Vanwege werkzaamheden aan de kelders onder de Kromme Nieuwegracht wordt op 13 mei een deel van de weg opengemaakt. Dit betekent dat automobilisten tot september een flink stuk om moeten rijden.
Begin vorige maand is begonnen met het herstel van de kluismuren en -kelders ter hoogte van de Kromme Nieuwegracht 56. De gewelven van deze kelders worden vanaf boven hersteld en ook wordt een waterwerende laag aangebracht. Dit betekent dat de straat voor het pand aan dit huisnummer van de gevel tot de gracht opengaat.
Tijdens de werkzaamheden is de straat daarom afgesloten. Op het kaartje hierboven is de omleidingsroute voor auto’s te zien. Bestuurders moeten via de Wittevrouwensingel, Voorstraat, Lange Jansstraat, Domstraat en Pieterskerkhof rijden om tot slot weer op de Kromme Nieuwegracht te komen. “Op de Kromme Nieuwegracht tussen huisnummer 24 en 54 mag tijdelijk in twee richtingen gereden worden vanaf de Pieterstraat”, schrijft de gemeente.
Ook fietsers kunnen niet langs de werkzaamheden en zullen dus moeten omrijden. Het pand aan de Kromme Nieuwegracht 56 blijft wel bereikbaar via een loopbrug en deze brug kan ook gebruikt worden door voetgangers om de werkzaamheden te passeren. De straat is naar verwachting tot september van dit jaar afgesloten.
Gekoppelde berichten
Nieuwe werkwijze moet oude grachten in Utrecht de toekomst in helpen
Er wordt weer geboord en gelast aan de historische kluismuren en -kelders langs de Kromme…
Water van Kromme Nieuwegracht in Utrecht deels afgesloten tot half september
Vanwege werkzaamheden aan de kluismuren en -kelders bij de Kromme Nieuwegracht is een deel van…
24 Reacties
ReagerenHahaha, waarom zou je überhaupt een auto pakken voor die 200 meter KNG?
Oh nee! Hoe moet ik nu vanuit Rosmalen in binnenstad Utrecht komen?
Auto’s zouden uberhaupt niet over de KNG moeten rijden.
Gewoon geduldig wachtend voor al die extra rode stoplichten met een stationair draaiende motor Joost. Jij hebt hier niet om gevraagd en ik ook niet.
“ook fietsers zullen moeten omrijden”
De gemeente kent de Utregse fietser niet echt, hè? 😁
@W en @Joost.
Ik moest een jaar geleden een flink bureau ophalen in die hoek. Dacht u dat dat op een bagagedrager of in een Babboo past? Ging goed in een uit de kluiten gewassen Zweed. En een stukje omrijden maakt, als je voldoende Zen bent, helemaal niets uit. Soms moeten wegen in het oude centrum gewoon gebruikt worden waar ze ooit voor bedoeld waren: transport.
Auto’s horen sowieso niet (meer) in de binnenstad.
Best wel goed voor het milieu zo’n omleidinkje. Helemaal geen extra vervuiling. Proest.
Maar nu de echte ramp. Fietsers moeten omrijden.
WTF ? Zijn er al kamervragen gesteld? Wat een ramp. Ik verwacht dat fietsers toch gewoon gaan proberen NIET om te rijden, ten koste van zichzelf of anderen, dat maakt niks uit.
Handhaven maar zeg ik.
Dit is werkelijk hilarisch.
En terecht. Laten we het zo houden
In de normale situatie mag je als automobilist vanaf het startpunt ook maar doorrijden tot nr. 22 (kruising Pietersstraat) en dan word je rechtsaf naar de Nobelstraat gestuurd. En bewoners die nou net op dat punt moeten zijn komen niet vaak vanaf het aangegeven startpunt lijkt mij toch?
En mocht dat toch een probleem zijn dan zou de gemeente dit toch heel makkelijk voor ze op kunnen lossen door ze tot september een ontheffing te geven om over Achter Sint Pieter te rijden?
WEG MET AUTOS IN DE BINNENSTAD.
Wanneer gaan al die parkeerplekken langs de Oudegracht eens weg???
dus omdat @Statler eens in de 30 jaar een bureau moet ophalen, moeten de wegen in het centrum voor autoverkeer open blijven…. Mag ik even heeeeel hard lachen?!?!?!
Tja, houden zo lijkt me. Je bent ook wel flink arrogant als je vindt dat je het recht moet hebben om met je veel te grote en zware auto, te mogen rijden en parkeren in een middeleeuws stadscentrum.
De stad heeft honderden jaren gefunctioneerd zonder auto’s. Dat zal het blijven doen.
Handige informatie voor al die mensen die nog nooit met de auto op de Kromme Nieuwegracht zijn geweest en er ook nooit willen komen.
@Utrecht Genieter Het gewicht van een paard met wagen gaat al gauw richting de 1000 kilo. En wat te denken van de trams die decennialang door de stad hebben gereden? Nee, die auto’s met een netjes verdeeld gewicht brengen geen schade toe aan onze degelijk gebouwde stad. De rest beschouw ik als utopisch denken, en het verleden onrecht aandoen. Overigens kunnen de waterwegen beter worden gebruikt, oh nee, we hebben daar nu recreatie. Laten we dat ook maar aan banden leggen, voordat we daar enig economisch voordeel uit halen.
Je zou de volgende oplossing verwachten: automobilisten met als doel enkele adressen aan de KNG zullen tussen mei en september 20 meter moeten lopen. Of iets langer, als ze zo verstandig zijn met de auto de binnenstad te mijden. De KNG was al geen doorgaande route voor auto’s, zo mag ik tenminste hopen. Parkeren vlak voor de deur hoeft niet, en is iets dat veel andere Utrechters ook niet kunnen. Waarom deze absurde omrijroute? Waarom is het blijkbaar een recht om te allen tijde met een auto naar elk adres in de historische binnenstad te kunnen rijden? Alleen van belang voor ambulances lijkt me.
Waarom zou je met de auto 2km in de binnenstad gaan omrijden voor een stukje van 168m lopen in een winkelloze straat? Bewoners weten wel beter en fietsers nemen toch de kortste weg of dat nou kan/mag of niet.
Komkommertijd valt elk jaar vroeger
@Mark Je bent duidelijk geen binnenstadsbewoner. Met het bezit van een parkeervergunning in één van de vier rayons in de binnenstad mag je parkeren in de gehele binnenstad én het Moreelsepark. Je kunt dat ‘onverstandig’ noemen, maar goed, je hebt niet veel keus. Blijkbaar verword je in deze stad dan direct tot een arrogante paria. De stad zal uiteindelijk autovrij worden met dit beleid, en ook hondsarm.
Wat is dat toch met die mensen die de ander het licht in de ogen niet gunnen..
De binnenstad is ook een woonwijk waar werkende gezinnen wonen welke dagelijks afhankelijk zijn van eigen vervoer. Maar sommige reageerders, mogelijk autohaters, uit andere wijken (die eens in de zoveel tijd in de binnenstad komen) menen te denken dat zij kunnen bepalen of binnenstadsbewoners mobiel mogen zijn. Als je geen direct belanghebbende bent kun je je beter bemoeien met je eigen wijkzaken. Voor een deel zijn het de binnenstadsbewoners welke binnenstad in leefbaar houden.
Guttegut. Dit artikel is de perfecte test welke reageerders wél altijd over het belang van de auto ageren maar niet in de binnenstad hoeven te zijn. Bewoners van binnenstad-noord kennen dit rondje (maar dan via Nobelstraat) maar al te goed.
Een zelfde rondje is in te tekenen voor iedereen die een deur te ver is gereden op de Voorstraat of Nobelstraat, bijvoorbeeld.
Wie moet er nou per se met een auto op de KNG ?
Autovrij zou helemaal mooi zijn, mede gelet op de kelders.
@Katja:
soms moet er per se iets met een auto in dat gebied gehaald of gebracht worden. Zolang de maximale aslast niet overschreden wordt mag dat geen probleem zijn. Wat door respondenten op dit forum blijkbaar bewust genegeerd wordt is dat het wegennet in dat gebied primair ontworpen is voor transport, door (hand) karren en koetsen. De auto is daar de logische en nogal effectieve opvolger van. En onderschat het bruto totaalgewicht van een vrachttransport met paardentractie niet. Alleen de aandrijving weegt al minstens een 600 kg.
Overigens ben ik het er mee eens dat er veel auto,s in dat gebied komen. Een systeem met toegangsvergunningen en cameraregistratie zou dat kunnen reguleren.