Dinsdag in heel het land geen treinen door staking van NS-medewerkers in regio Utrecht Dinsdag in heel het land geen treinen door staking van NS-medewerkers in regio Utrecht

Dinsdag in heel het land geen treinen door staking van NS-medewerkers in regio Utrecht

Dinsdag in heel het land geen treinen door staking van NS-medewerkers in regio Utrecht
Station Utrecht Vaartsche Rijn
Er rijden dinsdag in het hele land geen treinen omdat NS-medewerkers in Midden-Nederland staken. De regio Utrecht is een belangrijk knooppunt voor het Nederlandse treinverkeer, waardoor de impact van de staking in Midden-Nederland zeer groot is. Alleen op het traject Amsterdam Centraal – Schiphol kunnen enkele treinen rijden. 

Er rijden dinsdag in het hele land geen treinen omdat NS-medewerkers in Midden-Nederland staken. De regio Utrecht is een belangrijk knooppunt voor het Nederlandse treinverkeer, waardoor de impact van de staking in Midden-Nederland zeer groot is. Alleen op het traject Amsterdam Centraal – Schiphol kunnen enkele treinen rijden. 

De vakbonden voeren dinsdag 30 augustus voor de vierde dag actie omdat ze niet tevreden zijn met het cao-voorstel dat op tafel ligt. De afgelopen week werd er op verschillende dagen actiegevoerd in steeds een andere regio. Ook op deze actiedagen ondervond het treinverkeer in Nederland al veel hinder van de stakingen.

Omdat dinsdag de NS-medewerkers in de regio Midden-Nederland staken, zijn de gevolgen groot. Veel treinen rijden van, naar of door dit gebied en vanuit Utrecht rijden normaal gesproken treinen naar alle richtingen. Ook werken in Utrecht veel mensen die zorgen voor de coördinatie van personeel en treinen voor het hele land. “Als zij het werk neerleggen, heeft dit verstrekkende gevolgen voor de dienstregeling in heel Nederland”, legt de NS uit.

Andere manieren

Er is nog gekeken naar manieren om wel treinen te laten rijden, maar die zijn er volgens de NS niet. “Eerdere stakingsdagen hebben we ons tot het uiterste ingespannen om een betrouwbare en verantwoorde dienstregeling te bieden rondom de stakingsgebieden. Voor de aangekondigde staking van dinsdag zijn alle scenario’s op tafel geweest, maar we zien geen mogelijkheid om op een verantwoorde manier een dienstregeling te rijden.” De Eurostar en Thalys rijden wel, evenals treinen van regionale vervoerders.

Bert Groenewegen, waarnemend president-directeur van NS: “De acties van de vakbonden hebben grote impact op onze reizigers. Morgen wordt de treindienst in het hart geraakt en moeten we een groot beroep doen op het begrip en de zelfredzaamheid van onze reizigers. Dat vinden we uiterst vervelend. We begrijpen de zorgen en het signaal van onze collega’s. Staken doe je niet zomaar. Daarom willen we graag in gesprek met de vakbonden om tot een goede cao te komen.”

Geen busvervoer

De NS probeert wel om Schiphol Airport bereikbaar te houden. Vier keer per uur rijdt er dinsdag via Amsterdam Centraal een trein naar de luchthaven. NS adviseert reizigers naar Schiphol wel om gebruik te maken van alternatief vervoer. Reizigers voor andere bestemmingen wordt geadviseerd om hun reis uit te stellen of zelf ander vervoer te regelen. Er kan volgens NS geen alternatief busvervoer worden ingezet.

Gekoppelde berichten

31 Reacties

Reageren
  1. Realist

    De linkse dinosauriërs van de vakbond willen een procentje meer. Geen constructief overleg, ze willen meer en meer. Wie zijn toch al die mensen die lid zijn van een vakbond.

  2. Utrechter

    Kijk het NS kartel gaat weer de rug van de treinreiziger het uitvechten. Kots misselijk van die kliek heel hoog tijd voor concurrentie op het spoor.

  3. JdV

    Heerlijk. Een dagje geen Onrendabelen Vervoer. Iedereen werkt. Thuis. Of pakt een comfortabele auto. Airco aan. Kopje koffie. Lekker muziekje. Naar het werk. En weer naar huis. Perfectie op 4 wielen. Zonder niesende of onwelriekende medepassagiers. Hemels. Geniet ervan, OV-kaart houders.

  4. Rob H.

    Veel plezier in de file JdV!

  5. sjaak

    haha in de auto naar het werk is voor de jdv’s in deze wereld.
    Ik neem nog een cappuccinootje in de zon. Werkze jongen!

  6. Bill

    Nauwelijks files vandaag. Je zou kunnen zeggen dat als iedereen gewoon een klein beetje meer thuiswerkt je zo’n A27 dus helemaal niet hoeft te verbreden…

  7. Justin

    Kijk uit Bill, straks wordt je uitgemaakt voor “linkse dinosauriër”.

  8. W.

    @Realist: Meer en meer? Heb je wel eens gezien hoe de salarissen van treinpersoneel liggen? Tamelijk beroerd – net ietsje boven het minimumloon. Een hongerloontje om je te laten bespugen, bedreigen en in het ergste geval aanvallen.

  9. Realist

    @Bill. Je zegt dus eigenlijk dat we geen OV nodig hebben.

  10. Hans

    Realist
    De mensen die lid van een vakbond zijn, zijn over het algemeen heel verstandige mensen die begrijpen hoe machtsstructuren werken. Zij organiseren zich om zo sterk te staan in de strijd voor een goede CAO.
    Vakbonden komen op voor de belangen van werknemers.

    Dat een ‘realist’ dit niet weet verbaast me wel. Maar goed, veel maakt dat niet uit wat mij betreft. Onwetendheid is blijkbaar een veel voorkomend verschijnsel.

  11. JdV

    Hoi Rob H: welke file? Lees de reactie van Bill.

  12. wollie

    @bill laten we er een looping in maken, is vast goedkoper dan verbreden

  13. Hoera

    @W., wat je nu roeptoetert is gewoon pertinente onzin. Een machinist bijvoorbeeld verdient bij NS maximaal 3479 euro + max 900 euro onregelmatigsheidstoeslag en daarnaast vakantiegeld en oudejaarsuitkering. Daar kun je vervolgens over discussiëren of dat voldoende is maar het is zeker meer dan het minimumloon (1725 euro).

    Triest om te zien dat je gewoon zonder enige kennis van zaken maar wat op het net gooit.

  14. Bill

    @Realist, rare redenatie. Waarom zouden mensen niet van de ene stad naar de andere stad willen reizen?! Je hoeft het alleen niet met z’n allen tegelijk per auto tussen 08:00-09:00 en 17:00-18:00 te doen.

  15. Hans

    @ JdV

    De auto sterft uit. Het karretje is een relict uit de oude tijd. In een file zitten in een hoop toekomstig schroot wat een enorme vervuiling en verspilling veroorzaakt en klauwen vol geld kost, privé en maatschappelijk zal door toekomstige generaties worden gezien als geweldig dom en t.a.v. natuur en milieu als uitermate schadelijk en verwoestend. De trend van het vrijwillig afstand doen van de auto wordt steeds sterker. .

  16. Realist

    @Bill. Zonder ook maar één trein in te zetten is dat dan ook prima mogelijk.

  17. Scherpschutter

    Realiteit: “Aantal auto’s wereldwijd groeit jaar op jaar op jaar met tientallen miljoenen en zelfs in Nederland met tienduizenden per jaar.”

    Hans: “De auto sterft uit”.

    LOL

  18. JdV

    @hans: Tuurlijk joh, jij snapt het. Proest!!!
    https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2020/10/autopark-groeit-sterker-dan-bevolking

  19. Bill

    @Realist, welk punt probeer je nou te maken? Dat omdat sommige mensen met de auto gaan we geen OV netwerk nodig hebben? En als je geen auto kan betalen heb je pech? Is dat je ‘realistische’ kijk op de zaken?

  20. Realist

    @Bill. De prijzen van het OV zijn wel realistisch? De auto is populair omdat het OV onbetaalbaar en onpraktisch is. Daarnaast blijkt dat we de trein prima kunnen missen, wat mij betreft staken ze een weekje door.

  21. JdV

    @bill: Zonder auto en zonder trein zijn er nog vele andere mogelijkheden van vervoer. Fiets. Brommer. Bus. Taxi. Boot. Dus inderdaad, een trein kan prima worden gemist.

  22. Bill

    @Realist, okee, als je het OV “onbetaalbaar” gaat noemen vergeleken met de aanschaf en onderhoud van auto inclusief de hoge benzineprijzen dan valt er weinig te discussiëren.

  23. Wendy

    Heerlijk in de trein gezeten Boekje lezen en lekker bakkie koffie erbij.

  24. Yo

    @ Realist

    Hoezo is het OV duurder dan de auto?

    Voor 370,- per maand reis ik onbeperkt door heel Nederland met de trein. Dan betaal ik dus niet meer voor de reis. Ook kan ik 15x kosteloos eerste klas reizen.

    Ik kan geen auto rijden voor 370,- per maand. Aanschaf, benzine, onderhoud, reparaties, wegenbelasting, apk, verzekeringen, parkeerkosten, autowasserette. Tel dit bij elkaar op en je bent veel en veel duurder uit. Het ongemak van niet weten of je op tijd bent voor een afspraak door de files rondom werktijden op de belangrijke plekken in het land en het gedoe met permanente werkzaamheden in het land en het onmogelijk en onbetaalbaar parkeren bij kantoren rondom en in historische steden verliezen het toch echt van af en toe een staking, spoorwerkzaamheden in de zomer; en 8% uitgevallen treinen landelijk op jaarbasis. Daar word ik namelijk 1 a 2x per jaar persoonlijk door geraakt. Met 2, 4 of 6 treinen per uur zijn zo goed als alle stations in Nederland supergoed bereikbaar. In de meeste steden rijden er iedere 10 of 15 minuten buslijnen op de stadslijnen en ik kan bijna overal een OV-fiets vinden. O ja, een trein rijdt op volle snelheid ook meestal 140 km per uur. Op de meeste plekken waar ik moet zijn ben ik echt sneller met de trein.

  25. Hans

    Ja zeker, beste JdV en Scherpschutter. Ik meen het best begrepen te hebben.

    De auto als gangbaar vervoermiddel staat wel degelijk op uitsterven. Mensen als U kunnen zich dat domweg niet voorstellen. U bent immers te zeer vergroeid met Uw auto’s dat dit maakt dat U geheel gevangen zit in Uw zichtbelemmerende blik. Waarbij het woord ‘blik’ grappig genoeg binnen deze context zowel de beperking als het materiaal aanduidt. Zo’n blik maakt dat U zich een wereld zonder de hegemonie van de auto domweg niet kunt voorstellen. Wat overigens niet betekent dat deze situatie zich in de nabije toekomst niet kan voordoen. Het staat het te gebeuren. Is dit wensdenken? Ik denk het niet. Ik rijd ook graag auto. Ik vind het vaak leuk om achter het stuur van zo’n machine te zitten die precies doet wat je wilt, namelijk rijden! Het is ook een knap concept met ontegenzeggelijke voordelen. Maar toch: alhoewel U en sommigen anderen onder ons zich niet kunnen voorstellen dat het een keer anders wordt; voor het op breken staan van de hegemonie van de auto zijn er tal van aanwijzingen die daarop duiden.

    De scheuren en barsten in die alleenheerschappij zijn dan ook voor iedereen met een beetje begripsvermogen duidelijk waarneembaar.

    Die barstjes zullen uiteindelijk leiden tot het einde van het autotijdperk. Aan ieder tijdperk komt trouwens hoe dan ook een keer een eind. Dat leert de geschiedenis ons.

    De vaak complexe oorzaken en hun gevolgen zullen ertoe leiden, vroeger of later dat, zoals ik eerder beweerde, toekomstige generaties met bevreemding zullen terugkijken op een tijdperk als het onze waarin de automobiel als een totaal uit de hand gelopen plaag de wereld domineerde.

    Ik noem er nu enkele. Ze zullen – nogmaals – onherroepelijk het einde van het autotijdperk inluiden:
    Energieschaarste door oorlogen, klimaatverandering en instortende economieën. Gevolg: de onbetaalbaarheid voor het merendeel der mensheid om nog in een autootje te kunnen rondrijden. Het imploderen van de vraag naar auto’s zal mede leiden tot het instorten van de autoindustrie zoals wij die nu kennen.
    Grondstoffenschaarste t.g.v. natuurrampen (omstandigheden) waardoor teloorgang van industrie en handel dreigt die zich bovendien nog eens v.n.l. in laaggelegen kustgebieden afspeelt. De stijging van de zeespiegel zal hierbij een enorme rol gaan spelen.
    Het toenemende besef bij individuen en overheden dat het autogebruik en autobezit tot een almaar toenemende milieuschade zal leiden. Het gevolg zal zijn dat overheden maatregelen treffen om het autogebruik, vooral in grootstedelijke conglomeraties aan banden te leggen.
    We zien deze trend trouwens in ons eigen land al volop in ontwikkeling; was het pakweg 30 jaar geleden nog normaal om met een auto een willekeurige binnenstad binnen te rijden, in grote steden als Amsterdam, Rotterdam, den Haag en Utrecht is dit allang niet meer het geval. Deze ontwikkeling zet door. Ook in alle ons omringende Europese landen en steden. Middelgrote steden doen al lang hetzelfde, ze weren het autoverkeer of beprijzen op zijn minst de kosten van parkeren, lees ruimtebeslag. Dan pak je de trein, de bus, of desnoods een taxi. Hadden we het al over de elektrische fiets gehad?
    Sommigen gaat deze ontwikkeling veel te snel. Anderen juichen haar toe en kunnen niet wachten op een fijnmaziger OV- netwerk. Maar hoe dan ook, deze trend is onomkeerbaar.
    Maar de belangrijkste factor blijft toch de totaal uit balans geraakte inbeslagname op de steeds schaarser wordende openbare ruimte van de auto als privé-vervoermiddel, in combinatie met de exponentieel stijgende kosten die dit vervoermiddel privé alsook maatschappelijk met zich meebrengt. Wal keert schip. Tel daarbij op de factoren energieschaarste, grondstoffenschaarste en milieuschade en zie daar de uitkomst: een dynamiek die de privé-auto uiteindelijk naar de marge zal verdrijven ten faveure van andere, schonere, veiligere (we hadden het nog niet over verkeersslachtoffers!) en voordeliger vormen van vervoer.

  26. JdV

    @Hans: Zucht. Realiteit (cijfers CBS) versus utopisch wensdenken. Over utopieën gesproken. Wel eens een SF film gezien waar een trein voorbij komt?
    De toekomst? Vliegende auto’s die volautomatisch vervoeren.

  27. Hans

    @ JdV
    Zoals gezegd, dit is geen (utopisch) wensdenken. Het is extrapoleren op grond van waarneembare ontwikkelingen die zich in de realiteit voordoen. De tijd zal leren hoe deze ontwikkelingen zich precies zullen ontvouwen.
    Maar het gaat sneller dan U denkt. De hyperloop van Elon Musk kan wel eens het OV van de toekomst worden. De elektrische auto van Tesla is een overgangsproduct.

  28. Scherpschutter

    Hans dacht; als ik nou gewoon 300 cirkelredeneringen- en 250 het-is-zo-omdat-het zo-is-redeneringen in een comment van 4000 woorden stop, dat het vast niet opvalt dat er welgeteld NUL feiten in zijn op magisch-denken gebaseerde bezwering staan, die vooral als doel lijkt te hebben om Hans zelf te overtuigen van zijn eigen gelijk, waar hij terecht overduidelijk z’n twijfels over heeft.

    Het mag in ieder geval toch een een forse onderschatting van de scherpte onder de DUIC reaguurders worden genoemd, die dit soort mindfarts gevangen in een zeepbel doorgaans moeiteloos doorprikken.

  29. Hans

    Beste Scherpschutter,
    nul argumenten geteld in Uw tegenbetoog.
    U telt nul feiten?
    Ik help u op weg
    Klimaatverandering is een feit.
    De stijging van de zeespiegel is een feit.
    Milieuschade en de wil om daar paal en perk aan te stellen door overheden (zie het weren van de auto in binnensteden) is een feit.
    Dit zijn er zomaar al drie.
    Dat U niet tellen kunt is ook een feit.

  30. Bill

    @Schampschutter, je bent natuurlijk iemand die grossiert in cirkelredeneringen en omdat-het-zo-is redeneringen, dus goed dat je ze herkent hoor! Kop op!

  31. Hoera

    @Ss. Het is alsof je jezelf beschrijft. LOL

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).