De deelbakfietsen keren binnenkort terug in de stad Utrecht, nadat vorig jaar alle deelbakfietsen waren weggehaald door het faillissement van aanbieder Cargoroo. Een investeerder heeft Cargoroo overgenomen en nieuw leven ingeblazen, waardoor er komende zomer minimaal 90 deelbakfietsen terugkeren in het straatbeeld. Bovendien wordt een deel hiervan tegen een lager tarief aangeboden, zodat armere gezinnen ook gebruik kunnen maken van het deelvervoer.
Investeerder Fairtree Elevant gaat in samenwerking met vervoerdersbedrijf Moby de deelbakfietsen in Utrecht een tweede kans geven. Tegelijkertijd lanceert de gemeente een pilot waarin bewoners samen een zogenaamde buurtbakfiets beheren via een buurtinitiatief.
Binnen enkele weken worden er 90 deelbakfietsen geplaatst in Utrecht, een aantal dat moet worden uitgebreid naar 150 in 2026. “Een deel van de deelbakfietsen bieden we tegen een lagere prijs aan”, schrijft de gemeente. Hiermee moet deelvervoer beter toegankelijk worden voor mensen met een kleinere portemonnee.
Buurtbakfietsen
Los van de bakfietsen met een lager tarief, wordt er ook een pilot opgericht waarbij bewoners gezamenlijk een buurtbakfiets kunnen delen en beheren. De gemeente werkt samen met een bedrijf dat het bewonersinitiatief in goede banen moet leiden. “Bewoners doen dat op een manier die lijkt op een coöperatie, maar zonder dat er een officiële organisatie wordt opgericht.” Het bedrijf heeft dit ook al gedaan in plaatsen zoals Zeist, Soest en Bilthoven.
De gemeente wil starten met vijftien groepen van buurtbewoners. Bij succes wordt dat aantal uitgebreid naar twintig. Geïnteresseerde Utrechters kunnen zich hiervoor aanmelden bij de gemeenten, en bij 15 geïnteresseerde buurtbewoners wordt er een buurtbakfiets geplaatst.
2026
Het faillissement van bakfietsbedrijf Cargoroo kwam enigszins als een verrassing. In 2021 berichtte de gemeente nog dat de bakfietsen van het bedrijf erg goed werden gebruikt. Drie jaar later was het gedaan met het bedrijf. “Ik betreur de situatie dat de deelbakfietsen abrupt van straat zijn gehaald”, schreef het college van Burgemeester en Wethouders destijds in een brief aan de gemeenteraad. Cargoroo was niet bereikbaar voor een reactie.
De pilot met de buurtbakfiets duurt tot en met begin 2026. Daarna worden zowel de pilot als de terugkeer van Cargoroo’s deelbakfietsen geëvalueerd, en wordt er besloten of en hoe het project een vervolg krijgt.
Gekoppelde berichten

Meer deelvervoer in Utrecht en omstreken per 2026; ook bakfietsen terug
De gemeente Utrecht wil per 2026 meer deelvervoer in de stad. Naar eigen zeggen wordt…

Alle deelbakfietsen van straat gehaald in Utrecht vanwege faillissement
Alle voertuigen van deelbakfietsaanbieder Cargoroo zijn dit weekend van straat gehaald in Utrecht. De fietsen…

Utrecht wint Deelaward 2023 voor inzet op toegankelijk deelvervoer
Van de vijf grootste gemeenten in Nederland sprong Utrecht er maandag uit tijdens het Nationaal…
16 Reacties
ReagerenIk gebruikte deze fietsen regelmatig. Uitstekend als ze terugkomen.
Een keer glorieus falen met de huurbakfiets was niet genoeg?
Als het product geen toegevoegde waarde heeft voor de consument, gaat een ander politiek marketing verhaal dat niet veranderen.
De gemeente gaat opnieuw leven blazen in iets waar absoluut geen vraag naar is. Dit is onverantwoord uitgeven van gemeenschapsgeld.
Het project is de vorige keer mislukt, waarom gaat de gemeente nu opnieuw subsidie verstrekken aan een commercieel bedrijf dat deze bakfietsen verhuurd om daar geld mee te verdienen?
@Koel Hoofd er was niets gefaald aan, behalve het uit handen geven aan een commerciële partij. Bij onze flat met 2000 hokken werd hij regelmatig gebruikt, deelvervoer zal eerder regel dan uitzondering zijn in een 15-minuten stad met hoge dichtheid.
Waar ik nu woon heeft men nog nooit van deelvervoer gehoord 😆
Verhuur bedoelen ze.
fijn, prima fietsjes!
Goed nieuws als deze bakfietsen terugkomen. Ze voorzien in een grote behoefte. Randvoorwaarde is wel dat de totaalprijs laag blijft. Zo niet dan staan deze bakfietsen er alleen voor de goede sier.
Het is fijn dat ze terugkomen. Blijkbaar was bij de vorige versie ondanks dat alles naar verluidt goed werd gebruikt, toch iets grandioos mis gegaan. Misschien was het ergens in het management.
Ik hoop wel dat de fietsen nu van veel te duur naar betaalbaar gaan. Ik vond het bij deze fietsen vooral heel onhandig dat je de fiets op dezelfde plek moet terugzetten. Even een dagje de stad in met een kind te logeren is met deze fiets dan veel te duur natuurlijk. Even naar de bouwmarkt heen en weer kan dan weer wel, maar ook dat vond ik met Cargoroo best duur.
Huur bakfietsen die weinig gebruikt worden.
Yesss wat goed! Heel blij mee.
De deelbakfietsen zijn top! Mooi dat ze terugkeren. Het bedrijf ging niet failliet omdat er geen interesse in was.
Niks delen maar huren.
Fijn dat ze terugkomen. Wilde eigenlijk even opzoeken waar, hoe, etc. maar kan dat niet goed vinden. Iemand? Wil ermee aan de slag komende tijd i.v.m. herinrichting huis zodat ik niet telkens met de auto kriskras door de stad hoef om meubels e.d. op te halen..
Het faillissement van Cargaroo kwam voornamelijk door het overspelen van hun hand in Amsterdam, ergens tussen een kolossale inschattingsfout en slechte communicatie van de gemeente 020 in. Zegt nog niet gelijk wat over het businessmodel (volgens mij, en ook volgens de nieuwe investeerder dus).
Meer info e.g. hier: https://mtsprout.nl/groei/cargoroo-failliet#:~:text=Cargoroo%2C%20uitbater%20van%20deelbakfietsen%2C%20is,wel%20de%20overheid%20mee%20krijgen.
Waarom wordt hieraan gemeenschapsgeld besteedt, terwijl en meer dan 80 miljoen euro tekort is op de begroting?