Tijdens de herinrichting van het Utrechtse Westplein wordt ook de Graadt van Roggenweg aangepakt. Nu bestaat de weg nog uit vier rijbanen, maar dit worden er in de toekomst twee. Ook wordt de maximumsnelheid teruggeschroefd naar 30 kilometer per uur.
Het Westplein is nu nog een gebied waar veel verkeer doorheen komt, maar dat gaat veranderen. Het plein wordt opnieuw ingericht en er komen woningen, groen en water. Ook wordt de naam in de toekomst aangepast naar ‘Lombokplein’. De herinrichting van de Graadt van Roggenweg hoort ook bij het project.
Stadsstraat
De gemeente schrijft in een wijkbericht dat de Graadt van Roggenweg wordt ingericht als een ‘gewone stadsstraat’. Dit betekent dat automobilisten er straks maar 30 kilometer per uur mogen rijden. Ook wordt het weggedeelte voor auto’s smaller gemaakt en verdwijnt er per rijrichting één rijbaan.
Langs de Graadt van Roggenweg komen parkeerplaatsen. De ventweg op het deel tussen de Croeselaan en de Koningsbergerstraat gaat plaatsmaken voor een fietspad met twee rijrichtingen.
Groen
Ook wordt er veel groen aangelegd in het gebied. Zo komen er vier rijen met bomen, wordt er langs de trambaan een haag geplant en komen er nieuwe bermen. Tot slot worden ook de stoepen langs de Graadt van Roggenweg breder gemaakt zodat er meer ruimte is voor voetgangers.
De gemeente vraagt inwoners mee te denken over hoe het groen eruit moet komen te zien. Hiervoor is op 20 april een bijeenkomst georganiseerd. “In de eerste bijeenkomst vertellen we welke keuzes over groen gemaakt kunnen worden. Bijvoorbeeld de keuze voor gras, struiken, bloemen of een combinatie ervan in de plantvakken? Hoe groot moeten deze plantvakken zijn? Zijn er geveltuintjes mogelijk? Zijn er wensen voor bankjes”, is te lezen in het wijkbericht. In mei wordt nog een keer een vervolgbijeenkomst gehouden.
Werkzaamheden
Zoals gezegd is de herinrichting onderdeel van het project Lombokplein. De gemeente maakt dit jaar het voorlopig ontwerp voor het project. “Dat gebeurt in delen. Waar mogelijk vragen we bewoners om mee te denken.” De eerste werkzaamheden beginnen op zijn vroegst in 2024.
Gekoppelde berichten
Zo moet het Lombokplein in Utrecht er over een aantal jaar uitzien
Het Westplein in Utrecht gaat volledig op de schop en wordt in de toekomst Lombokplein…
67 Reacties
ReagerenDit is de druppel!
Is dat zo Y?
De mensen willen dit toch?
Jongens jongens…Daar gaat opnieuw een cruciale slagader die het centrum zuurstofrijk economisch bloed en leven voorziet..Totaal gekkenwerk om die slagader bewust af te klemmen. Utrecht pleegt harakiri.
Een peperdure 4 baans fly-over aansluiten op een 2 baans klinkerpad.
Voortschrijdend inzicht, iemand?
De Graadt van Roggenweg verbindt het centrum met de A2. Gaan we ook meteen de fly-over op het 24 oktoberplein slopen? Het lijkt alsof er slinks nog wat groene plannetjes worden doorgedrukt voor de volgende gemeenteraadsverkiezingen.
@ scherpschutter LOL
Zuurstofrijk wordt het zeker! Meer groen, meer ademruimte. Als het gekkenwerk is om het leefklimaat gezonder te maken in een stedelijke omgeving dan is dat perfect! Bovendien hard nodig om onze mooie stad koel te houden in tijden van een opwarmend klimaat.
Volgens mij is het hoog tijd dat gemeente Utrecht een helder masterplan laat zien met betrekking tot het autoverkeer. De stad wordt er mijns inziens echt veel leefbaarder en mooier op door het doorgaande autoverkeer zoveel mogelijk om de stad heen te leiden. Van Hoograven bijvoorbeeld naar Zuilen via de Catharijnesingel is niet nodig, als er een duidelijke alternatieve route om de stad heen is. Of van Kanaleneiland naar Overvecht via de Graadt van Roggenweg en de Weerdsingel: hetzelfde verhaal. Communiceren in losse stukjes informatie maakt dat bewoners in de weerstand gaan, terwijl als je kan overzien wat nou eigenlijk de bedoeling is dan schept dat duidelijkheid.
16 Maart 2022!
laat hoofdwegen 2 baans en 50 km/u, anders krijg je sluipverkeer in 30 km/u straten, daar gaan we weer: https://www.rtvutrecht.nl/nieuws/1924069/wethouder-utrecht-over-onveilig-kruispunt-veel-mensen-blij-met-nieuwe-t-goylaan.html
Men wil dus een compleet infarct? Stad binnenkomen onmogelijk, stad uit onmogelijk, jaarbeurs, binnenstad onbereikbaar. Duizenden nieuwe inwoners in het centrumgebied en de ring eromheen, hele nieuwe woonwijken onbereikbaar. Fly-over investeringen weggegooid geld. Wanneer stopt de afbraak van de infrastructuur? Is er nog niet genoeg kapotgegaan?
Altijd handig zo’n dure fly over naar een stadstraat.
Welke bewoners hebben hier mee ingestemd en daarnaast dit is een toegsngs weg die ook door de provincie Reiners wordt gebruikt wordt om naar de hoofdstad van de provincie te komen.
Of willen ze dat Utrecht een dorp wordt en dan maar Amersfoort de hoofdstad maken
Helemaal top! Opnieuw een slagader vitaler en toekomstbestendiger gemaakt!
Op een plaatje kun je alles gezellig maken.
Maar… het is maar een plaatje.
Weer van die waanzin, als je wegen weghaalt is er geen behoefte meer. Hoe hadden ze bedacht dat verkeer naar de andere kant van het spoor gaat?
Apart van de discussie over het terugbrengen van vier naar twee rijbanen, zou ik over het verbreden van de trottoirs en verdwijnen van de ventweg het een en ander op willen merken.
De huidige trottoirs zijn al erg breed, ik vind het weinig toevoegen om die nog breder te maken. Dan kun je beter de groenstrook groter maken.
Ook het vervangen van de ventweg door een fietspad is volgens mij totaal onnodig. Parallel daaraan ligt een paar honderd meter verder namelijk al de hoofdfietsroute over de Leidseweg.
Ik vind deze plannen dan ook een onnodige verspilling van belastinggeld.
Tevens wil ik er voor pleiten om het aantel fte’s bij de afdeling verkeer van de gemeente te verminderen; opdat minder van dit soort onzin wordt bedacht door de beleidsmedewerkers daar die kennelijk niets beter te doen hebben.
De totale Verlendung van het Utrechtse centrum.
#utrechtonbereikbaar
@ Esrin W.
Neen Esrin, dit is niet wat de mensen willen. Wat de mensen willen hebben ze laten weten in het referendum. Dit voorstel lijkt daar totaal niet op. In de verste verte niet.
Mooie plannen! Ik hoop dat er meer oversteekmogelijkheden komen en dat het fietspad aan de noordzijde wordt verbeterd.
Minder auto’s meer groen. Voor reaguurders; We gingen toch anders leven en denken dankzij corona ? Nu is de kans.
Uit alles blijkt dat de stad en de bewoners hier beter van worden. Het ruimtebeslag, het gevaar, de vervuiling door gassen, stof en geluid van auto’s drukken een schadelijk stempel op een stad. Zelfs de automobilisten zelf worden er beter van als ze niet meer onbeweeglijk in hun autostoeltje door de stad rollen, maar een beetje moeten bewegen om ergens te komen, deze rolstoelrijders uit keuze. Tenslotte hebben we het hier over dezelfde mannen die de ziekenhuizen bevolken met hun slecht onderhouden lijven. Die nu naar adem liggen te happen op de IC’s. En iedere keer dat er een volgende stap wordt gezet in het de stad uitwerken van de auto lees je weer dezelfde argumenten, hetzelfde achterhoedegevecht van mensen die het verdommen om de werkelijkheid onder ogen te zien. Steeds hetzelfde onbenullige gezeur over autootje pesten en niet willen inzien dat de automobilist het probleem en de pestkop is. Zo’n ernstig probleem dat er niets anders opzit dan hem de stad uit te werken. En bij iedere stap is de uitkomst opnieuw dat de stad erop vooruitgaat.
dat je als autoliefhebber niet in utrecht moet zijn was allang bekend (of welke grote stad dan ook)
Gaat de goede kant op, jammer dat er nog veel ruimte wordt vrijgemaakt voor de fietsers.
30km zone is over 9 jaar een te hoge snelheid voor gemotoriseerd verkeer.
Stapvoets rijden in de wijken en maximaal 15km op doorgaande wegen moet de norm worden.
Daarna fietspaden versmallen en voetpaden aantrekkelijk maken.
Wandelen en OV moet in 2030 de enige manier zijn van mobiliteit in de stad.
Fietsen moet het nieuwe roken worden, ongepast gedrag, uitsluitend toestaan op doorgaande wegen.
Mensen werken thuis, met mobielinternet bij de hand kan je al wandelend je werk doen.
Heb je haast pak je de bus, trein of tram.
Binnenstad zou per direct al voetgangersgebied kunnen worden.
Hopelijk ook wat ruimte voor de voetgangers. Ook daar waar de auto’s en fietsen op de stoep gestalt zullen gaan worden…
De voetganger is tenslotte de enige weggebruiker die zou kunnen genieten van al het mooie groen. De rest van het verkeer is tenslotte meestal druk bezig met haastig ergens naar toe racen.
@johan: jawel hoor.
Overigens zijn er meer manieren dan een bolide om je te verplaatsen, maar dat is bij de meeste reaguurders nog niet ingedaald. Komen ze tzt wel achter. Haha. Goed plan iig.
Goed punt ook van die fly over. Me dunkt dat die wel kan worden gesloopt. Was sowieso een lelijk ding.
Snap de bedoeling.
Maar deze weg is toch ook de toegangspoort tot Jaarbeurs en HC? Beide beschikken over grote parkeermogelijkheden, hoe moeten die mensen daar dan komen?
@hans: wat een onbenulligheid en gebrek aan wetenschappelijke kennis. Alsof de luchtkwaliteit lokaal wordt bepaald. Alsof luchtverontreiniging en fijnstof stopt aan de rand van de stad. Gezien de windrichting in NL komt onze lucht voornamelijk uit het oosten. Als je schone lucht in NL wilt moet je in Duitsland en Polen maatregelen nemen. Lokale uitstoot valt in het niet bij de totale luchtkwaliteit. Een rijbaantje meer of minder zal daar compleet 0,0 aan veranderen.
Dat wordt dus yuppen in het centrum, het gewone plebs in de ghetto’s, pardon tuinwijken, flink ver buiten het centrum. Het lijkt wel de middeleeuwen. De adel in het kasteel en het volk mocht buiten de stadsgracht kreperen. En het begon allemaal zo mooi, een rozeneiland, Kanaaleiland, daarna Overvecht, gevolgd door Lunetten, nu Leidsche rijn en straks . . .een dood stadshart met wat sullige bewoners, die niet weg kunnen omdat ze het huis niet kwijt kunnen en verweg eromheen een stel ghetto’s.
1(1) april grap. Straks elke dag file op de A2, omdat er niet doorgereden kan worden op de GvRweg.
50km/h is prima, maar dan ook handhaven, en daar zit het probleem. Veel wegen die naar 30 km/h zijn omgebouwd zijn eigenlijk onveiliger geworden, misschien niet statistisch, maar gevoelsmatig door de aanwonenden, die nu vaker verrast worden door nog nog steeds hoge snelheden.
Verder is het zo dat veel (doorgaande) wegen het beste kunnen worden aangelegd in het midden, met een soort van ventweg ernaast. Daar leent de GvRweg zich prima voor, net als de Lessinglaan overigens (ook zo’n flessenhals).
Kijk dit is de groene variant voor Utrecht! Top!
Eerst nadenken voor je gaat gillen…. De fly-over is er om het verkeer van de Jaarbeurs te verwerken en blijft prima zijn werk doen. Ik kijk uit naar de volgende auto beperkende maatregelen.
Utrecht is onbetaalbaar geworden, te veel mensen willen hier wonen dus perfect om de automobilist te ontmoedigen. Utrecht maakt zich klaar voor de toekomst.
Kies zelf maar of je voor Utrecht kiest of je auto… ik kies voor een gezond Utrecht! Jij niet? Kan je prima naar Almere verhuizen….
@Eland, ken je de situatie ter plekke wel? Als het verkeer over die fly-over heen is dan moet via de Graadt van Roggenweg nog een stuk gereden worden richting Jaarbeurs en richting HC waar enorme parkeergarages staan?
het moet dus smaller worden en 30km/u.
De gemeente wil dus dat alle scooters en snorfietsen daar ook op de weg komen en niet op het fietspad.
We hebben dus een fly-over waar iedereen te hard rijd die over gaat in een hele drukke straat en die gaan we afknijpen qua rijstroken en snelheid en we gaan daarboven op nog verkeer toevoegen die kwetsbaar is en niet hard kan.
ja de gemeente weet precies hoe je chaos en een onveilige situatie creëert.
De fly-over is gebouwd omdat luchtverontreiniging en fijnstof de Weg der Verenigde Naties en Graadt v. Roggenweg tot de ongezondste straten van Nederland maakten. Dat ontstond met name doordat het autoverkeer steeds moest remmen en stilstaan vanwege de slechte doorstroming. Direct naast deze wegen staan woonblokken.
Nu gaat de Gemeente de doorstroming weer verhinderen. Iedereen weet dat automobilisten niet uit hun auto te krijgen zijn. Dat wordt weer filerijden en wonen temidden van fijnstofwolken.
Deze plannen leiden niet naar het (ook mijn!) gewenste doel van een schonere stad. Onbegrijpelijk en mij als omwonende boos makend. Nooit stem ik nog op Groen Links!
@JdV, je beschuldigt Hans van onbenul en gebrek aan wetenschappelijke kennis, om vervolgens totale onzin te verkopen. Sinds wanneer is de windrichting in Nederland voornamelijk uit het oosten?? Ligt Nederland op het zuidelijk halfrond? En wat luchtkwaliteit betreft is het natuurlijk ook precies tegenovergesteld van wat jij beweert. De meeste bronnen die verantwoordelijk zijn voor de slechte luchtkwaliteit in de stad zijn lokaal. Daarom is de luchtkwaliteit het laagst in steden, met name op de wegen waar de meeste auto’s rijden. Het zijn geen gassen die uit Duitsland of Polen overwaaien en zich dan op miraculeuze wijze concentreren in bepaalde straten in Nederlandse steden…
Wie een beetje op de hoogte is van de plannen rondom het stationsgebied weet dat het afwaarderen van de GvR-weg al heeeeel lang in de plannen zit. Alleen de preciese uitwerking nog niet. Wie nu heel erg verontwaardigt is heeft echt zitten slapen. En toen de Croeselaan een doodlopende straat werd riep de autolobby ook moord en brand. Nu hoor je er nooit meer iemand over en is iedereen er dik tevreden mee dat die automassa’s daar verdwenen zijn en dat het bestemmingsverkeer lekker vlot door kan rijden. Zo zal dat ook gaan met de GvR-weg. Ik verwed er een flesje wijn om.
@Herman, ik ken de situatie zeker, na de benzinepomp ga je naar rechts voor de Jaarbeurs. Je hoeft dus niet de GvR-weg op.
Om in het centrum te komen zou ik lekker het OV pakken en kan dat niet? Dan doe je er misschien iets langer over.
Dat je overal makkelijk met de auto mag komen is voorbij, accepteren, omarmen en hup… doorrrrr!
@Ihsan
Wel eens gehoord van wind?
Vuile lucht blijft niet hangen die word meegevoerd door de wind of dat nou zuid ,noord ,west of oost betreft.
Als er ergens een grote brand uitbreekt dan is dat kilometers ver te ruiken .
Maar dat geldt niet voor vervuiling volgens jou.
Ze willen vanaf douwe egberts tot aan overvecht ook twee banen maken in plaats van vier,het loopt nu al iedere keer vast denken ze nu echt dat door het weghalen van wegen dit op te lossen?
We wachten het af en dan zal iedereen zien dat dat dus niet gaat werken.
Degenen die zo blij zijn dat de auto geweerd word hebben zelf geen auto natuurlijk en zijn ook niet afhankelijk van een auto maar er zijn mensen bij die wel afhankelijk van hun auto zijn om zich te vervoeren maar daar houden ze geen rekening mee want dat is niet aan hun besteed.
Mooi. En wat betreft de aanrijdroute voor de Jaarbeurs: wat mij betreft verplaatsen we die parkeerplaatsen (desnoods de hele jaarbeurs) naar de rand van de stad. Kijk eens op de kaart hoe idioot veel ruimte het van de stad opslokt. Het hele Jaarbeursterrein is groter dan menig woonwijk.
Zie je wel Johan? Het is het eind van de middag nu en aan de reacties te zien willen de mensen dit gewoon.
Ik ben hier komen wonen vanwege het progressieve politieke klimaat. Heel goed deze plannen, als je wilt racen ga je maar elders wonen!
@Jdv
Mij gaat het om een fijn kleinschalig stadsklimaat. En de leefbaarheid van een stad is gebaat bij groen en het terugdringen van de auto.
Dat is geen hogere wiskunde.
Het centrum wordt er niet onbereikbaar door, al is het wel de vraag of het gaat werken zonder aanvullende voorzieningen zoals parkeergelegenheid. Het idee is dat auto’s afkomstig van de fly-over (die nog steeds een hoop filevorming en verkeersonveiligheid voorkomt) zoveel mogelijk ergens in de buurt van het huidige Holland Casino gaan parkeren, om de route naar de binnenstad met andere vervoersmiddelen te vervolgen. Zoals tram of benenwagen. Alleen verkeer dat er echt moet zijn en wat niet op een andere manier kan rijdt nog door. In de communicatie wordt (zoals wel vaker) te weinig duidelijk gemaakt hoe de plannen met deze weg passen in een samenhangende visie. Sommige reageerders halen het referendum weer aan, dat het hiermee in tegenspraak zou zijn. Daarin werd destijds met grote meerderheid voor ‘groen’ gekozen. Dat bereik je niet zonder autoverkeer terug te dringen. Deze weg wordt groener maar nee, het is weer niet goed….
Helemaal eens met wat ik in een vorige reactie las: presenteer het masterplan en niet steeds een stukje. Ik wordt dan waarschijnlijk nog enthousiaster.
Dat de fly-over bedacht is om elke ochtend zoveel mogelijk auto’s de Utrechtse binnenstad in te pompen, daar kunnen de huidige beleidsbepalers natuurlijk ook niets aan doen, maar het wel corrigeren.
Er wordt vaak, zo ook in dit artikel geschreven over rijbanen waar rijstroken wordt bedoeld. Een rijbaan bestaat uit een of meer rijstroken.
Er verdwijnt geen rijbaan op de Graadt van Roggenweg, het blijven er twee, maar elke rijbaan wordt teruggebracht van twee naar een rijstrook.
Ik vind het heerlijk hoe de algemene reactie op de plannen is. Vol onbegrip en voorstellingsvermogen om ook iets van de andere kant te bekijken. U zult zien, dit wordt een verbetering voor de meeste mensen. Ik kan niet wachten tot het af is.
@JdV
Schrikbarend dat je andere mensen de maat neemt over hun gebrek aan kennis. Terwijl je zelf van toeten nog blazen weet. De wind met name uit het oosten? Haha; misschien eerst googelen voordat je onzin verkoopt? De wind in NL komt vooral uit het zuidwesten.
On topic: heel goed dat het autogebruik wordt ontmoedigd.
Ik ga denk ik maar een 12 cilinder diesel kopen en dan ga ik zonder roetfilter en katalysator op en neer rijden op de GvR weg terwijl ik lege blikjes en plastic verpakkingen uit het raam gooi en zware shag rook en scheten laat. Eet dat met je milieu en je luchtkwaliteit.
Klinkt als een mooi plan.
Het is overduidelijk dat GL de automobilist meer het autorijden voor de automobilist die zèlf zijn ongesubsidieerde vervoer financiert steeds meer de stad wordt uit gepest met allerlei beperkende maatregelen. Dit terwijl het zwaar gesubsidieerde openbaar vervoer al decennia in de rode cijfers draait en nu met de 1,5 meter helemaal dramatisch slecht draait. Loop deze melkkoe niet te slachten en figuurlijk te consumeren, zou ik zeggen !
geweldig eerst een fly-over aanleggen om de files tegen te gaan.
om vervolgens de fly-over aan te laten sluiten op een trechter.
geweldig wat een visonairs in utrecht.
als je dan zonodig groene hobbies wil uitvoeren omdat mensen hiervoor hebben gestemd.
probeer dan op zijn minst goed na te denken over de consequenties
Oh Esrin. Je wilt beweren dat een vast groepje van 50 reaguurders representatief is? Dan hecht ik toch echt meer waarde aan de uitkomst van het referendum beste man.
Pre-corona kwam ik nog weleens eind van de middag vast te staan aan het einde van de fly-over, stad in. Nu gebruik ik de auto niet vaak genoeg om te weten of dit uitzondering of regel was. Mag ik ervan uitgaan dat onderzocht is of deze versmalling niet tot infarcten leidt?
1) Dit beleid kan (Groen)links alleen doen op plekken waar mensen geen keus hebben. Amsterdam heeft een hoofstadfunctie plus een luchthaven, en Utrecht ligt centraal. Als ze dit doet in provinciesteden waar nog gebikkeld moet worden om werkgelegenheid dan pleegt zo’n stad economisch zelfmoord.
2) Op plein Vredenburg staan al panden langdurig leeg en House Modernes op Oude Gracht/Lange Viestraat heeft de Aldi maar bij voorbaat uitgenodigd. Elke bestuurder in Rotterdam/Eindhoven/etc.. zou met deze tekenen aan de slag gaan en kijken of de optelsom internet, huurniveau’s, corona en verkeersbeleid niet te zwaar wordt voor de middenstand……
Mooi.
@GeeWee: Sterker nog; infarcten zijn het doel. Automobilisten moeten lijden. Alle middelen zijn geoorloofd om mensen uit de auto te krijgen. Dat iedereen straks toch elektrisch rijdt wordt gemakshalve even vergeten.
Zéker Johan, je krijgt als je deze reacties hier zo leest een zéér nauwkeurige afspiegeling van de maatschappij. Ik ben het met je eens dat je daar niet vrolijk van wordt.
Het is toch veel leuker om je auto aan de rand vd stad te parkeren en dan met de electrische step al zoevend te shoppen langs de winkels.
De geshopte spullen breng je eenvoudig even op en neer. Denk dat menig kind uit een gezin dit wel ziet zitten.
Woon-werk ook op deze manier. Grote autolaad terreinen aan de rand. Kun je meteen het overschot van zon- en windenergie mee opvangen als dat er is.
Je rijdt dan praktisch gratis (geen ‘benzine’kosten). Misschien helpt dat de autorijders over de streep.
Er gaat een 8 baans snelweg om Utrecht heen gebouwd worden om al dat lokale verkeer maar om te laten rijden.
Maar dam mogen al die mensen ook niet zeuren als er een boompje wordt gekapt, ze hebben immers rust in de stad er voor terug gekregen.
En nu wachten op de bezwaren van kleppierre 😉
@esrin: vooralsnog beschouw ik de gemeenteraad als een betere afspiegeling van het Utrechtse dan de toetsenbordhelden die vanuit hun zolderkamer hier reageren.
De plannen met de GvRweg sluiten zeer nauw aan bij de wens van de Utrechtse bevolking.
@Katja
Word het niet eens tijd voor je om een hutje op de hei te nemen?
Vergeet je bergschoenen en rugzak niet!!
Jammer voor al die Golf-scheurders, beter voor Utreg !
@Janine: de gemeenteraad is alles in de bubbel en zoals het in theorie er op papier uit ziet. De werkelijkheid begint zodra je je voordeur uitstapt de echte wereld in. Verwar het eerste niet met het tweede.
Bizar ! Worden inderdaad het hele hoofdwegen net een soort drempel achtig wijk structuur ?
In dat geval gaan we maar de kortste rare routes nemen.
Grappig dat er mensen zijn die denken dat de luchtkwaliteit verbetert, als je files creëert.
Van een dure vierbaans fly-over naar een duur tweebaans straatje. Waar is de visie?
@ Janine, gezien de opkomst en uiteindelijk wat er in de coalitie zit heb je een groep die nog niet eens 20% van de inwoners vertegenwoordigd. Wat jij nu aanhaalt is een heel slecht argument en geeft gelijk het failliet van de huidige politiek weer.
@Cas
Onzin, was het geen opkomst van 73%?
Dan vertegenwoordigt de gemeenteraad dus 73% van de kiesgerechtigden.
De coalitie heeft weinig met de gemeenteraad te maken. De gemeenteraad toetst/ controleert en stemt en neemt wanneer nodig initiatief, ook om de coalitie te corrigeren. Je cijfer van 20% raakt kant noch wal.
Q, ondanks dat ik inderdaad een los getal noem om het te bagatelliseren, zie ik in jouw rekenmethode dat jij ondanks de moeite het zelf niet begrijpt.