Kruising Maliebaan en -singel opnieuw ingericht: ‘Verkeersplein wordt groen’ | De Utrechtse Internet Courant Kruising Maliebaan en -singel opnieuw ingericht: ‘Verkeersplein wordt groen’ | De Utrechtse Internet Courant

Kruising Maliebaan en -singel opnieuw ingericht: ‘Verkeersplein wordt groen’

Kruising Maliebaan en -singel opnieuw ingericht: ‘Verkeersplein wordt groen’
Het kruispunt aan het begin van de Maliebaan met de Maliebrug en Maliesingel wordt opnieuw ingericht. Het moet een aantrekkelijke, groene plek worden met een logische fietsroute en goede aansluiting op de omgeving.

Het kruispunt aan het begin van de Maliebaan met de Maliebrug en Maliesingel wordt opnieuw ingericht. Het moet een aantrekkelijke, groene plek worden met een logische fietsroute en goede aansluiting op de omgeving.

Het ontwerp voor het kruispunt, het zogenoemde Malieblad, moet aansluiten op de herinrichting van de Maliesingel én de geplande herinrichting van de Maliebaan.

“Het Malieblad lijkt nu een groot verkeersplein, maar dat gaat veranderen. Asfalt maakt plaats voor groen en de aansluiting op de ronde lijnen van het Zocherplantsoen wordt hersteld”, schrijft het college.

Een logische fietsroute moet bovendien een alternatief worden via Vredenburg en Nobelstraat. Het plan voor het Malieblad is nu vastgesteld door het college en een definitief ontwerp volgt later dit jaar. Uitvoering staat gepland voor eind 2019.

De Maliebaan gaat later nog volledig op de schop. Dit voorjaar wordt een voorkeursvariant voorgelegd aan de gemeenteraad.

Maliebaan

Het college legt dit voorjaar een voorkeursvariant voor de aanpak van de Maliebaan voor aan de gemeenteraad. De gemeente wil onder andere de fietsroutes en de openbare ruimte voor voetgangers verbeteren. Ook ziet de gemeente graag minder doorgaand autoverkeer en liever alleen bestemmingsverkeer. De plannen voor de historische Maliebaan spelen al vanaf 2013, dit jaar moet de gemeenteraad beslissen hoe de straat eruit gaat zien.

Er zijn in totaal vier varianten opgesteld. Eén van de voorstellen, de Maliebaan Promenade, is een initiatief van bewoners uit de buurt. Dit plan kenmerkt zich onder andere door het idee om de zuidelijke hoofdrijbaan te transformeren tot een (wandel)promenade.

Gekoppelde berichten

16 Reacties

Reageren
  1. JdV

    Super. Des te minder asfalt, des te meer het vastloopt. De stilstaande auto’s zullende luchtkwaliteit zoals op veel andere plekken in de stad al het geval is dramatisch doen verslechteren. Voor omwonenden dan een mooi koekje van eigen deeg.

  2. Ties

    Stilstaande auto’s moeten gewoon direct afslaan. Langzaamrijdend moet overschakelen op electra. De meeste nieuwere auto’s doen dit gelukkig. Helaas rijdt er nog veel oude vervuilende herriemakende meuk rondt.

  3. Wim

    @Ties
    En wat denk wat er dan gebeurt als al die stilstaande weer starten dan veroorzaken ze een flinke stoot verontreiniging
    Auto moeten gewoon rustig kunnen doorrijden dan zijn ze efficiënt en schoon

  4. Piet

    @Wim, een startende auto (met een warm motorblok)geeft niet zoveel vervuiling het is efficienter en schoner.

  5. bee

    @Ties
    starten van de auto is vervuilende dan stationair laten lopen.
    maar die oude vervuilende herrie makende meuk komt toch door de apk keuring heen.

  6. Anlies

    @JdV: de stilstaande automobilisten zullen als ze slim staan uiteindelijk kiezen voor benenwagen, fiets of OV.
    Win-win situatie!

  7. Sander

    @ties
    Klopt helemaal. Deze techniek kan veel schelen. Alleen zelfs al zou vanaf nu elke auto met deze technologie verkocht worden, dan nog duurt het 10-20 jaar voordat alle auto’s daarmee rijden. Dus is niet een echte korte termijn oplossing voor de vervuiling. Net zo min als elektrisch rijden en meer alternatieve oplossingen, dat duurt net zo lang. De enige echte oplossing is zorgen dat mensen minder gebruik maken van de auto, en als ze hem al gebruiken dat ze dit zo efficiënt mogelijk doen. Daarmee ben ik het dus eens met @wim.

  8. Robert

    Ondertussen blijven de (low budget)vliegmaatschappijen over Utrecht heen vliegen, de uitstoot van de zware industrie en scheepsvaar(die alle bestelde rotzooi uit China vervoeren)t waait regelmatig over osn stadje heen. Maar nee die auto’s..

  9. Scherpschutter

    @Robert 14/2/2019 – 14:25

    Welkom in de moderne stedelijke en geglobaliseerde wereld, Robert! Als je liever in de Middeleeuwen woont waar alles bij voorkeur met paard en wagen gebeurt (en ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat dit het geval is), dan is er vast ergens diep afgelegen in de vele prachtige wouden van het uitgestrekte werelddeel Europa nog wel een geheel uitstootvrij plekje voor je te vinden waar je een hut met bladerdak in elkaar kunt timmeren….

  10. Arjan Verhoeven

    Maak dan meteen wat duidelijker of verkeer komend van de hoofdweg van de Maliebaan voorrang heeft (van rechts) of voorrang moet geven (driehoekjes). De driehoekjes lijken alleen voor het fietspad bedoeld?

  11. Inez

    De oplossing is: minder auto’s.

  12. Zonnewende

    Ze vergeten er alleen even bij te zeggen dat de afsluitvarianten voor 5x meer verkeer zorgen op kleinere straten zoals de Oudwijkerdwarsstraat en Oosterstraat.

    Ik vind de Maliebaan veel geschikter als doorgaande weg dan de wijkstraten Oudwijkerdwarsstraat en Oosterstraat.

    Maar goed, ik ben bevooroordeeld want ik woon in de Oosterstraat 🙂

  13. Samuel

    Heel mooi dat er zo’n groot stuk groen aan de stad wordt toegevoegd. Hulde!

  14. Bernhard

    Ziet er goed uit! Meer groen, minder lawaai en fijnstof in het centrum.

  15. mark

    Inderdaad Inez: Minder mensen is de ideale oplossing!! En nee ik ben niet cynisch of sarcastisch

  16. wollie

    noem mij een probleem dat niet stiekem terug te leiden is tot een mensenoverschot…

    blij dat dit plein wordt aangepakt, u maar hopen dat utrechters ook begrijpen dat die 30 km/u een maximumsnelheid is en geen minimum.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).