Catharijne op een kantelpunt: Het vergeten plan ’Leidseveer’ Catharijne op een kantelpunt: Het vergeten plan ’Leidseveer’

Catharijne op een kantelpunt: Het vergeten plan ’Leidseveer’

Catharijne op een kantelpunt: Het vergeten plan ’Leidseveer’
Vogelperspectief van het plan ’Leidseveer’, in 1953.
Wie aan Utrecht denkt, ziet al snel de Dom, de Oudegracht en het gebied binnen de singels voor zich. Maar er is een ander deel van de stad dat minstens zo bepalend is voor het beeld van Utrecht: Catharijne. Over Catharijne is nauwelijks iets geschreven. Daar komt nu verandering in. Gerard Aaftink neemt Utrechters mee door Catharijne. Hij doet dat hier via DUIC, maar uitgebreider in het bijzondere boek ‘Catharijne op een kantelpunt’.

Wie aan Utrecht denkt, ziet al snel de Dom, de Oudegracht en het gebied binnen de singels voor zich. Maar er is een ander deel van de stad dat minstens zo bepalend is voor het beeld van Utrecht: Catharijne. Over Catharijne is nauwelijks iets geschreven. Daar komt nu verandering in. Gerard Aaftink neemt Utrechters mee door Catharijne. Hij doet dat hier via DUIC, maar uitgebreider in het bijzondere boek ‘Catharijne op een kantelpunt’.

Hoog Catharijne kent iedereen. Wat men er ook van vindt, een gedrocht dan wel een aanwinst, iedereen erkent dat Hoog Catharijne een succesvolle uitbreiding van het centrum is. Wat bijna niemand weet is dat Hoog Catharijne het vervolg is van het plan ‘Leidseveer’.

Begin jaren 1950 worstelt Utrecht met de toenemende verkeerdrukte. Snelwegen om de stad zijn er nog niet, al het verkeer moet door de binnenstad. De wegen zijn er niet op berekend, het verkeer op het Leidseveer is een heksenketel. Tijdens de beurzen heerst er eigenlijk chaos. Het Leidseveer moet daarom een verkeersplein ter grootte van de Berenkuil worden, met een fontein in het midden. Er moeten nieuwe wegen aangelegd worden, de Catharijnesingel wordt gedeeltelijk verlegd en het Stationsplein moet worden vergroot. Om het autoverkeer en de voetgangersstroom te scheiden wordt een brede voetgangerstunnel voorzien. In 1953 keurt de gemeenteraad het plan Leidseveer goed.

In het plan wordt het verkeerplein Leidseveer grotendeels omgeven door nieuwbouw. Langs het spoor komt een kantoorgebouw, op de plek waar architect Van Ravesteyn een spoorwegmuseum had gepland. De oude, gedeeltelijk middeleeuwse bebouwing aan de noordkant wordt vervangen door kantoorgebouwen. Tussen de Amsterdamsestraatweg en het plein staan grote kantoorgebouwen. Het verkeer van de Amsterdamsestraatweg gaat over een nieuw aan te leggen weg door de Daalse Buurt, de Amsterdamse Straatweg loopt dood. De kantoorgebouwen krijgen een hoogte van 24 meter, net als Hotel Smits.

Stationsplein

De bebouwing aan de zuidkant blijft gedeeltelijk bestaan. Het kantoorgebouw van De Utrecht wordt de hoek met het nieuwe Stationsplein. Het stationsgebied wordt volledig nieuw ingericht. Het Centraal Station blijft definitief op dezelfde plek, het wordt wel vervangen door nieuwbouw. Door een groot gedeelte van de stationsbuurt te slopen ontstaat ruimte voor een groot stationsplein met ruimte voor een busstation. De overstap van trein naar bus wordt daardoor veel makkelijker. De oostelijke kant is bedoeld voor kantoren. Het Stationsplein wordt aan de zuidkant afgesloten door een groot kantoorgebouw.

Tekst loopt door onder afbeelding

Het ontwikkelingsplan Stationsgebied, in 1953

Het Stationsplein biedt ook ruimte voor een nieuwe weg vanaf de rotonde op het Leidseveer via het Stationsplein naar een nieuwe rotonde voor de Willemsbrug. Al het verkeer moet nu over het Stationsplein. Op de weg langs de Catharijnesingel is volgens het plan geen doorgaand verkeer meer mogelijk.

Saneringsbuurt

Vanaf de Amsterdamsestraatweg wordt een tweede oost-westweg door Wijk C gepland. Deze weg splitst zich af bij de te verbreden Herenweg en loopt over de nieuwe Molenbrug via de Waterstraat naar het oosten. De scherpe bocht van de Catharijnesingel wordt daarom verlegd. Dat maakt ook de doorvaart voor schepen soepeler. Wijk C is een saneringsbuurt. De krakkemikkige huizen worden vervangen door kantoorgebouwen. Het plan Leidseveer voorziet ook in de sanering van de kop van Lombok. Rond het Westplein worden kantoorgebouwen gepland. De Vleutenseweg wordt verbreed. Met de aanleg van de Graadt van Roggenweg worden de nieuwe hallen van de Jaarbeurs achter de Croeselaan beter bereikbaar.

De inwoners zijn enthousiast over het plan Leidseveer. In krantenartikelen wordt met trots over het plan geschreven, Utrecht gaat mee in de vaart der volkeren! De Raad van State verklaart in 1956 een bezwaar van de NS als ongegrond zodat niets de uitvoering van het plan Leidseveer meer in de weg staat. Maar er gebeurt niets, de realisatie van het plan valt stil.

Auto

De daar op volgende jaren neemt de verkeersdrukte verder toe. Het wordt steeds duidelijker waar Catharijne behoefte aan heeft: aan een nieuw stationsplein met een groter station, betere oost-west doorstroming, meer moderne kantoorruimte, krotopruiming, een nieuwe route voor voetgangers via een tunnel of een brug en aan verplaatsing van de Jaarbeursgebouwen. Er blijven ook fundamentele vragen. Waar moeten bezoekers hun auto parkeren? Er is een tekort aan winkels, hoe moet dat opgelost worden? Hoe zijn al die behoeftes in te vullen?

In 1962 worden deze vragen beantwoord met de presentatie van het plan Hoog Catharijne.


Ken jij de verhalen achter Catharijne? Gerard Aaftink brengt een boek uit over het onderbelichte stadsdeel en is – in samenwerking met DUIC – een crowdfunding gestart om de productie van het boek te realiseren. Ben je nieuwsgierig naar de rijke geschiedenis van Catharijne en wil je een nieuw beeld van Utrecht? Steun dan de crowdfunding en reserveer ‘Catharijne op een kantelpunt’

11 Reacties

Reageren
  1. Wil

    Vind het wel een mooi plan eigenlijk..

  2. Katja

    ” iedereen erkent dat Hoog Catharijne een succesvolle uitbreiding van het centrum is.”
    Oh ? In welk opzicht ?
    Ik ben kennelijk niet “iedereen”.

  3. herman

    Mooi verhaal!
    Kende dit plan niet. HC was niet best, maar dit plan ook niet.
    Wel mooi om te zien, dat ook in toenmalige driftig met bomen wordt gestrooid. Ook toen probeerde men al dat lelijke beton te maskeren met wat bomen.

  4. Brunel

    Ja, goed plan, had een hoop ellende bespaard. Verdere uitbreiding van kantoren en dergelijke had ook aan de andere kant van het station gekund.

  5. Paul

    @katja. Dat het een succesvolle centrum is wordt bewezen door een het aantal bezoekers.
    Maar er zijn ook andere reden na mijn mening.
    Bij de vernieuwing drang in grote steden wordt maar al te vaak stukje bij beetje het historisch centrum gesloopt zonder regie. Dat had Utrecht ook kunnen overkomen als er niet een geconcentreerd plan was voor de stations wijk. Niet terecht natuurlijk dat erwel degelijk zeer bijzondere gebouwen zoals “De Utrecht ” en domhotel zijn gesloopt. De overige gebouwen waren niet van erg belangrijke unieke historische waarde. Een andere rede is dat HC de unieke kracht en waarde beleving van het historisch centrum heeft versterkt. De symbiose van zeer oud & zeer modern is waardevolle positie. Er zijn diverse Europese grote steden waar binnensteden tenonder gingen of gaan door de bouw van een grootschalige shoppingmall buiten het centrum. Alle winkeliers en bezoekers trekken dan daarheen en mijden het centrum dat gelijkelijk vervalt.
    Tot slot, met de modernisering van het Centraal Station gebied voldoet Utrecht nu aan internationale nivo.
    Integenstelling tot veel Nederlandse stedelijke centra waar geen echt plan was.
    Maar meer oude bebouwing zou wel kunnen
    blijven. Croeselaan sloop is niet gewenst. Laat niet al het verleden verdwijnen uit ons nieuwe centrum .

  6. Sj

    “Wat men er ook van vindt, een gedrocht dan wel een aanwinst, iedereen erkent dat Hoog Catharijne een succesvolle uitbreiding van het centrum is. “
    Succesvol in welke zin?!?!

  7. Rabe

    Hoog Catharijne heet bij ons Hoog Chagarijne. Het mooie station en een deel van de binnenstad opgeofferd voor blokken beton. De gezellige sfeer is op die plek niet te vinden.

  8. Harrie Nak

    Er is zeker wel wat voor te zeggen dat de ontwikkeling van HC aan de rand van het historische centrum heeft voorkomen dat historische gebouwen werden gesloopt om plaats te maken voor moderne flats en brede toegangswegen. ‘Een succesvolle uitbreiding van de binnenstad’ is ook geen holle frase als we kijken naar de aantallen bezoekers van HC, toen en nu. Er wordt altijd gewezen naar het lelijke uiterlijk van HC, maar een gebouw heeft achter een buitenkant ook een binnenkant en de winkelende mensen die daar rondlopen vinden het er gezellig. Als we de balans opmaken dan is de historische binnenstad grotendeels gespaard en zijn de noodzakelijke aanpassingen aan de huidige tijd naast het oude centrum gerealiseerd. Dat mogen we best een succes noemen.

  9. Wim

    Verschil met HC is dat dit plan nog iets van een stedelijke structuur overeind liet.

  10. De Utregter

    Leuk onderwerp en crowdfunding, jammer dat er geen staffelkorting wordt toegepast. Zonder crowdfunding is €40,- een prima stukprijs, maar met -en dus de zekerheid van afname- nu wel redelijk aan de hoge kant.

  11. Ad Hoc

    Iedereen erkent… Vreemd uitgangspunt om je stelling te poneren.

    Als niet Utrechter al met meer dan de helft van mijn leven wonende in Utrecht. Erken ik niet dat het een succesvolle uitbreiding is. Nooit geweest ook.
    Wat ik wel erken, dat het een plek is waar veel mensen komen met dito uitdagingen. Of dat een succesvolle uitbreiding is…?

    De definitie van succes is dus aan verwering onderhevig. Dit is wel een conclusie en een stelling waar veel mensen zich vermoedelijk in kunnen vinden.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).