Nieuwe werkwijze moet oude grachten in Utrecht de toekomst in helpen Nieuwe werkwijze moet oude grachten in Utrecht de toekomst in helpen

Nieuwe werkwijze moet oude grachten in Utrecht de toekomst in helpen

Nieuwe werkwijze moet oude grachten in Utrecht de toekomst in helpen
Foto's: Robert Oosterbroek
Er wordt weer geboord en gelast aan de historische kluismuren en -kelders langs de Kromme Nieuwegracht. Het werk heeft jarenlang zo goed als stilgelegen. Samen met het werk aan de walmuren, werven en werfkelders aan de Oude- en Nieuwegracht werd het een waar hoofdpijndossier. Te strakke planning, verkeerde uitvoeringsmethoden, te optimistische financiële vooruitzichten, onduidelijkheid over eigendom en frictie met de wél bekende eigenaren zorgden voor de nodige problemen. Nu is er over het werk aan de Kromme Nieuwegracht, Drift en Plompetorengracht vooruitgang te melden. We spreken projectmanager Twan Kleeven.

Er wordt weer geboord en gelast aan de historische kluismuren en -kelders langs de Kromme Nieuwegracht. Het werk heeft jarenlang zo goed als stilgelegen. Samen met het werk aan de walmuren, werven en werfkelders aan de Oude- en Nieuwegracht werd het een waar hoofdpijndossier. Te strakke planning, verkeerde uitvoeringsmethoden, te optimistische financiële vooruitzichten, onduidelijkheid over eigendom en frictie met de wél bekende eigenaren zorgden voor de nodige problemen. Nu is er over het werk aan de Kromme Nieuwegracht, Drift en Plompetorengracht vooruitgang te melden. We spreken projectmanager Twan Kleeven.

De Utrechtse werven zijn uniek. Nergens in de wereld in zijn de grachten zo opgebouwd als in onze stad. Toen in 2006 bleek dat de walmuren op veel plekken rot waren, werd dus al snel besloten dat er moest worden ingegrepen. Er werd een groot plan gemaakt en er kwam geld beschikbaar. De verwachting was dat het werk in vijf of zes jaar wel afgerond zou zijn; maar zo ging het niet. Het project liep zo uit de hand dat het werk zelfs stilgelegd moest worden.
Dat was ook het geval langs de Kromme Nieuwegracht. De situatie met de eeuwenoude bouwwerken is hier bijzonder lastig. De fundering was op sommige plekken verdwenen en het zware verkeer dat in het verleden over de gracht reed, hielp niet mee. Het werk werd gestaakt, er kwamen noodmaatregelen, een onderzoek en er begon een nieuwe aanbesteding. Sinds deze maand wordt er weer gewerkt.

Kromme Nieuwegracht 56

We ontmoeten projectmanager Twan Kleeven boven op de kelder van Kromme Nieuwegracht 56. Hij is sinds 2021 betrokken bij dit specifieke gedeelte van het project. Sinds 2019 was hij al aan de slag met de walmuren bij de Oudegracht. Op het water van de Kromme Nieuwegracht zijn twee werknemers van aannemer Beens Groep bezig met het aanbrengen van palen, om een nieuwe kadewand te kunnen maken waarachter nieuwe fundering komt. Het werk aan de Kromme Nieuwegracht, Drift en Plompetorengracht gebeurt van gevel tot gevel. De kelders, kluismuren, bestrating, alles wordt meegenomen. Vooral belangrijk is het herstellen van funderingen van de muren, het waterdicht maken van de kelders en het verstevigen van de gewelven.

Tekst loopt door onder de foto

Kleeven wijst ter plekke op een stuk kluismuur met afwijkende kleur: “Dit is een heel groot gat geweest, dat in de jaren 50 op een lompe manier is gemaakt. Het gat was nodig om een olietank, brandstof voor de verwarming, de kelder in te krijgen. Die tank gaan we er nu uithalen. Dan herstellen we ook gelijk de muur en plaatsen we een deur zoals die er ooit in heeft gezeten.” Het zijn dit soort onderdelen van het werk die voor Kleeven een meerwaarde betekenen. “We zorgen er niet alleen voor dat de kluismuren en kelders weer functioneren, we zorgen ook echt voor behoud van waarde.” Een paar meter verderop zit een gat in de kluismuur: “Achter die weggehaalde steen vonden we een volgestorte kelder. Dat bleek een weeskelder te zijn, het is niet bekend wie de eigenaar is. De gewelven van die kelder gaan we ook herstellen.”

Tekst loopt door onder de foto

Het ingewikkelde bij het hele dossier van de wal- en kluismuren, werven, kelders en aangrenzende bestrating is onder meer dat er verschillende eigenaren bij betrokken zijn. Zo is een kelder bijvoorbeeld van de bewoner, maar de straat erbovenop van de gemeente. Hierdoor is aansprakelijkheid een lopende discussie, evenals wie voor welke kosten moet opdraaien. Tel daar de ingewikkelde technische procedures en het gebrek aan bouwtekeningen bij op en het resultaat is een monsterklus. Het werk wordt daarom nu ook anders aangepakt dan een paar jaar geleden. “Er wordt gewerkt in kleine segmenten, en we erkennen dat we eigenlijk niet precies weten wat we gaan aantreffen en welke oplossingen we hebben”, vertelt Kleeven. “We inspecteren en onderzoeken elke keer per segment wat er moet gebeuren, en dan bedenken we de beste technische oplossing waarbij we ook nog de monumentale waarde bewaren of zelfs extra waarde toevoegen. Dat vraagt natuurlijk flexibiliteit van het hele team en alle betrokkenen, maar het werkt wel het beste.”

Tekst loopt door onder de foto

Deze tactiek vat hij zelf meerdere keren samen met de uitdrukking ‘festina lente’, dat ‘haast je rustig’ betekent. Anders dan het bouwen van nieuwe woningen moet het team namelijk ‘erkennen wat je niet weet’, ‘als het nodig is pas op de plaats maken’ en vooral ook ‘open en transparant zijn over wat je niet weet’. Kleeven zegt: “Aanwonenden en eigenaren hebben behoefte aan duidelijkheid. Vertellen dat je iets niet zeker weet is ook een manier van duidelijk zijn.” Op deze manier worden de Kromme Nieuwegracht, Drift en Plompetorengracht stukje voor stukje aangepakt. Geen vaste planning en geen vaste werkwijze, maar elke keer beoordelen en gezamenlijk kijken naar de oplossing. Het werk gaat in ieder geval een paar jaar duren.

Gekoppelde berichten

13 Reacties

Reageren
  1. Barend Servet

    Een werkelijk geciviliseerde samenleving kenmerkt zich door oog voor detail voor : ouderen, zieken, klassieke oudheden en klassieke kunst, goede voeding, veel groen, behoud van oude gebouwen, en architectuur in de brede zin, goed onderwijs waarbij kinderen al vroeg kennis maken met het classicisme . Helaas. Voldoet onze samenleving niet meer aan verheffing. Laten we daarom dit soort mooie werken steunen en gaan voor de allerbeste kwaliteit. Geld? is er genoeg. eerlijk delen. Trek het weg , waar het te halen valt. De rijksten worden letterlijk gek van rijkdom. Om ze iets minder gek te maken is het noodzaak dat ze meer investeren in ons land, onze steden

  2. Katja

    Van alle grachten autoverkeer weren. Dat scheelt zeker.

  3. Dagobert

    @ Barend
    Ik word helemaal niet gek hoor, van mijn rijkdom

  4. Nina

    @ Barend Servet

    Rijken betalen zich suf aan belastingen. Zij die geld verdienen in ons land zorgen ervoor dat de economie draait en er geld is voor o.a. onderwijs, zorg, toeslagen, infra en uitkeringen. Hun ondernemingen hebben mensen aan het werk en genereren zo een behoorlijke spin-off aan belastingen (loon, ozb, btw en bpm over diensten en goederen bijv.).

    Het is een vreemde kramp om steeds de rijken meer te willen laten betalen. Veelal roepen mensen die geen verstand hebben van hoe de economie werkt hiertoe op.

    Geld is prima te halen in sectoren die met heel veel minder toe kunnen, zoals de NPO en musea bijvoorbeeld. De salarissen rijzen daar de pan uit (zoals museumdirecteur met een jaarsalaris van 125.000 euro), terwijl het gesubsidieerde instellingen zijn.

    Om het in perspectief te plaatsen:
    Het Verenigd Koninkrijk met 67 miljoen inwoners heeft twee publieke tv-zenders (BBC 1 en 2) en wij met 18 miljoen inwoners drie (NPO 1, 2 en 3).

    Goed dat weer aan de Nieuwe Gracht wordt gewerkt.

  5. Wil

    Het slaat werkelijk helemaal nergens op dat al die auto’s maar gewoon over de grachten mogen rijden. Check al die SUV’s aan de nieuwegracht eens. Echt absurd!

  6. Nina

    Mogen er wel auto’s rijden boven de werfkelders? Op de kadastrale kaart zie je nl. dat werfkelders grijs zijn gearceerd en niet wit zoals bij andere openbare wegen.

    Verder stammen de werfkelders uit een tijd waar er met veel minder zwaar materieel werd gegaan over de wegen erboven. Lijkt mij dat het gewicht gelimiteerd is of moet zijn voor de constructie van de werfkelders.

  7. Katja

    @Nina, er is ook BBC 3 en BBC 4

  8. Nina

    @ Katja
    Niet gratis in mij tv pakket. Wel gratis in het VK?

    En dan nog staat het in geen verhouding.

  9. Wim

    Twee maal ja Nina, zelfverklaard maar nog niet geslaagd, archivaris.
    Uw post is volkomen overbodig.

  10. Hina Nagen

    @Nina ? Iedereen betaalt in verhouding zijn belasting. rijken niet meer dan armen, zelfs minder. Zeur niet zo. Betaal of ga weg. Mensen met geld die zeuren moeten niet bij mij aankomen. Ruil mijn leven met het jouwe.. Hou je nog geen 10 minuten vol. Stop dat eeuwige geklaag en ga leven van dat geld ipv het oppotten.

  11. Luuk Upuuk

    @ Nina, ik zou best willen dat ik een miljoen belasting per jaar moest betalen, dat betekent namelijk dat ik ieder jaar meer dan een miljoen netto overhoud.

  12. Nina

    @ Hina Nagen

    Ik zeur niet. Ik vertel alleen hoe het zit.

    Ik leef graag in een land waar het zo geregeld is dat de zwakkeren worden onderhouden door de sterkeren, zoals in Nederland.

    Dat er zoveel huishoudens zijn die niet kunnen rondkomen, is verschrikkelijk en getuigt van een weinig sociaal uitgave beleid. Ik vind dat verkeerd.

    Er komt voldoende geld binnen in Den Haag, het moet alleen socialer worden besteed. Dus geen miljarden euro’s om 3 NPO netten in stand te houden bijv. of om directeuren van gesubsidieerde instellingen meer dan 100.000 euro jaarsalaris te geven.

    Als alle rijken weggaan, zoals jij stelt, dan verdwijnt daarmee het vangnet van de kwetsbaren in ons land en dat zou pas echt rampzalig zijn.

  13. Nina

    @ Luuk Upuuk

    Ja, fijn dat er mensen zijn die zoveel belasting betalen in ons land. Ik zou dat net als jij ook wel willen zijn.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).