Alle voertuigen van deelbakfietsaanbieder Cargoroo zijn dit weekend van straat gehaald in Utrecht. De fietsen zijn ook in de app van de aanbieder niet meer te boeken. Dat komt doordat het bedrijf een faillissement heeft aangevraagd. Vorig jaar gaf de gemeente nog aan het aanbod deelbakfietsen fors te willen verhogen.
“Ik betreur de situatie dat de deelbakfietsen abrupt van straat zijn gehaald”, schrijft het college van Burgemeester en Wethouders in een brief aan de gemeenteraad. “Er is in Utrecht een groeiende vraag naar de deelbakfietsen.” Ook is het volgens de gemeente een duurzaam alternatief voor eigen auto.
De gemeente verkent op dit moment verschillende scenario’s om te zorgen dat de voertuigen snel weer terugkeren in de stad. Daarvoor trekt de gemeente op met andere steden waar deelbakfietsen van deze aanbieder waren, zoals Den Haag en Nijmegen.
De rechter moet het faillissement nog officieel uitspreken. Dat gebeurt vermoedelijk deze week. Daarna gaat de gemeente als vergunningverlener in gesprek met de curator om de volgende stappen te bespreken.
Baqme
Deze zomer werd bekend dat een tweede aanbieder van bakfietsen, waarbij de rijwielen niet meer op dezelfde plek ingeleverd moeten worden, in Utrecht komt. Aanbieder Baqme begint volgens planning in begin 2025 met een proefperiode van twee jaar, met mogelijkheid tot verlenging.
De klantenservice en persafdeling van Cargoroo zijn niet te bereiken. Hierdoor kon niet om reactie gevraagd worden.
Gekoppelde berichten
Deelbakfiets moet auto deels vervangen en Utrecht wil het aanbod daarom aanzienlijk verhogen
Momenteel staan er in Utrecht 135 deelbakfietsen en over drie jaar moeten dat er 375…
Deelvervoer in Utrecht verder uitgebreid; nieuwe bakfietsen van Baqme en plan voor regionale deelfietsen
Het aanbod van deelvervoer in Utrecht wordt verder uitgebreid. Er komt een tweede aanbieder van…
58 Reacties
ReagerenAls je een echte bakfiets zoekt om een kast te vervoeren, krijg je alleen maar deze apparaten. Het had ze gesierd een nieuwe naam voor deze kleine rotdingen te verzinnen.
Ik ben toch echt benieuwd waar de gemeente Utrecht de informatie vandaan haalt dat er een enorme belangstelling voor deelfietsen bestaat, er staat er een hier op de hoek diesinds de plaatsing NOG NOOIT IS GEBRUIKT en alleen maar gevaarlijk het zicht belemmerd op overstekende schoolkinderen, diegene zal wel eigenlijk luchtfietserij bedoelen, het gaat tenslotte niet voor niets hopeloos failliet en zal het de burger wel weer een vermogen kosten.
Vreselijk uiteraard. Zo’n prachtig concept in fietsstad #1 van Nederland. En toch niet succesvol? Hoe is het nou toch mogelijk? Niks fijners dan je net gekochte 65″ flatscreen in je huurbakfiets proppen en door de stromende tegen de wind in naar huis fietsen toch? Weten we wel zeker dat er genoeg belastinggeld in de vorm van sponsoring en subsidie aan dit initiatief is besteed?
Dit verbaast me. Kwam ze zo vaak tegen op het fietspad dat ik de indruk had dat ze veel gebruikt werden. Het was voor veel autoritjes best een alternatief. Als langzame overstapper op nieuwe dingen zelf bijna aan een Cargaroo-abonnement begonnen..
Bijzonder jammer!! Maakte frequent en graag gebruik van de bakfietsen. Had er juist vanmorgen eentje nodig en vond het al zo vreemd dat er in heel Utrecht geen enkele bakfiets te huur zou zijn…
Hoop dat er snel een oplossing komt!
Dit verbaast me wel Ik zag ze regelmatig voorbijkomen en heb zelf ook weleens gehuurd. Er is zeker vraag naar. Wellicht dat er te veel bakfietsen waren.
Ik kreeg persoonlijk al 2 reacties dat dit jammer is. Echter,
Al gaat het droomdenken nog zo snel, de financiële werkelijkheid achterhaalt dat wel.
Alles waar geen verdienmodel voor te realiseren is mislukt. Dit faillissement staat niet op zich. De een na de andere elektrische fietsen producent is failliet gegaan. De een na de andere plastic recycle bedrijf is failliet gegaan.
GL/PvdA en D66 leden en politici dienen zich te verdiepen in de realiseerbaarheid van hun wishfull thinking. Het meeste van de ideeën en besluiten is niet ‘maakbaar’.
De oudejaarsviering zal dat knalhard duidelijk maken.
Nu 2 prominente GroenLinks leden weg zijn, hebben Raad en College een superkans om 2025 realistisch te beginnen. Ik zie u op de receptie.
Je zou bijna zeggen dat er dus geen markt voor is dan. Het plannen van een economie door de overheid (noem het voor het gemak maar een “planeconomie”) schijnt in het verleden ook niet echt goed te zijn gegaan, ook niet in andere landen.
Maar dat zal wel vast puur toeval wezen en de domme burger zal het wel weer niet begrepen hebben.
Er is volgens de gemeente een groeiende markt voor deelbakfietsen.
Gemeente besluit een tweede vakfietsverhuurder aan die toe te voegen.
Nog voordat die tweede kan beginnen met bakfietsenverhuren is de eerste bakfietsenverhuurder al failliet….
Deze bakfietsenverhuurder is actief in 9 steden waarvan, twee in Belgie en één in Duitsland.
Dat geeft maar één vraag: bestaat er eigenlijk wel een rendable markt voor één huurbakfietsverhuurder?
De echte wereld van ‘de vrije markt’ zegt met dit faillissement een duidelijk: neen…
Als zelfs op europees niveau groen deugzaam wensdenken voor huurbakfietsen economisch faalt, dan is er iets niet goed aan het product huurbakfiets want dat falen ligt aan gebrek aan behoefte in de markt.
Jammer zeg. Het was een mooie oplossing voor een ritje naar de IKEA of Praxis. Hopen dat de vervanger snel komt.
Ik vond die dingen een uitkomst. Plantjes halen op de plantenmarkt. Net te grote aankopen vervoeren, ideaal. Zonde dat ze weg zijn.
@JdV
De vraag stellen is hem beantwoorden. Dit bedrijf is overduidelijk failliet gegaan door een gebrek aan subsidie.
Nou Nou wat een belangstelling zeg.
Bij mij in de buurt stond zo’n ding.
Die is om precies te zijn een keer van zijn plek geweest.
En dat was nog omdat hij heel beroerd stond.
Dus door een buurtbewoner aantal de kant gezet.
Wat moet je nog zeggen van alle initiatieven van onze vooruitstrevende gemeente?
Alles gaat mis, verbod, teruggefloten door de rechter of Den Haag, faillissementen, technische onkunde.
Noem maar op, net als Hugo de Jonge, kunnen ze NIETS.
Elektrische fietsfabrieken en verhuurders massaal ten onder. Nu wachten op klap in de elektrische auto- en verwarmingsindustrie.
Misschien moet de gemeente af van geprivatiseerd deelvervoer? Het wordt zeker wel gebruikt, ook door ondergetekende en sta er ook niet negatief tegenover. Deprivatisering scheelt gewoon heel veel gekloot met faiiet gaande startups met ieder jaar een nieuwe naam, brakke apps, slecht of kapot materiaal of beperkte beschikbaarheid/range – maar dekking voor de gehele provincie. Zet ook echte cargofietsen neer op plekken waar de vraag heel hoog is (IKEA, Startersflats) en niet deze smalle dingen.
Wat jammer!!! Ik maakte er graag gebruik van!
Erg jammer. Heb er al een heel aantal keren met veel plezier gebruik van gemaakt. Mijn kinderen vinden het ook echt een feestje om met zo’n bakfiets ergens naartoe te gaan.
@JdV gaat nog eens helemaal onder de indruk zijn van het feit dat je die flatscreen tegenwoordig ook kan laten bezorgen. Dit maakt het alleen wel moeilijker om zuur te kunnen reageren op DUIC, dat wel.
Hoewel ik wel vraagtekens bij hun business model had, en het me was opgevallen dat recent de prijzen grof gestegen waren, heb ik wel een handjevol keer van deze dienst gebruik gemaakt.
Verdraaide handig die paar keer. (En lekkere bakfietsen!)
Hopelijk kan een andere aanbieder het gevallen gat invullen.
Gelukkig zijn die rotdingen van de straat, nu de rest nog. Quasi milieuvriendelijke fietsen. Op naar een gezondere binnenstad.
Daarom is het dus ook een huurfiets. Van een commerciële partij. Die het zelfs zonder bakken overheidssubsidie (utrecht -100mn) niet redt. Dan is er dus geen markt voor en gaat de stekker eruit. Zoals bij iedere verhuurder die zn spullen niet verhuurd.
O balen, ik wilde er net morgen mee op pad. Heel suf dat het blijkbaar niet rendabel was
Dit was nou eens een goed initiatief, jammer!
Ik durf te wedden dat een Cargaroo niet in de auto van JdV past.
Ieder vervoersmiddel heeft zijn voor- en nadelen.
@rik: klopt, in de krochten van LR waar je wsl woont liep het idd nog niet zo lekker, maar de rest van de stad maakte veel gebruik van de bakfietsen.
Heel jammer dat ze failliet zijn! Ook ik gebruikte ze regelmatig in de zomer. Kinderen vinden het fantastisch en bij een grote bestelling/verhuizing was het ook een uitkomst.
@W 24/12/2024 – 9:04
Maar “de rest van de stad” maakte er blijkbaar niet genoeg gebruik van om het in leven te houden.
Wat een ongepast en infantiel leedvermaak bij sommige reaguurders! Zelfs bij degene die iedere ondernemer baggervette winsten wenst!
De hier in de straat was uren per dag onderweg. Fantastische dienst, vaak gebruik van gemaakt.
@Toine en @SS, als we nou eens die subsidies aan de agrarische sector zouden stoppen, zou iedere Nederlander elke twee jaar zo’n bakfiets nieuw kunnen kopen. Maar goed, waarom zeuren over 50+ miljard per jaar als je ook kunt piepen over een paar duizend.
@Sj 10:09
Een ‘bedrijf’ dat op subsidie drijft, is geen bedrijf maar een stichting…
@Utrechtvoorutrecht 10:22
Helemaal met u eens! Het dient overheden ten strengste verboden te worden om ook nog maar 1 cent subsidie te verstrekken aan wat dan ook.
Toch knap dat ze met die paar medewerkers in drie jaar 21.8 miljoen weten te verbranden.
Prijzen in 2024 een keer drastisch verhoogd.
Er is een Zweedse nieuwkomer die waarschijnlijk 2025 Nederland gaat veroveren, met 85 miljoen kapitaal.
Utrecht had cargoroo veel meer subsidie moeten schenken, durfinvesteerders stappen nu na het verbranden van 21.8 miljoen niet meer zo snel in.
Of gemeente betaalt meer of de klanten moeten een correct bedrag gaan betalen, nu kon je huren voor een bedrag dat onder de kostprijs lag.
Grootkapitaal gaat op deze manier niet meer investeren in deeleconomie wanneer het alleen maar geld kost en winst een illusie is.
Zoals Floep al aangaf,zo ongeveer alles kun je laten bezorgen tegenwoordig. We kunnen dus prima zonder bakfietsen.
@Henqie: om met Floep te spreken: Henqie gaat nog eens heel erg onder de indruk zijn omdat IKEA tegenwoordig ook gewoon thuis kan afleveren.
@Bas: verhuizers komen je ook graag helpen met het verhuizen hoor. Daar heb je geen bakfiets voor nodig.
Dit is een ramp voor alle linkse (fiets) partijen en een fiasco dat weer zo bedrijf failliet gegaan is, dan maar een paar miljoen aan subsidie geven. Want het kan toch niet waar zijn, dat wel erg vaak al deze groen linkse hobby’s de geest geven, dat moet het college iets aan doen.
(zelf denk ik, zoveel meer kan je niet meenemen met zo riante bakfiets)
Hoera!
@wvr: knap dat je weet wat de exacte oorzaak van het faillissement is.
Graag alle bakfietsen weg. Dingen zijn irritant.
Graag alle auto’s weg. Dingen zijn irritant.
JdV 23/12/2024 – 17:02
Daar heb je deelauto’s voor.
Toch wel jammer. Zelf nog niet gebruikt, maar elke keer dat ik de deur uit stapte zag ik er wel minstens één in gebruik. Kan me voorstellen dat de kosten voor onderhoud vrij hoog liggen, want een elektrische bakfiets is al niet goedkoop, maar deze stonden natuurlijk ook vaak buiten in weer en wind. En tja, aangezien ze gehuurd worden zijn mensen er ook niet altijd voorzichtig mee.
Misschien zoiets toch bij de (lokale) overheid onderbrengen? Het is belangrijk dat er alternatieven zijn voor autogebruik, zeker als de gemeente zo veel mogelijk auto’s van de straat wil krijgen.
@W 24/12/2024 – 12:03
Je kunt niet zomaar failliet gaan, of jezelf failliet verklaren.
Niet aan je schuldverplichtingen kunnen voldoen (waaronder salaris) is de voornaamste reden.
Wat vrijwel altijd neer komt op “er komt niet genoeg geld binnen”.
Zo moeilijk is het niet.
@UvU,
Knap bedacht zeg, maar doen alsof appels kerstbonbons zijn helpt u echt niet.
€ 50.000.000.000 subsidies voor de landbouw??
Hebt u niet gevolgd dat de BBB minister maar 10% daarvan aan het verminderen van de druk op onze natuur mag besteden? En dat een groot deel van dat geld wordt gebruikt om 160.000 ha weiland natuurlijk te gaan beheren?
In 2023 telde NL 17.460 melkvee en varkensbedrijven. 1.700, 10% daarvan, heeft zich gemeld om te stoppen.
Er zijn inmiddels minder varkens in NL dan 50 jaar geleden. U zeurt.
Heel erg jammer, ik gebruikte ze best vaak (geen auto) om spullen te halen of weg te brengen. Laatst nog de kerstboom bijvoorbeeld. Er past nog best veel in zo’n ding! Hopelijk komt er snel een alternatief.
Geen animo is faillissement, klaar.
Ze zijn nog levensgevaarlijk ook en dan heb je er nog mensen bij die er kinderen in vervoeren.
Sommigen doen dat nog append ook en kijken je aan alsof hen geen schuld daaraan hebben.
Het is een bepaald slag volk wat op die dingen rijd.
@jdV als ik als arme student of starter alles van het tuincentrum, kringloop, IKEA of particulier op marktplaats wilde laten bezorgen was ik natuurlijk zo failliet. Is dus helemaal niet erg dat hier vanuit overheidswege een beetje subsidie naar toe gaat om zo’n bakfietsservice gesmeerd te laten lopen ipv. over te laten aan een kapitalistische startup. En wat meerdere mensen ook aangaven, niet in iedere wijk werkt zoiets, maar in een arme studentenwijk of startersblok met 2000 adressen en 20 parkeervergunningen absoluut!
@Floor,
Natuurlijk is het alternatief volgende maand aanwezig in Utrecht.
Natuurlijk veel beter dan cargoroo, fantastische maandabonnement voor weinig.
BAQME is het antwoord, beter en sneller, flexibeler dan cargoroo.
Geen enkele uitstoot heb je bij BAQME.
Wat ook belangrijk is dat er echt kapitaal van groene investeerders inzit die een deel van de winst weer investeert in andere groene start-ups.
Het is belangrijk dat de investeerders niet kiezen voor een hoge winstmarge, maar voor een fijn rendement en een leefbare stad.
BAQME investeerders hebben oog voor milieu.
@JdV, ah ja, dus omdat niet álles in een bakfiets vervoerd kan worden, wordt er dus niks in vervoerd? Wat een wereldvreemde zwart-witte houding toch weer. Het verbaast me niet.
Floepje toch…
Je kan alles laten bezorgen toch? Jouw woorden zo ongeveer. Dus waarom bakfietsen? Commercieel gezien doodgeboren kindje. Met een subsidie-infuus nog ff in leven gehouden. Maar uiteindelijk kansloos bezweken. Pak je verlies Floep. Het zal niet de laatste deel-mislukking blijken.
@Toine. Dan krijgen minder varkens dan 50 jaar terug wel veel méér subsidie dan 50 jaar terug. U lijkt nog steeds de verhoudingen niet goed te begrijpen.
@ Utrechtvoorutrecht
“…als we nou eens die subsidies aan de agrarische sector zouden stoppen, zou iedere Nederlander…”
Dan zou iedere Nederlander veel meer moeten betalen voor eten en drinken. Zucht 🙄
De leenbakfiets in de Van der Helsttraat in Utrecht oost (Schildersbuurt) werd veel gebruikt. Wat jammer!
@Nina, bron?
@Nina
Nee, Nina. Zucht. Dan zou je in eerste instantie precies betalen wat je nu ook betaalt. Het geld dat overheden uitgeven aan subsidie groeit niet aan een magisch boom hè? Dat komt ook gewoon uit jouw zak…
In tweede instantie zou het afschaffen van subsidie de prijzen doen laten dalen. Je haalt de dure middelman ertussenuit (veelvraat overheid), de belastingen kunnen fors omlaag en je krijgt daarna immers weer ‘gewoon’ gezonde concurrentie tussen boeren, die -als we de overheid nog een kopje kleiner zouden maken- ook niet meer aan 100.000 geldverslindende en onzinnige regels hoeven te voldoen.
Subsidies (en overheidsinterventie in bredere zin) maken dingen niet goedkoper. Ze maken ze per definitie duurder!
Zonder subsidies en overheid haal je een kilo biefstuk bij de slager voor 7 Euro.
@scherpschutter:
“Een ‘bedrijf’ dat op subsidie drijft, is geen bedrijf maar een stichting… “
Zoals de luchtvaart en de agrarische sector bedoel je? LOL
@Sj
Benieuwd wat je ervan zou vinden als vliegtickets en voedsel 4x zo duur werden.
Dat laatste is een eerste levensbehoefte. Vliegen kan mij persoonlijk al meer dan 22 jaar gestolen worden.
Nooo! Echt heel jammer, wij gebruikte de fietsen in Lombok heel veel en heel graag en we waren zeker niet de enige. Goed alternatief voor de auto en leuk om met de kinderen gebruik van te maken. Mooi ook dat de bakfietsen op deze manier toegankelijk werden gemaakt voor mensen die er niet zelf eentje kunnen kopen. Dat er voor een groen en gezonder alternatief in de steeds drukkere stad subsidie wordt gebruikt om het op poten te krijgen (en houden) lijkt me niks mis mee. Ik zal nu gedwongen zijn weer vaker de auto te pakken…
@Yoshua 24/12/2024 – 15:28 U heeft aandelen Baqme?
Cargoroo een aantal keer gebruikt, maar was eigenlijk te duur als je er een tijdje mee op pad wilde. Even ergens parkeren tegen het hoge tarief om ergens op bezoek te gaan was net zo duur als fietsen.
Ik denk dat dat het grootste probleem was van deze bakfiets.
De tariefverhoging van 2024 hielp er uiteraard ook niet mee.
Voor het straatbeeld en gebruik is de bakfiets wel een beter idee dan die slordige en lelijke Tier fietsen waar je niks kan meenemen (ook geen kinderen).
@dirk: wellicht moeten ouders kinderen vanaf een bepaalde leeftijd lekker zelf laten fietsen?