Er wordt nog altijd gewerkt aan parkeerapp in Utrecht; bezoekers zelf laten betalen blijft uitdaging Er wordt nog altijd gewerkt aan parkeerapp in Utrecht; bezoekers zelf laten betalen blijft uitdaging

Er wordt nog altijd gewerkt aan parkeerapp in Utrecht; bezoekers zelf laten betalen blijft uitdaging

Er wordt nog altijd gewerkt aan parkeerapp in Utrecht; bezoekers zelf laten betalen blijft uitdaging
Een handleiding in het Arabisch, stickers op de automaten en bezoekers die mogelijk toch zelf kunnen betalen; de gemeente Utrecht heeft een aantal maatregelen genomen om de problemen van de parkeerapp aan te pakken. Eerder zei verantwoordelijk wethouder Lot van Hooijdonk dat de gemeente ‘tekort is geschoten’ in het proces rondom de app.

Een handleiding in het Arabisch, stickers op de automaten en bezoekers die mogelijk toch zelf kunnen betalen; de gemeente Utrecht heeft een aantal maatregelen genomen om de problemen van de parkeerapp aan te pakken. Eerder zei verantwoordelijk wethouder Lot van Hooijdonk dat de gemeente ‘tekort is geschoten’ in het proces rondom de app.

Utrecht heeft sinds 1 november vorig jaar een nieuwe parkeerapp, waarmee bijvoorbeeld korting voor bezoekers geregeld kan worden. Toen het nieuws bekend werd was er al veel kritiek en dit werd erger na de invoering van het systeem. Wethouder Lot van Hooijdonk zei in december 2023 dat er ‘een heel aantal dingen’ niet goed is gegaan. “De impact is enorm onderschat.” Ook werd er een motie van wantrouwen tegen de wethouder ingediend, maar deze behaalde geen meerderheid.

Korting

Het is nu bijvoorbeeld nog zo dat bewoners de korting voor de bezoekers of bijvoorbeeld mantelzorgers moeten voorschieten. Hier kwam veel kritiek op omdat zij dat geld dan zelf moeten terugvragen. Een van de maatregelen van de app te verbeteren is dan ook dat bewoners geld terug kunnen krijgen als het niet lukt om de korting voor bezoekers te activeren.

Ook verwacht de gemeente dat bezoekers nog dit voorjaar zelf kunnen betalen via de app, zodat de bewoners het niet meer voor hoeven te schieten, maar zij houdt daarbij wel een slag om de arm. Ondanks dat de ontwikkeling van deze optie volgens planning verloopt bestaat het risico dat er ‘onverwachte ontwikkelingen’ optreden.

Instructies

Naast de bovengenoemde maatregelen is de handleiding van de app nu ook beschikbaar in het Turks en Arabisch, en komen er instructiefilmpjes. Ook worden er stickers op de parkeerautomaten geplakt met informatie over de kortingsregeling en wordt de informatie op de website aangescherpt.

Tot slot zegt de gemeente te werken aan vergunningen voor mantelzorgers, verloskundigen en huisartsen. “Om dit mogelijk te maken is een aanpassing van de ‘Nadere regel uitgifte parkeervergunningen en garageplaatsen’ nodig. We verwachten deze aanpassing in maart vast te stellen.”

Gekoppelde berichten

19 Reacties

Reageren
  1. Peter

    “Ook verwacht de gemeente dat bezoekers nog dit voorjaar zelf kunnen betalen via de app, zodat de bewoners het niet meer voor hoeven te schieten”

    Dus als er bezoekers komen van ver buiten Utrecht moeten zij eerst de app installeren, vervolgens een tegoed overmaken (want de huidige app kent geen micro-betalingen, zoals al lang via iDeal mogelijk zou zijn), en daarna kunnen ze hun eigen parkeerkosten betalen?

    Ik moet het nog zien. Het was beter geweest om VOORAF even wat langer na te denken.

  2. Justin

    Leuk voor de mantelzorg maar denk je dat mijn bezoek een app gaat downloaden voor parkeerkorting?

  3. W

    Het ís geen app!

  4. IT-er

    Het is geen app, het is een website. Waar komt die fixatie vandaan? En ja, het is een vreselijke website, bedacht door een ambtenaar, gemaakt door zijn neefje.

  5. Rene

    Het is geen app, je moet naar de website van de gemeente en inloggen met je digid. Dan moet je geld storten (vooruitbetalen dus) en de gegevens van het voertuig waarvoor je gaat betalen en invullen. Ze hadden er wel een app van moeten maken. Deze naamsverwarring helpt ook niet. En ze hadden de oude situatie moeten herstellen en pas weer beginnen als het 100% werkt, wat nu dus blijkbaar nog steeds niet het geval is. Deze aanpak van de gemeente helpt ook niet om bezoek te kunnen krijgen, zeker niet bij de oudere minder digivaardigen, het versterkt volgens mij dus ook nog de eenzaamheid van mensen.

  6. Ptje

    Dankjewel W, je was me net voor.

    Maar toch :
    Het Is Geen App!!!!

  7. Kees Truijens

    Ach, het was voorheen zo eenvoudig en effectief geregeld. Ik zou onderzocht willen zien of die regeling echt niet gecontinueerd kan worden.

  8. Klaasjan

    Er is geen touw meer aan vast te knopen, zelfs niet met een handleiding in het arabisch. Of het nu een app is of niet, ik doe niet mee.

  9. Toine Goossens

    Zou wethouder van Hooijdonk wel weten wat het verschil tussen een website en een app is? En de door bejaarden gerunde ICT afdeling van de gemeente? En maar blijven pretenderen dat Utrecht zo’n moderne stad is.

  10. Katja

    Wat was er mis met gewone parkeermeters ?
    Geld erin, draaien aan de knop en klaar.

  11. M.a

    Mijn moeder van 98 wonend in Lombok met familieleden in leeftijd van in de 7o 80 komen niet meer op bezoek, bedankt Utrecht

  12. Appel

    De webapplicatie vliegt er regelmatig uit waardoor er niet meer ingelogd kan worden. Heel vervelend voor bezoekers en ook omslachtig. Een echte app zou stabieler en makkelijker zijn.

  13. Piet Klaassen

    Waarom in het Turks en Arabisch? Wonen we in het midden oosten tegenwoordig?

  14. Pieter

    Een gemeente die betaald parkeren invoert bij een gezondheidscentrum (waar huisarts en apotheek gevestigd zijn) en dan de parkeermeter ruim 100 meter van de ingang zetten geeft duidelijk geen zak om haar inwoners.

  15. IT-er (vrouw van)

    Mijn man heeft gelijk. Het is geen app, maar een mislukte website.

  16. Ihsan

    Waarom in het Turks en Arabisch?? Ik vind dit een grove belediging. Alsof ik geen Nederlands kan omdat ik een migratieachtergrond heb. Dit is gewoon een vorm van discriminatie (lage verwachtingen).

  17. Nina

    Het betaald parkeren beleid in Utrecht slaat helemaal nergens meer op. Dit is ideologisch gepruts zonder enige kennis van economie.

    Waar moet al dat extra geld van ons inwoners eigenlijk zo dringend noodzakelijk aan besteed worden? Wij hebben momenteel vooral last van het beleid. We betalen steeds meer voor steeds minder service. Wat gaat hier fout?

  18. roel

    En nu kan ik plots ook niet meer inloggen.

  19. conny

    Wat een slechte webapp! Neem een voorbeeld aan de app van de gemeente Den Haag. Die werkt een stuk gebruikersvriendelijker. Waarom het wiel opnieuw uitvinden terwijl andere steden het prima hebben geregeld!

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).