De Uithoflijn is zaterdag feestelijk in gebruik genomen. Na een ceremonie op station Utrecht Centraal reden onder andere wethouder Lot van Hooijdonk en minister Cora van Nieuwenhuizen mee met de openingsrit van tram 22 naar het Utrecht Science Park.
Het heeft even geduurd maar tram 22 gaat nu echt rijden. “Mensen hebben veel tolerantie opgebracht en bedankt daarvoor. We hebben het samen met bloed, zweet en tranen voor elkaar gekregen”, aldus Van Hooijdonk.
Na de ceremonie waarbij de wethouder en de minister, maar ook gedeputeerde Arne Schaddelee van de provincie Utrecht en Gerrit Spijksma, directeur van vervoersmaatschappij U-OV, aan het woord kwamen werd tram 22 officieel in gebruik genomen.
Het gezelschap reed daarna met de openingsrit mee naar het Utrecht Science Park. Na deze eerste openingsrit wordt de ingebruikname van tramlijn 22 zaterdag gevierd met gratis ritten voor alle passagiers.
(Tekst loopt door onder afbeelding)
Maandag
Maandag 16 december gaan de trams met betalende passagiers rijden. Dan neemt tram 22 het stokje over van buslijn 12 die na 50 jaar stopt. De Uithoflijn wordt dan het belangrijkste vervoersmiddel tussen station Utrecht Centraal en Utrecht Science Park.
Tijdens de feestelijke opening van de Uithoflijn werd ook teruggekeken op de ‘iconische’ lijn 12. “Afscheid nemen van deze Yellow Snake was wel een beetje moeilijk, maar als je kijkt hoe de bus de bochten soms moest nemen zullen een hoop fietsers wel blij zijn dat hij stopt met rijden”, zegt Spijksma.
Vanaf maandag rijden de trams elke 6 minuten per rijrichting. Er wordt niet in de weekenden gereden. Een ritje van het centraal station naar Utrecht Science Park duurt 19 minuten. In de toekomst wil het trambedrijf 12 keer per uur per richting gaan rijden en de reistijd verkorten tot 17 minuten.
(Tekst loopt door onder afbeelding)
Protest
Bij de halte Kromme Rijn demonstreerden tientallen omwonenden. Ze zeggen dat de overgang bij de halte onveilig is en vinden dat de gemeente extra maatregelen moet nemen om de veiligheid te vergroten.
Gekoppelde berichten
Wolfgang Spier: ‘De Uithoflijn is niet de verlosser’
Na jaren van werkzaamheden en miljoenenoverschrijdingen gaat de Uithoflijn vanaf maandag rijden. Het is de…
Storing op Uithoflijn dagen voor eerste rit
De tram van de Uitoflijn gaat maandag voor de eerste keer met betalende passagiers rijden,…
Tientallen demonstranten bij Uithoflijn vanwege ‘onveilige situatie’
Tientallen bewoners van de wijk Rijnsweerd demonstreerden zaterdagmiddag bij de Uithoflijn. Ze zeggen dat de…
10 Reacties
ReagerenEr was ook nog een storing want er is altijd een storing met de Uithoflijn.
– gestoorde budgetten
– gestoorde voorbereiding
– gestoorde uitvoering
– gestoorde afspraken
Je zou er gestoord van worden. Als reiziger kan je er ook gestoord van worden. Net zoals de omwonenden en het andere verkeer die enorme overlast vinden van de storingen.
Vijfhonderddertig miljoen euro verder en de teller loopt nog steeds, dat mag gevierd worden!
@Harry
Kortom er is vaak een gestoorde verhouding van het bestuur met de burger.
En we doen schaamteloos of er niets aan de hand is bij de duurste en meest gestoorde tramlijn ter wereld. Diepe minachting voor de belastingbetaler dat er zo met overheidsgeld om wordt gegaan. En hoe is het mogelijk dat de veiligheid nu al in het geding is. Wachten op het eerste ongeval en dan is het wachten op het ontkennen van de schuld door de gemeente Utrecht.
Op de foto ziet de tram er nu al net zo sardientjesachtig uit als lijn 12.
De studenten zullen wel gaan experimenteren met hoeveel ze zich in een tram kunnen proppen. Ze zullen de bus nog gaan missen…
Het is gewoon zo dat die lijn er niet alleen nu ligt maar het is ook een feit dat het geld wat eraan uitgegeven is weg is en dat geld komt nooit meer terug!
Het enige wat nu geldt is dat de mensen een beetje plezier aan die lijn gaan beleven.
Hiervoor kan gedacht worden om het idee van die vleugel op het NS station door te trekken naar de Uithoflijn.
Hoe? Nou maak een extra ruimte in zo’n tram of koppel er een wagon achteraan voor een vleugel.
Er is nergens ter wereld een tramlijn met een vleugel en daar de vleugel op het NS Centraal iets nieuws zegt over de Ziel van Utrecht.
Utrecht moet dus werken aan Soul Seachers op de tramlijn en dat draagt weer bij aan de Ziel van Utrecht!
Dus de Breinlijn wordt de Soul Seacherslijn.
Feit blijft wel dat deze tram heerlijk soepel rijdt. En dat er gelukkig flink bezuinigd is op de haltes, gezien de armoedige abri’s die er staan. Echt lekker ouderwets oncomfortabel met dat regenachtige weer. Dus het had nog veel duurder gekund
Een feestje met een duur rouwrandje….
Dat zuur weer… Prachtig!
Gênant dat men überhaupt nog een feestje durft te vieren. Wetende dat de wethouder mobiliteit nog veel geld moet uitgeven aan het veilig maken van de overgangen, zoals bij de Platolaan en Herculeslaan….