Een handleiding in het Arabisch, stickers op de automaten en bezoekers die mogelijk toch zelf kunnen betalen; de gemeente Utrecht heeft een aantal maatregelen genomen om de problemen van de parkeerapp aan te pakken. Eerder zei verantwoordelijk wethouder Lot van Hooijdonk dat de gemeente ‘tekort is geschoten’ in het proces rondom de app.
Utrecht heeft sinds 1 november vorig jaar een nieuwe parkeerapp, waarmee bijvoorbeeld korting voor bezoekers geregeld kan worden. Toen het nieuws bekend werd was er al veel kritiek en dit werd erger na de invoering van het systeem. Wethouder Lot van Hooijdonk zei in december 2023 dat er ‘een heel aantal dingen’ niet goed is gegaan. “De impact is enorm onderschat.” Ook werd er een motie van wantrouwen tegen de wethouder ingediend, maar deze behaalde geen meerderheid.
Korting
Het is nu bijvoorbeeld nog zo dat bewoners de korting voor de bezoekers of bijvoorbeeld mantelzorgers moeten voorschieten. Hier kwam veel kritiek op omdat zij dat geld dan zelf moeten terugvragen. Een van de maatregelen van de app te verbeteren is dan ook dat bewoners geld terug kunnen krijgen als het niet lukt om de korting voor bezoekers te activeren.
Ook verwacht de gemeente dat bezoekers nog dit voorjaar zelf kunnen betalen via de app, zodat de bewoners het niet meer voor hoeven te schieten, maar zij houdt daarbij wel een slag om de arm. Ondanks dat de ontwikkeling van deze optie volgens planning verloopt bestaat het risico dat er ‘onverwachte ontwikkelingen’ optreden.
Instructies
Naast de bovengenoemde maatregelen is de handleiding van de app nu ook beschikbaar in het Turks en Arabisch, en komen er instructiefilmpjes. Ook worden er stickers op de parkeerautomaten geplakt met informatie over de kortingsregeling en wordt de informatie op de website aangescherpt.
Tot slot zegt de gemeente te werken aan vergunningen voor mantelzorgers, verloskundigen en huisartsen. “Om dit mogelijk te maken is een aanpassing van de ‘Nadere regel uitgifte parkeervergunningen en garageplaatsen’ nodig. We verwachten deze aanpassing in maart vast te stellen.”
Gekoppelde berichten

Wethouder benadrukt dat nieuwe parkeerapp in Utrecht een misser is, maar gevraagde excuses blijven uit
Wethouder Lot van Hooijdonk benadrukte donderdag in de gemeenteraad dat de nieuwe parkeerapp in Utrecht…

Motie van wantrouwen voor wethouder Van Hooijdonk over parkeerapp haalt geen meerderheid
Zeven politieke partijen steunden donderdag een motie van wantrouwen jegens wethouder Lot van Hooijdonk vanwege…

Bijna een half jaar Utrechts Ombudsloket: ruim 180 meldingen, veel over parkeerapp
Het Utrechts Ombudsloket bestaat nu vijf maanden en heeft tot nu toe ruim 180 meldingen…
19 Reacties
Reageren“Ook verwacht de gemeente dat bezoekers nog dit voorjaar zelf kunnen betalen via de app, zodat de bewoners het niet meer voor hoeven te schieten”
Dus als er bezoekers komen van ver buiten Utrecht moeten zij eerst de app installeren, vervolgens een tegoed overmaken (want de huidige app kent geen micro-betalingen, zoals al lang via iDeal mogelijk zou zijn), en daarna kunnen ze hun eigen parkeerkosten betalen?
Ik moet het nog zien. Het was beter geweest om VOORAF even wat langer na te denken.
Leuk voor de mantelzorg maar denk je dat mijn bezoek een app gaat downloaden voor parkeerkorting?
Het ís geen app!
Het is geen app, het is een website. Waar komt die fixatie vandaan? En ja, het is een vreselijke website, bedacht door een ambtenaar, gemaakt door zijn neefje.
Het is geen app, je moet naar de website van de gemeente en inloggen met je digid. Dan moet je geld storten (vooruitbetalen dus) en de gegevens van het voertuig waarvoor je gaat betalen en invullen. Ze hadden er wel een app van moeten maken. Deze naamsverwarring helpt ook niet. En ze hadden de oude situatie moeten herstellen en pas weer beginnen als het 100% werkt, wat nu dus blijkbaar nog steeds niet het geval is. Deze aanpak van de gemeente helpt ook niet om bezoek te kunnen krijgen, zeker niet bij de oudere minder digivaardigen, het versterkt volgens mij dus ook nog de eenzaamheid van mensen.
Dankjewel W, je was me net voor.
Maar toch :
Het Is Geen App!!!!
Ach, het was voorheen zo eenvoudig en effectief geregeld. Ik zou onderzocht willen zien of die regeling echt niet gecontinueerd kan worden.
Er is geen touw meer aan vast te knopen, zelfs niet met een handleiding in het arabisch. Of het nu een app is of niet, ik doe niet mee.
Zou wethouder van Hooijdonk wel weten wat het verschil tussen een website en een app is? En de door bejaarden gerunde ICT afdeling van de gemeente? En maar blijven pretenderen dat Utrecht zo’n moderne stad is.
Wat was er mis met gewone parkeermeters ?
Geld erin, draaien aan de knop en klaar.
Mijn moeder van 98 wonend in Lombok met familieleden in leeftijd van in de 7o 80 komen niet meer op bezoek, bedankt Utrecht
De webapplicatie vliegt er regelmatig uit waardoor er niet meer ingelogd kan worden. Heel vervelend voor bezoekers en ook omslachtig. Een echte app zou stabieler en makkelijker zijn.
Waarom in het Turks en Arabisch? Wonen we in het midden oosten tegenwoordig?
Een gemeente die betaald parkeren invoert bij een gezondheidscentrum (waar huisarts en apotheek gevestigd zijn) en dan de parkeermeter ruim 100 meter van de ingang zetten geeft duidelijk geen zak om haar inwoners.
Mijn man heeft gelijk. Het is geen app, maar een mislukte website.
Waarom in het Turks en Arabisch?? Ik vind dit een grove belediging. Alsof ik geen Nederlands kan omdat ik een migratieachtergrond heb. Dit is gewoon een vorm van discriminatie (lage verwachtingen).
Het betaald parkeren beleid in Utrecht slaat helemaal nergens meer op. Dit is ideologisch gepruts zonder enige kennis van economie.
Waar moet al dat extra geld van ons inwoners eigenlijk zo dringend noodzakelijk aan besteed worden? Wij hebben momenteel vooral last van het beleid. We betalen steeds meer voor steeds minder service. Wat gaat hier fout?
En nu kan ik plots ook niet meer inloggen.
Wat een slechte webapp! Neem een voorbeeld aan de app van de gemeente Den Haag. Die werkt een stuk gebruikersvriendelijker. Waarom het wiel opnieuw uitvinden terwijl andere steden het prima hebben geregeld!