Plannen voor herinrichting straten aan Votulast-route in Utrecht: ‘Behoefte aan een rustigere straat’ Plannen voor herinrichting straten aan Votulast-route in Utrecht: ‘Behoefte aan een rustigere straat’

Plannen voor herinrichting straten aan Votulast-route in Utrecht: ‘Behoefte aan een rustigere straat’

Plannen voor herinrichting straten aan Votulast-route in Utrecht: ‘Behoefte aan een rustigere straat’
De Willem van Noortstraat. Bron: Google Maps
Nu vanwege het afslagverbod bij de Kaatstraat minder verkeer door Tuinwijk rijdt, kunnen sommige straten in het gebied volgens de gemeente Utrecht anders worden ingericht. Op dit moment liggen er nog brede rijbanen met veel parkeerplaatsen en geldt er een maximumsnelheid van 50 kilometer per uur. “De huidige inrichting past niet meer bij deze nieuwe functie, bij de wensen van de buurt en bij de ambities van de gemeente”, is te lezen in een brief van het college van B&W.

Nu vanwege het afslagverbod bij de Kaatstraat minder verkeer door Tuinwijk rijdt, kunnen sommige straten in het gebied volgens de gemeente Utrecht anders worden ingericht. Op dit moment liggen er nog brede rijbanen met veel parkeerplaatsen en geldt er een maximumsnelheid van 50 kilometer per uur. “De huidige inrichting past niet meer bij deze nieuwe functie, bij de wensen van de buurt en bij de ambities van de gemeente”, is te lezen in een brief van het college van B&W.

Sinds dit jaar is het voor automobilisten niet meer mogelijk om vanaf de Oudenoord de Kaatstraat op te rijden. Het doel van dit afslagverbod was om de drukte op de zogenoemde Votulast-route te verminderen. Grof gezegd loopt deze route over de Kaatstraat, Adelaarstraat en Willem van Noortstraat richting de Kardinaal de Jongweg.

De straten die aan deze route liggen worden opnieuw ingericht en ook het deel dat voorheen Votulast-oost werd genoemd, maar nu omgedoopt is tot de Tuinwijkroute. “We hebben nu gekozen voor een herkenbare naam voor dit deel van de route”, schrijft het college. De straten die onderdeel zijn van dit deel zijn het Willem van Noortplein/brug/straat, Antonius Matthaeuslaan, Pieter Nieuwlandstraat, Juliusstraat en delen van de Ingen Houszstraat.

Trillingen

Volgens de gemeente rijden er vanwege het afslagverbod bij de Oudenoord minder auto’s door dit gebied en daardoor kunnen de straten anders worden ingericht. “Bewoners hebben behoefte aan een rustigere straat, met langzamer verkeer en minder trillingen.” Een van de maatregelen die het college dan ook wil invoeren is de maximumsnelheid terugschroeven naar 30 kilometer per uur.

De verdere aanpassingen die de gemeente wil nemen verschillen per straat en ook zijn sommige maatregelen nu nog bestempeld als ‘optioneel’. Het hangt van de financiën en van de wensen uit de buurt af of de aanpassingen in deze laatste categorie genomen kunnen worden.

Van gevel tot gevel

Op de Antonius Matthaeuslaan, Pieter Nieuwlandstraat en Willem van Noortstraat is voor nu het plan om de weg van gevel tot gevel opnieuw in te richten. Op de eerste twee straten moet het riool worden vervangen en de Willem van Noortstraat moet straks beter aansluiten op het kruispunt met de Adelaarstraat.

De herinrichting van delen van de Ingen Houszstraat bestaat tot dusver alleen uit een nieuwe laag asfalt en het terugschroeven van de maximumsnelheid. Als in een verdere fase blijkt dat er genoeg budget en/of wensen vanuit de buurt zijn, kan het zijn dat ook deze delen van gevel tot gevel opnieuw worden ingericht.

Komende periode wordt dit plan voor de Tuinwijkroute verder uitgewerkt. De verwachting is dat in de loop van 2026 de eerste schop de grond ingaat.

Gekoppelde berichten

33 Reacties

Reageren
  1. JdV

    Hilarisch. Ik kan niet wachten tot dit project uitgevoerd gaat worden. Trainwreck waiting to happen. Lol.

  2. Geert Groote

    Alles goed en wel maar niet weer parkeerplaatsen opheffen! Er wonen en winednerken hier niet alleen studenten en ex pats zonder auto( stukje vliegen vinden ze geen bezwaar) maar met heel veel fietsen ( 1 miljoen fietsen op 350 000 inwoners las ik in de Duic?).
    Pro fietsbeleid prima maar dan niet de auto’s van families, middenstanders , senioren , de loodgieter en bezoekers wegjagen.

  3. Jan

    Klinkt heel goed

  4. Jh

    De wensen van de gemeente en het vooral het college wordt hier bedoeld denk ik.
    Bewoners en bezoekers hebben mogelijk heel andere wensen maar worden niet gehoord of hebben helemaal geen stem.
    Dit college begrijpt maar niet dat een fijne stad een levendige stad is met een divers aanbod aan functies en mensen. Niet een eenzijdige fietsstad voor Groen links stemmers. De stad is straks geen stad meer maar tja wat eigenlijk…pretpark met fietsbanen voor hen die zich een electro bike kunnen veroorloven.

  5. Blaag

    Kap nu toch eens mat dat domme ambtelaijke jargon.

    Welke Utrechter gebruikt nu op dagelijkse basis het woord Votulast?

  6. Statler

    Vraag me af of er na al deze aanpassingen nog een bus over de “Tuinwijkroute” zal gaan. Vermoed dat het een retorische vraag is.

  7. HenQ

    Hoe gaan ze dat doen, met de noodzaak van laagwaardig OV (bussen) zolang er nog geen metro onder de grond ligt de eerstvolgende 100 jaar?

  8. Pierre

    Door dat rare afslagverbod moet ik nu omrijden via de Jumbo over de fietsstraat, om bij de molen links alsnog op die weg te komen of rechtdoor de binnenstad in te rijden. Verre van veilig voor die fietsers.

  9. Henk

    Gemeente bedankt! Leve dat waardeloze Groenlinks die alleen plannen maakt voor haar achterban, meneer de Ingenieur, de Huisarts, de Directeur enzovoort die alleen daardoor de waarde van hun woning ziet toenemen en zich in de handen wrijven!
    Niet doordacht en waardeloos plan, al het verkeer raast nu bij mij voor de deur langs, Nijenoord, Omloop, Ahornstraat waar het klootjesvolk woont.

  10. Sanne

    @blaag: heel veel mensen hoor. Die wijk wordt al sinds jaar en dag Votulast genoemd. Misschien woon je nog niet zo lang in Utrecht?

  11. ST

    En wat gaat dit geintje kosten? We moeten natuurlijk wel genoeg geld over houden om dat tunneltje van 40 miljoen te realiseren. (en nog wat stadsboulevards)

  12. Nina

    Stop eens met geld uitgeven, gemeente Utrecht. Er is een groot begrotingstekort.

    Stop ook met het verhogen van de lasten van de inwoners. Gematigdheid in de uitgaven, in een tijd waarin 60% van de huishouden moeite heeft om rond te komen, is nu op zijn plaats.

    Het ontbreekt aan sociaal beleid.

  13. W

    @pierre: verre van veilig omdat je rijdt als een hork?

  14. Paul

    @ geert groote: 370.000 inwoners..
    De Willem van Noord straat is al heel veel rustiger met verkeer en net geasfalteerd… het enige wat ontbreekt is meer oversteek plaatsen in de straat.
    Door verkeerd ( neer gekwakte ) geplaatste fietsen zijn de trottoirs niet fijn als wandel route. Er kunnen best wat parkeer plaatsen weg voor fiets parkeren blijkt.
    Betere bus haltes zijn daar nodig, want schuilmogelijkheden en elektronische vertrek tijden voor de bus ontbreken daar nog steeds.
    Verder hoeft er niet zo veel te gebeuren.

  15. BW

    @Geert Groote
    Ik stel voor dat we het aantal parkeerplekken daar wel drastisch verminderen. Iedereen wil graag in een rustige straat wonen, alleen de rust in Votulast betekent wel veel meer drukte op de Draaiweg, Talmalaan etc. Daar wonen ook mensen, hè. Het is mij zelf ook niet ontgaan dat de straten in Vogelenbuurt doorgaans driedubbel geparkeerd staan en als men minder verkeer in de wijk wil dan halen ze hun eigen auto ook maar weg. Alleen lusten en geen lasten wil iedereen wel, maar zo werkt het niet.

  16. Pee

    @Geert Groote
    Helemaal mee eens.

  17. Ruben

    Geweldig nieuws! Auto parkeren doe je maar buiten de ring.

  18. Marcel

    Ik woon lekker niet in die buurt. Geen auto meer parkeren daar lijkt mij helemaal top. Bankjes neerzetten met wifi. Kunnen kinderen lekker op hun phone spelletjes spelen. Kachel erbij voor de daklozen en iedereen blij. Pak je fiets maar. Geen fatbike natuurlijk!!!

  19. Herman

    Dit collega zal niet stoppen met haar “ambities” tot de hele stad een doodlopende straat is.
    Hopelijk gaan we volgende keer ook in Utrecht weer stemmen op de stem van het volk en niet op partijen die stiekem ons leven steeds meer en meer bepalen.

  20. Sj

    @Blaag: https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Votulast

  21. W

    Herman, dit college is wat het volk gekozen heeft en wat het wil. Leg je erbij neer. Je voert een achterhoedegevecht. Als je iets anders wil moet je lekker naar almere of lelystad gaan. Lekker veel ruimte voor je auto.

  22. Wies

    Ik post dit wel vaker en ik ben blij dat W dit ook benoemt: als je in een autogerichte stad wil wonen zijn er heel veel plekken op de wereld. Bijna overal staat de auto op 1. Alleen al in de regio Utrecht kun je naar Leusden, Nieuwegein, Maarssenbroek, etc. De stad Utrecht is juist uniek met de prachtige infrastructuur. Overigens vind ik Utrecht met de auto ook prima te doen, maar binnen de stad kun je beter fietsen en dat is alleen maar goed.

  23. Robster

    @BW: driedubbel geparkeerd? Waar haal je dat vandaan? M.u.v. de zondagmiddagen, wanneer volk van verre er gratis komt parkeren, zijn er parkeerplekken genoeg! En de parkeerdruk is de afgelopen 10 jaar alleen maar afgenomen (eigen ervaring). Dus een paar plaatsen opofferen voor wat fietsparkeerplaatsen kan zeker geen kwaad en maakt de stoepen ook beter begaanbaar.

  24. Vak J

    W

    Hou toch eens op met dat ga je maar weg of verhuizen! Dit wordt de burgers door de strot gedouwd. Dat jij er geen hinder van heb is dan nu je geluk. Ieder normaal denkend mens beseft dat dit een doodlopende weg is en veel problemen gaar opleveren

    De autohaat van dit College lees Lot van Hooydonck/ GroenSlinks/ Pvda maar ook D66/ CHU gaat maar door en is gewoon asociaal.

    Ik hoor dat ondernemers geen klussen meer aannemen in de stad,en inwoners buiten Utrecht de stad mijden. Aka dat de bedoeling is dan ia het slinkse plan al geslaagd. Maar ondernemers en bewoners ( niet de bakfiets generatie) is de Sjaak! Grote schande!

  25. Blaag

    @ Sj en die andere reageerder

    Ja, leuk dat de gemeente dit heeft bedacht, maar zo noemt geen Utrechter het.

    Gewoon Vogelenwijk, Tuinwijk, etc..

  26. Sanne

    Beste Blaag, er zijn enorm veel utrechters die het over votulast hebben. Hoe kom je er toch bij dat geen Utrechter die term gebruikt?! Curieus

  27. Blaag

    @ Sanne

    Curieus dat mensen centralistische ambtenarentermen/ jargon gaan overnemen in hun dagelijks taalgebruik,

    Tuinwijk, Vogelenwijk, Lauwerecht en Staatsliedenkwartier it is. Waarom die op 1 hoop gegooid moeten worden?

    Ik woon in Tuinwijk, niet in Votulast. Gruwel.

  28. de Roeptoeter

    Jawel Blaag, waarom zouden we het anders noemen, het is hiermee gelijk duidelijk. Om alle buurten voluit te schrijven zodra het over dit project gaat is ook idioot.

    Benieuwd wat er van terecht komt, we moeten echt naar max 1 auto per woning gaan (adres) Dus niet 1 huis met 4 verhuurde ruimtes waar dan iedereen ook zijn eigen vergunning kan aanvragen. Parkeerplekken opheffen en goeie drempels tegen de speedscooters. Dan kan het zomaar eens prettiger wonen worden aan de votulast route.

  29. Statler

    Laten we het Votulastkwartier noemen, dan is dat ook genormaliseerd.

  30. Sj

    Blaag: https://www.google.com/search?q=votulast

  31. JdV

    @W: Heel goed. Dit is wat het volk gekozen heeft, leg je er maar bij neer. Niet alleen lokaal. Ook landelijk. Leg je er bij neer of verlaat Nederland als we uw redenatie volgen. Ook van toepassing op mogelijke toekomstige maatregelen vanuit Den Haag die impact hebben op Utrecht uiteraard. Democratisch gekozen, dus leg je er bij neer. Die gaan we er in houden !!!

  32. Blaag

    De Tuinwijkroute volstaat gewoon hoor. Weet iedereen waar je het over hebt.

    Of de Adelaarsroute.

  33. BW

    @Robster
    “Driedubbel geparkeerd” is letterlijk inderdaad een overdrijving (well noticed (!) en daar zijn de straten ook te smal voor), maar ironie is nu eenmaal niet aan iedereen besteed. Wat ook een overdrijving is, is dat er voldoende parkeerplekken zijn, want als je de gemiddelde straat in de Vogelenbuurt ‘s avonds om een uur of 20:00 inrijdt zijn alle parkeerplekken aan beide zijden van de straat toch echt bezet. Over de conclusie zijn we het blijkbaar wel eens: haal de parkeerplekken daar maar weg (en wat mij betreft meer dan “een paar”).

    Waar ik me overigens met name aan stoor is niet zozeer het aantal parkeerplekken in Votulast, maar vooral het feit dat mensen daar minder verkeer/meer rust claimen en de bewoners een paar 100 meter verderop opzadelen met meer verkeer/minder rust (en hun zin nog krijgen ook).

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).