Bouwplannen Kruisvaartkade gewijzigd; er komen nu zes in plaats van zeven woonblokken Bouwplannen Kruisvaartkade gewijzigd; er komen nu zes in plaats van zeven woonblokken

Bouwplannen Kruisvaartkade gewijzigd; er komen nu zes in plaats van zeven woonblokken

Bouwplannen Kruisvaartkade gewijzigd; er komen nu zes in plaats van zeven woonblokken
Vorig jaar werd nog een historische dakpannenfabriek ontdekt aan de Kruisvaartkade.
De bouwplannen voor de Kruisvaartkade in Utrecht zijn gewijzigd. In plaats van zeven woonblokken worden er nu zes geplaatst. Hiervoor zijn meerdere redenen waaronder de aanleg van een fietstunnel. Als alles volgens planning verloopt gaat medio 2022 de eerste schop in de grond.

De bouwplannen voor de Kruisvaartkade in Utrecht zijn gewijzigd. In plaats van zeven woonblokken worden er nu zes geplaatst. Hiervoor zijn meerdere redenen waaronder de aanleg van een fietstunnel. Als alles volgens planning verloopt gaat medio 2022 de eerste schop in de grond.

De Kruisvaartkade is het gebied tussen de Kruisvaart en het spoor. De ontwikkelaar heeft de aanvraag voor de eerste twee bouwblokken begin dit jaar ingediend, maar die aanvraag was volgens de gemeente onvoldoende onderbouwd. Daarom is aan de ontwikkelaar gevraagd om eerst een integraal plan voor de gehele Kruisvaartkade uit te werken. “Het plan moet een totaalbeeld geven van de ontwikkeling en niet alleen van afzonderlijke bouwblokken”, schrijft het college in een brief aan de raad.

Onlangs heeft de ontwikkelaar het aangepaste plan gepresenteerd. Dit past volgens de gemeente binnen de vastgestelde kaders en daarom kan nu gestart worden met de aanvraag van de eerste vergunning. In het plan is te lezen dat er nu zes in plaats van zeven bouwblokken komen.

Tunnel

Omdat één blok vervalt, ontstaat er meer ruimte in het gebied. Tijdens de werkzaamheden wordt die ruimte gebruikt als bouwplaats, maar in de toekomst geeft het meer mogelijkheden om een fietstunnel tussen de Nicolaas Beetsstraat en de Dichterswijk aan te leggen. Tot slot kan door het weglaten van één bouwblok de groene verbinding met het Hefbrugpark richting de spoorzone worden versterkt.

Tekst loopt door onder afbeelding

Blok S3 komt te vervallen. Bron: Gemeente Utrecht

In het woonprogramma voor de Kruisvaartkade zijn geen grote veranderingen. In het gebied komen maximaal 600 woningen die variëren in grootte, indeling en prijsklassen. Zo wordt 20 procent sociale huur, met een minimale oppervlakte van 45 vierkante meter en komen er minimaal 75 woningen in het middenhuur segment. Het is de bedoeling dat hiermee verschillende doelgroepen worden aangesproken zodat het een diverse stadswijk wordt.

“De combinatie van de dichte bebouwing aan de spoorzijde en een lagere bebouwing aan de Kruisvaart, zorgt voor een goede overgang van de centrumkant naar de natuurlijke uitstraling van de Kruisvaart en de lage bebouwing van de Dichterswijk”, aldus de gemeente.

Park

Tot slot komt er in het gebied een groen park, waardoor in het hart een plek voor ontmoeting en recreatie ontstaat. Dit sluit tegelijkertijd aan op het bewonersinitiatief Rondje Ringpark en verschillende groene routes door de stad.

Het is de bedoeling dat dit jaar de vergunningsaanvraag voor de bouw van het eerste blok wordt ingediend en in het tweede kwartaal van 2022 wordt gestart met de bouw. De bouw van het tweede blok moet eind volgend jaar beginnen. Als alles volgens planning verloopt zijn in 2026 alle woningen van de zes blokken opgeleverd en is ook de inrichting van de openbare ruimte voltooid.

Gekoppelde berichten

14 Reacties

Reageren
  1. Lombokker

    Een fietstunnel daar zou een uitkomst zijn, die mogen ze van mij zo snel mogelijk aanleggen. Via de Vondellaan is namelijk een verschrikking met al die appende scholieren die niet uit hun doppen kijken bij het oversteken.

  2. Johan

    “In de toekomst geeft het meer mogelijkheden om een fietstunnel tussen de Nicolaas Beetsstraat en de Dichterswijk aan te leggen.”

    Mijn hemel. Er wordt letterlijk al 100 jaar over die tunnel gesproken, maar nog steeds is er geen concreet plan voor. Waarom komt zo’n belangrijk infrastructureel project maar niet van de grond?
    Snoepen al die GL-herinrichtingshobbyprojecten misschien constant alle beschikbare budgetten op?

  3. Johan

    Overigens lijkt me dit een prima plan voor de upgrade van een dood maar kansrijk stukje stad.

  4. Wim

    Kon wel eens een mooi project worden. Mag hopen dat aan de kant van het NS-emplacement een mooie grootstedelijke bouwhoogte komt.

  5. Koel Hoofd

    Slechts 20% sociale woningbouw met hamsterhokjes van 45m2?
    Ik meen dat er al heel erg lang ergens in het woonbeleid staat dat 35% sociale woningbouw per ontwikkelgebied moet komen.

    Die fietstunnel is daar al een aantal decennia nodig maar nutteloze linkse hobbies hadden de prio. Dus die tunnel gaat nu wel heel erg duur worden: 150 meter lang onder 18 sporen, tramlijnen en busbanen door.
    Is die sociale woningbouw hier soms opgeofferd voor die fietstunnel voor de rijkere Utrechtse mensheid?

  6. Willem

    @johan: diverse pogingen lopen spaak voor wat betreft de bewoners. Die willen niet meer verkeer (fietsers) door hun straat. Vgl bewonersprotesten tegen de bruggen over het Merwedekanaal.

  7. stefan

    een groen park? zijn er ook andere kleuren dan?

  8. WvR

    “…rondje ringpark..”.
    Nul park. Dat zijn nu aan het weghalen voor de nieuwe woonblokken.
    Dat rondje heet gewoon “lopen door een straat met her en der een boom”.

    “lage bebouwing van de Dichterswijk”
    Behalve dan de nieuwe bebouwing in het heycop gebied, +/- 22 meter hoog.
    Is niet echt hoog natuurlijk, maar wel 2 – 2.5x zo hoog als de bestaande bebouwing (9 en een beetje). Moest even creatief en doortastend worden ingegrepen door de gemeenteraad, maar dan heb je ook wat. Het maaiveld had zich vergist, en bleek zo’n 2 tot 3 meter hoger te liggen dan alles ten oosten van de Croeselaan.

  9. Bill

    @ Willem: niet meer fietsers? Die zijn er nu al practisch niet. En die tunnel is er niet alleen voor het buurtje maar om een groot gedeelte van de stad te ontsluiten. Ik denk dat het jammer voor die bewoners is, maar ze moeten volgens mij leren leven in een sterk groeiende stad. Overal zal de infrastructuur moeten worden neergelegd voor die groei, en zo ook deze zeer logische verbinding van west naar oost.

  10. Marko

    600 woningen, pas in 2026 klaar? En hoe lang is dit plan al in voorbereiding? Zo komen we er wel met die tienduizenden nieuwe woningen. Fietstunnel is een idee dat al jaren rondzingt, kom eens met een plan, dan kunnen omwonenden alvast meedenken over hoe dat wordt ingepast. Duurt lang allemaal. Eerst op zoek naar geld? Metro kost iets meer. De woningbouw in Merwede is al begonnen en deze tunnel is ook een verbinding met de binnenstad. Of moeten de Merwedebewoners straks eerst een deelauto gaan ophalen voor hun boodschapje in het centrum?

  11. Marc

    Een (fiets)tunnel gaat altijd van een bepaalde plek, naar een bepaalde plek. In dit geval van een nieuw te bouwen wijk naar een bestaande wijk. Bij die nieuwbouw kan rekening gehouden worden met die tunnel-ingang en het in- en uitrijdende verkeer. In die bestande wijk is daarmee nooit rekening gehouden. Om daar plaats voor te maken moet een parkje opgeofferd worden, huizen gesloopt of moet dit alles in de bestaande situatie ‘gefrummeld’ worden. Met name al dat extra fietsverkeer over de bestaande, zeer nauwe straten, zal nog een uitdaging geven. En veel overlast voor de huidige bewoners / gebruikers

  12. Wim

    Pfff Marc. Je ziet een probleem dat er niet is.
    Die tunnel is hoog nodig om de groeiende westelijke stad met het centrum en oost te verbinden.

  13. Marc

    @wim, ik onderken direct de noodzaak van een goede verbinding. Dus wat dat betreft zijn we het met elkaar eens. Ik vraag me alleen af of de huidige plannen niet het ene probleem (het ontbreken van die verbinding) oplossen door een ander probleem (congestie of vernietiging van een parkje, in een bestaand woonwijkje) te creëren. Ik ben gewoon benieuwd hoe ze dat voor zich zien, ik zie het namelijk niet.

  14. Jacko

    prima, of evt verlangde fietstunnel via de jacob catsstraat, zo beter bereik richting het centrum en niet elke keer omfietsen via de vondellaan of de moreelse brug.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).