters meer toe te laten, was er oprecht fan van. Geen OV meer nodig zo, super snel van A naar B. Van overvecht-noord naar naar randje nieuwegein is wel fietsbaar maar je doet er veel te lang over. OV duurt sowieso een eeuwigheid

  30. Louise

    Parkeergeld voorschieten?…..Hoe dan. En dan terug te laten betalen door bezoekers, leveranciers etc……?
    Geen app. want 70+

  31. Carolus

    Ongelooflijk slechte verandering voor ouderen.
    Wij zijn 75 jaar en gewend aan de bestaande prima parkeer regeling.
    Een onnodige actie van de gemeente.

  32. Riet

    Laten zoals t was, werkte prima !!!!!
    Alle veranderingen zijn zeker niet altijd verbeteringen ….
    Stelletje slimmeriken daar in de gemeenteraad.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).