Eerste ontwerp Tuinwijkroute in Utrecht gereed: groenere en veiligere straten in 2026 Eerste ontwerp Tuinwijkroute in Utrecht gereed: groenere en veiligere straten in 2026

Eerste ontwerp Tuinwijkroute in Utrecht gereed: groenere en veiligere straten in 2026

Eerste ontwerp Tuinwijkroute in Utrecht gereed: groenere en veiligere straten in 2026
De Willem van Noortstraat
Het eerste ontwerp voor de herinrichting van de Tuinwijkroute is klaar. Dat schrijft het college van Burgemeester en Wethouders (B&W) in een brief aan de gemeenteraad. De plannen richten zich op het Willem van Noortplein, Antonius Matthaeuslaan, Pieter Nieuwlandstraat en Ingen Houszstraat, die rustiger, groener en duurzamer moeten worden. 

Het eerste ontwerp voor de herinrichting van de Tuinwijkroute is klaar. Dat schrijft het college van Burgemeester en Wethouders (B&W) in een brief aan de gemeenteraad. De plannen richten zich op het Willem van Noortplein, Antonius Matthaeuslaan, Pieter Nieuwlandstraat en Ingen Houszstraat, die rustiger, groener en duurzamer moeten worden. 

De Tuinwijkroute wordt ingericht als fietsstraat met rood asfalt, waar fietsers en autoverkeer de rijbaan delen met een maximumsnelheid van 30 kilometer per uur. Het Willem van Noortplein krijgt daarnaast een sterkere pleinfunctie met betere looproutes en extra groen.

Tekst loopt door onder de afbeelding

Ook wordt ruimte vrijgemaakt voor fietsparkeren. Dit betekent dat 50 tot 70 autoparkeerplaatsen verdwijnen. Op de Antonius Matthaeuslaan en de Pieter Nieuwlandstraat wordt bovendien de riolering vernieuwd en komt er een extra riool voor regen. Ook de Willem van Noortstraat krijgt een regenriool.

Bewoners hebben al langer behoefte aan rust in de straten in deze omgeving. De gemeente liet in het Mobiliteitsplan 2040 weten ook te streven naar een betere leefbaarheid in Tuinwijk. Er zijn daarin al stappen gezet. Zo is het sinds 2023 niet meer mogelijk om vanaf Oudenoord de Kaatstraat op te rijden, waardoor er minder verkeer door Tuinwijk komt. 

Nieuw asfalt

Het asfalt op de Willem van Noortstraat en de en Antonius Matthaeuslaan kreeg in 2023 nog een nieuwe laag, terwijl de plannen voor de Tuinwijkroute al bekend waren. De gemeente gaf toen aan dat het vernieuwen van het asfalt op deze wegen niet kon worden uitgesteld tot 2026. 

Het asfalt zou op veel plekken in slechte staat zijn. “Qua veiligheid en kosten is besloten om de weg opnieuw te asfalteren. Meerdere kleine reparaties kosten meer dan opnieuw asfalteren.”

De uitvoering van de Tuinwijkroute gaat waarschijnlijk in de loop van 2026 van start.

Gekoppelde berichten

41 Reacties

Reageren
  1. Van Puffelen

    Ach wat is dat nou 50 tot 70 parkeerplekken die verdwijnen, schaarste kweken kan veel geld opleveren voor de gemeente, die toch al te veel geld over de balk gooit. Ik weet dat er nu al te weinig parkeerplekken zijn in de Vogelenbuurt en dat wordt er niet beter op. Ik weet dat veel ouderen veel minder bezoek gaan krijgen omdat het toch al duur is om te parkeren, maar nu moet je ook nog een uur rondrijden om een parkeerplekje te vinden.

  2. Leon

    Uitstekend.

  3. St3veb

    Helaas heb je gelijk van Puffelen.

    Je ziet het op steeds meer plekken in Utrecht. Overal waar parkeerplekken verdwijnen stijgt de eenzaamheid onder ouderen.

    De echte geboren Utrechter, wordt de stad uit gepest door verjupping en door bizarre prijzen. Het ouderlijk huis moet worden achtergelaten inclusief de eenzame ouder.

    De Gemeente Utrecht staat voor inclusiviteit, tenzij het de geboren Utrecht betreft.

    En voor de rest van de reaguurder (vaak links aangelegen) zeggen dat het een zuur verhaal is, ga eens de stad door en praat met mensen.
    Ik werk naast mijn baan vrijwillig in een buurtcentrum en spreek voldoende mensen.

  4. Erwin

    @Van puffelen: straten hebben meer functies dan alleen maar fungeren als parkeerplaats voor stilstaand blik.

  5. Nina

    Stop met geld uitgeven dat er niet is, gemeente Utrecht.

  6. JdV

    Gelukkig is ook hier weer geld genoeg voor een projectje waar niemand op zit te wachten. Geen geld voor de NRU. Weet iemand wellicht waarom?

  7. Bart

    Wat een jankverhaal Van Puffelen. Telkens hetzelfde voorspelbare gejeremieer als de gemeente iets doet. Geld over de balk gooien, te weinig parkeerplaatsen, duur, ouderen krijgen minder bezoek. En allemaal uit het feilloze “weten” van je (“ik weet …”). Pfff, doodmoe word je ervan.

  8. Tony Farelli

    Een verstandige en logische keuze! De herinrichting van de Tuinwijkroute laat zien dat Utrecht consequent inzet op een stad waarin fietsers, voetgangers en groen de ruimte krijgen. Dit is niet alleen een verbetering voor de leefbaarheid, maar ook een noodzakelijke stap richting een duurzamere toekomst.

    De auto heeft lange tijd een dominante rol gespeeld in de inrichting van steden, maar de balans wordt de laatste decennia steeds beter hersteld. Dit soort plannen zorgen voor veiligere straten, schonere lucht en een prettigere openbare ruimte. Het is dan ook een goede en wenselijke ontwikkeling dat parkeerplaatsen plaatsmaken voor betere alternatieven.

    Hopelijk volgen er meer van dit soort projecten, zodat Utrecht nog aantrekkelijker wordt voor iedereen!

  9. Realist

    Fiets parkeren? Haha, dat doen fietsers niet. Fietsers kwakken overal hun fiets neer wat uiteindelijk resulteert in overlast.

    https://www.duic.nl/algemeen/nieuwe-poging-om-fietsen-bij-station-vaartsche-rijn-van-te-stoep-te-halen-lijkt-niet-te-werken/

    https://www.duic.nl/algemeen/op-de-neude-in-utrecht-heerst-een-fietsparkeerprobleem-en-het-is-niet-zo-simpel-dat-op-korte-termijn-aan-te-pakken/

    Is trouwens ook gevraagd aan de burgers of er behoefte is aan extra fietsparkeerplekken?

  10. Sj

    @realist: ja.

  11. Buitenlander

    Gebaseerd

  12. Rob

    @oudjes van Utrecht, omarm de eenzaamheid! Zolang W en Bart het goed vinden moet u niet zeuren.

  13. George manning

    Het is eigenlijk al heel rustig met verkeer op de Tuinwijk route geworden. Maar sommige bewoners willen het NOG rustiger…om onbegrijpelijke reden voor mij.
    Alleen in de Willem van Noordt straat wordt soms te hard gereden door gebrek aan vluchtheuvel vooral.
    Door toenemend verminderd auto bezit zijn er veel meer vrij parkeer plaatsen dan voorheen.
    Veel fietsen worden op vele smalle stoepen tegen de gevels gegooid, erg onhandig nauw voor rolators !
    Het Willem van Noordt plein zou een echt mooi plein kunnen worden voor horeca terassen uitbreiding en enkele stalletjes of foof trucks achtig. Het is het centrum van onze wijk.

  14. Nina

    @ Bart
    Jij hebt zeker geen auto nodig om te werken?

    Dat is wat er aan ontbreekt tegenwoordig: empathie en inlevingsvermogen voor het algemeen belang van iedereen.

  15. Rutger

    Als de bewoners hun mening hebben mogen geven, daar wat mee gedaan is en er blij mee zijn dan is het goed en wordt t best mooi.

  16. Fvw

    Wat niemand door heeft is dat er ook nog een stadsbus lijn 1 doorheen rijd, dat gaat nooit meer passen. Die zal dan weer over de kardinaal de Jong weg gaan rijden. Dus geen buslijn door tuinwijk.

  17. Nuance

    Als bewoner van Tuinwijk (met een auto) ben ik blij met deze aanpassingen die de wijk leefbaarder gaan maken. Openbaar vervoer / fiets / lopen zou eerste keuze moeten zijn voor bezoekers aan een wijk vlakbij het grootste station van Nederland, zodat anderen minder last hebben van auto’s.

    @Realist Neude en een station zijn natuurlijk totaal andere situaties dan woonwijken. Zeker in een buurt als Tuinwijk word je namelijk aangesproken door je buren als je fiets steeds in de wegstaat.

  18. Sj

    Prima plannen, ziet er goed uit!
    Laat alle mensen die zo graag een auto en racebaan voor de deur willen lekker in LR (of beter: almere) gaan wonen!
    Blij dat deze gemeente zich inzet voor leefbaarheid.

  19. De Haas

    Rustiger, groener en duurzamer?
    Rustiger met tig parkeerplaatsen minder. Auto gaan rondjes rijden bv. Minder overlast?
    Groener? Voor hoelang. Gemeente verwaarloosd stelselmatig groenonderhoud.
    Geld kan beter aan de Noordelijke Randweg worden uitgegeven. Dat geldt voor bijna alle “verbeteringen” zoals Welgelegen/Den Hommel.

    En zie wat al die “verbeteringen” de gemeente ons brengt. Files op de westelijke randweg. Pijperlaan staat vol tot op het 24 Oktober plein.
    Wat een winst….

  20. Wim

    Ach over 10 jaar komt hert verstand terug en bouwen we het weer terug.

  21. Harold

    Eindelijk, auto’s rijden hier constant veel te hard in deze woonwijk.

    En @Nina… De uitgaven van een gemeente zijn niet te vergelijken met de uitgaven van je eigen portemonnee. Dus stop aub met dat simplistische riedeltje van je onder elk bericht. Als je niks van bestuur, financiën en beleid snapt, vraag dan hoe het werkt in plaats van dit getrol.

    (en hoezo keurt zo’n redactie altijd hetzelfde bericht maar goed? Heeft niks te maken met een gesprek of discussie.)

  22. BdV

    @Nina – ‘Geen auto nodig om te werken’: daar zouden we er meer van moeten hebben, maar ook binnen die groep zitten veel autobezitters.

  23. Erwin

    @fvw: dat gaat nooit meer passen? Ik merk dat je de plannen goed doorgenomen hebt.

  24. De count

    Zie niet echt verbetering. Geen snelheidsremmende maatregelen, enkel levende breed over de straat fietsende snelheidsremmers. Het profiel verkeersdeelnemer dat voor overlast zorgt (drugsrijders) zal daar enkel nog debielere capriolen uit gaan halen. Fietsers niet geholpen (hadden ook geen hulp nodig daar volgens mij) en doorstroming overig verkeer niet geholpen. Bankrekening van aannemers wel geholpen

  25. Berend

    Telkens weer die eenzame ouderen als argument. Hebben zij echt allemaal alleen maar (klein)kinderen die niet via bijv het OV of de (OV-)fiets kunnen komen? En zouden we om die reden dus maar grote hoeveelheden parkeerplaatsen in onze wijken moeten hebben? Terwijl de meeste mensen die hier wonen juist behoefte hebben aan een leefbare prettige en groene woonomgeving. Ook voor die ouderen zelf veel prettiger als ze een ommetje willen maken.

  26. Pieterman

    Ik ben geboren en opgegroeid in Tuinwijk. Gelukkig ben ik jaren geleden uit Utrecht vertrokken. Als ik wel eens in de wijk terugkom valt me op dat er naast de vele auto’s ook ontelbare fietsen op de stoepen staan.
    Kennelijk is de wijk vergeven van de studenten die als voorbijgangers weinig bijdragen aan de sociale cohesie. Je ziet het ook aan de samenstelling van de gemeenteraad, er is kennelijk nog maar weinig ruimte voor de echte Utrechter die, net als ik, de stad ontvluchten.

  27. Van Puffelen

    Erwin@@@ Ik wil je nog wel even mee geven dat de automobilist 30% van de aanschafwaarde van een auto belasting (btw/bpm) is en de wegenbelasting/houderschapsbelasting komt er nog eens bij en vergeet niet de parkeerbelasting. Als we morgen de auto allemaal weg zouden doen, dan kan ik je vertellen dat je fiets belasting naar 50 euro per maand gaat en de onroerend goed verdriedubbelt wordt in de stad en als de mensen met een huur huis denken dat ze dan geen onroerend goed belasting moeten betalen, dan kan ik je vertellen dat dat ook weer voor hun ingevoerd gaat worden.
    (Ingezetene belasting wat veel eerlijke zou zijn, daar wil links natuurlijk niet aan)
    Psst, al die fietswrakken die in je straat staan is nou niet echt een blikvanger voor de buurt, waar al het vuil tussen de fietsen op hoopt.

  28. Alain

    Volgens mij kennen veel die hier reageren dit stukje weg niet echt.

    Het is een weg die nog echt de jaren ’80 inrichting heeft, maar intussen veel minder auto’s verwerkt, omdat de binnenstad nou eenmaal autoluwer is (in principe is dit het Noordelijke verbindingsstuk van KdJ met Oudenoord).

    Dat er minder auto’s zijn blijkt ook wel dat het verkeerslicht op Willem van Noortstraat weg kan. Stond je eigenlijk altijd voor niks te wachten.

    De trottoirs zijn smal, een dun fietsstrookje en een lekkere smak recht asfalt.
    Omdat het rustiger is, zie je wel dat er types zijn die denken: ik trek hem even open. En dat is niet handig, want het is ook een primaire fietsroute tussen Overvecht/Tuindorp en centrum. De Troelstralaan is een alternatief, maar enigszins ‘om’.

    Met een fietsstraat wordt ironisch genoeg de weg juist *breder* voor auto’s. Dit omdat de fietsstrook wordt opgeheven en auto’s en fietsers de weg meer delen. Die extra ruimte is denk ik ook wel prettig voor de gemiddelde automobilist,.

    Als de gemeente het goed doet, dan wordt ook het stuk Adelaarstraat en Kaatstraat als fietsstraat ingericht en dan heb je een prachtige *fietssnelweg* van Overvecht naar binnenstad.

  29. sj

    ah gelukkig, daar is het “echte Utrechter” argument, dank je Pieterman!
    Helemaal prima dat je in Almere bent gaan wonen, richten wij als onechte Utrechters (wat dat dan ook zijn moge) de stad is zoals wij willen, okee?
    Maar dan moet je ook niet bozig langs de zijlijn blijven roeptoeteren.
    Veel plezier in Almere

  30. Toine Goossens

    @Berend,

    U bent niet bij de tijd. Die (klein) kinderen wonen tegenwoordig op dermate grote afstand dat vervoer per auto de beste oplossing is. De grote toename van mantelzorg door familieleden versterkt dat. Mantelzorgers zorgen voor transport van goederen die voor ouderen niet meer bereikbaar zijn. Realiseert u zich dat een oudere die gebruik maakt van de regiotaxi voor een afspraak in een ziekenhuis o.d. een heel dagdeel kwijt is? Zij zitten permanent ergens te wachten.

  31. Klaasjan

    Lekker anekdotisch n=1 verhaal @Goossen

  32. Pieter

    Erg eens met @sj!

    Geregeld zie ik in comments verwijzingen naar ‘echte Utrechters’ voorbij komen. Wat het zijn blijft de vraag. En hoe word je het? Ik krijg het idee dat het iemand is die hier is geboren en getogen en populistische opvattingen heeft.

    De meeste inwoners van deze stad worden er niet mee bedoelt zo lijkt het. Terwijl velen die elders zijn geboren hier al vele jaren kunnen wonen, werken, kinderen hebben, bijdragen aan het verenigingsleven, lokale lasten betalen etc etc.
    En mensen die hier ooit zijn geboren maar hier niet meer wonen zien zich blijkbaar nog steeds als ‘echte Utrechter’…

    Laten we alle inwoners gewoon als Utrechter zien!

  33. Bennie

    Laat Hans spekman nu precies de koe bij den hoorns hebben gevat op televisie vd week utrecht is te links geworden de links hoogopgeleide ( nieuwe) utregter heeft totaal geen oog voor de oudere utregters vaak geen contact met oude wijk bewoners, zitten teveel in hun eigen kringetje, Henkie westbroek zat zachtjes ja te schudden en zij bijna niet te verstaan doodzonde van de eens zo mooie stad .

  34. Pieterman

    @SJ

    Almere? Waar haalt u dat vandaan..?
    Ik sta niet “bozig” langs de zijlijn te roeptoeteren, ik maak een observatie. Maak van de stad wat U wilt, ik kom er nooit meer terug. Ik begrijp wel dat u zich als “onechte Utrechter” aangesproken voelt.

  35. Rob H.

    De stad is een stuk leefbaarder geworden sinds de “echte utrechters” vertrekken of vertrokken zijn…

  36. Aanwonende stadsboulevard

    Kijk hoe goed de westelijke stadsboulevard functioneerd hulpdiensten scheuren over de stoep .de hele dag file.stilstaand verkeer extra stank bij wind stilte. Jammer dat onze groen linkse politiek de problemen op deze rondweg weg wuiven .dus kijk goed uit TUINWIJK .doorstroming word alleen maar minder wanneer er asfalt word verwijderd.

  37. W vd Brink

    Als er zoveel fietsen staan is het meestal een bewijs dat de huizen zijn opgekocht door huisjesmelkers, vol worden gestopt met studenten en dan zijn er inderdaad minder auto’s. Word nog intressant als ze die huisjesmelkers gaan aanpakken en de huizne onverkoopbaar worden door te hoge prijzen en zelfs 1 eigen auto niet kunnen parkeren in de buurt.

  38. Sj

    @pieterman: wij vinden het fijn dat u niet meer terug komt.

  39. Pee

    Degenen die het onzin vinden dat ouderen vereenzamen worden ook oud, kijken wat jullie er dan van vinden.

  40. Har

    De inwoners van van tuinwijk kunnen nog de wijk uit in tegenstelling van de bewoners van de Daalsebuurt die sinds mei 2024 afgesloten zijn van de stad omdat de wethouder een mooie fietsroute op de straatweg wil en dee wijk wordt ook niet over de werkzaamheden geïnformeerd en moet alles accepteren de afsluiting duurt tot minimaal maart 2026 want er is een vertraging van 8 maanden door planwijzigen

  41. Weg gepest

    Wij, fietsers en voetgangers, zijn jarenlang weg gepest cq genegeerd door auto minend volk. Nu zijn wij aan de beurt. Eindelijk genoeg van alle geraas, en ge-race, lawaai, aso gevaarlijk verkeersgedrag, milieuvervuiling en ruimte claimend blik. De 20-ste eeuw is voorbij en Utrecht, en vele grote steden op de wereld (Parijs, Londen, Kopenhagen) zien het nut van fietsvriendelijke steden in, en handelen daarnaar, en dat is dus heus niet alleen Lot. We zijn goed op weg (letterlijk), en gaan door.
    En als je zo nodig auto wil rijden ga dan in N’ gein, IJsselstein, De Bilt, Woerden enz. enz. wonen cq het milieu bederven! Of zoek een baan dichter bij huis Er is overal vraag naar arbeid dat kan dus niet het probleem zijn. Wel is het probleem: stug blijven volhouden in het zelfde gedrag, en klagen over een ten goede veranderende omgeving

    En hou op met die zielige jankverhalen. Ouderen van nu zijn heel mobiel dmv OV, scootmobiel, en rollator. En nee, de meesten van jullie werken ook niet als hulpverlener. Die nemen nu, slim als zij zijn, gewoon andere routes, en komen nog steeds op tijd.
    De stad wordt er mooier en rustiger (en veiliger) op zonder al dat blik, en de ondernemers moeten zich gewoon gaan instellen op klanten die per (elektrische) (bak)fiets -, ov -, of te voet komen. Met een beetje fantasie kom je dus een heel eind.
    Bravo gemeente, Lot, GL, PvdD, enz.! De dominantie van de auto is gelukkig een stuk geschiedenis aan het worden.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).