Zo moet het Lombokplein in Utrecht er over een aantal jaar uitzien | De Utrechtse Internet Courant Zo moet het Lombokplein in Utrecht er over een aantal jaar uitzien | De Utrechtse Internet Courant

Zo moet het Lombokplein in Utrecht er over een aantal jaar uitzien

Zo moet het Lombokplein in Utrecht er over een aantal jaar uitzien
Artist impressions: gemeente Utrecht
Het Westplein in Utrecht gaat volledig op de schop en wordt in de toekomst Lombokplein genoemd. De gemeente heeft tekeningen gepubliceerd waarop te zien is hoe het gebied er na de werkzaamheden uit komt te zien.

Het Westplein in Utrecht gaat volledig op de schop en wordt in de toekomst Lombokplein genoemd. De gemeente heeft tekeningen gepubliceerd waarop te zien is hoe het gebied er na de werkzaamheden uit komt te zien.

Het Westplein is nu nog een gebied waar veel verkeer rijdt, maar dat moet in de toekomst gaan veranderen. Over enkele jaren is het plein opnieuw ingericht en dan moet er ruimte zijn voor woningen, groen en water.

In de plannen van de gemeente is te lezen dat er twee gebouwen met appartementen komen. Een daarvan komt op de Kop van Lombok en de ander aan de Leidseweg. In totaal komen er tussen de 350 en 400 woningen, waarvan ongeveer 45 procent sociale huur wordt.

Zo’n 35 procent valt in de zogenoemde midden categorie en ongeveer 20 procent in de vrije sector. Ook komen er studentenwoningen.

(Tekst loopt door onder afbeelding)

Parkeren

Bij de woningen komen zo’n 65 parkeerplaatsen. De gemeente zegt dat de doelgroep voor de huizen over het algemeen mensen zijn die in veel gevallen geen eigen auto hebben. Er wordt in de plannen ook rekening gehouden met ruimte voor deelauto’s en fietsparkeerplekken.

Het NH-Hotel wordt uitgebreid en krijgt zo’n zestig kamers extra en een restaurant. Ook is er plek voor horeca, een buurthuiskamer, ateliers en kleinschalige kantoorruimtes.

De Leidse Rijn wordt doorgetrokken, krijgt drie bruggen en een fietspad dat parallel loopt aan het water. Langs de Leidse Rijn komt een park met 200 bomen en een haag langs de trambaan.

“Dit extra groen vergroot de ecologische, recreatieve en landschappelijke kwaliteit van het bestaande stedelijk groen voor mensen, planten en dieren en draagt bij aan gezonde verstedelijking en klimaatadaptatie.”

(Tekst loopt door onder afbeelding)

Verkeer

Het verkeer op de doorgaande weg moet teruggedrongen worden naar ongeveer 16.000 auto’s per dag. Onder andere de knip op de Catharijnesingel moet hieraan bijdragen. Het herinrichten en verleggen van de Graadt van Roggenweg hoort ook bij het project.

Het plan voor het Lombokplein ligt tot en met 5 juli ter inzage. Vanwege het coronavirus vindt de toelichting op de plannen online plaats. Na de zomer hoopt de gemeente een definitieve versie te hebben.

Gekoppelde berichten

26 Reacties

Reageren
  1. Luuk Upuuk

    Lege ruimtes maar weer volplempen met hoogbouw. Is het nou zo moeilijk om financiering te vinden zonder woningbouw?

  2. Wim

    60 kamers extra voor NH. En weer wordt de afspraak dat het maximum aantal hotelkamers bereikt is met voeten getreden.

  3. Herman

    Hoe willen ze al dat verkeer bij HC krijgen? Of toch een tunnel, die zie je natuurlijk niet op zo’n tekening….

  4. Koel Hoofd

    Dit is nou discriminatie onder het mom van duurzaamheid.

    Er komen 65 parkeerplaatsen en er ongeveer 70 woningen in de vrije secctor, dus autorijden is hier alleen een optie voor de rijken die een tesla (duurzaam) en de parkeertarieven kunnen betalen.

    De gemeente zegt ook: de doelgroep voor de huizen over het algemeen mensen zijn die in veel gevallen geen eigen auto hebben. Dat is wel een hele grove leugen. Want volgens het CBS heeft 38% van de 1e20% inkomensgroep een auto, 61% van de 2e 20% groep, en 79% van de 3e 20% groep. Maar van de 4e en 5e 20% groep, de hoogste inkomens dus, heeft resp. 88% en 93% minimaal één auto. En zelfs in zeer sterk stedelijke gebieden, wat Utrecht centrum is, heeft zelfs 52% een auto.

    Dus van die 80% sociale huur en middeninkomens heeft een groot gedeelte wel degelijk een auto, ook al is het maar een oud klein tweedehandsje. Maar om daar te kunnen wonen mogen zij géén auto hebben want dat is alleen voor de rijken.

    Alleen sociale minima kunnen geen auto betalen, maar die krijgen die woningen niet omdat ze net €5 te duur (zaam) zijn of simpelweg omdat die groep de verhuiskosten niet kan betalen.

    Wat helemaal opmerkelijk is: het verkeer moet worden teruggedrongen tot 16.000 auto’s per dag. Maar precies op die plek gaan wel de sociale en middeninkomen woningen worden gebouwd. Heel smerig van ons bestuur wat altijd roep zo sociaal te zijn. Alleen voor de eigen elitaire achterban dus.

    Daarnaast, het duurt 25 jaar voordat het plein eruit ziet zoals de artist impression. Een boom groeit in zijn eigen tijd en laat zich niet dwingen door links draaiend rechts graaiend stadsbestuur wat inclusiviteit beschouwd als een exclusief voorrecht.

  5. Massegast

    Zo te zien wordt het wel lekker groen allemaal. Toch? En met veel bootjes en kinderbakfietsen. Zoek niet verder, het paradijs is gewoon om de hoek.

  6. Henk

    Het aantal parkeerplekken aan de Graadt van Roggenweg lijkt drastisch te verminderen als ik de plannen zo lees. Er wordt niet gezegd hoeveel, maar als ik het zo inschat denk ik dat er tussen de 50-90 plekken verdwijnen. Zo lijkt de gehele parkeerplaats voor de tramhalte te verdwijnen. De rij woningen na de tram van het centrum af verliezen bijna de helft van hun plekken.

    Tel daarbij op dat er maar 65 plekken bij komen voor zo’n nieuwe 400 woningen. Dit is heel erg weinig, namelijk maar 0.16 auto per huishouden. Voor heel Utrecht geldt dat dit 0,6 per huishouden is. Waarom dit zo laag zou zijn is mij een raadsel. In alle omliggende wijken is dit namelijk drastisch hoger: Lombok-Oost: 0,3, Lombok-West 0,4, Nieuw-Engeland 0,4, Dichterswijk 0,5. In Leidseweg en omgeving (waar de woningen ook onder zullen vallen) geldt dat 0,4 auto per huishouden is (nu 290 auto’s totaal). Als we dit aanhouden dan kom je op zo’n 160 auto’s die er bij zullen komen. Veel meer dan de 65 waar nu rekening mee wordt gehouden.

    Netto gaat die wijk er dus waarschijnlijk enkele tientallen plekken op achteruit terwijl er zo’n 400 huishoudens (met zo’n 160 auto’s) bij komen.

  7. Henk

    @ Luuk

    Wat stelt u voor?

  8. Anlies

    @henk en koel hoofd: er ligt een enorm grote parkeergarage onder het jaarbeursplein. #kenjestad

  9. Scherpschutter

    @Henk

    “Waarom dit zo laag zou zijn is mij een raadsel.”

    Het is allemaal niet zo’n raadsel Henk. Links heeft de macht en waar links de macht heeft verdwijnt alle individuele vrijheid. Zoals de vrijheid om een auto te bezitten. Werkelijk alles wordt in het werk gesteld om Utrechters te strippen van individuele voertuigen…

    Milieu is het doel niet. Dat is slechts het excuus. Want over 15 jaar rijden we elektrisch, dus waarom zou je dan nu de complete autoinfrastructuur verwoesten, waar je juist zou moeten uitbreiden. Dit gaat om iets heel anders…

    Wie een stap terug doet en goed kijkt ziet dat Utrechters voor vervoer over grotere afstanden compleet afhankelijk worde gemaakt van de overheid…Daar gaat dit om.

    Met het verwoesten van de autoinfrastructuur wordt een nieuwe infrastructuur aangelegd voor een linkse dictatuur…waarin dissidenten ongetwijfeld op weg naar hun werk op maandag tot hun schok zullen gaan ontdekken dat hun pas is geblokkeerd door een of andere gedragscommissie. En wat gaat u dan doen he? Lopen of fietsen naar uw werk in Amsterdam?

    Het nieuwe Westplein moet herkend worden voor wat ze is: een potentiele overheidsgevangenis waarin u gestript bent van individuele vervoersmogelijkheden.

  10. Katja

    @Henk, wonen is méér dan alleen maar kijken naar auto’s en parkeerplaatsen.

  11. BramD

    Zo te zien en te lezen wordt het mooi. Nog mooier zou het worden als het voetpad langs het water wordt aangelegd in plaats van, wat je op sommige van de afbeeldingen ziet, het fietspad. Voetgangers kunnen dan lekker over het water rondkijken. Fietsers zijn in de regel druk met andere zaken zoals racen om de kinderen uit de crèche te halen, Facebook, appen, enz.

  12. Berend

    Hier kan de buurt wel eens heel mooi van worden. Minder auto’s, meer duurzamere initiatieven, kleinschalige ondernemers, meer diversiteit. We gaan het meemaken.

  13. Ties

    En alvast doordenkend/dromend. Stel dat je het nieuwe Lombokplein zou kunnen aansluiten op het het nieuwe Smakkelaarsveld. Kwestie vh Forum doortrekken en overkluizen vh spoor daar.
    Dan zou je daar een mooi vrij wandel- en fietsgebied hebben. Laat die auto’s maar op het maaiveld tussen het beton (daar is dan genoeg ruimte).

  14. bawang putih

    het nieuwe cs had ondergronds gebouwd moeten worden, dat had een unieke kans gegeven om centrum en west te verbinden, plus enorm veel extra grond voor bijv. parken, woningen enz, Tal van europese steden als voorbeeld

  15. Henk

    @anlies mooi om te horen dat de bewoners van Leidscherijn eo met hun parkeervergunning dara ook gebruik van kunnen maken….

    Even serieus: lees mijn verhaal nog eens. Het gaat hier om parkeerplekken voor de bewoners waar serieus in geknipt gaat worden.

  16. Henk

    @katja, wonen is ook naar je werk kunnen gaan.

  17. Rob H.

    @henk: Je woont daar vlak bij alle openbaar vervoermogelijkheden die Utrecht te bieden heeft. En je mag nog steeds je fiets bij huis neerzetten.

  18. Lachgas

    Fietspaden lijken me erg smal.

  19. Henk

    @Rob H. Waarom denk je dat de bewoners daar een auto hebben? Ik ken niemand die een auto heeft omdat het wel handig is. Nee iedereen heeft hem om naar hun werk en familie te kunnen gaan omdat ze daar niet kunnen komen via openbaar vervoer. Vergeet niet dat niet iedereen zijn leven in dezelfde paar vierkante kilometer afspeelt.

    Feit is dat er nu op veel dagen nauwelijks genoeg parkeerplaatsen zijn voor de bewoners van die wijk. Dat gaat alleen maar erger worden nu er zo veel plekken gaan verdwijnen er er honderden woningen bij komen.

  20. Rob H.

    @Henk Mijn leven speelt zich af in heel Nederland en ook nog iets daarbuiten. Ik kan overal komen met OV en de fiets.

    Een auto is handig, geef ik toe, maar niet nodig. Mogelijkheden genoeg.

    En een auto voor de deur is geen grondrecht.

  21. Mar

    Ach de ouderen gehandicapten worden in Utrecht toch totaal vergeten.
    Kom aar keer per week in Lombok uit oosten van het land om te mogen mantelzorgen, Mijn moeder komt deur niet uit zonder mijn auto
    Buslijn en tramhalte veel te ver.
    En na zeer vervelende ervaringen met de regiotaxi maakt zij daar geen gebruik meer van .En taxi met alleen AOW is veel te duur.
    Daarbij zijn er wel degelijk mensen die auto nodig hebben voor hun werk

  22. Utreg bereikbaar

    Nou…dat word in de file staan als je vanaf de A2 de stad in wil rijden. Want 2 banen word 1 baan…een knippie hier en een knippie daar….zodat de binnenstad en Straatweg bijna onbereikbaar worden…Jammer middenstand, bezoekers van buiten Utrecht gaan de stad mijden…Jammer bewoners van Utrecht, even naar je kinderen, familie of boodschappen doen betekent een paar uur er voor uittrekken!

    Ja…de stad is voor iedereen, maar niet heus. Dat communistische Groen Links en op de bagagedrager zittende D’66 maken de stad onbereikbaar in hun miljarden verslindende plannetjes.

    Laat je horen oppositie, dan hebben jullie mijn stem en van vele Utregters…de yuppen graag naar de Achterhoek…lekker op de bakfiets het bos in.

  23. Joas

    @ Uureg bereikbaar.

    Als de yuppen naar de achterdoek moeten, kan jij zelf het beste naar Almere gaan. Lekker veel ruimte, voor jezelf en de auto.

    En hoezo is de binnenstad onbereikbaar? Utrechters met een auto geven in onderzoeken juist aan de binnenstad beter bereikbaar is sinds 2017/ 2018.. Dus waar heb je het over? Dat komt namelijk omdat het stomme doorgaand verkeer er steeds meer tussenuit gefilterd wordt. En ja, je staat soms wel eens stil achter andere auto’s. Moet je maar gewoon geduld hebben. Dat is gewoon een schone zaak. Wil trouwens ook niet zeggen dat je er echt langer over doet als je niet lekker door kan gassen op sommige stukken. Sommige verkeerslichten hebben namelijk een vele betere dosering dan 20 jaar geleden. Soms kan je beter naar je klok kijken (hoe lang dor je er eigenlijk over) dan naar je gevoel te luisteren. Je gevoel heeft het misschien wel eens mis.

    Als je vanuit de snelweg naar het centrum wil kan je parkeren onder het Jaarbeursplein, daar is immers een giga parkeergarage aangelegd. Je hoeft de tunnel onder het spoor nog niet eens door. Van de knip op de Catehrijnesingel gaan bezoekers van het centrum weinig merken dus (eigenlijk alleen het doorgaand verkeer, wat dus ook geweerd gaat worden).. AIs die garage vol, kan je wel onder het spoor door en parkeren onder Hoog Catherijne. Die garage heeft ook nog een ingang aan een andere kant van de toekomstige knip, namelijk als je vanuit Ledig Erf/ Galgenwaard komt. Van die knip hebben bezoekers van het centrum weinig last.

    Bestemmingsverkeer van de Straatweg kan strakjes net als nu nog steeds van 2 kanten de Straatweg bereiken. Juist beter, omdat het onnodige bestemmingsverkeer dat de boel ophoudt en vertraagd ertussen uit verdwijnt. Dus voor bewoners van de Straatweg en omgeving zal dit een vooruitgang betreffen. Ik snap dan ook niet dat als dit je motief is tegen dit plan kan zijn.

    Wil ik vanuit de Oost en Noord-kant van Utrecht naar de Ikea of Nieuwegein (of omgekeerd), dan rijd ik gewoon via de Waterlinieweg en een klein stukje snelweg. Daar, op die snelweg, is namelijk het korte afstandsverkeer gescheiden van het lange afstand verkeer, wat al jaren het plan is op alle snelwegen rondom grote steden in Nederland. Juist om doorgaand verkeer in die steden weg te halen. Dan krijgt de ringfunctie ook echt een ringfunctie. Doordat dit goede verbindingswegen zijn doe je er uiteindelijk sneller over dan dwars door de stad bij alle verkeerslichten steeds weer optrekken en stoppen. Zelfs als je even in een korte file ergens komt te staan.

    Je denken klopt gewoon niet en wordt ook niet door feiten onderbouwd.

  24. Joas

    Hier nog een aanvulling, als ik van ‘t Goylaan met de auto naar Overvecht wil, om het centrum heen. Dik 10 minuten sneller via de ‘omweg’ dan door het centrum heen. Een betere onderbouwing kan je niet hebben, want google heeft zijn cijfers altijd wel op orde:

    https://www.google.nl/maps/dir/Wezerdreef,+Utrecht/”t+Goylaan,+Utrecht’/@52.0876419,5.0654419,12z/data=!4m15!4m14!1m5!1m1!1s0x47c66f269c3803a5:0x35e95af2cf36a14e!2m2!1d5.1233764!2d52.1174965!1m5!1m1!1s0x47c665e5ba04d1b1:0x4a49b72d06ecf271!2m2!1d5.1207072!2d52.066039!3e0!5i1

  25. Angelique

    Mooie plek voor een file…
    Hadden we maar geld genoeg gehad voor die geplande tunnel; zo’n stadsstraat is voor alle doelgroepen minder, al is het maar omdat je nu een drukke weg zult moet oversteken.

  26. Seb

    De prachtige fly-over op het 24 Oktoberplein is vast ooit bedacht om aan te sluiten op een 30km/h klinker pad..

    Sociale huur en ov: een kleine auto is goedkoper dan elke dag in de trein zitten. De trein is namelijk onnoemelijk duur, zéker wanneer je ergens samen heen wil.

    Zoals iemand hierboven al zei: over 15jaar rijden we allemaal elektrisch dus waarom de obsessie om de stad onbegaanbaar te maken?

    Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat de gemeente hun eigen utopia probeert te creëren zonder realistisch te kijken naar de wensen van de bewoners. Moet de politiek niet het verlengde zijn van de samenleving ipv andersom?

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).