Artificiële intelligentie gaat helpen op de spoedeisende hulp in St. Antonius Ziekenhuis in Utrecht Artificiële intelligentie gaat helpen op de spoedeisende hulp in St. Antonius Ziekenhuis in Utrecht

Artificiële intelligentie gaat helpen op de spoedeisende hulp in St. Antonius Ziekenhuis in Utrecht

Artificiële intelligentie gaat helpen op de spoedeisende hulp in St. Antonius Ziekenhuis in Utrecht
Foto: Bram van Toor
Op de spoedeisende hulp van het St. Antonius Ziekenhuis in Utrecht wordt sinds begin deze maand gebruikgemaakt van artificiële intelligentie (AI). Dit systeem voorspelt of patiënten moeten worden opgenomen of weer naar huis kunnen, waardoor de artsen, assistenten en verpleegkundigen meer tijd hebben en het bed sneller vrijkomt.

Op de spoedeisende hulp van het St. Antonius Ziekenhuis in Utrecht wordt sinds begin deze maand gebruikgemaakt van artificiële intelligentie (AI). Dit systeem voorspelt of patiënten moeten worden opgenomen of weer naar huis kunnen, waardoor de artsen, assistenten en verpleegkundigen meer tijd hebben en het bed sneller vrijkomt.

Een team van datawetenschappers heeft samen met de mensen van de spoedeisende hulp van het St. Antonius het algoritme van het systeem ontwikkeld. Er wordt onder meer gekeken naar de leeftijd, bloedwaarden, hartslag en hoofdklachten van de patiënt om te voorspellen wie moet worden opgenomen en wie naar huis mag. “Voor elke patiënt berekent het algoritme elke 5 minuten opnieuw de kans op opname of ontslag en past de verwachting aan als nieuwe uitslagen daar aanleiding toe geven”, schrijft het St. Antonius.

De artsen van de spoedeisende hulp krijgen alle adviezen op een rij gepresenteerd, waardoor zij sneller kunnen bepalen wat de beste vervolgstap voor de patiënt is. “AI gaat ons helpen om het verblijf van patiënten op de SEH te verkorten”, zegt Marleen Vreeburg, arts op de spoedeisende hulp.

Advies

Zodra het algoritme namelijk vermoedt dat een patiënt moet worden opgenomen, kan de spoed-coördinator alvast beginnen met het regelen van een bed in het ziekenhuis. Vreeburg: “Dit gebeurt terwijl we op de spoedeisende hulp nog bezig zijn met onderzoeken en/of wachten op de laatste uitslagen. Hierdoor hoeft de patiënt minder lang op de spoedeisende hulp te wachten en hebben we meer tijd voor de patiënt omdat het algoritme al veel van het regelwerk voor ons heeft voorbereid. Ook is er sneller weer een bed beschikbaar voor een volgende patiënt.”

Vreeburg benadrukt tot slot dat het systeem slechts advies geeft en dus nooit bepaalt of iemand moet worden opgenomen of niet. “Die beslissing blijft nog altijd in handen van de behandelend arts.” Het systeem wordt om de maand gebruikt zodat het ziekenhuis de verschillen kan vergelijken.

Gekoppelde berichten

4 Reacties

Reageren
  1. Koel Hoofd

    Heb vaak urenlang met mijn vader op de EH doorgebracht.
    Hartproblemen, werd vaak met loeiende sirenes afgevoerd en op EH gedeponeerd. Maar na vele uren aan de monitor mocht hij altijd weer mee naar huis. Hebben jullie enig idee hoe stom vervelend dat voor iedereen is? Dus als die software werkt om die vele uren beetje op de EH rondhangen te reduceren ben ik helemaal voor.

  2. Johnny

    Ik ga er maar vanuit dat de modellen ontworpen zijn voor de huidige lokale bevolking?

  3. Sietske

    Mijn ervaring op de spoed is niet het gebrek aan inschatting of de patiënt wel of niet moet blijven maar het gebrek aan fysieke ruimte in de kliniek of het ontbreken van de beslissingsbevoegdheid van de waarnemend arts, of het wachten op consulten van verschillende specialisten, hierdoor moet een patiënt vaak lang wachten daar helpt geen algoritme bij. Als verpleegkundige kunnen we vaak al snel inschatten of een patiënt moet blijven dan gaat er bij ons ook al een kattebelletje naar de coördinator. Maar ik volg dit met belangstelling ik zie zeker kansen met ai om de zorg op de SEH te verbeteren.

  4. Valérie

    Of dat zal helpen ? De menselijke maat is hier ver te zoeken . Zelf ervaring op spoedeisende hulp uren en uren wachten . Regelmatig hoor je ze daar kletsen met elkaar vaak ook nog roddelen mover afwezige collega’s. Hoezo Ai levensgevaarlijk in álle opzichten . Communiceren met robots het zal wel aan mijn leeftijd liggen dat ik hier weinig begrip kan opbrengen ! Wanneer stort die
    Garage in ???? O sorry dat komt door kunstmatige intelligentie .

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).