Dit verandert als het Merwedekanaal straks van de gemeente is Dit verandert als het Merwedekanaal straks van de gemeente is

Dit verandert als het Merwedekanaal straks van de gemeente is

Dit verandert als het Merwedekanaal straks van de gemeente is
De gemeente Utrecht gaat het Merwedekanaal overnemen van Rijkswaterstaat. In 2027 is de waterweg waarschijnlijk van de gemeente. Maar, wat betekent dat eigenlijk? En hoe zit het met de 127 woonboten en de roeivereniging die van het water gebruik maken? DUIC vroeg het na bij de gemeente.

De gemeente Utrecht gaat het Merwedekanaal overnemen van Rijkswaterstaat. In 2027 is de waterweg waarschijnlijk van de gemeente. Maar, wat betekent dat eigenlijk? En hoe zit het met de 127 woonboten en de roeivereniging die van het water gebruik maken? DUIC vroeg het na bij de gemeente.

Met de overdracht van het kanaal en de oevers krijgt de gemeente er in totaal 43 hectare grond bij. Daarop staat een aantal objecten langs en in het kanaal, zoals wegen, zes bruggen en drie sluiscomplexen. Het bedienen hiervan én het reguleren van de scheepvaart wordt straks door de gemeente gedaan.

Verantwoordelijkheid

De overdracht brengt ook een stuk verantwoordelijkheid met zich mee. Hoogheemraadschap De Stichtse Rijnlanden gaat zorgen voor het beheer van het water, het baggeronderhoud en het peilbeheer van het kanaal. Het reguliere onderhoud en beheer van alles rondom het kanaal is voortaan aan de gemeente. Daaronder vallen onder andere de wegen, oevers en ligplaatsen voor woonboten.

De regie hierover en het stellen van regels wordt voor de gemeente makkelijker als Rijkswaterstaat zich er niet meer mee hoeft te bemoeien.

Tekst gaat verder onder de afbeelding

Eenvoudiger

De voltooiing van het Rondje Stadseiland, het park langs de oevers van het Merwedekanaal en het Amsterdam Rijnkanaal, wordt makkelijker. Dit geldt ook voor de aanleg van bruggen tussen de nieuwbouw in de Merwedekanaalzone en de stad. Een deel van de overdrachtvergoeding die de gemeente bij het kanaal krijgt, is bestemd voor de aanleg van natuurvriendelijke oevers langs de Kanaalweg.

Voor de gemeente scheelt het dus papierwerk, maar ook voor de bewoners en gebruikers scheelt het een overlegpartner. Roeiverenigingen en eigenaren van een woonboot hebben, naast een vergunning van de gemeente, nu ook nog een gebruiksovereenkomst met Rijkswaterstaat. Na de overname zijn er alleen nog afspraken met de gemeente nodig.

Nieuwe plannen

Het geplande herstel van de verbinding tussen de stadsbuitengracht – de singel van Utrecht – en het Merwedekanaal laat nog even op zich wachten. Het uitgraven van het stuk tussen de Damstraat en de singel zal waarschijnlijk pas in de periode 2028-2030 gebeuren.

Bij de bouw van de wijk Merwede wordt ook gebruikgemaakt van het kanaal. De 6.000 gebouwen die er komen, zullen verwarmd worden met de grootste aquatherma-installatie van Nederland. Dat is een duur woord voor een systeem dat koude uit de bodem en warmte uit het water haalt, om de gebouwen binnen op temperatuur te houden.

12 Reacties

Reageren
  1. Herman

    Snel dempen dat kanaal. Komt er veel ruimte beschikbaar en verdwijnt obstakel.

  2. Sj

    Ja goed idee Herman en dan graven we hem over 30 jaar weer uit

  3. Bredero

    “…De 6.000 gebouwen die er komen, zullen verwarmd worden met de grootste aquatherma-installatie van Nederland. Dat is een duur woord voor een systeem dat koude uit de bodem en warmte uit het water haalt, om de gebouwen binnen op temperatuur te houden….”

    Zoals ik het lees:
    De 6000 gebouwen die er komen worden verwarmd met het grootste verwarmingsexperiment van Nederland.

    En proefkonijnen genoeg, gezien het gebrek aan woningen.
    Een jaar of twee, drie na de bouw en het intrekken van de konijnen, kunnen we gaan evalueren of het alleen maar een duur woord was, of dat het ook een werkbaar systeem is.

  4. Nina

    Volgens mij wordt dit een financiële ramp voor de inwoners van Utrecht. Het lukt nu nl. al niet om een paar wegbruggen correct en tijdig te onderhouden of vervangen, zodat het verkeer dat er overheen gaat, blijft doorstromen. Laat staan alles dat bij deze overname komt kijken.

  5. Van Dam

    Dan kan mooi al die woonboten weggehaald worden die het zicht op het kanaal belemmeren en al die tuinen met schuttingen dat ziet er werkelijk niet uit. Als ik daar wandelt erger ik mij daar aan.

  6. Robbert

    Kan de gemeente dat wel aan, heb er eerlijk gezegd na alle ervaringen geen vertrouwen meer in. Hier hebben ze vast geen kennis van dus weer veel te veel nieuwe ambtenaren erbij en weer een financiele bleeder.

  7. WV

    @ van Dam

    Mee eens, de kanaaloevers zouden volledig publiek domein moeten zijn.

  8. Lombokker

    @Bredero

    Zo’n aquatherma-installatie is niet experimenteel, maar bewezen technologie die al op veel plaatsen wordt toegepast. In wezen is het gewoon een hele grote warmtepomp die oppervlaktewater gebruikt, in plaats van buitenlucht of grondwater. Deze wordt in dit geval gebruikt om water voor de collectieve (stads)verwarming te verwarmen.

    Ik vraag me wel af of er op het stroomnet voldoende capaciteit beschikbaar is voor deze installatie, want dat is tegenwoordig nogal eens problematisch.

  9. Meer Woonboten

    Er is een enorm te kort aan woonboten ligplaatsen. Dus als het uitgebreid kan worden graag. Dat creëert woonruimte en kleurrijke diverse omgeving.
    Wel her en der iets open tussen ruimte voor zicht op kanaal.
    Uiteraard zeker niet dempen, het is er heerlijk wandelen !

  10. Nina

    @van Dam @ WV
    Het gaat over iemands woonadres.

    Alsof je op de oevers kunt komen, als de gemeente het beheer erover voert. In de zomer maait de gemeente het gras niet en zie je het water alsnog helemaal niet. Heel erg jammer.

  11. Koel Hoofd

    Gezien mijn decennia lange ervaring met de gemeente Utrecht:
    het wordt een grote puinhoop en de kosten zijn voor Utrechters ook niet meer te overzien.
    Rijkswaterstaat heeft namelijk iets wat de gemeente niet heeft:
    1) experts en
    2) kan de kosten over miljoenen belastingbetalers spreiden.

    @Lombokker/@Bredero
    Die elektra is er niet, dus MWKZ krijgt jaren experimentele bouwvertraging.
    Goed voor de woningprijzen, straks kost een tussenwoningkje in t centrum een miljoen euries terwijl GL en CDA de hypotheekrente hebben afgeschaft….

  12. Jacoline

    De woonbootbewoners zijn tegen de verlaging van de diepte van t kanaal aangezien ze dan vast komen te liggen in de modder. En ja dat gaat de gemeente heel veel geld kosten.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).