Bijzondere Utrechtse app gelanceerd: alle reismogelijkheden combineren Bijzondere Utrechtse app gelanceerd: alle reismogelijkheden combineren

Bijzondere Utrechtse app gelanceerd: alle reismogelijkheden combineren

Bijzondere Utrechtse app gelanceerd: alle reismogelijkheden combineren
Met de lancering van reisapp Gaiyo in de Utrechtse wijken Leidsche Rijn en Vleuten-De Meern gaat vandaag de eerste ‘mobility as a service’-pilot (MaaS) van Nederland van start. Een ingewikkelde term, maar de overheid heeft veel hoop gevestigd op het project. Via de app zien gebruikers welke vervoersmogelijkheden ze in hun buurt hebben en kunnen zij alle reizen plannen, boeken én betalen.

Met de lancering van reisapp Gaiyo in de Utrechtse wijken Leidsche Rijn en Vleuten-De Meern gaat vandaag de eerste ‘mobility as a service’-pilot (MaaS) van Nederland van start. Een ingewikkelde term, maar de overheid heeft veel hoop gevestigd op het project. Via de app zien gebruikers welke vervoersmogelijkheden ze in hun buurt hebben en kunnen zij alle reizen plannen, boeken én betalen.

MaaS gaat om het plannen, boeken en betalen van al het mogelijke vervoer via apps. Bijvoorbeeld de deelfiets, -auto, -scooter, trein, tram, of (water)taxi of eigen auto en fiets. En vooral ook combinaties van al deze soorten vervoer.

De app

De app Gaiyo geeft een realtime overzicht van alle beschikbare reismogelijkheden en combinaties, compleet met vertrek- en aankomsttijden, reistijd en kosten. Dat varieert van de trein, tram en bus tot het deelvervoer (zoals deelfiets, elektrische deelscooter of auto). Ook toont de app de beschikbare tijden van het aansluitende openbaar vervoer.

Ten slotte toont de app de reistijd per auto, de files en de parkeerkosten. Zo kan de gebruiker steeds zelf zien welk vervoer op welk moment sneller of goedkoper is.

Wethouder Lot van Hooijdonk:”Met deze app kunnen mensen heel makkelijk kiezen op welke manier ze willen reizen. We hopen dat ze daarmee vaker kiezen voor iets anders dan de auto, zoals fiets en OV. Dat helpt om de stad leefbaar en bereikbaar houden.”

Files

Bij de pilot is bewust gekozen om in de wijken Leidsche Rijn en Vleuten-De Meern te starten, omdat dit gebied hard groeit en het autobezit en -gebruik hier relatief hoog is. De stad krijgt er de komende twintig jaar 100.000 inwoners bij, waarvan maar liefst 20.000 in Leidsche Rijn. Dat heeft gevolgen voor de leefbaarheid en bereikbaarheid van dit deel van Utrecht. Ondanks nieuwe infrastructuur is de voorspelling dat files in en rond de steden groeien. En dat de druk op het openbaar vervoer in de spits toeneemt.

Er komen in heel Nederland zeven MaaS-apps, die onderdeel zijn van zeven nationale pilots. Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en zeven regio’s hebben die ontwikkeld. Elke pilot heeft een andere focus op een beleidsdoel of doelgroep. In de apps komt zoveel mogelijk vervoersaanbod dat de reiziger kan plannen, boeken en betalen. Als de pilots aanslaan, wil de Rijksoverheid met de makers van de apps verder gaan. Zodat de MaaS-apps blijven bestaan

Gaiyo?

Gaiyo komt van Gaiyō – wat in het Japans overzicht betekent – en werd eerder al getest door 150 gebruikers, toen nog onder de oude naam Tripps. Daaruit bleek dat mensen dankzij de app geneigd zijn vaker de auto te laten staan en voor alternatieve vormen van vervoer te kiezen, omdat deze sneller of goedkoper zijn. “Daarmee past Gaiyo naadloos binnen ons programma Smart Mobility”, zegt Arne Schaddelee, gedeputeerde mobiliteit provincie Utrecht.

De app is te downloaden in de App Store en de Google Play Store

6 Reacties

Reageren
  1. Scherpschutter

    De interesse van de overheid in een dergelijke app is natuurlijk niet geheel toevallig natuurlijk en heeft verder ook helemaal niets te maken met het u als reiziger zo makkelijk mogelijk te maken of om te proberen om u vrijwillig een bepaalde kant op te bewegen.

    Het is het volgende bouwsteentje in de mobiteitshel die de overheid voor u vee in gedachten heeft. Wie alle propaganda en decoraties wegstript ziet maar 1 rode lijn in alle ontwikkelingen en dat is een overheid die er alles aan doet om het vervoer volledig te collectiviseren. Het is niet langer de bedoeling dat u vee over snel (gemotoriseerd) individueel vervoer beschikt….Men wil u voor het overbruggen van grotere afstanden totaal overheidsafhankelijk hebben. Daarom de autoloze wijken, de totale infrastructurele afbraak van o.a. het centrum (en later de rest), al die bespottelijke fietspropaganda, snelheidsbeperkingen, milieuzones, menselijke snelheidsdrempels met snorfietsen op de weg, hoge boetes voor niks, accijnsverhoging op verhoging en natuurlijk het niet langer upgraden van snelwegen zodat heel Nederland vastloopt….Gij zult uw individueel vervoersmiddel en uw autonomie opgeven.

    Mobility as a Service. A Service…that can easily be taken from you by the government. Als u geen eigen auto of motor meer heeft is uw enige realistische vervoersoptie om buiten Utrecht te komen het OV….Om in het OV te kunnen heeft u een pasje nodig en als u de overheid onwelgevallig bent dan kan de optie om u over grotere afstand te verplaatsen met een muisklik worden afgepakt. Bovendien weet de overheid met een systeem als dit exact wat uw reisbewegingen zijn….

    Ze noemen het nog ‘Smart Mobillity’ ook. LOL.

  2. Len

    Gaiyo mag dan in het Japans iets betekenen, maar in het Nederlands klinkt het best wel gay, yo..

  3. Koel Hoofd

    Om je kapot te lachen, mobility as a service in een van de rijkste landen ter wereld….
    En dan komt men met deelvoertuigen voor een stadsdeel waar men al die voertuigen zelf al in het bezit heeft omdat de trein, tram en bus geen optie zijn….

    Dit is niet alleen de onkunde van de wethouder aan te rekenen, dit komt direct uit de stallen van universiteiten welke hun idologieen op slecht wetenschappelijk onderzoek baseren. Scherpe en veeleisende hoogleraren stellen namelijk dat 50% van het wetenschappelijk onderzoek ronduit slecht is, en 85% van al het sociaal wetenschappelijk onderzoek niet reproduceerbare resultaten geeft en daarmee onbruikbaar is…
    Helaas zal dit niet veranderen omdat de overheid diplomarendement belangrijker vind dan kenniskwaliteit…

  4. Rob H.

    App maar eens geïnstalleerd. Ziet er goed uit. Een goede aanvulling op de bestaande reisplanners, omdat het een compleet overzicht laat zien. Aanrader dus.

    (en nee, ik heb geen aandelen Gaiyo)

  5. Utrechtvoorutrecht

    @Koel Hoofd: bron? Vindt is met dt.

  6. Joep

    Ach gut. De reaguurders vinden weer eens wat.

    Dan gebruik je de app toch niet?

    Het is niet verplicht, het is een EXTRA optie.

    En je kan nog steeds lekker met de auto scheuren; sterker nog: newsflash; de overheid (zeker wanneer er VVD ministers aan het roer zitten op verkeer, zoals vaak) investeert nog steeds veruit het meest in de auto en in de aanleg van wegen en verbredingen; het is er alleen wel een beetje druk, want ook minstens 12 miljoen anderen willen gebruik maken van diezelfde wegen. Maar vrij ben je hoor.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).