“Als we kijken naar het jaar 2040, hoe ziet Utrecht er dan uit en hoe verplaatsen we onszelf?” Deze vraag probeerde de gemeente drie jaar geleden te beantwoorden met het ‘Mobiliteitsplan 2040’. In dit document staan allerlei ambities beschreven waarmee de groei van de stad in goede banen moet worden geleid. Hoe staat het er nu voor?
Veel van deze ideeën zullen bekend in de oren klinken, omdat ze nu al op grote schaal worden toegepast. Zo staat in het plan dat lopen, fietsen, het openbaar vervoer en deelmobiliteit gestimuleerd moet worden omdat dit, ten opzichte van een privéauto, ruimte bespaart. Ook staat in het mobiliteitsplan dat alle bestemmingen bereikbaar moeten zijn voor automobilisten, maar dat dat niet altijd via de kortste of snelste route zal zijn. In aanloop naar 2040 wordt regelmatig pas op de plaats gemaakt om te kijken in hoeverre de ontwikkelingen nog in lijn zijn met de ambities. Hieronder een aantal, volgens de gemeente, opmerkelijke bevindingen uit de tussentijdse evaluatie.
Auto
Voor het eerst sinds jaren is er sprake van een afname van particuliere personenauto’s in Utrecht. Dat staat in het ‘Monitor Mobiliteitsplan 2024’, een tussentijdse evaluatie van de gemeente om te kijken of ze op weg is de doelen van 2040 te halen. Omdat de cijfers van 1 januari 2024 nog niet beschikbaar zijn, wordt gekeken naar nieuwjaarsdag 2023. Op die datum stonden er 108.652 privéauto’s (dit zijn ook leaseauto’s) geregistreerd in Utrecht en dat zijn er maar liefst 34 minder dan op 1 januari 2022. Daar komt nog eens bij dat het aantal inwoners in dezelfde periode is gegroeid met 6.242 Utrechters (Op 1 januari 2022 woonden er 361.742 mensen in de stad, op 1 januari 2023 waren dit er 367.984 en op 1 januari 2024 waren er 374.374 Utrechters).
Deze afname is niet uniek voor Utrecht, ook in Amsterdam, Rotterdam en Den Haag neemt het autobezit af. Wanneer we kijken naar het aantal auto’s per duizend inwoners was dit in het begin van 2023 het laagst in Amsterdam (239), daarna in Utrecht (300), Den Haag (308) en Rotterdam kent van de vier grote steden relatief gezien het hoogste aantal particuliere auto’s (317). Het gemiddelde van Nederland ligt met 440 auto’s per duizend inwoners overigens een stuk hoger. Tot slot zijn er in Utrecht qua autobezit grote verschillen zichtbaar tussen de tien wijken die de stad telt. In Vleuten-De Meern is met 92 procent het aantal inwoners meteen eigen auto het grootst, gevolgd door Leidsche Rijn met 83 procent. In de Binnenstad is dit aandeel met 37 procent het laagst en Oost komt met 48 procent daarna.
Fiets
Een ander spraakmakend vervoersmiddel in Utrecht is natuurlijk de fiets. Negen op de tien Utrechters had in 2023 zo’n tweewieler, en de fiets is dan ook het meest gebruikte vervoersmiddel voor verplaatsingen binnen Utrecht. Zowel in 2023 als in 2022 wordt in 44 procent van de zogenoemde ‘interne verplaatsingen’ gekozen voor een fiets. Ongeveer 33 procent van de Utrechters die zich binnen de stadsgrenzen verplaatsen deden dit in 2023 te voet en 17 procent koos voor de auto. Slechts 4 procent van de inwoners verplaatste zich in 2023 met het openbaar vervoer binnen Utrecht. Sinds 2018 is het gebruik van zowel de auto als het openbaar vervoer binnen de stad heel licht gedaald, en dat geldt ook voor de fiets. In 2018 en 2019 werd de fiets in ongeveer 47 procent van de gevallen gebruikt voor interne verplaatsingen, maar in 2020 en 2021 kelderde dit aandeel naar ongeveer 42 procent. In deze coronajaren was met name een verschuiving te zien van de fiets naar lopen en in 2023 koos nog steeds een groter deel van de Utrechters de benenwagen dan voor corona.
Tekst loopt door onder afbeelding
Ongeveer 78 procent van de Utrechters drijft de fiets zelf aan, terwijl 18 procent een exemplaar heeft waarbij een accu dit ondersteunt en 1 procent heeft een speedpedelec (een elektrische fiets met trapondersteuning tot 45 kilometer per uur). In de wijken Oost en Noordoost is met 96 procent het aandeel Utrechters met een eigen fiets het grootst, terwijl dit in Overvecht met 76 procent het laagst is. Op de Hogeweidebrug (Gele Brug), De Meernbrug, Dafne Schippersbrug, Amsterdamsestraatweg, Archimedeslaan en Weg tot de Wetenschap worden al een aantal jaar alle passerende fietsers geteld. Daaruit bleek dat er in 2023 op doordeweekse dagen gemiddeld 63.000 fietsers deze zes locaties voorbijreden. Ten opzichte van 2022 is dat een toename van 7 procent. “Met de groei van de stad, neemt ook het aantal fietsers toe”, is te lezen in de monitor.
Deelvoertuigen
Terwijl het aantal particulieren voertuigen in 2023 is gedaald ten opzichte van 2022, is het aandeel deelauto’s juist toegenomen. Zo waren er in 2022 844 deelvoertuigen die met een app te openen zijn en een jaar later waren dat er 977. Dit betekent dat Utrecht in 2023 266 deelauto’s heeft op 100.000 inwoners. Dit is het hoogste aantal na Amsterdam, waar 311 deelauto’s per 100.000 inwoners zijn. In Den Haag en Rotterdam is dit aantal met 105 en 95 deelauto’s per 100.000 inwoners een stuk lager. De kanttekening die bij deze cijfers gemaakt moet worden is dat het hier alleen gaat om auto’s die met een applicatie op de smartphone te openen zijn. Voertuigen waarbij nog een sleutel gebruikt moet worden om de deuren te openen zijn niet meegenomen.
“We schatten dat er, naast de 977 deelauto’s die met een app te openen zijn, een structureel aanbod is van ongeveer 250 tot 350 particuliere deelauto’s die niet met een app te openen zijn.” In 2023 gebruikte bij 13 procent van de Utrechters iemand uit het huishoudens een deelauto. Dit zijn dan voertuigen die worden aangeboden door commerciële bedrijven als Greenwheels en MyWheels. In 21 procent van de gevallen werd de auto van een kennis, zoals de buren of familie, geleend. Ook dit valt volgens de gemeente onder het gebruik van deelvervoer. In de Binnenstad (27 procent), Noordoost en Oost (beiden 24 procent) en West (23 procent) ligt het gebruik van deelauto’s relatief hoog. Hierbij is het informeel gebruik van een auto van bijvoorbeeld buren of vrienden niet meegeteld. Het laagst is het deelautogebruik in Vleuten-De Meern (5 procent) en in Overvecht (8 procent).
Niet alleen het aantal deelauto’s groeit in Utrecht, dit geldt ook voor het aandeel elektrische deelbakfietsen. Op 1 januari 2024 stonden er 180 van dit soort bakfietsen in de stad en dat zijn er 30 meer dan een jaar eerder. Ook stonden er in het begin van dit jaar 1.000 elektrische deelfietsen verspreid over de stad en dit aantal is in een jaar tijd verdubbeld. De niet-elektrisch aangedreven OV-fiets is echter nog steeds het meest populair in de stad. Zo maakte bij 36 procent van de Utrechters iemand uit het huishouden gebruik van een van deze fietsen. Bij 11 procent maakte iemand van het huishouden gebruik van een elektrische deelfiets (zoals TIER) en bij 7 procent van een elektrische deelbakfiets (zoals Cargoroo).
Bevolking
Tot slot omschreef de gemeente de groei van het aantal inwoners als ‘interessante ontwikkeling’. Het werd hierboven al even genoemd, maar het aantal Utrechters is van 1 januari 2023 tot en met nieuwjaarsdag een jaar later gegroeid met 6.390 mensen. Dat is een toename van ongeveer 1,7 procent en dat is de sterkste stijging sinds 2009. En de stad blijft groeien. “Utrecht is een aantrekkelijke stad. Dat merken we aan het toenemend aantal inwoners en bezoekers”, staat in de monitor.
De verwachting is dan ook dat het aantal bewoners in 2040 groeit naar meer dan 470.000 mensen, bijna 100.000 meer dan nu. “De verdere verdichting van de stad maakt het noodzakelijk de beschikbare ruimte anders te gebruiken. Om onze groeiende stad gezond en bereikbaar te houden, geven we voorrang aan schone manieren van vervoer die zo min mogelijk ruimte innemen.” Dit streven lijkt gezien de cijfers langzaam te lukken. De vraag is natuurlijk of de trend zich doorzet.
63 Reacties
ReagerenDat is eel erg marginaal voor een tendens, nog geen promille minder? Het gat er nog steeds om dat de inzet blijkt om voor elke plek te laten betalen en toch redelijkerwijs noodzakelijk rijden ook te traineren. Niet in verhouding tot bv de eis dat de bakfietsen op kernenergie uit Zeeland (met veel eng afval) mogen rijden en niet op turbine-energie van hier.?
Btw: ondersteunen warm-gedeelde auto’s zal wss meer effect hebben. (Meer handige tips beschikbaar )
Die toename van het aantal inwoners vraagt om een veel beter OV.
Het OV in Utrecht is nu al zwaar ondermaats.
Een uitgebreider tram-netwerk is echt noodzakelijk, vergelijkbaar met andere steden / agglomeraties van vergelijkbare omvang.
Meer tramlijnen, waar nodig, ondergronds.
Mooi wishful thinking artikeltje dit weer. Ik heb er twee op de oprit staan. Zijn die meegeteld in het onderzoek of is het weer zo’n Story Weekend Quality stukje dit.
34 auto’s minder in een jaar tijd op ruim 108.000 exemplaren. Nou, dat scheelt echt enorm 😅
STOER CLAIRE. Als altijd. Was ik maar als Claire.
auto’s
zijn toch die ronkende koekblikken
die ik in de stad steeds inhaal
op mijn stalen ros
@Claire Nee, alle auto’s behalve die van u zijn meegeteld. Goed dat u het noemt.
Samenlevingen zijn niet maakbaar jongens…Tijd om de les te leren voor de heren en dames centrale planners. Dit is toch hilarisch?
Jarenlange propaganda-stortregens, honderden politieke vergaderingen, parkeerverhoging na verhoging, honderden straten compleet overhoop gehaald en gesaboteerd, fietscampagnes, drempels en andere mobiliteitsbelemmeringen, talloze subsidies voor alternatief vervoer, milieuzones, tientallen miljoenen gestort in anti-auto promotieacties, tientallen toegestane protesten van milieuwappies, nog eens tientallen miljoenen in het OV, omgevingsvisies van decennia….en het resultaat? 34(!) auto’s minder, wat ook een dagfluctuatie in registraties kan zijn….Vierendertig….Het staat er echt. LOL
Je zit te wachten op het moment dat Ralf Inbar tevoorschijn springt en zegt dat het allemaal maar een Bananensplit grapje was.
Kostelijk.
Over het algemeen goed nieuws. Vind het percentage dat met OV gaat wel echt schrikbarend laag. Wetende dat veel fietspaden overvol beginnen te raken zou het OV ook wel dé focus mogen worden, lijkt me ook vooral fijn voor mensen die van wat verder komen.
Goed om te zien dat de gemeente erg succesvol is in haar beleid. Dan ga ik er dus ook maar vanuit dat de oplopende wachtlijsten voor sociale huur en de tekorten aan betaalbare koopwoningen ook doelen zijn waar de gemeente naar streeft, want ook daar gaat het heel goed. Het succesvolle beleid van meer mensen en minder woningen werpt overduidelijk vruchten af. Goed bezig daar!
Als dit waar was, dan zouden de cijfers in de statistieken van het CBS te vinden moeten zijn. Nienda, nothing, niets te vinden.
DUIC verwijst niet naar een bron voor dit artikel. Het zal wel een persbericht van de gemeente zijn.
Persberichten presenteren altijd de leugens van degene die deze uitbrengt. Vertrouw nooit meer persberichten.
O, ja, het OV in Utrecht. Daar is het dramatisch mee gesteld. Utrecht scoort dermate weinig OV reizigers dat het volledig achter het net vist voor geld om het OV te stimuleren. Zo blijft Utrecht de Randstad stad die niets heeft in te brengen. Zelfs Eindhoven laat Utrecht achter zich. Foutje, bedank Lot daarvoor enthousiaste reaganten.
Wat een enthousiasme 🤣🤣🤣🤣
Gemeente is erg succesvol in haar beleid. Overal betaald parkeren invoeren zelfs waar geen gebrek aan parkeerplaatsen is + prakeerplaatsen opheffen werkt prima want wie kan het zich straks nog verpoorloven een auto in Utrecht op de rijken na..?
“…Op die datum stonden er 108.652 privéauto’s (dit zijn ook leaseauto’s) geregistreerd in Utrecht en dat zijn er maar liefst 34 minder dan op 1 januari 2022…”
Ben ik de enige die een afname van 108684 naar 108652 auto’s (een afname van grofweg 0.04%) niet als “maar liefst” zou beschrijven?
Laat staan het als bewijs opvoeren om aan te tonen dat de ambities aan het uitkomen zijn…
Echt goed bezig die gemeente! En autobezitters(?) dat is een achterhaalde 20-ste eeuwse gewoonte. Ruimte voor de fietser (en voetganger)! Dat kan niet genoeg zijn.
@Tim, waarom is het schrikbarend dat we zo weinig van het OV gebruikmaken? Ik ken persoonlijk niemand die fan is van OV. Als je kunt fietsen, waarom zou je dan met bus of tram gaan? Je tijd weggooien en jezelf eindeloos op zitten vreten? Je zal maar slecht ter been zijn en in Utrecht centraal over moeten stappen op een andere buslijn. Het is huilen. Ze hadden never nooit twee verschillende busstations moeten aanleggen. De tramlijn neemt zo’n beetje de meest onlogische route mogelijk en is totaal onbetrouwbaar. Nu wil de gemeente nog meer miljarden over de balk gooien voor een nutteloze metro waar niemand behalve wat dagjesmensen gebruik van zal maken, en die zichzelf dus nooit zal terugbetalen. In plaats van nog meer belastinggeld te verbranden aan onnodige en onlogische OV-opties kunnen we beter investeren in gratis elektrische fietsen voor nieuwe studenten en persoonlijk begeleid vervoer voor ouderen en mensen met een fysieke beperking. Dan kunnen we het merendeel van de nu lege stadsbussen en trams verkopen. Waarom moeten we blijven investeren in iets dat niet werkt, terwijl er goede alternatieven zijn?
Uitstekend.
De mensen worden indirect verplicht om hun auto eruit te doen door het onbetaalbaar te maken.
Lekker democratisch ook.
@wokewies: het zijn ook niét de plastic Tesla’s waarmee het Nederland van nu zich doorgaans neerslachtig over Neerland’s snelwegen voortbeweegt, het zijn en een wegenbelastingvrije oldtimer en eentje in de overgangsregeling welke over twee jaar wegenbelastingvrij wordt.
De meeste mensen die een auto nodig hebben voor hun werk verlaten Utrecht al. Links denk nog steeds dat veel mensen een auto hebben om voor de deur te stallen om mee te showen en het leuk vinden om zich blauw te betalen voor een auto!
Als ze nou eens het openbaar vervoer wat in de stad om te huilen is en ook eens in de nachtelijke uren laten rijden, dan kunnen meer mensen gebruik maken van. Niet iedereen werk van 09:00 tot 16:30 uur. Maar ook wat sneller zou wel eens kunnen helpen dat meer mensen het openbaar vervoer nemen. Nu ben ik met de auto pakweg 30 minuten op mij werk en met openbaar vervoer is dat ruim twee uur, daar is toch wel wat voor te zeggen. Maar het linkse stadsbestuur denk dat iedereen in de binnenstad werk en met de fiets af kan!!!!
Statistieken zijn op allerlei manieren te ge(mis)bruiken.
Utrecht bijvoorbeeld ook groot aandeel studenten, dus logisch dat aantal auto’s per inwoner het laagst is van de grote steden.
@ Herman
Precies, goede opmerking. In Vleuten-De Meern en Leidsche Rijn, waar geen student woont, heeft nagenoeg iedereen een eigen auto. In mijn binnenstadsstraatje, waar het wemelt van de huizen met bellentableaus en massa’s fietsen voor de deur, op de stoep en op de straat, heeft dus nagenoeg niemand een eigen auto.
Geinig hoe een daling van “maar liefst 34” (?!) auto’s op een totaal van ruim 108 duizend als een doorbraak wordt gepresenteerd. Gezien de bevolkingsgroei moet je niet raar opkijken als het volgend jaar weer + 100 is, maar dat zullen we volgend jaar rond deze tijd dan wel zien.
Ondertussen is het OV nog altijd zwaar ondermaats en je fiets kun je in het centrum nauwelijks fatsoenlijk parkeren zonder de toorn van de DUIC reaguurders over je af te roepen, maar wellicht past dat ook allemaal binnen de ambities van de gemeente.
Gezien het stijgende inwonertal van Utrecht toch significant, en goed nieuws!
@herman: ja in andere grote en verhelijkbare steden wonen inderdaad veen studenten: amsterdam, nijmegen, groningen, leiden, rotterdam etc etc allemaal sudentenloos. Not. Lol. Haha.
Vanwege de slechte conditie van de fietspaden in Lunetten, pak regelmatig de auto.
Lijkt een piepklein beginnetje want Utrecht is op Amsterdam, Rotterdam en Den Haag ná, inmiddels de meest overvolle gemeente van ons land hetgeen grote gevolgen heeft voor de leefbaarheid in onze eeuwenoude stad. Heel jammer allemaal.
Het is heel lastig om te zeggen of beleid nou wel of niet verschil heeft gemaakt op basis van alleen deze cijfers. Voor voorstanders is het makkelijk om te zeggen “Kijk het is afgenomen”, terwijl skeptici kunnen roepen “het zijn er maar 34”
De manier om er wat meer zicht op te krijgen is als je gaat vergelijken met andere steden, die ander beleid hebben, en/of met het landelijke beeld.
Als er landelijk een enorme stijging is geweest, dan is “stilstand” in Utrecht significant. Wat ik kan vinden is deze tabel van het CBS: https://opendata.cbs.nl/statline/#/CBS/nl/dataset/85237NED/table?ts=1722160100249
In de hele provincie Utrecht was in dezelde tijd een stijging van +- 2,2%
1 jan 2022: 735 995
1 jan 2023: 752 271
Dan is “stilstand” in Utrecht, wel opvallend, maar geen dramatische trendbreuk, naar mijn mening, Wat dat betreft is het wel lastig over zo’n korte periode. Het aanschaffen/vervangen/wegdoen van een auto is nou typisch een beslissing die pas over langere termijn (3-5 jaar) speelt.
Een van de gevolgen van toenemende verdichting is oplopend chagrijn. Je leest het hier dagelijks.
De verelendung schrijdt voort in Utrecht
wat een onzinnige stelling is dit er komt meer armoede in de stad en die mensen kunnen geen auto betalen ja dan krijg je 0,001 % minder auto,s ..
@S, google voor de lol eens aandeel studenten per stad. Amsterdam heeft er een paar duizend meer, maar heeft ook 2 keer zoveel inwoners.
Aandeel studenthuishoudens Utrecht is ruim 13% van de huishoudens, Amsterdam ruim 6%, Den Haag iets meer dan 3% en Rotterdam net geen 5%.
Inderdaad lol, haha!
Fantastisch nieuws! 😍
Ik ben eerlijk. Geklikt op het artikel om de verwachte reacties. Klopte 100% Want “maar liefst 34 auto’s minder” en ze gaan weer los. Niemand die dan verder leest dat er 6242 inwoners bij kwamen. Dus het zou zomaar kunnen zijn dat het eigenlijk 6276 auto’s minder zijn als ze allemaal een auto hadden gehad. Ihsan woont duidelijk ergens anders. En gebruikt het OV niet. Geeft niet, maar geef er dan ook geen commentaar op. Leer 1 ding: Piet = OV fan. Ken je er nu 1.
Die @ S. Wat een statisticus. Haha.
@herman: nijmegen 170.000 inwoners, 33.000 studenten, betekent 19%
Daar gaan je “berekeningen” jongen.., haha
Onzinargumenten dus.
M.a
Dank ook namens alle oudere die nergens meer komen, eenzaamheid door vreselijk parkeerbeleid, .app en kosten,Superslecht Openbaarvervoer, ,zorgvervoer, regiotaxi,s dramatisch geregeld enz .Vooral niet ziek en oud worden in Utrecht want dan tel je niet meer mee, alleen belastingbetalen
@ Vincent
Kun je ook duiden wat zo fantastisch is aan deze cijfers?
Intrigerend hoe makkelijk mensen in zonder context altijd positieve cijfers trappen.
Wat hier staat is namelijk beschamend, het is niets meer dan propaganda om het totaal falen van het mobiliteitsbeleid te verhullen.
In 2014 werd er namelijk al gewerkt aan een mobiliteitsplan agv ambitie document uit 2012 (Utrecht aantrekkelijk en bereikbaar) waarvan het uiteindelijk resultaat neerkwam op een slordige 250 automobilisten die hun auto zouden verruilen voor de fiets. Daar kom je op uit als je de “nota slimme routes, slim regelen, slim bestemmen” (2016) even doorrekent.
Lot zei dat ook al kort na haar aantreden in 2014, “het gaat maar om een paar automobilisten” en toen begon ze over schone lucht. Dat aantal hadden de verkeersmodellen toen namelijk al berekend, alleen het beleid moest nog worden aangekleed met de nota ‘slimme routes’ wat zij ging doen.
Enfin, anno 2024 zijn het er 34 geworden terwijl het er zo’n 250 hadden moeten zijn… op een totaal aantal auto’s van 108.652 terwijl het er nog slechts 97.670 in 2015 waren.
Om dat eens in percentages uit te drukken, wat een reductie op het totaal aantal auto’s van 0.3% had moeten zijn werd slechts 0.03%.
Op een toename van een slordige 11.000 auto’s was de reductie doelstelling 2.3% maar het werd slechts 0.3%.
Hoeveel tientallen -zo niet honderden- miljoenen euries belastinggeld zijn er de afgelopen tien jaar in totaal verspild aan dit autowerend fietsgebruik stimulerend beleid met zero resultaat? Deel dat eens door 34…
Kostbaar bestuurlijk falen.
Wat een abominabel artikel. De Monitor die de gemeente schrijft telt bijna 80 pagina’s. De DUIC redactie schrijft vervolgens een artikel waarin 85% van de inhoud van de monitor is genegeerd.
Van een journalist moet verwacht worden dat die met een Professioneel Kritische Instelling een rapport leest. Niets daarvan. Inhoudelijke toetsing van de inhoud is achterwege gebleven. Neem het toenemend aantal ouderen in de stad, terwijl het vervoer per regiotaxi met een derde is afgenomen. Geen chauffeurs, helaas voor u. Het gevolg is dat ‘gebiedsvreemd autoverkeer’ toeneemt. Heeft de redactie het niet over.
Of neem de milieuzone. Daar gaan bijna 20% meer auto’s naar toe dan in het verleden. O, maar 32 auto’s minder in eigendom over de hele stad maakt meer indruk op ons. Klopt, zo heeft de redactie van de monitor het namelijk opgeschreven. Zou de stagiaire die dit artikel heeft geschreven alleen de conclusies hebben gelezen?
Slecht openbaar vervoer, evenals dramatisch gehandicapten en oudeeenvervoef.Nee als je slecht ter been bent door ziekte of ouderdom moet je niet in Utrecht wonen, mag je in je huis vereenzamen Utrecht moet zich schamen
Een stagnatie in autobezit komt door stijgende kosten afgelopen jaren (aanschaf, onderhoud, brandstof, etc.) en heeft he-le-maal niets te maken met Utrechts beleid, wat verre van doordacht is als het op mobiliteit aankomt (leunen op oplossingen die niet gaan werken, zoals OV zonder grote revoluties op dat vlak of deelauto’s, een breed falend en niet-geaccepteerd concept).
In huize Pierre staan twee leaseauto’s via de baas. Deze staan niet op naam van Pierre. Laat staan op het adres van Pierre. De auto’s staan wel mooi geparkeerd in een privé-garage. De gemeente heeft nul weet van die auto’s. Benieuwd of die dus meegeteld zijn.
Belachelijk om te durven benoemen dat de auto’s afgenomen zijn. Dit aantal was de moeite niet waard om vernoemd te worden. De studenten zijn toegenomen en die hebben geen auto. Bovendien zijn er auto’s vervangen door fatbikes en elektrische fietsen die zie je heel veel rijden. Ook ouderen rijden n.l. op een fatbike.
Ik wil grafiekjes zien.
Opmerkelijk hoe – gezien de vele getergde reacties – hier een open zenuw wordt geraakt nu het bezit van de Heilige Koe geleidelijk lijkt af te nemen.
Dat is veelzeggend en bewijst in elk geval dat hier sprake is van een reeële ontwikkeling.
In gang gezet door een stadsbestuur waar iedereen altijd van alles van vindt.
Veel boze mensen weer, zoals vaker. Ze weten het ook allemaal beter. Maar ik vind dit goed nieuws!
Dat snap ik wel. In het centrum sta je anderhalf jaar stil voor een rood stoplicht terwijl het kruispunt leeg is omdat iedereen rood lijkt te hebben. Om gillend gek van te worden.
Fijn dat @pierre ook zijn steentje bijdraagt aan een mooiere en betere wereld!
Bedankt Pierre!!
“de cijfers van 1 januari 2024 nog niet beschikbaar”
Wat was de situatie op 1 januari 2023?
Covid was op zn retour maar wel gekte op de woningmarkt en energieprijzen die door het dak waren geschoten wat overal in werd doorberekend vanwege brandstofkosten.
Wat was de situatie op 1 januari 2024, oftewel dit jaar?
iin 2023 werden overal mensen vandaan getrokken om de vacatures op te vullen, uitponden huurpanden, stijgende lonen compenseerde koopkrachtverlies, hypotheekrente stabiliseerde, nieuwbouw met parkeergelegenheid werd opgeleverd, en het aantal inwoners NL nam toe met 131.651(CBS)
Mijn koffiedik zegt:
Over 2023 zal het aantal weer zijn toegenomen waardoor die reductie van 34 exemplaren ruimschoots wordt gecompenseerd.
@S, ai je wilt nog een keer onderuit gaan….
In het artikel worden alleen de 4 grote steden genoemd.
Breder gekeken is aandeel Wagenjngen met 25% nog hoger.
Nogmaals lol en wie het laatst lacht…… hahahahaha
@scherpschutter
Inderdaad aHahahahah
Maar welk OV, gemeente Utrecht? Dat dorpse busnetwerk en dat enkele duurste tramlijntje ter wereld? Wat een komedie.
In dit prachtige Duitstalige artikel wijst men erop dat men in Utrecht vooral ook fietst omdat het het OV zo armlastig is
https://www.republik.ch/2024/06/24/lebensadern-fuer-velofahrerinnen
Heeft niemand voor het vervoer van ouderen, gehandicapten, zieken en overledenen gedacht aan riksja’s en bakfietsen? Dat lijkt me een milieuvriendelijke oplossing. Als chauffeurs kunnen bijvoorbeeld migranten en voormalige fietsbezorgers worden ingezet. Met de huidige technologie moet dat heel goed kunnen.
@ M.
Je realiteitszin is een beetje zoek. Hoe hijs je een oudere in een riksja of een kist met een lijk in een bakfiets? Kom op, zeg.
En voor allen die dit goed nieuws vinden of een goede ontwikkeling: verdiep je eens in de cijfers.
Er zijn slechts 34 auto’s minder op een totaal van ruim 108.000. Dat is geen afname te noemen. Het percentage is slechts 0,03% minder.
Ik maak mij ernstige zorgen over de miljoenen euro’s van het geld van ons Utrechters die gestoken zijn in deze “vermindering”. Geld dat nooit meer terugkomt en dat nu ten koste gaat van bijv. de zorg voor onze inwoners.
Bron: https://www.ad.nl/utrecht/utrecht-bezuinigt-miljoenen-op-zorg-en-ondersteuning-de-financiele-situatie-is-ernstig~aa2c2f6b/?referrer=https%3A%2F%2Fwww.google.com%2F
Van sociaal beleid is zo geen sprake 😞. Is een persoonlijke agenda soms belangrijker dan het algemeen belang en de basisbehoeften van mensen?
Mensen worden toch ook in auto’s gehesen. Kwestie van techniek. En het vervoer in een riksja of op een bakfiets is veel milieuvriendelijker.
Ha, ha @Boogschutter,
Wat een geniale opmerking. 0,03% afname, dank @Koelie, een ‘reële ontwikkeling’ noemen. Nog 3.333 jaar te gaan om het doel te bereiken. Ik wist niet dat Lot zulke slimme aanhangers heeft.
Auto bezit in Utrecht wordt nog meer voor de rijken dan het nu al is. De rest heeft inkomen hard nodig om torenhoge huur of hypotheek op te hoesten of om te sparen voor eigen woning. Dan kan er geen auto meer vanaf. En al helemaal geen peperdure emissieloze auto zoals straks vereist zal zijn.
@ Toine
Ja, Ton, onderschat ons niet 👏 🤪💥
Voor onze zelfbenoemde beta: een afname is een afname, ook al staat die afname je niet aan.
@S: zie “Koel Hoofd 28/7/2024 – 17:00”
De laatste paragraaf.
@S,
Dank voor het compliment. Zelfs u zou objectief kunnen reageren. Professioneel Kritisch Denken. Nooit iets zo maar voor waar aannemen en vooral zelf informatie opzoeken en onderzoeken. U wilt toch niet door AI of manipulatoren in het ootje genomen worden? Of wel? Zo ja, dan kunnen we u in het vervolg negeren