Daling verkeersongelukken en slachtoffers in Utrecht zet door | De Utrechtse Internet Courant Daling verkeersongelukken en slachtoffers in Utrecht zet door | De Utrechtse Internet Courant

Daling verkeersongelukken en slachtoffers in Utrecht zet door

Daling verkeersongelukken en slachtoffers in Utrecht zet door
Archieffoto Amsterdamsestraatweg
Het aantal geregistreerde verkeersongevallen in Utrecht lijkt dit jaar weer te dalen. In de eerste helft van 2019 waren er 204 gewonden en 3 dodelijke slachtoffers. In heel 2018 waren er 496 gewonden en 7 dodelijke slachtoffers bij ongevallen in het verkeer.

Het aantal geregistreerde verkeersongevallen in Utrecht lijkt dit jaar weer te dalen. In de eerste helft van 2019 waren er 204 gewonden en 3 dodelijke slachtoffers. In heel 2018 waren er 496 gewonden en 7 dodelijke slachtoffers bij ongevallen in het verkeer.

Het aantal gewonden bij verkeersongevallen in Utrecht daalt al jaren. In 2014 waren er nog 2230 ongevallen met 709 gewonden. Dit aantal is jaar na jaar gedaald, de eerste 6 maanden van dit jaar zijn er 870 ongevallen geregistreerd met 204 gewonden.

De 3 dodelijke ongevallen in Utrecht vonden plaats op de Amsterdamsestraatweg, de Biltsestraatweg en op de kruising Leuvenlaan / Universiteitsweg. Dit blijkt uit de rapportage Verkeersveiligheid dat de gemeente halfjaarlijks publiceert.

Gedrag

De gemeente schrijft dat het gedrag van verkeersdeelnemers steeds meer van invloed is bij het ontstaan van ongevallen. “Bij de ongevallen die we het afgelopen half jaar hebben geanalyseerd bleek dat in bijna alle gevallen gedrag de hoofdoorzaak van het ongeval was. De fysieke inrichting van de weg is in veel gevallen een beperkte oorzaak.” Ook bij de dodelijke ongevallen van afgelopen half jaar zou de weginrichting geen rol hebben gespeeld.

De gemeente laat wel weten in te blijven zetten op verdere verbetering van wegen. In de top 15 van locaties waar veel ongelukken gebeuren (periode 2016 tot en met 2018) komen 4 locaties op de Amsterdamsestraatweg naar voren. Deze straat gaat nog heringericht worden. Vooruitlopend op die herinrichting zijn al maatregelen genomen als drempels en het opheffen van parkeerplaatsen om het zicht te verbeteren.

Top 15

Bij alle locaties in de top 15 wordt onderzocht of de straat anders ingericht moet worden. De gemeente zet, naast de herinrichting van straten, juist ook in op het bevorderen van verkeersveilig gedrag. De gemeente schrijft daarover: “We doen dit door voorlichting en educatie, en experimenten met gedragsmaatregelen om verkeersdeelnemers een duwtje in de goede richting te geven.”

Toch merkt de overheid ook op dat het lastig blijft om verkeersdeelnemers op te voeden: “Gedrag blijft echter wel lastig te verbeteren, want het is afhankelijk van veel factoren die al naar gelang de omstandigheden in meer of mindere mate een rol spelen. Wij willen weggebruiker stimuleren om zich veilig in het verkeer te gedragen, maar beseffen tegelijkertijd ook dat onze invloed vaak beperkt is.”

7 Reacties

Reageren
  1. René

    Met dank aan ons – hier ten onrechte nogal eens verguisde – gemeentebestuur, in het bijzonder onze verkeerswethouder! Lot, ga zo door!

  2. Toine Goossens

    Dit is een heel erg mooi resultaat. Doorzetten in gedrag beïnvloeding is nog hard nodig, zo heb ik zelf dit jaar bij het oversteken van de Biltstraat ervaren. Vooral het gedrag van jongvolwassenen kan nog stukken beter.

    En, opmerkelijk, maatregelen tegen snorscooters zijn duidelijk overbodig.

  3. Katja

    @Toine, nou, op de ASW wordt je van de sokken gereden door die kliertjes.

  4. Koel Hoofd

    Wat een bullshit. Het wiel wordt hier weer eens overnieuw uitgevonden door de wetenschap die emotiepolitiek bedrijft!
    Het menselijk gedrag is altijd van invloed op de oorzaak van ongevallen.

    @renee, die fietsobsessie van lotje gaat nog voor dodelijke ongevallen zorgen! Want zij brengt met ondeugdelijke wegontwerpen mensenlevens moedwillig ingevaar zodat zij lekker hard milieuvriendelijk door kan fietsen en automobilisten de schuld kan geven van onveiligheid!

  5. wollie

    autorijden in de stad is echt niks meer aan.

    en zo hoort het ook. steden zijn voor mensen, niet voor blik.

  6. René

    @ Koel Hoofd. Over emotiepolitiek gesproken. Anders dan u baseert de gemeente zich eenvoudigweg op harde cijfers. Daaruit blijkt dat het door u en anderen op dit forum bij voortduring verguisde beleid van Lot van Hooijdonk zijn vruchten afwerpt. De ‘fysieke inrichting’ van het Utrechtse wegennet is de afgelopen jaren zodanig verbeterd dat een steeds groter deel van het afnemende aantal verkeersdoden en -gewonden louter nog door wangedrag van m.n. automobilisten wordt veroorzaakt en niet meer door andere factoren. De stad wordt veiliger en gezonder. U noemt dat bullshit. Ik noem dat goed nieuws!

  7. Harry

    @ René. Daar heb ik zo mijn twijfels over. Graag zou ik de bron van de getallen willen weten omdat dit verhaal en het moment van publicatie teveel in lijn zijn met het politieke doel van dit college. En we weten dat dit college van cherry picking houdt.
    Een onafhankelijk onderzoek naar niet alleen de accidenten maar ook de incidenten met een enquête onder de verkeersdeelnemers zal zeer waarschijnlijk een veel somberder beeld geven.

    Maar ja. Dat gaat de Gemeente niet doen natuurlijk……

    Slagers die hun eigen vlees keuren moet je per definitie niet vertrouwen!

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).