Dit zijn de plannen voor het Lunettenpark, de onontdekte groene parel van Utrecht Dit zijn de plannen voor het Lunettenpark, de onontdekte groene parel van Utrecht

Dit zijn de plannen voor het Lunettenpark, de onontdekte groene parel van Utrecht

Dit zijn de plannen voor het Lunettenpark, de onontdekte groene parel van Utrecht
Aan de oostkant van de stad wordt een nieuw openbaar park aangelegd, dat nu al de onontdekte groene parel van Utrecht wordt genoemd. Dit Lunettenpark komt tussen de Waterlinieweg, de Kromme Rijn, het spoor en de sportparken Koningsweg en Zoudenbalch te liggen. De vier forten (Lunet I, II, III en IV), die in 2021 op de Unesco Werelderfgoedlijst zijn geplaatst en onderdeel zijn van de Nieuwe Hollandse Waterlinie, zijn de hoogtepunten van het gebied.

Aan de oostkant van de stad wordt een nieuw openbaar park aangelegd, dat nu al de onontdekte groene parel van Utrecht wordt genoemd. Dit Lunettenpark komt tussen de Waterlinieweg, de Kromme Rijn, het spoor en de sportparken Koningsweg en Zoudenbalch te liggen. De vier forten (Lunet I, II, III en IV), die in 2021 op de Unesco Werelderfgoedlijst zijn geplaatst en onderdeel zijn van de Nieuwe Hollandse Waterlinie, zijn de hoogtepunten van het gebied.

Deze vier monumentale bolwerken zijn onlangs gerestaureerd en opgeleverd, maar in de rest van het gebied moet nog veel gebeuren. Zo wordt de damsluisbrug, ook ooit onderdeel van de historische verdedigingslinie, weer opgebouwd, komen er wandelpaden en wordt het groen aangepast. “Stap voor stap zal dit gebied worden ontrafeld en beschikbaar komen voor de stad”, schreef wethouder Eelco Eerenberg in 2022.

Ontwikkelingsperspectief

Voordat we al deze stappen zetten is het misschien goed om een stap terug te doen. Het Lunettenpark is namelijk onderdeel van Maarschalkerweerd, een groter gebied in het oosten van de stad, dat grofweg van het Utrecht Science Park tot station Lunetten en van de Galgenwaard tot Amelisweerd reikt. In 2020 is een zogenoemd ontwikkelperspectief gepubliceerd waarin staat beschreven hoe Maarschalkerweerd zich in de ogen van de gemeente moet ontwikkelen. “Maarschalkerweerd heeft zich in de afgelopen honderd jaar ontwikkeld tot een groene stadsrandzone waar sport een belangrijke rol vervult. Het gebied kan méér en beter benut worden voor recreatie, erfgoed, natuur en nieuwe vormen van sport”, schreef toenmalig wethouder Klaas Verschuure in het voorwoord van het document. Daarnaast zou Maarschalkerweerd samen met de landgoederen van Amelisweerd een groot parklandschap moeten worden. “‘{Het} is een ambitieus document, omdat het tijd is dat Maarschalkerweerd de aandacht krijgt die het verdient.”

Tekst loopt door onder afbeelding

Dit alles klinkt wellicht een beetje abstract, maar in de tussentijd zijn de ideeën verder uitgewerkt waardoor het geheel inzichtelijker is geworden. Zo moeten er woningen worden gebouwd rond de Galgenwaard, wordt de Koningsweg opnieuw ingericht zodat het weer een ‘monumentale oprijlaan’ wordt, komt er een bruggetje over de Oud Wulverbroekwetering en wordt gekeken of er extra sportvelden kunnen komen in Maarschalkerweerd Noord. Daarnaast is dus de ontwikkeling van het Lunettenpark onderdeel van dit grotere plan. 

De vier lunetten

Om het allemaal nog iets complexer te maken horen formeel maar twee van de vier forten, namelijk Lunet I en II, bij het Lunettenpark. Lunet III en IV liggen aan de andere kant van het spoor in het Beatrixpark. Deze twee bolwerken zijn wel weer onderdeel van Maarschalkerweerd, iets dat niet voor de rest van het Beatrixpark geldt. Daarnaast is het ook zo dat Lunet III en IV vaak in één adem worden genoemd met het Lunettenpark. “Het Lunettenpark is onderdeel van een groter parklandschap aan de oostkant van de stad. In deze nog onontdekte Utrechtse parel staat de Nieuwe Hollandse Waterlinie […] met de Vier Lunetten […] centraal”, is bijvoorbeeld te lezen in een brief die het college van B&W  in december 2023 naar de raad stuurde.

Tekst loopt door onder afbeelding

Deze forten zijn gebouwd tussen 1822 en 1828, en kwamen in 1997 in handen van de gemeente. Na een grondige restauratie, die bijna twintig jaar heeft geduurd, werden de opgeknapte Rijksmonumenten in oktober van dit jaar opgeleverd. “De volgende fase is het vergroten van de toegankelijkheid en het gebruik van de forteilanden als onderdeel van de ontwikkeling van het Lunettenpark”, schrijft de gemeente.

Damsluisbrug

Deze vier forten verkeerden weliswaar in deplorabele staat en lagen weggestopt achter het groen, maar ze zijn nooit weggeweest. Dat geldt niet voor de damsluisbrug. Deze brug werd in 1875 gebouwd over de sloot die de fortgrachten van Lunet I en II met elkaar verbond. Tussen de pijlers zaten houten balken waarmee het water kon worden afgesloten. Met dit systeem konden delen van het land achter de dam onder water worden gezet, waardoor de brug een belangrijk onderdeel was van de Nieuwe Hollandse Waterlinie.

In 1962 is de brug gesloopt, werd de sloot gedempt en verdween de fundering onder de grond. Omdat de gemeente in het Lunettenpark alle historische elementen van de waterlinie in ere wil herstellen, wordt de damsluisbrug opnieuw opgebouwd. Dit gebeurt ter hoogte van de Rijndijk, de plek waar de brug ooit lag en ook wordt de oude fundering weer gebruikt als basis. De werkzaamheden zijn eerder dit jaar begonnen, maar werden in de zomer tijdelijk stilgelegd omdat de gasleiding nog niet weg was. Als alles volgens planning verloopt kan de aannemer later dit jaar het werk weer oppakken.

Tekst loopt door onder afbeelding

 

Ook het zogenoemde voorland van zowel Lunet I als Lunet II worden in ere hersteld. Het voorland is het stuk grond dat aan de andere kant van de fortgracht ligt en in het geval van een aanstormend vijandig leger onder water kan worden gezet. Nu ligt het voorland van beide forten aan de kant van Bunnik. De andere kant van Lunet I en II heet het achterland. De grond die wordt weggegraven voor de aanleg van de duimsluisbrug wordt gebruikt om de verdedigingswal bij Lunet I terug te brengen. Ook bij Lunet II komt de aarden wal weer terug. “We willen de aarden wallen weer terugbrengen, zodat het verhaal van de werking van de Lunetten weer beter zichtbaar wordt”, schrijft de gemeente. Door het voorland van Lunet II lopen wandelpaden, die vervolgens grotere delen van Maarschalkerweerd met elkaar verbinden. 

Niet alle grond in het gebied is in handen van de gemeente. Ongeveer de helft van het park is in handen van particulieren, of wordt door de gemeente verhuurd. De onderdelen van het Lunettenpark komen daarom trapsgewijs tot ontwikkeling. Zo zijn sommige delen al af, zoals de restauratie van de forten, wordt er bijvoorbeeld nog gewerkt aan de damsluisbrug en wordt gesproken over de herinrichting van het voorland van Lunet I en II. Deze maand zijn er drie verschillende bijeenkomsten georganiseerd waar mensen kunnen meepraten over de voorlanden, maar ook over een wandelroute rond sportpark Koningsweg. Omwonenden hebben hierover een wijkbericht ontvangen.

 

24 Reacties

Reageren
  1. Floris

    Leuk artikel!

  2. Wim

    Klinkt goed allemaal!

  3. Margriet

    Park? De helft van de grond is van particulieren, die brug gebeurt nog steeds niets mee, hoorde dat die sportvelden discussie is vastgelopen en de brug over de Kromme Rijn geschrapt. Verder komen er alleen maar een paar paadjes door het gebied.

    Enige dat wel af is en mooi is de restauratie van de forten (die er nu leeg bij liggen). En een particulier heeft er wat vakantiehuisjes gebouwd.

    Iets te ronkend verhaal dit, window dressing voor dat er al veel geld aan projectkosten verbrand is.

  4. Ton Kaldenhoven

    Mooi artikel. Maar een ding ontbreekt. Namelijk een kaartje,plattegrond, of hoe je het ook wil noemen. Het is een bekend gegeven dat een foto, kaartje van het geheel een heel verhaal eenvoudig kan verklaren, zoniet nog beter kan duiden.

  5. Koel Hoofd

    50% van de grond is in particuliere handen.
    Vooral lekker blijven doordromen over andermans bezit gemeente.
    Als je de grond niet hebt mag je er ook niks mee doen.
    Elke grondbezitter weet dat je grond pas moet verkopen als er woningen komen…

  6. Jennifer

    Saai onsamenhangend gebied. De forten zonder kanonnen zijn ook niet een bezoek waard.

  7. wollie

    onontdekt… weten we inmiddels waar het ligt?

  8. R.Jansen

    Woon nu 30 jaar in lunetten en moet zeggen het is hier prachtig wonen, woon zelf tegen het
    Beatrixpark aan en op loopafstand van het lunettenpark en iets verder zit je in Amelisweerd, dit stukje gebied aan de rand van Utrecht moet behouden blijven.

  9. Riemer Bouwmeester

    Lijkt een leuk verhaal, maar geen woord over de gebruikers van het voorlqnd van lunet 1. Daar zitten scoutinggroepen, kibderopvang en andere gebruikers die in de weg zitten van het plan.

  10. Nina

    En straks via de overkapping over de A27 weer verbonden met Amelisweerd.

  11. Tina

    En wat zijn de plannen voor Hof van Eden? Ik zie een aarden wal op de plek van deze al eerder van Lunetten 2 verhuisde stichting?

  12. Marieke

    Inderdaad, waar is een plattegrond? Kan me er zo niets bij voorstellen

  13. Pol

    https://www.utrecht.nl/wonen-en-leven/parken-en-groen/parken-en-plantsoenen/lunettenpark

  14. Katja

    Onontdekt, tot nu.
    Jammer hoor. Laat het toch zo.

  15. Pol

    Lunet III en IV zijn hoogtepunten in het gebied, maar horen niet bij het Lunettenpark…?

  16. Boogschutter

    @ Nina ‘en straks (…)’

    We zullen de uitspraak van de Raad van State eerst maar even afwachten. Of de val van dit kabinet wellicht, nog voor die uitspraak er ligt.
    Mij valt overigens wel op dat je het in dit verband nooit hebt over de monstrueuze kostenpost Nina, die een eventuele verbreding van de A27 zal worden. Jij die verder zo op de kleintjes lijkt te passen in dit forum.
    Enfin.

  17. Nina

    @ Boogschutter

    We zullen zien inderdaad wat de RvS zegt. Ten zuiden en noorden is of wordt de A27 reeds verbreed. Uiteindelijk zal de verbreding doorgaan is zeker mijn verwachting.

    Jaarlijks komt er NETTO 5 miljard euro binnen aan rijksbelastingen middels autobezit. Die miljard euro voor de verbreding is dus gedekt.

    Mijn zorgen zitten bij de gemeentelijke begroting. De gemeente heeft tonnen en wellicht al miljoenen euro’s van ons Utrechters uitgegeven aan het alternatieve plan (inzet ambtenaren en inhuur onderzoeksbureaus).

    Er is geen geld voor de zorg van inwoners van Utrecht (getuige de miljoenenbezuiniging), maar wel om een paar bomen op Amelisweerd te redden.

    Het gaat helemaal nergens meer over, als je het mij vraagt. Men doet alsof heel Amelisweerd verdwijnt. De Utrechtse bezuinigingen op de zorg raken de tegenstanders van de verbreding van de bak bij Amelisweerd waarschijnlijk ook helemaal niet, dus ja.

  18. JdV

    ff 800 bomen planten, dan kan dat mooi compenseren voor de bomen die donderdag gekapt gaan worden in Amelisweerd na de uitspraak van de RvS woensdag 🙂

  19. Herman

    Onontdekt groen, vergeten snipperuren….

    We plempen alles vol!

  20. Inez

    Inderdaad Nina het gaat nergens meer over. Trek je jas aan en ga buiten even wat lekker frisse lucht inademen, dat doet je goed want je argumentatie klopt niet: het ministerie en Rijkswaterstaat (ook overheid) hebben al heel veel geld en proceskosten in hun gedateerde plan van 2008 gestoken. Op de A4 hebben ze dit al eens aangelegd met teveel gescheiden stroken en dat is mislukt.

  21. Boogschutter

    @ Nina,
    sorry beste Nina, je bent niet juist geïnformeerd wat betreft de verantwoordelijkheid voor de miljoenenbezuinigingen in de zorg.
    De rijksoverheid heeft hierin namelijk de grootste verantwoordelijkheid, omdat zij de budgetten vaststelt en de beleidskaders bepaalt. Gemeenten zijn natuurlijk wel indirect medeplichtig gemaakt omdat zij met de aldus ontstane veel te beperkte middelen tegen de klippen op moeten proberen om aan de zorgbehoeften van bijvoorbeeld ouderen te voldoen. De decentralisatie heeft de lasten verlegd naar de lokale overheden, – wij kunnen gerust zeggen: er is tamelijk veel over de schutting gegooid. De tekorten zijn dus vooral ontstaan door landelijke beleidskeuzes.
    Verbreden van de A27 is ook zo’n landelijke beleidskeuze. Kiezen voor de goed doorwrochte alternatieve oplossing zal de overheid miljarden kunnen opleveren. En die gemeenschapsgelden kunnen in de zorg gestoken worden. De zorg waar jij zo terecht een lans voor breekt. Die paar minuten autowinst zijn het niet waard, dat snapt een kind.

  22. Utrechtvoorutrecht

    @Nina. Heeft u het kaartje dat Pol zo behulpzaam heeft gelinkt bekeken? Gaan we ook Kampong overkappen? Of de Uithoflijn? U lijkt geen enkele notie te hebben van hoe Lunetten en Amelisweerd zijn gesitueerd. En toch maar blijven roepen om verbreding.

  23. Toine Goossens

    Het is al een prachtig gebied, met deze plannen wordt het nog mooier. En wees niet bang @Koelie. Het staat iedereen, ook u en ik, vrij om plannen op andermans grond uit te laten werken.

    De kaart op pg. 40 van het ontwikkelperspectief Maarschalkerweerd geeft het beste overzicht van wat we verwachten mogen. Er zitten nog 2 grote open eindjes in.

    1. De groene verbinding tussen de stad en Amelisweerd.

    Als het plan van het Rijk met de A27 doorgaat dan komt er een brede groene strook met prachtige paden en zichtlijnen die aansluiten op Nieuw Amelisweerd. Het wordt één groot gebied waar natuur en groen centraal staan. De kaart maakt duidelijk dat de ontwikkelorganisatie van de gemeente ervan uitgaat dat het de grote overkapping wordt die het Rijk voorstaat.

    2. Indicatie studiegebied knooppunt Lunetten.

    Er is in het plan geen rekening mee gehouden dat station Lunetten een intercity station in het kader van ‘Het Wiel met spaken’ wordt. De meest logische plek voor een nieuw station is waar de spoorverbindingen naar het oosten en het zuiden en de Uithoflijn dicht bij elkaar liggen. Echter, dan komt het midden in het voorziene Lunettenpark te liggen. Rekening houdend met de ruimte die OV-, fiets- en P&R infrastructuur eisen blijft er dan van het zuidoostelijke Lunettenpark weinig meer over. Er moeten namelijk ook veel woningen komen om voldoende inkomsten te genereren.

    Exit het ‘Wiel met spaken’. Dat blijkt overigens ook al uit ‘Overvecht 2040’. Ook station Overvecht krijgt geen intercity functie zoals in ‘Het wiel met spaken’ is bedacht.

    Ik voorzie dat de beleidsnota Mobiliteit 2040 met daarin het ‘Wiel met spaken’, over 3 maanden is ingetrokken. De beleidsnota RSU 2040 zal spoedig daarna volgen. Dat biedt de stad een uitgelezen kans om Raads- en Collegebreed nieuwe lange termijn visies uit te werken. En deze keer met openbare participatie van alle bewonersgroepen.
    Laten we 10 á 20 miljoen uittrekken voor een burgerberaad om het over een breed gedragen lange termijn visie eens te worden. Dat lijkt veel geld, maar is een peulenschil in vergelijking met de kosten van het verzet tegen RSU/Mobiliteit 2040. Én het zal een flinke stroom Rijksgeld op gang brengen.

  24. Nina

    @ Utrechtvoorutrecht
    Straks vanuit dit park via de sportvelden over de overkapping over de A27 naar Amelisweerd. Prachtige wandeling.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).